رسالت در سرمقاله خود با عنوان«ایران / تهران» نوشت:

* پدیده دکتر محمود احمدی‌نژاد در ایران / پدیده دکتر علی مطهری در تهران......هر دوی آن‌ها، پدیده‌اند. هر دو بدون آن‌که نیروهای سیاسی مسلط بخواهند یا بتوانند پیش‌بینی کنند، رأی آوردند. خوب هم رأی آوردند. هنوز هم رأی می‌آورند. دکتر احمدی‌نژاد در ایران و دکتر مطهری در تهران. هنوز هم، بسته به مقیاس جمع‌آوری آراء، اولی در ایران و دومی در تهران رأی می‌آورند.
* هر دو مخالفند. اساساً مخالفند. خیلی مخالفند. پس، درس اول: نشان می‌دهند که جناح‌ها و سلایق سیاسی مسلط، ربط زیادی به مسائل این جامعه ندارند. به این معنا هستند که باید دنبال راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات گشت.
*درس دوم برمی‌گردد به تفاوت این دو مرد متفاوت. دکتر محمود احمدی‌نژاد در ایران / دکتر علی مطهری در تهران. یکی در مقابل آن دیگری...فکر می‌کنم که این دوگانگی بین آرای تهران و ایران، که خود را در انتخابات‌های قبلی و خصوصاً در انتخابات دراماتیک هزار و سیصد و هشتاد و هشت به خوبی نشان داد، می‌تواند در یک سطح، بیانگر نوعی گفتگوی تعطیل شده قلمداد شود.
* تهرانی‌ها خبر از غیرتهرانی‌ها ندارند. و پس از انتخابات هشتاد و چهار، این عقده و شکاف فعال شده است. دولت، در جهت منافع گروه‌های حاشیه‌ای اقدام کرد، ابتکار سفرهای استانی را که قبلاً توسط آیت ا... سید علی حسینی خامنه‌ای بنیان گذاشته شده بود، جدی گرفت و همه جا رفت. طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کرد، طوری که به آنها که بیشتر و در حاشیه‌ها تولید می‌کردند، بیشتر برسد؛ لااقل بیش از پیش برسد. و خیلی سیاست‌های گریز از مرکز دیگر. البته این سیاست‌ها مستلزم به هم ریختن الگوهای توزیع قدرت و تصمیم و ثروت بود که زندگی برخورداران پیشین را بی‌ثبات می‌کرد و خشم آنان را برمی‌انگیخت.
* دکتر علی مطهری (در کنار دکتر احمد توکلی)، شدیدترین حملات را به این دولت داشته است و در انتخابات شهر تهران، بدون حمایت گروه‌های سیاسی، از رأی بالایی برخوردار گردیده است. در عین حال، لحن دکتر علی مطهری (در کنار دکتر احمد توکلی)، در مورد هر دو دولت پیشین که دولت‌های شهربنیاد و تهران‌مدار بوده‌اند، به طرز محسوس و چشمگیری ملایم‌تر است.
* واقع آن است که بین ایران / تهران، نوعی شکاف فراهم آمده. از شدت بی‌گفتگویی چنین شده...مدت مدید است که به گفتگوی ایران / تهران نیاز هست. از مشروطه تاکنون، از وقتی تهرانی‌ها به دلیل تسلط خود بر دستگاه‌های دیوانی مرکزی، سواد و سایر امکانات اولیه برای «عرض حال» نزد بزرگان، امکانات و مقدورات را به سوی خود جلب کردند.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    5 10
    میدونین نظر شهرستانها با تهران فرقی نمی کنه این نظر نویسندس به نظر من
  • حسین IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    10 3
    فکر کنم در مود این قضیه شکاف "ایران/تهران" کاملا درست میگه...
  • شهري غريب IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    11 7
    من اهل تهران نيستم اما تمام نماينده هاي پاك و شجاع مثل دكتر علي مطهري رو نماينده خودم ميدونم
    • kourosh GB ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      6 3
      پس شما مطهری رو نشناختی!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    3 2
    به اين ميگن يكي به ميخ و يكي به نعل زدن
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    16 6
    احمدی نژاد بيشتر محبوب روستاهاست نه شهرنشین های ایران!! مطهری زنده کننده مجلس و عامل مقابله کننده با بی عدالتیهای دولت است
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    6 6
    ایران یعنی تهران . تهران یعنی ایران
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    10 9
    فقط مطهری
  • popo IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    16 3
    رسالت اشتباه نکن خواست مردم ایران ارزانی عدم بیکاری و........هست نه چیزدیگه
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    30 13
    مزخرف می گی، خودت هم باورش می کنی؟
    • محمد DE ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      14 10
      مطهری خواست ایران است
    • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      2 3
      خودتو گول نزن... مطهری شاید خواست من هم باشه ، ولی خواست ایران نیست... به دلایل مختلف...
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    48 8
    آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور شدنش را هم مديون دوره اي است كه شهردار تهران بود. اگر در دور اول همين تهراني ها به او راي نمي دادند ايشان نمي توانست رئيس جمهور شود . به نظر مي رسد كه راي تهراني ها بر اساس تصميمات منطقي و بقيه بيشتر احساسي و يا پيرو تبليغات مي باشد .
    • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      4 8
      اگر تهراني ها در دور اول به احمدي نژاد راي دادن به اين علت بود كه اون زمون خوب به شهر تهران مي رسيد.الان هم با توجه تصميمات اشتباهي كه دولت در اموراقتصادي گرفته ولي باز به مردم بدبخت و بيچاره شهرستانهاي دور خوب رسيدگي كرد.كاري كه هيچ كدوم از دولت هاي قبلي نكردند يا كمتر كردند.پيشنهاد ميكنم يه سرس به مناطق محروم بزنين يا توي اينترنت سرچ كنين.اين دليل اصلي استقبال مردم اين مناطق هست.(كه وقتي ما ميبينيم تعجب ميكنيم.!!!)
  • یک هموطن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    40 6
    نویسنده رای بالای دکتر مطهری در اسلامشهر را چطور تفسیر می کند؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      10 18
      اسلامشهر جزء کجاست
    • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      10 3
      از نظر تقسیمات وزارت کشور اسلامشهر جزء تهرانه اما از جهتی که این نویسنده تقسیم کرده مثل بقیه جاهای مملکته و با قبول تحلیل این نویسنده محترم قاعدتا نباید دکتر مطهری رای بالایی در اسلامشهر می آورد.
    • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      2 3
      از نظر تقسیمات وزارت کشور اسلامشهر جزء تهرانه اما از جهتی که این نویسنده تقسیم کرده مثل بقیه جاهای مملکته و با قبول تحلیل این نویسنده محترم قاعدتا نباید دکتر مطهری رای بالایی در اسلامشهر می آورد.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    10 32
    جانا سخن از زبان ما مي گويي . يكي از آثار اين تبعيض تاريخي هجوم بيش از پيش به تهران و شلوغ و شلوغتر شدن اين كلانشهر است . تفاوت مزايايي كه به شاغلان اين شهر تعلق ميگيرد با مزاياي ساير شهرستانها بسيار فاحش است به همين دليل تهرانيها بسيار پرتوقع تر و راحت طلبتر شده اند . احمدي نژاد اگرمعايبي دارد ولي يكي از حسنهاي دولتهاي او شكستن اين تابو بود كه "اول مردم تهران وبعد مردم ساير شهرستانها ".شايد به اين دليل است كه او ميان شهرستانيها محبوبتر است .
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    13 2
    یعنی که چی؟
  • فرهاد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    13 1
    به تیترش شک دارم اونم با این گرونی
  • حسینی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    5 51
    احمدی نزاد خواست ایران است ولی مطهری خواست ده در صد تهرانی ها است پس مطهری یعنی هیچ
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    49 5
    نه خیر .مطهری خواست تمام ایران است.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    6 50
    جالب بود و حقيقت محض. درود بر دكتر احمدي نژاد مرد خستگي ناپذير
  • بدون نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    35 5
    استدلال ناقصی است.آقای احمدی نژاد در شهرهای بزرگی مانند شیراز و اصفهان هم از رای چندانی برخوردار نیست. اما بحث خوبی باز شده است.از دل این بحث چندین پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و سیاسی و حتی روانشناسی استخراج می شود.
  • وحید تهرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    38 3
    عبارت تهرانی غیر تهرانی در تحلیل کاملا غلط است زیرا فضای تهران در شهرهای بزرگ مثل مشهد اصفهان تبریز شیراز... کاملا وجود دارد
    • مشتی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      0 1
      مثبت دادم. ولی با این شدت زیاد هم مخالفم! تیراژ روزنامه و مشترکان تلفن همراه و مشترکان اینترنت و .... در تهران قابل قیاس نیست ! کلا سرعت انتقال اطلاعات در تهران چندین برابر شهرهای دیگر ایرانه.(البته شایعه هم همینطوری ها)
  • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    34 3
    منظور رسالت از ایران کجاست؟ مشهد شیراز تبریز و... جزو ایران هستند یا نه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    32 4
    چی می گی با این تحلیل های الکی ت!
  • رضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    3 2
    واقعا همينطوره. تازه در تهرانم يه شكاف هم وجود داره و اون درون و بيرون دنياي مجازي (اينترنت) هست.درون اينترنت خيلي زياد مطهري و برون دنياي مجازي طرفدارهاي ايشون به مراتب كمتر....
