نپذیرفتن دعوت آمریکا، یعنی تمایل به ماندن ذیل فصل هفتم منشور / وقتی که خشم بجای عقل، مبنای تصمیم‌گیری باشد/ تهران به گوشه رینگ جامعه بین‌الملل می رود؟

غیبت ایران در نشست صلح غزه در شرم الشیخ مصر بازتاب گسترده ای در میان فعالان سیاسی و رسانه‌ها داشته است. آیا دولت پزشکیان منافع ملی را در نظر نمی‌گیرد؟

به گزارش خبرآنلاین، دیروز دوشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ مصادف با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵ شرم الشیخ مصر بار دیگر میزبان توافقی برای غزه شده‌بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید این یک توافق صلح است که برای همیشه به جنگ پایان می دهد. رهبران حدود ۲۰ کشور دیروز به میزبانی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، به شرم الشیخ رفتند. نشستی که ترامپ می گوید مدیریت میهمان‌ ها به عهده مصر بوده اما برخی از رسانه‌های غربی می‌گویند مهمانان با نظر رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده‌بودند. آمریکا در نهایت تصمیم گرفت که برخی دیگر از کشورها را در لیست دعوتی ها گنجانده‌شوند.  در میان نام‌هایی که به فهرست اضافه شدند، نام ایران هم به چشم می‌خورد.  دعوتی که از سوی رئیس جمهور مصر از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران شده‌بود و ایران آن را نپذیرفت و مجددا دعوتنامه‌ای برای حضور سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال شد، که این دعوت نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌نشد.

تهران در نشستی خود را حذف کرد که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های کشورهای جهان پس از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید، ناظران معتقدند که تصمیم تهران بر عدم مشارکت در نشست شرم الشیخ خلاف مصلحت و منافع ملی بود و تهران خود را در گوشه رینگ جامعه بین‌الملل قرار داد. عده‌ای از تحلیل‌گران معتقدند ضمن آنکه با شرکت نکردن در این نشست دستاوردهای ۴۰ سال مبارزه برای آزادی فلسطین را از کف داده‌ایم و موازات آن نیز فضا را برای امنیتی تر کردن کشور ایران در منطقه و جهان فراهم خواهیم کرد. این روزها کشورها از ارمنستان تا جمهوری آذربایجان از گروه حماس و تا رژیم اسرائیل تا احمد الشرع با یکدیگر در حال سازش و مصالحه هستند اما تهران همچنان در وضعیت معلق نه جنگ نه مذاکره، زیر سایه تحریم قرار گرفته است.

نشست صلح با حضور ۲۰ کشور و غیبت ایران

نشست شرم الشیخ که برای امضای توافق صلح غزه پس از دوسال جنگ  روز دوشنبه با حضور رهبران۲۰ کشور منطقه ای، فرامنطقه‌ای و جهانی برگزار شد.کشورهایی که در این نشست حضور داشتند؛ از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، فردریش مرتس، صدراعظم آلمان، جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه کشورها هستند.همچنین مقامات کشورهای جنوب خلیج فارس نیز در این نشست حضور خواهند داشت. 

ایران پس از اجلاس دوحه درباره غزه که بزرگترین اجماع جهان اسلام و عرب بود اینبار حضور در این نشست را به دلیل حضور آمریکا و احتمالا حضور نتانیاهو نپذیرفت. 

سیدعباس عراقچی یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران از دعوت رئیس‌جمهور السیسی برای حضور در نشست شرم‌الشیخ سپاسگزار است.با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیس‌جمهور پزشکیان و نه من، نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند و همچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند.»

اسماعیل بقائی نیز درباره غیبت ایران در نشست شرم الشیخ دیروز در نشست خبری گفت:«دعوتنامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور مصر خطاب به رئیس‌جمهور دعوت کردیم و تصمیمی که گرفته شد توضیح دادیم. همه جوانب امر با دقت بررسی شد در جلسات کارشناسی هم در وزارت خارجه و بیرون از وزارت خارجه و ابعاد مثبت و منفی شرکت یا عدم شرکت سنجیده و نهایتا به تصمیمی که مصالح و منافع کشور را تأمین کند رسیدیم و اعلام شد.»

پس از بیانیه عراقچی؛ انتقادها به غیبت ایران چشم‌گیر بود. فعالان سیاسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) دلایل عراقچی برای غیبت در این نشست را توجیه خوانده و نوشتند که این یکی دیگر از فرصت هایی بود که ایران از دست داد. 

مهم این است که ایران این دعوت را با خشم و عصبانیت رد نکند

در همین زمینه کوروش احمدی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: «من قطعا موافقم که ایران در این اجلاس شرکت کند. البته صرف اینکه از ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده، امر مهمی است. ده‌ها رئیس کشور از سراسر جهان قرار است در این کنفرانس شرکت کنند و قرار است در آن موضوعات اساسی و مهمی در ارتباط با آینده فلسطین و آینده منطقه مورد بحث قرار گیرد.»

مشخص شد که بنیامین نتانیاهو، به رغم دعوت دونالد ترامپ در این نشست شرکت نکرد. کوروش احمدی تاکید کرد: «به هر حال اگر ایران نتواند در سطح بالا در این نشست شرکت کند، شرکت در سطحی پائین حتما مفید  خواهد بود و مهم این است که ایران این دعوت را با خشم و عصبانیت رد نکند.»

این دیپلمات پیشکسوت کشورمان در ادامه با اشاره به این دعوت و پیام اسرائیل به روسیه گفت: «ترامپ به ثبات و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه نیاز دارد تا بتواند بر چین که اولویت اولش است متمرکز شود. در این رابطه، ترامپ ترجیح می‌دهد که بلکه ایران را اندکی از چین و از روسیه دور کند. در این زمینه دعوت از  ایران برای شرکت در نشست شرم الشیخ و پیام نتانیاهو از طریق پوتین به ایران را نباید از نظر دور داشت.»

آقای رئیس جمهور اگر نیویورک از کف رفت، شرم الشیخ را دریابید

محمد مهاجری عضو شورای سردبیری خبرآنلاین نیز در یادداشتی مشترک با محمد قوچانی نیز نوشت: «اگر دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس شرم الشیخ برای حل مساله فلسطین جدی باشد باید گفت ایران نباید این فرصت تاریخی را از دست دهد.»

اگر دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس شرم الشیخ برای حل مساله فلسطین جدی باشد باید گفت ایران نباید این فرصت تاریخی را از دست دهد.در این یادداشت آمده‌است: «جمهوری اسلامی ایران می تواند با تحفظ کامل  به لحاظ حفظ راهبرد خویش  از این فرصت برای محکومیت اسرائیل در یک فرایند حقوقی بهره ببرد بدون آنکه مقاومت فلسطین به عنوان یک جنبش استقلال طلب را تضعیف کند بلکه در تداوم راهبرد هوشمندانه حماس که بهانه را از ترامپ خودشیفته گرفته و نتانیاهو را در کنج تاریخ قرار داده است، باید آن را به کارزاری علیه اسرائیل بدل کند.»

مهاجری و قوچانی نوشتند: «این حضور با راهبرد مذاکره غیر مستقیم ایران که قرار بود در قالب ۵+۱  در نیویورک با ویتکاف در حضور شرق و غرب گفت‌وگو کند هم تضاد ندارد. بلکه حتی فراتر از آن به معنای پیوند منافع ملی ایران و منافع منطقه و منافع جهان است  و موجب تقویت روابط ما با اعراب به خصوص مصر و عربستان می‌شود که ظاهرا در کنار ترکیه دوستان تازه ما در برابر اسراییل هستند و به هیچ وجه خواستار تضعیف بیشتر ایران نیستند.»

این یادداشت ادامه می‌دهد: «فرض کنید بخواهیم به شیوه سعید جلیلی در این اجلاس بیانیه بخوانیم یا با استفاده از حق تحفظ درباره بیانیه احتمالی پایانی موضع گیری کنیم، باز هم از حذف خود به دست خود بهتر است.»

این دو تحلیل‌گر تاکید کردند: «ما می دانیم که پیام اخیر اسرائیل به پوتین محصول وفاق ملی، بازدارندگی موشکی و ترکیب میدان و دیپلماسی ایران است. برای حفظ این سرمایه اجتماعی نباید هیچ صحنه ای را ترک کنیم  تا ملت ایران بداند همان طور که دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا در جمعی از روزنامه نگاران گفته اند حاکمیت از هیچ فرصتی برای جلوگیری از جنگ غفلت نمی‌کند،  گرچه ایران  از جنگ هم نمی هراسد.»

در ادامه یادداشت آمده‌است: «با این راهبرد و ابتکار در نهضت مقاومت بدون ذره ای خدشه در جنبش استقلال طلبی فلسطین می‌توان یکی از بهانه‌های پرونده هسته ای ایران بلکه مهمترین آن را از بین برد.»

