مهرزاد دانش

یکی از عناوینی که در بحران‌های اخیر سینمای ایران، به عنوان دست آویز قرار گرفته است، رواج و گسترش بحث خیانت همسران به عنوان موضوع تعداد پرشماری از فیلم‌ها است.
 

چه در زمان جشنواره و چه در هنگام اکران نوروزی، بسیاری از مخالفان مناسبات کنونی سینمای ایران، این موضوع را علامتی دال بر انحطاط و ابتذال تلقی می‌کردند و خواستار حذف یا کاهش آن از گزینه‌های مضمونی سینما بودند. در حالی که قبل از بیانیه صادر کردن علیه یک موضوع سینمایی، منطقی است که به ریشه‌های گسترش آن توجه شود.
 

به نظر می‌رسد دو عامل عمده در پرورش این فضا موثر بوده است. عامل اول، واقعیت‌های نه چندان خوشایند خانوادگی‌ای است که در روندی فزاینده، عناصر عاطفی را به کنار می‌نهد و معضلاتی همچون طلاق‌های واقعی و یا عاطفی و از آن بد‌تر، تعهدشکنی‌های حتی منجر به توطئه و جنایت را پدید می‌آورد. نیم نگاهی به اخبار حوادث و یا دقتی اجمالی در آمارهای رسمی ازدواج و طلاق و یا سرکشی‌های گذرا در دادگاه‌های خانواده، به خوبی نشان می‌دهد که تزلزل‌های اخلاقی و انسانی تا چه میزان در بین اعضای خانواده بروز کرده است.
 

دلیل این ناهنجاری، قطعا عوامل مختلفی را در بردارد، اما به عنوان یک واقعیت اجتماعی هرگز انکارپذیر نیست. طبعا سینما، به عنوان هنری رسانه‌ای که بخشی از کارکردش به انعکاس واقعیت‌های اجتماعی مربوط می‌شود، چنین فضای حادی را نمی‌تواند در برنگیرد. به عبارت دیگر، افزایش موضوع خیانت زوجین در فیلم‌ها، تقصیری نیست که فیلمسازان عاملش باشند، بلکه واقعیتی اجتماعی است که سینماگران تنها بازتابش داده‌اند. کسانی که از این موضوع ناراحت هستند، مناسب‌تر است تا به جای تاختن به سینما و سینماگران، خود موضوع طلاق و خیانت را ریشه‌یابی کنند و انگیزه‌های آن را بازشناسند و برای کنترلش، راه حل‌های منطقی عرضه کنند. این معترضان در واقع، به جای اصلاح معایب اجتماعی، تنها در حال شکستن آینه‌ای هستند که تصویر معایب مزبور را منعکس می‌کند و صدالبته که آینه شکستن خطا است...

نکته دوم، به محدودیت‌های جاری در بین سینماگران مربوط می‌شود. در حال حاضر کلیت فضای سینمایی ما به گونه‌ای است که کمتر فیلمساز یا فیلمنامه‌نویسی حوصله می‌کند تا به موضوعات و معضلات اجتماعی بپردازد. انگ‌هایی مانند سیاه نمایی، مزدوری اجانب، بلندگویی دشمنان، و... که در فهرست‌های بلندبالا تنظیم شده است، همواره در معرض الصاق به هنرمندانی است که قرار است در آثارشان مسائل مربوط به تبعیض، فقر، رابطه سالاری، فحشاء، فساد اداری و مالی، بیکاری، اعتیاد، و... مطرح شود و طبعا در چنین اوضاع و احوالی، کمتر سینماگری سراغ این مسائل می‌رود تا مبادا امنیت روانی و شغلی‌اش مخدوش نشود.
 

به همین بیفزایید تغییرات متوالی در سیستم‌های مدیریتی سینما را که در یک دولت، فیلمی آزاد و فیلمی دیگر تقبیح و ممنوع می‌شود و در دولت بعد از آن، جایگاه این دو معکوس می‌شود. مثال بارز این نکته، سرنوشت فیلم «سنتوری» است که به رغم تحسین‌شدگی‌اش در جشنواره رسمی و دولتی فجر، توسط وزیر‌‌ همان دولت جلوی اکرانش گرفته می‌شود و ناگهان در دولت بعدی (با اینکه رئیس هر دو دولت یکی است)، فیلم بلااشکال تلقی می‌شود.
 

طبیعی است که در فرایندی که از یک سو بازار اتهامش گرم است و از دیگر سو، فراز و نشیب مدیریتی‌اش شیب‌های تند و حاد و غیرمنتظره دارد، فیلمسازان ترجیح می‌دهند به جای آن دوربین خود را به سمت معضلات کوچه و خیابان تنظیم کنند، در چارچوب محصورهای خانگی دنبال سوژه بگردند و نتیجه آن می‌شود که یا مضامین شانه تخم مرغی و خنثی و بی‌بو و خاصیت مورد توجه قرار گیرد و یا مراودات خانوادگی که البته در شکل دوم، یکی از رایج‌ترین نمودهای دراماتیکش، همین ماجراهای مربوط به خیانت و جدایی است. به عبارت دیگر، رشد موضوع خیانت در سینمای ایران، تا حدی حاصل محدودسازی در موضوعات دیگر است.