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    1 7
    فکر نکم 300 هزار رای خواست مردم تهران باشه ها
  • مهدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    0 1
    وزن واقعی افراد درست محاسبه نشده
  • قاسم IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    21 6
    رسالت جون اگر کمی مطالعه داشته باشی می بینی که تمام پیشرفت کشور از آن غیر تهرانی ها است چه هسته ای چه پزشکی و چه ...... رای آوردن احمدی در دور اول که به خاطر شناخت نبود بلکه به خاطر نوع ورود ایشان به تبلیغات بود و در دور دوم نیز شدید تر پس همه ایرانی هستیم و مسلمان .......... تخم نفاق مکار
  • پسر خوب IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    0 2
    مثل اینکه رسالت خیلی دلش از علی مطهری پر است وگرنه مطهری کار خلاف قانون نکرده است و کارهای خوب دولت را هم گفته است . ما که هر دویشان را دوست داریم هم این دکتر را هم اون دکتر را
  • محمدامین IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    13 2
    ما که در شمال زندگی می کنیم در زمان انتخابات هر جایی که می رفتیم به جای اینکه حرف از نماینده گان و کاندیداهای آن شهر باشد صحبت از علی مطهری و امید به رای بالای ایشان در تهران بود و نشان می داد که بیشتر مردم دوست دارند نماینده ای مثل علی مطهری داشته باشند. حتی خیلی از مردم دوست داشتند که بتوانند در انتخابات تهران شرکت کرده و به مطهری رای بدهند حالا رسالت این تحلیل را از کجا آورده مشخص نیست.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    4 0
    روزنامه رسالت ابتکار احمدی نژاد را در سفرهای استانی از وی گرفته!!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    9 2
    به هیچ عنوان این دسته بندی درست نیست. بنده وبسیاری دیگه دلمون. می خواست تهران باشیم وبه مطهری رای بدهیم .از طرفی احمدی نژاد با برخي کارهاش خیلی از طرفدارهاش را از دست داده.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    2 20
    همه به فکر خودشونن جز دکتر احمدی نژاد که به فکر مردم هستش دکتر احمدی نژاد خواسته اکثر مردم دنیا هستش . مطهری توی تهران هم از دکتر احمدی نژاد عقب هستش
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    5 4
    مطهری دقیقا نماد سیاستمدار واقعی هست
  • علیرضا IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    1 1
    من 15سل بندر عباس بودم مدت کمی هم تهران الان 6ساله مشهد زندگی میکنم وضع زندگی و رمفتار مردم تو تهران با بقیه شهرا خیلی فرق داره راستشو بخواید تو دولتهای قبلی خیلی به مردم تهران اهمیت داده میشد و در حال حاضرکه به شهرهای دیگه اهمیت داده میشه (که یکی از کارهای خوب در دولت احمدی با همه انتقادی یه که بهش دارم)دیدن این موضوع برای تهرانیا زیاد اسون نیست
  • شهرستونی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    2 1
    با عرض معذرت: تهرانی ها جزو ساده اندیش ترین ملت ایران اند به شدت احساسی و هیجانی اند در انتخابات دوم خرداد 76 بر اساس همین هیجان و در مقابله با آقای ناطق به سود آقای خاتمی رأی دادند و در مرحله دوم انتخابات 84 براثر ساده اندیشی و برای مقابله با آقای رفسنجانی به آقای احمدی نژاد رای دادند. هم آقای خاتمی و هم آقای احمدی نژاد حاصل ساده اندیشی و هیجانی بودن تهرانی هاست. معرفی ایندو نفر از سوی تهرانی ها صورت گرفت گرچه امروزه برای درست بودن انتخابشان دلیل و مدرک می آورند و گاهی گفته های خویش را از یاد میبرند ولی کاش در یکی از این دو مورد نصیحت ما شهرستانی ها را هم می پذیرفتند گرچه خود محور بینی مفرط تهرانی ها مانع قبول دیدگاه های شهرستانی هاست ولی خوشحالم که در هر دو مورد ما تغییر موضع ندادیم.
  • شهرستونی IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    3 1
    مطهری هم حاصل ساده اندیشی و هیجانی بودن تهرانی هاست اگر تهرانی ها کمی بر مطالعات خویش بیفزایند و گذشته امثال مطهری ها را نیز بخوانند و بدانند که مخالفت دائم و محبوبیت امروزه ایشان حاصل تفکر خاصی است که: «هیچ چیز مطلوب نیست و همیشه چیزی برای مخالفت وجود دارد»پس برای ایشان فرقی نمیکند دولت آقای احمدی نژاد باشد یاآقای خاتمی و یاآقای رفسنجانی. ایشان مخالفت میکند تا باشد. با دلیل و بی دلیل گاهی مخالفت ایشان به زعم شما خوش می آید و گاهی نه. این سیاق گذشته ایشان بود آینده حرف های حقیر را اثبات میکند همین !!
  • اس IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    2 0
    آقای مطهری حرف از زخم مردم می زند پس خواهشا بگذارید چنین نماینده ای توی مجلس باشد تا این مسولین دولتی که اکثرا مدیر نیستند نتوانند هر کاری که دلشان خواست انجام دهند
  • مطهری - گیلان IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 1
    امید می رود نمایندگان مجلس نهم در بیان حقایق و انتقادهای سازنده جسارت و شجاعت آقایان مطهری و توکلی را داشته باشند . انشاا...
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    آیا اسلامشهر جزو شهر تهران است یا یک شهرستان مثل شهرستانهای دیگر کشور؟!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    1 0
    اگه تهران بودم حتما به علی مطهری رای می دادم
  • یک شهرستانی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    0 0
    احسنت . جانا سخن از دل ما می گویی .