قوچانی و مهاجری تاکید کردند: «ایران هراسی موجود محصول ادعای اسرائیل است که توان هسته ای ایران را خطری برای موجودیت خود می داند که بر اساس موضع رسمی ملت و دولت ایران بی اساس است و حتی رهبری ایران به صراحت با ساخت سلاح هسته ای از یک سو و به دریا ریختن یهودیان از سوی دیگر مخالفت کرده اند و راه حل نهایی را رفراندوم دانسته اند. چرا این بهانه را در شرم الشیخ از روی میز برنداریم ؟! آقای رئیس جمهور اگر نیویورک از کف رفت، شرم الشیخ را دریابید.»

نپذیرفتن دعوت آمریکا، یعنی تمایل به ماندن ذیل فصل هفتم منشور»

قبل از اینکه وزیر خارجه کشورمان تصمیم ایران بر عدم حضور در نشست شرم الشیخ را اعلام کند حمید ابوطالبی مشاور دولت یازدهم و دوازدهم و دیپلمات اسبق کشورمان نیز در پیشنهادی به تیم دیپلماسی کشورمان در شبکه ایکس نوشت: نپذیرفتن دعوت آمریکا، یعنی تمایل به ماندن ذیل فصل هفتم منشور جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم؛ ایالات متحده آمریکا از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ دعوت کرده است و ظاهراً ایران اعلام کرده که این دعوت در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. صرف ورود این موضوع به سطح شورای عالی امنیت ملی، خود نشانه‌ای از تغییر و تحول در شیوه تصمیم‌سازی در سیاست خارجی کشور و درک شرایط خطیر کنونی است. این دعوت، حتی در شرایط قطع روابط رسمی، نشانه‌ای مثبت و قابل استقبال است؛ چرا که بیانگر تمایل به بازگشت به گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌باشد. اگر چنین بررسی‌ها و استقبال‌ها ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که دعوت‌های بعدی، از جمله دعوت به واشنگتن و تهران، نیز در همان چارچوب بررسی و پیگیری شود و مسیر «گفت‌وگوهای مستقیم و جامع» گشوده گردد.»

مشاور پیشین رئیس جمهور اسلامی ایران نوشت: «ایران بیش از چهار دهه هزینه سنگینی برای آرمان فلسطین پرداخته است. اکنون که بحران غزه رو به پایان است و کشورهای اسلامی به سمت تشکیل دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند، نقش‌آفرینی ایران باید پررنگ‌تر از همه و همیشه باشد. زیرا ملت ایران نمی‌تواند در این مدت طولانی هزینه حمایت از فلسطین را پرداخته باشد و در زمان حصول نتیجه، نقشی نداشته باشد. افزون بر این، با توجه به پذیرش شرط عدم حضور در دولت آینده فلسطین از سوی حماس و تحویل سلاح‌های خود، طبیعی است که سیاست ایران تمرکز خود را بر نیروهای حاضر در آینده فلسطین قرار دهد.»

ابوطالبی تصریح کرد: «لذا چنان‌که تا کنون بزرگ‌ترین تضاد ایران در چهار دهه گذشته بر محور نابودی اسرائیل تعریف شده بود، اکنون بزرگ‌ترین دستاورد آن باید در قالب مشارکت سازنده در روند صلح و تشکیل دولت فلسطینی تعریف شود. ایران باید در اجلاس شرم‌الشیخ حضور یافته و اعلام کند که در صورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی و تحقق صلح عادلانه، آماده است به درخواست فلسطینیان در سیاست‌های منطقه‌ای خود بازنگری کند. ایران به‌تازگی، و در دولت جنابعالی، ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور قرار گرفته و به‌عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی شناخته شده است. اکنون شرایطی به وجود آمده که رئیس‌جمهور آمریکا، همین کشورِ قرارگرفته ذیل فصل هفتم را برای اجلاس صلح در مصر دعوت کرده است.»

او نوشت: «معنای استراتژیک این دعوت روشن است: آمریکا تصمیم گرفته سیاست خود در قبال ایران را تغییر دهد - تحولی بزرگ در ساختار منطقه‌ای. ازاین‌رو، زمان آن رسیده است که ایران نیز پس از چهار دهه پرداخت هزینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی سنگین در حمایت از آرمان فلسطین، سهم و جایگاه جدید خود را در عرصه‌ی صلح به‌دست آورد. نقش ایران نباید صرفاً در مرحله‌ی مقاومت تعریف شود؛ بلکه باید در مرحله‌ی بازسازی و دولت‌سازی فلسطین و در فرایند صلح منطقه‌ای نیز حضور داشته باشد. اگر ایران از این مرحله کنار بماند، تمام سرمایه‌گذاری‌های راهبردی‌اش در محور مقاومت، بدون دستاورد سیاسی ملموس برای آینده منطقه و ملت ایران باقی خواهد ماند. در مقابل، مشارکت فعال ایران در روند صلح، می‌تواند جایگاه منطقه‌ای کشور را تثبیت کرده و آن را از بازیگرِ هزینه‌پرداز و تهدیدِ صلح، به بازیگرِ تأثیرگذار و حامیِ صلح تبدیل کند. بدین‌ترتیب، همان‌گونه که در هزینه‌های فلسطین شریک بودیم، باید در منافع صلح آن نیز سهیم باشیم؛ زیرا هر سیاستی که فایده‌ی حاصل از چهل سال هزینه را نادیده بگیرد، در حقیقت به معنای واگذاری سرمایه‌ای تاریخی بدون بازگشت است. پذیرش دعوت دونالد ترامپ و حضور در اجلاس مصر، حداقل به معنای شکستنِ وضعیت فصل هفتم و بازگشت به جامعه بین‌المللی است؛ و نپذیرفتنِ آن، دقیقاً به معنای تداوم انزوا ذیل فصل هفتم، تنهایی ایران در نظام جهانی، و رفتن به سمت خطرهای بزرگ‌تر.»

با این رویه هیچ جنگی در جهان پایان نخواهد گرفت 

ابوطالبی پس از جواب ایران مبنی بر عدم حضور در نشست صلح در شرم الشیخ در توئیتی دیگر خطاب به رئیس جمهور و وزیرخارجه نوشت:  «جناب آقای رئیس‌جمهور محترم، ظاهراً جنابعالی دعوت برای حضور در اجلاس مصر را رد کرده‌اید؛ و وزیر خارجه‌تان در خصوص آن نوشته است: “ایران از دعوت رئیس‌جمهور السیسی برای حضور در نشست شرم‌الشیخ سپاسگزار است. با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیس‌جمهور پزشکیان و نه من، نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند و همچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند.” اگر آنچه می‌فرمایید درست باشد، هیچ جنگی در جهان پایان نخواهد گرفت؛ هیچ مخاصمه‌ای هرگز تمام نمی‌شود، و انسان ناگزیر خواهد بود در چرخه‌ای بی‌پایان از خشونت زیست کند. حال آن‌که فلسفه‌ی دیپلماسی، دقیقاً برای شکستن همین چرخه است؛ برای آن‌که دشمنی‌ها پایان یابد، نه آن‌که تداوم پیدا کند. اگر در زمان جنگ ایران و عراق جنابعالی بر سر کار بودید، شاید ما هنوز با عراق در حال جنگ بودیم. قرار بود از عربستان نگذریم، اما گذشتیم؛ قرار بود با صدام صلح نکنیم، اما کردیم. تاریخ سیاست ایران، تاریخ عبور از جنگ با تدبیر است، نه ماندن در میدان آن. و اگر قرار باشد نگاه امروز شما معیار باشد:

  • حماس اکنون به آرمان فلسطین خیانت کرده است، مذاکره با اسرائیل تابو بود و دیپلماسی پلید، کشتار باید ادامه می‌یافت، و نابودی غزه اخرالزمانی می‌شد؛ و
  • ایران نیز که دوباره در دوران دولت‌تان به چاه فصل هفتم منشور افتاده است، هرگز از آن خارج نخواهد شد؛ و ما برای همیشه «تهدیدی برای صلح» باقی خواهیم ماند، نه «شریکی برای آن».

البته این نیز می‌گذرد!»