جدا از این دو عامل، یک حاشیه دیگر هم وجود دارد. بسیاری از معترضان به این موضوع، خود را مقید به رعایت ضوابط شرعی می‌دانند. در این چارچوب، طبق قوانین موجود، تمایل یک مرد متأهل به زنی غیر از همسرش، دیگر خیانت محسوب نمی‌شود و در صورت رعایت احکامی، در رده متعه و صیغه واقع می‌شود. سئوال اینجا است که پس این معترضان متشرع، به چه چیز معترضند؟ رویه‌ای که باورهای خودشان حکم جواز بدان داده است؟ 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    35 0
    خیانت یک موضوع تلخ است که واقعیت دارد و همه ما در همه سطوح فرهنگی آن را می بینیم. روز به روز بیشتر می شود. بهتر است به فکر باشیم چرا اینطور شده نه اینکه انکارش کنیم که وضع بدتر از این هم شود.
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    5 13
    این که خیانت رشد چشمگیری داشته است که دلیل نمیشه کاری بکنیم که بیشتر گسترش پیدا کنه. این کار به معنی واقعی کلمه تیشه به ریشه ی جامعه زدن است. وضعیت رشد معضلات نگران کننده است اما هنوز برتری در جامعه ما به اخلاق در خانواده است و باید خیلی از آن آنچه داریم مراقبت کنیم. برای حل مشکل ناهنجاری هم باید از راهش وارد شد. ضمنا درست یا غلط، کجای جامعه متدین ما صیغه و متعه را ترویج کرده و مناسب می دانند؟ خدا کند درکارها و اظهار نظرها رضایت و نارضایتی خدا را در نظر بگیریم.
    • آرش IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      15 2
      چه کسی گفته ساختن فیلم درباره قبح خیانت، به گسترش خیانت می انجامد؟ اگر قرار باشد سینما نسبت به معضلات بی تفاوت باشد و آینه وار عمل نکند و زشتی های جامعه را به رخ نکشد تا هشدار داده شود، پس دیگر درباره چه چه چیزی فیلم ساخته شود؟ گل و بلبل؟
    • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      3 1
      خیلی متشکرم از مسئله ای که مطرح کردی. صادقانه می گم که من فیلم هایی که اخیرا با این موضوع ساخته شده اند را ندیده ام، خدا کنه که خوب بوده باشند. اما دلایلی که مطرح شده دلایلی نیستند که از اونها خوب بودن رو بشه نتیجه گرفت. به نظرم ممکنه یک فیلم بسیار بد باشه و در عین حال موضوعش یک واقعیت جامعه باشه. من هم بسیار موافق تلاش با نیت و رویکرد اصلاح در رابطه با معضلات اجتماعی هستم. اما باید بشه از این فیلم دفاع کرد که اصلاح گرانه است و این استدلال که داره معضلات اجتماع رو نشون میده دلیل بر این نیست که پس خوبه و "ممکنه" 180 درجه با اصلاح گری در تضاد باشه و پشت این استدلال بخواد پنهان بشه.
    • فرهاد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      3 0
      آقای علی، انگار در جامعه ایران نیستی. بد نیست سری بزنی به محضرها ببینی چقدر آمار صیغه مخصوصا بین آقایان متأهل بالا رفته است.
  • حسین IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    3 6
    سینما و تلویزیون آینه نیست مدرسه است باید آموزش صحیح بدهد نه واقعیت تلخ را تحت عنوان یک آموزش بد در جامعه رواج بدهد بهتر است با کمی فکر بیشتر و زحمت راههای مقابله با این پدیده شوم به نمایش گذاشته شود نه اینکه فقط به فکر فروش بیشتر باشیم اگر روی محتوا کار شود حتما فروش هم خوب خواهد بود
    • فرهاد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      4 0
      حالا مگر این ده دوازده فیلم در حال ترویج و تبلیغ موضوع خیانت هستند؟ اصلا این فیلم ها را دیده اید؟ جدا از این که به لحاظ سینمایی این فیلم ها چقدر ضعیف یا قوی هستند، همه شان انصافا در تقبیح موضوع خیانت ساخته شده اند. چرا مغلطه می کنید؟
  • بدون نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 2
    علت اصلی رشد این مضامین کپی کردن فیلم سازا از روی دست همدیگه س ... زیاد عمیق نشو رفیق ... دلیل اصلی همین کپی کردنه