ابوطالبی ادامه داد: «جناب آقای وزیر امور خارجه، بی‌تردید در زمان کارشناسی‌تان در وزارت امور خارجه، به خاطر دارید که در روزهای پرالتهاب مذاکرات مربوط به قطعنامه‌ی ۵۹۸، در آن وزارتخانه چه دودستگی بزرگی حاکم بود؛ عده‌ای، چون جنابعالی، خواهان ادامه‌ی جنگ و خائن دانستن مذاکره‌کنندگان با عراقی بودند که آن همه جنایت کرده بود - با همین استدلال‌ها. و در مقابل، کسانی بودند که می‌کوشیدند به جنگی خانمان‌سوز که ملت ایران را فرسوده بود، پایان دهند.  در صورت حاکم شدن نظرات جنابعالی، شما اکنون به جای سفر به بغداد، باید به جبهه‌های جنگ سر می‌زدید! شاید امروز نیز همان دو راه پیش روی ماست: ماندن در میدان، یا بازگشت به عقلانیت دیپلماتیک؛ حامیان جنگ در یک سو، و طرفداران دیپلماسی در سوی دیگر. شاید تاریخ دوباره در حال تکرار است.»

امان از شرم حضور

حسام الدین آشنا مشاور سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم نیز در توئیتی کوتاه در شبکه ایکس تنها به یک جمله بسنده کرد و نوشت: «امان از شرم حضور!»

جناب رئیس جمهور یادتان می‌آید؟

فیاض زاهد استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائیل سیاسی نیز در شبکه ایکس نوشت: «جناب رئیس جمهور پزشکیان! سلام یادتان است در آن چهارشنبه پس از جنگ به شما عرض کردم در حیاتی ترین دوران زندگی خود و چه بسا ایران بسر می برید؟ پاسخ دادید می دانم. تصمیم در باره شرم الشیخ یکی از آن روزهاست. ما را روسفید کنید....»

وقتیکه خشم بجای عقل، مبنای تصمیم‌گیری باشد 

عماد الدین باقی فعال اصلاحطلب نیز در شبکه ایکس نوشت:  وقتیکه خشم بجای عقل، مبنای تصمیم‌گیری باشد  وزیر خارجه:نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند وهمچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند. بزرگوار این منطق، نوعی دور و تسلسل باطل دارد. وقتی بدون حضور شما برای منطقه برنامه‌ریزی کردند آنوقت خطرجنگ و تهدید بیشتر خواهد شد و حضور شما ولو درسطح پایین، برای پیشگیری از آن لازم بود.درست است که برای دفع خطر باید قدرتمند شد اما بجز اینکه قدرتمند شدن به اقتصاد قوی، تعامل جهانی و فناوری نیاز دارد طرف مقابل هم خودش را قدرتمند می‌کند. قدرتمند شدن به تنهایی کافی نیست. عقل حکم می‌کند از دیپلماسی نیز بعنوان ابزاری برای قدرتمند شدن و دفع تهدید استفاده شود. ویتنامی‌ها درحالیکه بمباران می شدند و با آمریکاییها جنگ چریکی میکردند مذاکره صلح انجام میدادند. این رویه بسیاری ازکشورها و ملتها برای مقابله با جنگ وتجاوز قدرتهای سلطه‌گر بوده است. فرصت سوزی دیگری به زیان منافع ملی...»

به خاطر نسل آینده

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیگر مسائل سیاسی نیز در شبکه ایکس نوشت: «جناب پزشکیان اگر ایران به شرم الشیخ دعوت شده،شما را بخدا و بخاطر سعادت نسلهای آینده و آینده ایران، این فرصت تاریخی را از دست ندهید و در آن کنفرانس شرکت کنید.یکروزی بالاخره سیاست خارجی ما بجای ایدئولوژی-محور، میبایستی منافع ملی-محور شود.این گام تاریخی را برای آینده ایران بردارید.»

فقط در این سه حالت در شرم الشیخ شرکت کنید

دیاکو حسینی تحلیلگر و کارشناس مسائل بین الملل یکی از مخالفان حضور ایران در نشست شرم الشیخ بود که در شبکه ایکس نوشت: وقتی در اجلاس شرم الشیخ شرکت کنید که آماده باشید: ۱. به ترامپ بابت بمباران ایران، جایزه بدهید. ۲. طرح بیست ماده‌ای صلح نوشته شده توسط آمریکا و اسرائیل را تایید کنید. ۳. بر این ادعای ترامپ که ایران به «پیمان ابراهیم» خواهد پیوست، صحه بگذارید.»

نشست شرم‌الشیخ می‌تواند آغاز تازه‌ای باشد

رضا نصری حقوقدان بین الملل نیز در شبکه ایکس نوشت: «می‌توان آن را فرصتی تاریخی برای جبران اشتباهی دانست که ایالات متحده پس از جنگ نخست خلیج فارس، با کنار گذاشتن ایران از کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱، مرتکب شد. حذف ایران از روند مادرید، نتیجه محاسبات نادرست و کینه‌های سیاسی بود. در واشنگتن، ذهن تصمیم‌گیران همچنان درگیر خاطره انقلاب و بحران «گروگان‌گیری» بود، و همین نگاه گذشته‌محور باعث شد نقش واقعی ایران در معادلات منطقه نادیده گرفته شود. ایران به‌اشتباه بازیگری حاشیه‌ای تلقی شد، در حالی که موقعیت ژئوپلیتیکی، ظرفیت‌های اقتصادی و نفوذ سیاسی آن، حذفش را از هر معادله امنیتی یا سیاسی غیرواقع‌بینانه می‌کرد. این تصمیم، فرصت تاریخی برای شکل‌گیری نظمی واقع‌بینانه و پایدار را از میان برد و منطقه را وارد چرخه‌ای از تنش‌ها و رقابت‌های فرساینده کرد که آثار آن تا امروز ادامه دارد. در واقع، کنار گذاشتن ایران از معادلات پساجنگ، نظم منطقه‌ای را از همان ابتدا ناقص ساخت و راه را برای ترتیباتی ناپایدار و شکننده هموار کرد. اکنون، پس از سه دهه، نشست شرم‌الشیخ می‌تواند آغاز تازه‌ای باشد. هیچ سازوکار پایداری برای ثبات و امنیت در خاورمیانه بدون حضور ایران شکل نخواهد گرفت. اگر دعوت از ایران به این نشست تأیید شود، شایسته است کشور با درک اهمیت این لحظه تاریخی، از فرصت پیش‌آمده برای طرح دیدگاه‌های خود و اعمال نفوذ در طراحی معادلات جدید بهره گیرد. در مقابل، غیبت ایران می‌تواند به شکل‌گیری ترتیباتی بینجامد که نه به سود ایران، نه به سود مردم فلسطین، و نه به سود مردم منطقه خواهد بود.»

مشارکت ایران در هر سطحی برای جلوگیری از انزوای ایران مفید است

محسن عبداللهی حقوقدان بین‌الملل نیز در شبکه ایکس نوشت: «هرچند صلح ۲۰ ماده‌ای ترامپ ناعادلانه است و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را نادیده می‌گیرد اما از سودای باطل نتانیاهو هم فاصله دارد. اگر به ادعای ترامپ ایران در تحقق این صلح همکاری داشته و بتبع به نشست شرم‌الشیخ دعوت شده مشارکت ایران در هر سطحی برای جلوگیری از انزوای ایران مفید است.»

بقائی: نفوذ ایران در منطقه فراتر از حضور در یک نشست بین‌المللی است

به گزارش خبرآنلاین پس از واکنش فعالان سیاسی در فضای مجازی و رسانه ها اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه به انتقادها درباره تصمیم عدم حضور ایران در نشست شرم الشیخ در نشست خبری پاسخ داد و گفت: نفوذ ایران در منطقه فراتر از حضور در یک نشست بین‌المللی است.

بقائی در پاسخ به این سوال که برخی تحلیلگران عدم حضور ایران در نشست شرم‌الشیخ را به معنای عدم بازیگری ایران در تحولات منطقه تعبیر می‌کنند، گفت: بازیگری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت فیزیکی یا عدم مشارکت در یک رویداد شکل نمی‌گیرد و فراتر از آن است. قطعا نفوذ و اثرگذاری ایران چیزی نیست که بخواهیم به شرکت یا عدم شرکت در یک نشست بین‌المللی محدود کنیم. در دو سال گذشته ایران یکی از فعال‌ترین کشورها برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و همدستانش برای توقف نسل‌کشی بوده است. در سطح منطقه تعاملات زیادی داشتیم در سطح سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی تلاش کردیم و فعالانه کار خود را ادامه خواهیم داد و مطمئن هستیم اثرگذاری لازم را داریم.

تبعات رد یک دعوت

به گزارش خبرآنلاین، ایران درحالی این نشست را نپذیرفت که پیش از این فعالان سیاسی و رسانه‌ها در اجلاس سالیانه سازمان ملل نیز خواستار این بودند که دولت از این فرصت در پیشبرد دیپلماسی و حل و فصل مسائل به غرب بپردازد. چراکه وضعیت فعلی ایران که در حالتی معلق با وضعیتی که مشخص نیست در حال جنگ هستیم نه در حال صلح یا حتی در حال گفتگو ناظران امید این داشتند که از این فرصت برای برون رفت کشور از بحران استفاده شود که نشد. با اینحال این فرصت هم از دست رفت و در حالی از دست می رود که اسنپ بک علیه ایران فعال شده است که بازهم ناظران می گویند شرایط تحریمی اینبار متفاوت است چراکه اقتصاد ایران در رکود است. تحریم های سازمان ملل در که دوره دولت نهم و دهم اعمال شد در شرایطی به وجود آمد که ایران در اوج فروش نفت بود و صندوق ذخیر ارزی پر و پیمان بود که آنهم به لطف دولت احمدی نژاد صندوق خالی تحویل دولت دهم و یازدهم شد. به این سبب دولت دیگر مانند سابق اقتصاد چندان قابل توجهی برای برون رفت از تحریم ندارد و بر این اساس است که فعالان سیاسی و دلسوزان نظام همواره به دستگاه دیپلماسی و دولت پزشکیان هشدار می دهند که از این فرصت ها استفاده شود. چرا که در این وضعیت معلق اگر صلح نکنم و اگر دیپلماسی را احیا نکنیم چه تدبیری خواهیم داشت؟ و چگونه سایه جنگ و تحریم را از سر خواهیم گذراند؟ این در حالی است که وزیر خارجه شنبه شب در گفتگوی ویژه خبری گفت که ایران همواره مصالح و منافع مردم را در نظر گرفته است که باید پرسید آیا این مهم را از مردم پرسیده اید؟ و با توجه به واکنش های داخلی آیا واقعا بهره نبردن از  این فرصت ها واقعا خواست مردم است؟

همزمان با پایان جنگ غزه و نشست ۲۰ کشور که بزرگترین و مهم‌ترین گردهمایی جهانی پس از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید و ایران در این نشست غایب است، واشنگتن پست در گزارشی اسنادی افشا کرده است مبنی بر اینکه کشورهای عربی خلیج فارس همکاری گسترده امنیتی با اسرائیل علیه ایران داشته‌اند. این روزنامه آمریکایی نوشت: کشورهای عربی مخفیانه همکاری با ارتش اسرائیل را گسترش داده‌اند.

به گزارش واشنگتن‌پست به نقل از اسناد افشاشده آمریکا، «کشورهای عربی همزمان با محکوم‌کردن جنگ اسرائیل در نوار غزه، برای مقابله با تهدیدهای ایران به طور مخفیانه همکاری امنیتی با ارتش اسرائیل را گسترش داده‌اند. این همکاری در پی حمله اسرائیل به نشست سران حماس در قطر با بحران مواجه شد.»

در این وضعیت امنیتی منطقه آیا غیبت ایران واقعا به مصلحت بود؟ علی واعظ مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران با نقل قولی از آبا ابن،وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هیچ‌وقت فرصت را برای از دست دادن فرصت‌ها از دست نده.» 

اسرائیلی ها هیچ وقت فرصت را از دست نمی‌دهند!

۳۱۵/۴۲

کد خبر 2128426

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 132
  • نظرات در صف انتشار: 553
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    امان از توهم و متوهم
    • ایرانی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      ببینید اون کشورهایی که شرکت کردند چقدر تحقیر شدند!! یعنی ایران هم بره در طراز چند کشور درپید عربی تا تحقیرش کنند؟؟ این نشست فقط برای خود نمایی امریکا و کمک به رژیم بود و هیچ دستاوردی برا ایران و منطقه نخواهد داشت..
  • سلام IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    غربگدایی واقعا برازنده شماهاست ! شعور دیپلماتیک هم ندارید . امضاء کری تضمین است اوبامای مودب باهوش گفتگوی تمدن ها ایران محور شرارت سعدآباد 82 برجام ویتکاف و حمله نظامی و ........ چقدر بلاهت واقعا دوگانه جهالت و خیانت
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      غربگدایی!!!!!! شعور دیپلماتیک!!!!!! شاد و خوشحال باشید منافع کاسبان تحریم تضمین شد و دلار و سکه و ..... به افزایش شدید قیمت ها ادامه می دهند مردم هم .............
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    ظرفیت و امکانات ایران همان چهل میلیون هست که جناب مومنی گفتند ..الان یک اقتصاد مقومتی برای تحریم راه افتاد جواب نداد شد صادرات اجنلس با کیفیت واردات اجتاس و برنج خورد و خوراک بی کیفیت ..‌در حالی که پول ها باید تو وزارت دفاع هزینه میشد در بنیادها و نهادهای بیخاصیت هزینه شد و تمام اموال ایران مصادره بنیادها ونهادها شد وچیزی برای خزانه عایدی نشد ..همه طرح ها شکت خورد ‌اموزش پرورش ومحیط زیست ..مرزها ولنگار ..ابهای زیر زمینی خشک .. معلمان اززبیستم تا سی ام حسابشان خالی هست و تمرکز ندارند...اینم از مدیریت اقتصاد مقاومتب که هیچی نه برای مردم داشت نه وزارت دفاع نه اموزش و نه سلامت فقط برای بنیادها و نهادها خوب شد این تحریم ها و ثرتمندان ایران
    • امیر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      حالا نه که این چهل سال اینهمه رفتیم مذاکره و امتیاز دادیم و صنعت هسته ای را تعطیل کردیم مشکلاتمون حل شد ؟ نتیجه برجام کو ؟ نتیجه مذاکره با ترامپ چی شد ؟ جنگ و نابودی صنعت هسته ای ... باز هم دنبتل دستاورد هستید ؟
  • حسن از تبریز IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    باسلام واحترام روسیه وچین اجازه حضور را به ما نمی دهند دیگر نمی توانیم بدون آنها تصمیم بگیریم
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      دقیقا، اما آنها به زودی ما را قربانی توافق خود با غرب می کنند
    • دانش IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      دقیقا همین طور هست روسيه وچین ایران را قربانی اهداف خود کرده اند وعده ای هم از طرف روسيه در راس امور هستند پس ایران در هیچ اجلاس بدون مجوز روسيه وچین حق شرکت ندارند
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      50 95
      کم چرت و پرت بگو
    • مهرداد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      60 90
      چقدر نگاه شما فانتزی هست، روسیه به ما اجازه نمیده در اجلاس شرکت کنیم مثل این هست که یک نفر در روسیه بگوید ایران به روسیه اجازه نمیده با اکراین صلح کنه
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    باید دست از آرمانها و دفاع از مظلومان و کمک به نیروهای آزادی بخش فلسطینی و .. برداریم در طول این 47 سال اخیر ثابت شد که ما اینکاره نیستیم چرا که هم صهیون گستاخ تر شد هم مظلومان بیشتر صدمه دیدن هم مااقتصادمون داغون شد فقط دلمان به امنیت خوش بود که حداقل جنگی نخواهد شد که آن هم صهیونهاویانکیها خراب کردن
    • مهری IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      به نظر می‌رسانند آقایان نوکری وبردگی آمریکا واسرائیل را ازجان میپزیرند ومانند زیر یوق آمریکا بافت وخونریزی خون شهدا راپامال کرده ویکاندر خاک عالم برسر کسانی که افتخار می‌کنند بهسرسپردگی دولتی که سردار سلیمانی رابه شهادت رساند که خدمت جانانه به اسرائیل خائن کرده باشد
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    کسانی که بالاخانه را دربست به امریکا اجاره داده اند هیچ تجربه و جنایت های امریکا را نمی بینند همین دیروز بود که ترامپ در کنست دشمنی و جنایت علیه مردم و جمهوری اسلامی را فریاد زد بعد اینها هنوز قادر نیستند دست از آویزان شدن به امریکا بردارند .
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      خواهشاً مردم را با جمهوری اسلامی جمع نبندید
  • محمد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    بنظر می‌رسد فقط رییس جمهور تصمیم گیرنده نیست اول مخالفان اصلی حضور در اجلاس باید مشخص شوند، بعدا آنها باید بخاطر مردم و مملکت دادگاهی شوند .
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      61 37
      غزه مگر با بمب آمریکاه زیر رو نشد مجبور شدن پناه به ترامپ برد ما هم مجبوریم
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    یعنی بعد از این همه عهدشکنی باز هم پذیرش دعوت از طرف کسی که به هیچ عهدی وفدار نیست. عقل هم خوب چیزی است
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      93 50
      عقل سلیم میگه با دشمنت هم مذاکره کن عقل شما تحریم های بیشتر رو دوست داره ؟
  • Iraj IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    تمام این سیاسی کار ها که در خصوص رفتن پزشکیان به مصر خطابه سر دادند یا واقعا هرم قدرت در ایران را نمی شناسند یا با فریب سعی در آدرس غلط دادن به جامعه برای شکستن کوزه شکست بر سر رییس جمهور دارند.تا به امروز هیچ دولتی مثل دولت پزشکیان تمایل به مذاکره با آمریکا نداشته چون وضعیت کشور بحرانی تر شده ولی بهتر است سخنان جناب مسعود روغنی زنجانی در خصوص علت اصلی عدم ارتباط با آمریکا را بشنویم .مشکل شرکت نکردن جای دیگری است یقه دولت پزشکیان را نگیرید
    • نواب صفوی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      69 40
      شماها یه کم مغزتون کار بندازید. پزشکیان و تیمش وسط میز مذاکره بودند که اسرائیل حمله کرد. مردم ... فرض نکنید، خودتونید.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    پزشکیان بدبخت چکاره هست ،
    • کیان IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      60 61
      دولت تقریباً همه کاره فقط اجازه فروش خاک ایران نداره ،در برجام مگه صنعت چند میلیارد دلاری بتن ریزی نکرد ،مگه بیشتر از پنج سال هر هفته با کری ملاقات نداشتن ،لاورف با اسنپ بک مخالف بود (نه به خاطر ایران چون اجازه حق وتو رو از روسیه گرفته بود )آقای ظریف بهش گفت تو خفه شو ،اگه منظورت از اختیار دادن جزایر سه گانه به امارات هست و فکر کرد ی از این معامله دلار ارزون میشه ،اول کور خوندی چون من شخصاً تا لحظه مرگ با جدایی یک سانت از خاک ایران مخالفم،و اگه فکر کردی قیمت دلار دست آمریکاست ،تو احمق خودت بمون
    • نواب صفوی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      67 69
      رئیس جمهور چکاره است!!!!!!!!!!!!!!! گرفتید مارو. اگه کاره ای نیست چرا خودشو جر میداد تا رئیس جمهور بشه. ضمنا چرا وعده و وعد میداد اگه کاره ای نیست. تو رو خدا مردمو احمق فرض نکنید. تا قدرت دست کس دیگه هست همه چیز دست رئیس جمهوره اما وقتی یه نفر از طیف خودشون میرسه به قدرت میشه هیچ کاره.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    بابا مگه دست رئیس جمهور یا وزیر خارجه س بکن نکن برو بیاشون دست حاکمیت اینا کاره ای نیستند
    • بایکوت شده IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      45 61
      نه بابا! رئیس جمهور هیچ کاره اس !؟ چطور در دوره احمدی نژاد و شهید رئیسی می گفتید همه مشکلات و گرفتاریها زیر سر ایناست حالا به خودتان رسیده رئیس جمهور هیچ کاره اس!؟ بابا ببندید اون در طویله رو . گیریم که ایران رفته در اجلاس شرم الشیخ چی گیرش میاد؟
  • قاسم IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    تصمیم درستی بوده که شرکت نکردیم. خشمی در کار نبوده . مگر اینکه شما( نویسنده ) آن خشم را به دیگران القا کنید .
  • حسن IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    74 86
    خائن تر از این طرز تفکر وجود ندارد
  • مهان IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 20
    موقعیت اره
  • حسن IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    83 92
    پزشکیان بغیر از قطع یارانه مردم قطع آب قطع برق گرانی و تورم و جنگ افروزی هیچ کاری واسه مردم انجام نداد.همین از خواب بیدار شد فکرش این بود که بره یارانه مردم رو قطع کنه.
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    بنظرم شما یک‌مشت ترسوی بزدل از جنس آقای ظریف که کشور را به باد داد هستید و هیچکس را جز خودتان قبول ندارید. حالا خدا رو شکر که دکتر پزشکیان از خودتون هست!!!!!
  • عبدالله IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    68 63
    تنها تنها علت تحمیل این صلح به امریکا همین ناوگان صمود است وگرنه امریکا خود را برای کشتارقتل عام تمام مردم غزه اماده کرده وشروع کرده بود امریکا دقیقا نشان داده به هیچ قاعده وقانونی را نه باور دارد ونه انجام مید۶د اما حالا امریکا از یک چیزی ترسید وان افکار عمومی جهان که در صمود تجلی یافت وادامه ان واینکه در اروپا شروع به حرکت رساندن غذا به مردم غزه شروع شود دیگر امرکا نمیتواند ادامه سلطه وزور گوئی خود را بر جهان اعمال کند پس امریکا یک تحمیل را پذیرفت در حقیقت باید درک کنبم این صلح به امریکا به جبر نه یک جبر نظامی بلکه بک جبر افکار عمومی امریکائی که تا چند سال قبل انچنان افکار عمومی جهان را رهبری میکرد که هرچه را میخواست افکار عمومی انرا تائید میکرد در جهان این اولبن بار است که افکار عمومی دارد به امریکا اراده خود را تحمیل میکند موضوع شرم الشیخ در حقیقت امریکا این شکست در مقابل افکار عمومی جهان را میخواهد به یک پیروزی سفسطه ایی تبدیل کند
  • بابک IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    مسولان هیچی بلد نباشند اما استاد فرصت سوزی هستن
  • آرش IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    74 4
    توهم بالاست
  • مصطفی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    بدون تعامل واقعی با دنیا مگه میشه پیشرفت کرد؟ کشور مثل یه جزیره نیست که بشه درش رو بست و انتظار رشد داشت. مسئولین که اون بالا نشستن، تحریم و فشار اقتصادی رو فقط توی گزارش‌ها می‌بینن، نه سر سفره‌شون. آقازاده‌ها هم که خدا برکت بده، از آمریکا و کانادا تا ترکیه پخش‌ان، دلاراشونو دارن و زندگیشونو می‌کنن. ما یکی از ثروتمندترین کشورای دنیا هستیم؛ نفت، گاز، معادن، نیروی جوون... ولی این ثروت به‌جای اینکه خرج رفاه مردم و توسعه بشه، خرج سیاست‌بازی و باج دادن به چین و روسیه میشه. هیچ‌کس نمیگه باید زیر پرچم آمریکا بریم، ولی تعامل یعنی حفظ منافع ملی، نه دشمنی الکی با همه‌ی دنیا. تا وقتی منافع مردم توی تصمیم‌گیری‌ها اولویت نداشته باشه، وضع همینه که هست؛ یه ملت خسته با جیب خالی و مسئولایی با شعارای پرطمطراق.
  • vahidrk IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    60 82
    نویسنده محترم اینقدر ذلیل گونه فکر نکنید.
  • ناشناس IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    92 22
    بهترنبودیه نماینده فرستاده می شد
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    تا وقتی این داستان محو اسرائیل از فکر حاکمان نیفتد صلحی توافقی رخ نخواهد داد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    79 25
    اقای پزشکیان ای کاش درهمان نمایندگی مجلس ویا پزسکی میماندی و75میلیون جمعیت ایران زیرفشاراقتصادی کمرشکن له نمیکردی اقشارحقوق بگیرراجهت تهیه مایحتاج اولیه زندگی نزد خانواده هایشان شرمنده نمیکردی شانزده میلیون رای دهنده راازرای دادن به شما بشدت پشیمان نمیکردی
    • علی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
      49 22
      من بیست ساله رای ندادم ولی شما از جانب اون شانزده میلیون نفر حرف نزن. اگه از اقتصاد ایران چیزی حالیت بود، این چرندیات رو نمیگفتی. دولت در ایران قدرت خاصی نداره، هیچ دولتی نمیتونه کاری بکنه. تا زمانی که روابط بین الملل ما درست بشه. خیلی خلاصه گفتم اگه سواد و فهم دو کلمه تحریم و روابط بین الملل رو بدونی مشکل نفهمیت حل میشه
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    89 20
    متاسفانه در این سطح از مسائل رئیس جمهور به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و شما اساتید محترم باید این موضوع را دانسته باشید و توقع تان را از رئیس جمهور پایین بیاورید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    52 77
    ماشاالله به خبر آنلاین با اینهمه کارشناس غرب پرست حداقل برای سیاست کار هم شده یکی دو تا نظرات کارشناسان جناح مقابل رو هم جویا میشدید
  • سعید IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    39 62
    ایران جان تا امثال خبر آنلاین و یک مشت به اصطلاح روشنفکر تحلیلگر و سیاس فسیل ،ترسو و عافیت طلب، بدون اعتقاد به من این،فی این ،الی این دارد و این گونه تحلیل و تصمیم سازی می‌کند وضع از این همه که گفتید بدتر خواهد شد منتها باز با پررویی فراوان می‌اندازند گردن امثال جلیلی بیچاره .خوب شد که جلیلی هست !!!!
  • کیان IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    41 8
    جلسه در مورد ایران نیست ،در مورد غزه هست ،دوم اینکه آمریکا هر کاری از دستش اومده کوتاهی نکرده و از این به بعد نخواهد کرد ،هر کسی باید به فکر قوی شدن خودش باشه
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    15 2
    عده‌ای با لقب گنده ، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی و...ه‍مه‌ مسائل را از یک سوراخ ، و آن‌هم از سوراخ خیلی ریزی که خودشان با سوزن ایجاد کرده‌اند نگاه می‌کنند. و یا شاید هم به مثابه معاون و مشاور چندین ساله چائوشسکو بوده. و بعضی عملکرد دوستی خاله خرسه دارند!
  • بنده خدا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    43 17
    ملت تقاص پس بدن چون آقایون خشمگین هستن؟ خشمگین چی؟ ما باید خشمگین باشیم که جواب تصمیمات و رفتارها و صحبتهای اشتباه دولت و مجلس را ملت دارن میدم با تحریم و جنگ و گرانی
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    22 39
    بسیار کار خوبی کردند که دعوت دشمن نپذیرفتند بلاهایی که دشمنان بر سر ما آوردند باید پاسخش بگیرند،
  • مهدی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    26 24
    حضور تو جلسه‌ای که فرد خود شیفته‌ای مثل ترامپ رئیسش باشه اصلأ لطفی نداره، اما اگه یه رئیس جمهور باجنم داشتیم که اونجا این مرتیکه رو قهوه ای میکرد، ایرادی نداشت.
  • ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    25 25
    بهترین تصمیمی که دولت چهاردهم درطول مدت حضورش درعرصه اجرایی کشورداشت همین تصمیم بود. وحتما به نفع ومصلحت ملت ونظام خواهدبود.
  • بنده خدا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    8 42
    ملت ولایت مدار نباید زیر تحریم ها بماند. خشم جای عقل؟!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 4
    چه عجب فهمیدید
  • رضا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    28 24
    این یک نقشه بود تا با دعوت ایران ترامپ وجهه از دست رفته خود را در بین مردم ایران بدست بباره اکثر افرادی که در این کنفرانس بودند به وضوح دشمن ایرانند و اولین و درست ترین تصمیم دولت بود ای کاش زودتر به حرف رهبر گوش می‌دادند و در هیچ مذاکره با آمریکا و اروپا شرکت نمی کردند
  • مرتضی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    33 15
    متاسفانه بعضی ها آویزان بودن به غرب و یا شرق و یا هرد رو راه نجات میدونن ولی اصلا اینطور نیست. نگاه کنید ببینید مشکل چی هست آیا تمامی مشکلات ما ریشه داخلی ندارن؟ غیر از اینه که بودجه مصوب کشور تا ۷۰ درصد صرف ارگان هایی میشه که اصلا کارا نیستند. الان جاسوسان در این جنگ ۱۲ روزه چه کسانی بودند؟ واقعا لازمه به امثال شریعتمداری و ثابتی و رسایی و جلیلی و یا طرفداران اونها دیگه فرصت داده بشه. چرا باید نیروی هوایی ما قدرت فراری دادن کلاغ رو هم نداشته باشه؟ بهترین نخبگان و پژوهشگران کشور کجا هستن؟ چرا برای بابک زنجانی حکم اعدام صادر میشه ولی حالا شده منجی اقتصادی و... امیدوارم بفهمید
  • نورالله گرشاسبی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    32 16
    تدوام وضعیت‌موجود به نفع کاشان تحریم است که خود از این وضعیت فلاکت بار مردم به نان و نوایی رسیده اند و نشان دا ده اند تا چه اندازه قدرت دارند
  • ع م IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    24 6
    تویی که این مقاله رو نوشتی اصلاً درکی از نوع حاکمیت در ایران داری؟
  • رحمت الله البویه IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    23 21
    با درود جاییکه امریکا ی جنایتکار هست .این ابلیس و دروغگو و تاجر احمق وقتی در میان مذاکره به ایران حمله نظامی میکند و با حضور ایران بهره برداری سیاسی می نماید .شرم الشیخ هم جز یک مکر و حیله چیز دیگری نیست .ایران شرکت نکند ابرویش بهتر حفظ میشود
  • آگو IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    15 28
    اصلاح‌طلبان بزرگترین سرمایه اسراییل هستند ...شان رو آمریکا با بی۲ صاف کرده اما ناراحتن که ایران چرا دعوت آمریکا رو قبول نکرده !!!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    27 6
    امیدواریم این چند نفر احمق هم حذف شند تا کشور ب ارامش برسه
  • بهلول IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    30 9
    مگه رئیس جمهور از خودش اختیاری داره که بخواد در این نشست شرکت بکنه یا نکنه ؟
  • هادی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    26 24
    بهترین کاری که ازاول ریاستش انجام داده همین ردکردن دعوت ونشستن باقاتلین حاج قاسم وهزارخورده ای شهید۱۲روزه جنگ تحمیلی بودوهست،،،،
  • گل افروزجعفریان IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    15 12
    این تصمیم عدم شرکت در اجلاس شرم الشیخ را یک نفربه تنهایی اتخاذ نکرده که شما یک نفر خود را عقل کل بدانید وبه آن بتازید چرا نمیفهمید که همین هم اتخاذدیپلماسی مناسب است یا حداقل بهترین تصمیمی است که ممکن بوده صرف تاختن امثال شما برتصمیم شایسته ی احترام دولت و شورای امنیت ملی دلیل بر خطا بودنش نیست امید که خداوند متعال تلاش‌های مخلصان دولتمردان ایران اسلامی در راسشان مقام معظم رهبری را هرچه زودتر به تایید نهایی حضرتش برساند تادشمنان امنیت وعزت ایران روسیاه تاریخ بشوند الهی
  • مقییمی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    17 7
    دیپلماسی کشور هنوز تکلیفش با خودش روشن نیست ! با دست پیش میکشه با پا پس میزنه ! تکلیف ما رو روشن کنید قراره بجنگیم یا صلح کنیم ؟ از دست شماست دیوانه شدیم .
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    5 15
    ایران باید از آنجا صدای اعتراض خود را می رساند ودر صورت لزوم جلسه را محترمانه ترک میکرد زیرا ایران از همه کشورها زودتر خواستار توقف نسل کشی و کودک کشی در غزه شده بود و حالا بل این تصمیم عراق چی به حاشیه رانده خواهد شد پس تا فرصت است حداقل نماینده خودرا در هر سطحی که رهبری معظم صلاح دانسته و تایید میکنند به اجلاس بفرستند تا صدای حقانیت ایران و مظلومیت فلسطین شنیده شود ومانند موسی در برابر ساحران ایران اقدام تا نقشه های شوم برباد رود هنوز فرصت باقی است
  • عبدالله IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    22 8
    نانشان در گروه مخالفت است
  • منوچهر IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    25 7
    کاش عقلی بود
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    5 0
    اول باید نظر نوشته شود وبعدمثبت یامنفی بودنش ثبت بشه این یعنی چه اول مثبت یامنفی را علامت بزنیم بعد مطلب را بخوانیم.
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 32
    اگه به پزشکیان باشه که حاضر کشور رودودستی تقدیم آمریکا و صهیون کنه آنقدر که این مرد بی تدبیر عراقچی هم که کلا رد داده من فکر میکنم خود آمریکاست تو ایران این دولت وعمالش اگر مثل آدم به حرف رهبری گوش میکردن امروز این روزگار مون نبود .
  • E.f IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    20 23
    لعنت خدا برخاینین وطن فروش،که تبلیغ مذاکره میکنند با قاتلان و بدخواهان مردم ایران...
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    31 15
    دقیقا ما چرا باید با غرب و آمریکا دشمن باشیم...آیا غیر اینکه روسیه و چین دارن مارو استعمار میکنن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    24 12
    اصرار جنگ وکینه خوب نیست بخاطر تورم کرانی بدبختی با جهان کوتاه بیاید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 5
    واقعا چقدر سطحی اینا دیگه باید چکار کنن که شما بفهمید خیری برای ما نمیخوان خدا همه ما را هدايت کنه
  • ممد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    17 9
    دقیقا هدف این است که کشور ذیل فصل هفتم منشور باقی بماند.. تحریم برای اینها نعمت است...
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    17 8
    جای بسی تاسف دارد که صرفا از مزایای حضور در مذاکره صحبت شد بدون بیان معایب و ایرادات آن و مصیبت بار تر از نظرات کسانی بر بیان مزایای افراد جامعه هست.و از کسانی برای تایید ادعای خود نام بردید که شان آنها معرف حضور عام و خاص میباشد.. دعوت از پزشکیان برای تحقیر او ملتش بود... همان کاری که ترامپ با السیسی انجام داد با پزشکیان هم انجام میداد...
  • محمودی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 17
    بهیچوجه از دولت پزشکیان راضی نیستم واصلا اورایک سیاستمدار نمیدانم بلکه تحت سیاست‌های ذلیلانه ظریف (معاون کاربردی یعنی چه؟)اما خطابم به بی غیرتهاییکه مایل به شرکت ایران در شرم الشیخ ومنافع آن هستم میگم آخه بیشرمها وای بی وطنان در جلسه‌ای که قاتل شهید قاسم سلیمانی وسرداران ودانشمندان و....جنگ ۱۲روزه اخیر درآنجا حضور داردوبنحوی خودجانیان میزبانندمگه ما باید شرکت کنیم؟خیلی شماها بی غیرت وبی وطنید.
  • ببیس IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 2
    مگه دست اینه نمیذارن
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 9
    سخنرانی بیشرف نشنیدین میخواستین برن بشینن اونجا تحقیر بشن یکم فکر کنید ببعد همین آقایون میومدن چی میگفتن به والله که هیچ خیری حضور در اونجا برای ما نداشت
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 4
    تاوان تمام این لجبازیها و خشونت‌ خصومتها رو مردم بیچاره بی گناه باید بدن که هیچکاری هم هستن
  • مجید IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    5 17
    باسلام انشالله که ریاست محترمو هم چنین مشاوران او در وزارت خارجه تحت القاؤات خود باختگان غربزده قرار نگیرند .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    7 7
    تمام حرفا وتحلیل های این افراد به اصطلاح سیاست مدار می‌گویند. پوچ و از روی تسلیم و شاید ساده انگاری از اوضاع منطقه ای و جهان است.سیاست های امریکا و انگلیس خبیث در مقابل کشورهای وابسته وضعیف همیشه با ایجاد تبلیغات و فشار و ترس و ارعاب و در نهایت حمله نظامی و اجرای برنامه های سیاه بازیهای خودشان کشورها را تحت تاثیر سیاست ها و حرفای خودشان قرار می‌دهند تا به منظور و مقصود خودشان برسند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    8 8
    واقعا این جماعت دست ابو موسی اشعری رو ازپشت بسته
  • محب IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    8 1
    عقل و شعور و فهم و ..... که نباشد ، جان در عذابه است ، البته عقل و شعور و فهم نداشته حاکمان و جان مردمان .
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 8
    یعنی اینقدر احمقی بعنوان کارشناس و دیپلمات؟کارشناس بی بی سی اعلام میکنه ایران اگر میرفت تحقیر می شد و این کار هوشمندانه بوده از سمت ایران بعد یه مشت نادون میان حرف میزنند مذاکره کنیم،توی مذاکره به ما توسط همونها حمله شد،چی میگی؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    11 4
    اگه آمریکا وغرب اهل دیپلماسی بودن چرا از برجام خارج شدن وچرا به خاک ایران تجاوز کردن وچرا مکانیسم ماشه راه انداختن یک الاق هم شواهد رو کنار هم قرار بده می‌فهمه اینها تله هست وفریب
  • حمید IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 10
    میگویند زمانی ملا نصرالدین داشت از جایی رد میشد بچه ها ریختن دورش اذیتش کنن برای خلاص شدن از دست بچه ها بهشون گفت برید فلان جا دارن نذری مجانی میدن بگیرید.... بعد دیدن خودش هم به سرعت کاسه ای برداشت راه افتاد بره ... ازش پرسیدن تو که خودت میدونی این دروغ را خودت ساختی که بچه ها بروند چرا خودت داری میری گفت اینجوری که دیدم بچه ها دارن میرن خودم هم تحریک شدم برم شاید واقعا نذری بدن .... حالا قضیه اصلاح طلبها همینه یه دروغی میگن و بعد خودشون هم باورش میکنن... تعهد و انسانیت و صلح امریکاییها کجا بوده بندا خدا ....
  • حسن IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    7 7
    این نشست دلیلی برای توجیه کردن افکار عمومی دنیا بود که آمریکا و اسراییل دنبال آرامش و توافق است این ایران است که به عنوان تروریست شناخته شد و هست
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    5 2
    روسیه / چین...
  • حسین IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 5
    خبر آنلاین مطمئن هستید که در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران صحبت می‌کنید . ترامپ نشان داده که با این شامورتی بازی‌ها دنبال قهرمانسازی خودش است آنکس که باید بداند که ایران در این ۴۰ سال چه کارهایی برای فلسطین انجام داده می‌داند
  • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    7 1
    در خلوت ماندن که کسی ازرازشان بی‌خبر باشد بهتر می‌شود فساد کرد بهتر میشود کشتار
  • م. ت.م IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 7
    تنها تصمیم شجاعانه و درستی که دکتر پزشکیان گرفته همین تصمیم نرفتن به شرم الشیخ بوده و امریکا را به پشم خودمان حساب نکردیم دل نگرانان قطع رابطه با امریکا همچنان شاهد غصه خوردن دونالد از این ... ایران باشند
  • ایران IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 9
    چقدر ساده لوح یا مسخ شدگان غرب گرا که خفت و خواری ایران را در مقابل ترامپ توجیه می‌کنند همین بس که خبر نگار بی‌بی سی گفت خوب شد ایران با توجه به رفتار توهين آمیزی که ترامپ با سران کشورهای عربی و غربی در این اجلاس داشت شرکت نکرد .
  • ایمان IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    6 7
    بهترین موضع گیری از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت فرمایش حضرت امام خامنه ای ادامه راه ما برای نجات فلسطین است. بی بی از بی چادری خانه نشین است، تا دیروز حتی سخنان او در مجلس اشغالگران بر علیه ایران بزرگ که از ثمره خون شهداست، زمزمه کرد. بنا به راه کار شما، یکروز پس از آن، ایران بزرگ برود که بله، ما آمده ایم در فلان‌جا صلح کنیم و یا شاهد ماجرا باشیم
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    9 8
    یکبار باطناب پوسیده غربگراها به چاه برجام رفتیم
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    6 9
    توهم گدایی آقایون حد و مرز نداره!!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    24 6
    ما نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند، دانشمندان هسته ای، سرداران، امیران، مردم غیرنظامی مارا کشته اند. ملت ودولت را تحریم کرده اند. سرزمین فلسطینیان را غصب کرده، رهبران فلسطینیان را کشته، ویا زندان و شکنجه کرده اند. بدعهدی کرده اند، به هیچ اصولی پایبند نیستند!!
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    8 5
    هر وقت دشمن ازت تعریف کرد به خودت شک کن ، آمریکا میخواد بچه خر کنه و ما رو مثل گوسفند از گله جدا کنه و ببلعه نمی‌دونم واقعیت به این سادگی رو چطور برخی سیاسیون متوجه نمیشن.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    17 7
    شما هاچطور می‌تواند با کسانی که‌ هموطنان را شهید کردن رهبرمان را تهدید کردن اصلا یه جا بنشینین
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    6 9
    کدام یک از تعهداتشان. انجام دادن که به یک جلسه دل خوش کرده اید. هزاران جلسه برگذار شد تا حاصل آن شد برجام نه آمریکا نه اروپا هیچ امتیازی که ندادن کشور را نیز ده سال معطل خود کردند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    9 9
    رفتن به شرم الشبخ هیچ دستاوردی برای ایران نداشت البته اگر رئیس جمهور بی تربیت آمریکا یک سخن نا مربوطی میزد باعث سرافکندگی ایران در دنیا میشد پس همان بهتر که اگر دستاورد مثبتی نداشت که حتماً نداشت لااقل دستاورد منفی هم نداشت جلسه شرم الشبخ هیچ ربطی به ما ندارد تمام
  • سلیان IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    8 9
    خیلی خوب کار کردن شرکت نکردن چون غیر از تحقیر درآنجا چیزی نیست نمایش خود ستائ آرام
  • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    9 0
    تک بعدی نباشیم ارزشها وابعاد جمهوری لسلامی همه باید مورد توجه قرا گیرند ستیز مذموم است ذلت هم‌جایگاهی ندارد
  • Delavar IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 8
    مقامات ایرانی در هیچ زمینه ایی دانش و توان گفتگو و مقابله با آمریکا رو ندارن بخاطر همین از مذاکره و جنگ مستقیم با آمریکا شانه خال میکنن و با انواع حرفها فرار رو به جلو میکنن.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    19 7
    وسط مذاکرات حمله کرد. چرا اینقدر اصرار بر بی‌شعوری و نفهمیدن مساله دارید؟ تعریف شمااز عقل دقیقا چیه که یه همچین تجویزهای ابلهانه ای میدید؟
  • اسکندری IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    15 11
    این مزخرفات چیه منتشر کردید؟ کارشناسی که بیست سال ملت را با دروغ مذاکره و توافق گرفتار دیپلماسی التماسی کرده و با وجود بدعهدی و انواع و اقسام تحریمها و فشارها هنوز امیدی به مذاکره دارد کارشناس نیست کاسه لیس کدخداست در این دنیا با قانون جنگل واقعا اگر کسی فکر کند بعداز این همه مذاکرات بی‌فایده هنوز هم باید مذاکره کرد احتمال زیاد مشکل روانی دارد
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 13
    هیچ عقلانیتی در نظام حکمرانی مملکت وجود ندارد آیا روابط و خصومت و صدمه آمریکا به ویتنام و ژاپن بیشتر بود یا به ایران تفاوت ویتنام و ژاپن با ایران فقط و فقط در عقلانیت نظام حکمرانی آنان است که متاسفانه نظام حکمرانی مملکت در دست پیران خرفت توهمی و تفکرات قرون وسطایی بلکه حجری و در درون توهمات و رویاها و افکار هپروت ونشات گرفته از طلسم و جادو و از این قبیل خرافات می‌باشدبا این دست فرمان بجایی نخواهید رسید صبر ملت هم حد و اندازه دارد بیش از این جایز نیست و همان سرنوشت صدام و قذافی در کمینتان نشسته است از فرصتها استفاده کنید وگرنه خواهد شد آنچه که خواهد شد بزودی زباله دان تاریخ دهان میگشاید و طوری شماها را خواهد بلعید که دیگر ......ما گفتیم خود دانید
  • امید IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    17 12
    قبول دعوت یعنی قبول شکست چرا بعضی از شما فقط فکر رفاه خودتونید ا
  • فرهنگی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    11 9
    فصل هفتم که از چنگ بدتر نیست 5دور مذاکره نتیجه اش شد 12روز جنگ این شرم السیخ هم که از نامش پیداست
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    16 8
    میرفتیم مثل سران دیگه بهمون توهین میشد ، خوب بود ؟ ترامپ حرف زدن بلده که کسی بره باهاش تو یک جلسه بنشبنه ؟ مگه خود نتانیاهو که یک طرف ماجرا بود رفت ؟؟؟ در ضمن ایران کجای معاهده صلح اسراییل و فلسطین بود ، که حالا بلند بشه بره اونجا ؟ خیلی دلتون میخواست مقامات ما هم برن ، ترامپ چهار تا جمله بارشون کنه ؟
  • سعید IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    19 10
    چرا کاسه لیسان غرب و کاسه گدایان غربی دوست دارند ما هم مثل اروپا و کشورهای بی غیرت عربی بازیچه آمریکا و ترامپ باشیم ۸ سال ضریف و روحانی بی سواد دنبال غرب دویدند چی شد.
  • بهزاد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    12 12
    یه مشت خودفروخته سیاسی بازهم موقعیتی برای عوام فریبی و کوبیدن مخالفانشان پیدا کردن. واقعا اگر شما رسانه های درپیتی آنها را کارشناس سیاسی نخوانید باید با این فهم دوریالیشان برن غاز بچرانند. آخه کسانی که شعور این را ندارند که بفهمند جلسه شرم و شیخ همان کمپ دیوید است دیگر بدرد چه میخورند. هرچند بنظر نمیاد که این را نفهمیدن بلکه از نفاقشان این حرف در میاد. امان از نفوذی های ظاهر دلسوز. اینها همان نااهلان کلام امام هستند.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    11 9
    بیست کشوری دارند برای صلح فلسطین خود را نشان می دهند که هیچ وقت کشورشان هزینه فلسطین نکردن .الان ایران با این همه هزینه جانی و مالی که برای آن بر اثر بی تدبیری مسئواین داده هیچ کاره شد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 8
    متاسفانه سالهاست سیاست را با خاله زنکه بازی اشتباه گرفته اند و گرفتاریها و مشکلات بزرگی برای ایرانیان بوجود اورده اند
  • علیرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    15 11
    ترامپ این سگ پیر بزودی به درک واصل میشود و آرزوهایش را با خود به گور می‌برد.
  • موج IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 11
    تحلیل آبکی.. غرب پرستان کاسه لیس
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 7
    ای کاش درد مردم رو می‌فهمیدند اونوقت همه چیز حل میشد ‌والله ماهی چند میلیون دارم پول دارو میدم آرزوی مرگ دارم درد از ی طرف فقر از ی طرف کی میخواهید درد مردم رو حس کنید والله ما از مردم غزه بدتریم آقا امام زمان تو بفریادمون برس
  • رضا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    14 15
    خبرآنلاین بیجا میکنه برای نظام نصیحت کنه.
  • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    21 7
    این هم یکی از منافع ملی است وقتی دولتی به شخصیت هشتاد ملیون ایرانی احترام نمیگذارد برایش علف هم نباید خرد کرد
  • محمود IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    13 10
    چرا وقتی هیچی سر جاش نیست فکر می‌کنید درست میشه هیچ چیز مملکت ایران 2دوتا چهارتا نیست مخصوصا از سال 57 ببعد
  • Faridon.gh4848 IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    18 3
    پزشکیان قدرت تصمیم گیری کلی ندارد وازجهتی هم تخصص اساسی درسیاست ندارد
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    1 1
    اصلاً مذاکره چیز خوبی نیست ، چه معنی داره وقتی میشه با دور زدن تحریم منافع کاسبان تحریم را برآورده کرد برای چی باید مذاکره کرد وقتی میشه با گران کردن اب وبرق وگاز و بنزین با جیب مردم بودجه را تامین کرد چرا باید با کشور های دیگر روابط برقرار کنیم تازه ملت کلی پول وسکه ودلار تو خونه وگاو صندوق ها و صندوق امانات بانک‌ها دارند ، کلی طلا والنگو انگشتر تو خونه ،کشو میز خانم ها ست میشه برای تحویل در سال ۱۵۰۰کلی ماشین ثبت نام کرد هزاران روش هست که میشه نه فقط تحریم که همه را دور زد مذاکره چیز مزخرفی است الان یکسال از زمان ترامپ گذشته ، چیزی نمانده فقط سه سال هم تحمل کنیم ترامپم میره نتانیاهو هم میره بعدش هم هیچ کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند فوقش برنج از سیصد هزار تومن بشه یک میلیون گوشت هم بشه سه چهار میلیون ،اصلا گوشت چیز خوبی هم نیست میوه هم برای بدن مضره باور ندارید صد تا کارشناس میان صدا و سیما در مورد مضرات مصرف گوشت قرمز ومرغ و میوه وروغن واب وبرق وگاز ..... دوساعت هرروز سخنرانی کنند اینطوری سه سال تو یه چشم به هم زدن تمام میشود
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    1 2
    به امید دلار ۱ میلیون تومانی طلای گرمی ۳۰ میلیون و اجاره خانه ۵۰ متری ماهی ۳۰ میلیون و پر تر شدن جیب کاسبان تحریم و تندروها
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ ابدی بر آمریکا ، اسرائیل، عنگلیس،آلمان و فرانسه که قدیم از دشمنان ایران بوده و دست از این دشمنی بر نداشته اند
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    1 0
    بابا شما خودتون دارید خود زنی میکنید
  • you IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    3 0
    در خصوص دعوت یک قمارباز باید نگران قمارهای آن بود . کدام کارهای آمریکا در 200 سال اخیر به نفع خاورمیانه بوده است لطفا ساده لوحها بیش از این ساده لوحی نکنند
  • سینا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    4 1
    چی شد نفهمیدم تصمیم از روی خشم!!! آقایون غرب گدای عزیز اصلا نگران نباشید به امید خدا هر چه زود تر یه اتفاقی بیفته شما رو بفرستن به جهنم ما اصلا از روی خشم تصمیم نمیگیریم میایم بیرون از خوشحالی جشن میگیریم و شیرینی بین مردم پخش میکنیم. یعنی میشه یه روزی این غرب گدا ها رو مثل سگ بکشیم. همون جوری که قزافی رو تو خیابون های لیبی مردم کشتن
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    4 1
    واقعا با وجود خیانت آمریکا در مذاکرات هسته ای چطور دوباره بعضیا روشون میشه توقع داشته باشن بریم با آمریکا بشینیم و مذاکره کنیم ما یکبار برای همیشه باید این طمع صلح با آمریکا رو بکنیم بره
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    3 0
    خوب شد نپذیرفتن ترامپ همه را تحقیر میکرد انوقت باپزشکیان چه میکرد
  • یوسف IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    1 1
    همه میدونن دولت مسئول تصمیم گیری دراین مورد نبوده و حکومت اینطوری خواسته
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    3 0
    چرا بعضی فکر می‌کنند آمریکا در عمل و گفتار صادق است یعنی این همه دشمنی کرده و می‌کند را از یاد برده اند
  • مهدی جانباز IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    1 4
    آمریکا تا زیرچشم در لجن فرو رفته، چرا وقتی اسم آمریکا می آید چهار ستون بدنتان به لرزه می افتد، سردتان است، بروید به جهنم
  • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
    4 0
    متاسفانه مسئولین ما نشون دادن که وضعیت اسفبار ملت هیچ اهمیتی براشون نداره و مهم غد بازی و منم منم گفتن خودشونه. یک اپسیلون سیاست نمی‌فهمن.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین