حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی

استاد دانشگاه تهران به خبرآنلاین می‌گوید: «شمار حیوان‌گزیدگی به حدی بالا رفته که بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۳، بیش از ۴۰۹ هزار نفر آسیب دیدند. در پی این اتفاق، هاری، کیست هیداتیک، لیشمانیا، توکسوپلاسموز و ده‌ها بیماری دیگر مشترک انسان و سگ و گربه و کفتر نیز فزونی یافته است.»

الهه جعفرزاده: افزایش جمعیت حیوانات ولگرد، به‌ویژه سگ‌ها و گربه‌ها، در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی در شهرهای مختلف ایران تبدیل شده و سلامت عمومی، امنیت کودکان و اکوسیستم شهری را تهدید می‌کند. این معضل که ریشه در نفوذ یک ایدئولوژی وارداتی موسوم به «حقوق حیوانات» دارد، با حمایت مالی گروه‌های خارجی و تبلیغات گسترده شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای، در بستر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور رشد کرده است.

دکتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضمن هشدار درباره تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی این پدیده، از نفوذ آن در ساختارهای تصمیم‌گیری انتقاد کرده و بر ضرورت اجرای قوانین سخت‌گیرانه برای حفاظت از حقوق عمومی تأکید می‌کند. او می‌گوید: «شمار حیوان‌گزیدگی به حدی بالا رفته که بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۳، بیش از ۴۰۹ هزار نفر آسیب دیدند. هاری، کیست هیداتیک، لیشمانیا، توکسوپلاسموز و ده‌ها بیماری دیگر مشترک انسان و سگ و گربه و کفتر نیز فزونی یافت و سال‌ها تلاش چند میلیارد دلاری کشور برای کنترل هاری طبق گفته رئیس دامپزشکی کشور نقش بر آب شد.»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی
آخانی، استاد دانشگاه

ریشه‌های جهانی یک ایدئولوژی وارداتی/ سر و کله «حقوق حیوانات» از کجا پیدا شد؟

آخانی به منشأ و گسترش جهانی ایدئولوژی حقوق حیوانات اشاره می‌کند و ریشه‌های آن را در برخی تفکرات افراطی جست‌وجو می‌کند: «حدود یکی دو دهه کشور گرفتار رشد یک ایدئولوژی خاص به نام «حقوق حیوانات» شده است. این ایدئولوژی آن‌طور که ریان لوبو و مگنا اونیال از «اتحادیه حفاظت» هند در شماره ۲۳ مجله بیونوتس می‌گویند، برای حیوانات «حقوقی برابر انسان» قائلند. آنها اصل ۲۱ قانون اساسی هند که می‌گوید 'هیچ‌کس حق گرفتن حق حیات و آزادی کسی را جز مطابق قانون و مقررات ندارد' را به همه حیوانات تعمیم داده و مشکلات جدیدی برای تمدن بشری، به‌خصوص حقوق انسانی و محیط‌زیست، سبب شده‌اند. شکل شناخته‌شده این ایدئولوژی را می‌توان در هندوهای افراطی گاوپرست دید.

این ایدئولوژی توسط برخی هندی‌های ثروتمند ساکن اروپا رواج داده شده است. جامعه روی‌گردان از مسیحیت اروپا مستعد رشد برخی از این شبه‌دین‌هاست. افراد جامعه‌ستیز و همنوع‌گریز ثروتمند انجمن‌هایی تشکیل دادند و تحت پوشش آن با پول‌پاشی در کشورهای رو به توسعه، یارگیری کردند.»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی

به گفته آخانی، این تفکر در خاورمیانه، با توجه به پیشینه تاریخی خود -مانند قداست گربه در مصر باستان یا قداست گرگ و سگ در برخی اقوام آسیای میانه و اهمیت سگ در دین زرتشت- بیشتر بر حمایت از سگ و گربه متمرکز شده و با سوءاستفاده از عواطف افراد آسیب‌دیده، در جوامع شهری نفوذ کرده است.

او مثال می‌زند: «از آنجا که قوانین سفت و سخت اتحادیه اروپا دست پیروان انجمن‌های حامیان حیوانات همراه مانند آیکم  (ICAM)را بسته بود، آنها با تبلیغات گسترده و پول‌پاشی، فعالیت‌های خود را در برخی کشورهای خاورمیانه و قفقاز، مانند ترکیه، ارمنستان، گرجستان، کشورهای آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا گسترش دادند. حضور سگ‌های گنده، چاق و تنبل خوابیده در وسط خیابان‌های ترکیه و گرجستان الگوی گاو پرست‌های هندی را به نمایش گذاشت. دولت و مجلس ترکیه که مدت‌ها گرفتار مشکل مرگ و آزار کودکان توسط سگ‌های خیابانی شده بودند، در سال ۲۰۲۴ با وضع قانون جدید به این سناریوی مسخره پایان دادند.»

هم‌چنین بخوانید:

از امیرعلی تا مهسا؛ قربانیان فراموش‌شده سگ‌های بی‌صاحب در ایران/ «شخصی با نفوذ قابل توجه از حامیان سگ‌های ولگرد است»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی
سگ‌های ولگرد - ترکیه

نفوذ ایدئولوژی در ایران و پیامدهای اجتماعی/ «بالاشهری‌ها، سگ و گربه را بچه‌های خود می‌دانند»

بنا به اظهارات آخانی، کشور ما که درگیر اقتصاد ناسالم، سال‌ها تحریم و بی‌تدبیری و جامعه شهری که فاصله‌اش هر روز با حاکمیت و حکومت دینی بیشتر می‌شد، در کنار پول‌پاشی ایرانیان و انجمن‌های غرب‌نشین در سایه تبلیغات فضای مجازی، بهترین محیط رشد این فرقه شد و حتی برای برخی گروه‌ها مانند واردکنندگان غذای حیوانات خانگی و دامپزشکان سودهای کلانی به همراه داشته است.

او تشریح می‌کند: «آنها که در ساختار اداری ناسالم و مافیایی کشور و قاچاق کالا نفوذ داشتند، با کمک صفحات مجازی و سوار شدن بر موج‌های اعتراضی، فضایی ایجاد کردند که سگ ولگردپروری برابر نوعی مبارزه با حکومت بود و شهرداری‌ها عملاً از اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین جمع‌آوری سگ‌ها دست کشیدند. این وضعیت، با همراهی غذارسانی به کبوترهای چاهی توسط برخی گروه‌های مذهبی، به آلودگی پارک‌ها و خیابان‌ها با پسماندهای غذایی، مدفوع و لاشه‌های حیوانات منجر شده و اکوسیستم شهری را به شدت تهدید کرده است.»

او هم‌چنین اضافه می‌کند: «دیدن گریه که با مرگ سگ و یا گربه‌شان زجه می‌کشند، نشان از نفوذ این تفکر در بخشی از جامعه به اصطلاح «بالا شهری» امروزی دارد. آنها سگ‌ها و گربه‌ها را بچه‌های خود می‌دانند و هر کس کوچکترین نگاه بدی به آنها داشته باشد، را مستوجب بدترین ناسزاها و حتی مرگ می‌دانند.»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی

تهدید سلامت عمومی و امنیت کودکان/ نداشتن حیوان خانگی، به‌مثابه عقب‌ماندگی!

آخانی در بخش دیگری از سخنان خود به پیامدهای بهداشتی و اجتماعی این پدیده می‌پردازد و از افزایش بیماری‌ها و ناامنی برای کودکان ابراز نگرانی می‌کند: «بهداشت و امنیت کودکان به دلیل افزایش سگ و گربه و اخیراً کفتر چاهی تهدید شد. غذادهی به کفتر چاهی نوعی مقابله به مثل قشر مذهبی با حامیان سگ و گربه بود. نتیجه این شد که بسیاری ته‌مانده غذای خود، غذاهای خشک، گوشت تازه و نان و گندم و برنج را برای سگ و گربه و کفتر ریختند.

با منابع غذایی فراوان، نه‌تنها این سه حیوان، بلکه موش و کلاغ و حشرات آلوده از این سفره غذایی مشترک بهره‌مند شدند و اکوسیستم شهری پر شد از گونه‌های مهاجم و به شدت آلوده. بحران به حدی شدید شده که بسیاری از شهرها، بخصوص حومه آنها، در تسخیر سگ‌های ولگرد و پارک‌های مهم تهران به تسخیر گربه‌ها درآمده است. فرهنگ سگ و گربه‌گرایی به حدی رشد کرد که نداشتن سگ و گربه در خانه نوعی عقب‌ماندگی محسوب می‌شد. در سایه بی‌قانونی در مدیریت سگ‌ها و گربه‌های خانگی و اقدامات نسنجیده برخی دادستان‌ها مبنی بر منع سگ‌گردانی این جریان حداکثر استفاده تبلیغاتی را برد.»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی

او ادامه می‌دهد: «افزایش جمعیت سگ‌ها کاری کرد که عملاً کودکان از ترس حمله سگ‌ها نه می‌توانند به پارک بروند و نه در مناطق حاشیه‌ای حتی مدرسه رفتن با پای پیاده ممکن است. شمار حیوان‌گزیدگی به حدی افزایش یافت که بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۳، بیش از ۴۰۹ هزار نفر آسیب دیدند. هاری، کیست هیداتیک، لیشمانیا، توکسوپلاسموز و ده‌ها بیماری دیگر مشترک انسان و سگ و گربه و کفتر نیز فزونی یافت.»

آخانی با انتقاد از نفوذ حامیان این ایدئولوژی در ساختارهای تصمیم‌گیری، اظهار می‌کند: «به طرز باورنکردنی، بازنویسی دستورالعمل کنترل سگ‌ها -که مصوبه برنامه هفتم بود- به دست کسانی افتاد که با انجمن خیریه سگ و گربه دوستان انگلیس (آیکم) هم‌فکر بودند! آنها با دروغ‌گویی مُخ مسئولان را زدند ولی به آنها نگفتند که قوانین انگلیس و اتحادیه اروپا هیچ وجه مشترکی با توصیه‌های آیکم ندارد.»

حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران/ نداشتن حیوان خانگی به‌مثابه عقب‌ماندگی/ اقدام و حکم موثر یک قاضی

اقدام قاضی قشم؛ امیدی به اصلاح وضعیت 

آخانی در پایان به اقدام امیدبخش دادستان قشم اشاره می‌کند و آن را گامی در مسیر درست می‌داند: «در این روزهایی که دست‌کم روزی هزار نفر توسط سگ‌ها گزیده شده و میلیون‌ها دلار پول کشور صرف درمان و واکسن زدن سگ و گربه‌گزیده‌ها می‌شود، شنیدن اینکه یک قاضی در کشور راه درست را انتخاب کرده، مایه امیدواری است. آقای عبدالرزاق نریمانی، دادستان قشم، در اقدامی کاملاً درست و قانونی و مطابق استانداردهای حقوقی جهانی، به‌ویژه معاهده‌های حقوق کودکان و تنوع زیستی و همچنین قوانین کشوری (مانند ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی)، هرگونه غذارسانی در معابر عمومی و اطراف مدارس را مصداق آلودگی و تهدید بهداشت عمومی دانسته و آن را ممنوع کرده است.»

او اشاره می‌کند که این تصمیم در راستای درخواست ۵۴ استاد دانشگاه در سال ۱۴۰۰ از دادستان کل کشور بوده که به دلیل بی‌توجهی برخی مقامات اجرایی نشد. آخانی اضافه می‌کند: «اگر این هشدار جدی گرفته شده بود، حتماً جان ده‌ها کودک نجات داده می‌شد و حداقل بخشی از ۲ میلیون انسان گزیده‌شده در این ۴ سال، جان و سلامتشان تهدید نمی‌شد.»

او از قوه قضاییه درخواست می‌کند: «طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری که دادستان را ذی‌صلاح در طرح دعاوی مرتبط با منافع و مصالح عمومی در جهت پیگیری حقوق عامه می‌داند، هرگونه غذارسانی به حیوانات و آشغال‌ریزی به هر بهانه‌ای در محیط زندگی و محیط‌زیست خارج از محدوده زندگی شخصی ممنوع و متخلفان به محاکم قضایی کشانده شوند.»

۴۷۲۳۲

کد خبر 2129428

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گربه دوست IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    9 11
    خبرگزاری حیوان سیز
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    28 7
    سگهای ولگرد یکی از معضلات جدی زیست محیطی به شمار میروند بدلیل نداشتن دشمن طبیعی و غذا رسانی توسط انسان تکثیر بی رویه پیدا کرده نظم زیست محیطی را مختل میکنند حتی باعث انقراض نسل برخی حیوانات دیگر میشوند این درحالی است که بسیاری از سگهای دارای صاحب هم پس از مدتی رها میشوند بدلیل هزینه بالا و مشکلات نگهداری در فضای بسته آپارتمانها
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    16 14
    ظاهرا ترومای سختی از حیوانات داشته ...
  • علیرضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    30 8
    ممنونم از مقاله بسیار عالی شما . فرهنگ سگ بازی تبدیل به یک عقده و ناهنجاری شده . از حالت شخصی خارج شده و داره به جامعه تحمیل میشه . اینکه برخی تمایل به زندگی با سگ و غذا خوردن در کنار سگ دارن کاملا شخصیه و در محفل شخصی خودش میتونه انجام بده ولی بقیه جامعه گناهی ندارن که در پیاده رو در کنار سگ ساندویج بخورن یا بخوان صداشو تحمل کنن و ........
  • حسین IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    14 26
    این مثلا استاد بهتون پول میده که اینقدر مطلب میزارید از تفکرات ضد حیوانی این مثلا استاد به زودی گند این فرد درمیاد
  • KAVEJ IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    17 2
    نقد و تحلیل مقاله «حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران» مقاله‌ی منتشرشده در خبرآنلاین با عنوان «حقوق حیوانات برابر انسان؟ از گاوپرستی تا سگ‌دوستی در ایران» نگاهی به‌شدت انتقادی و ایدئولوژیک به مسئله‌ی حقوق حیوانات دارد. نویسنده و مصاحبه‌شونده (دکتر حسین آخانی) تلاش می‌کنند افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه‌های ولگرد را نه به‌عنوان یک چالش مدیریتی و زیست‌محیطی، بلکه به‌عنوان نتیجه‌ی نفوذ «ایدئولوژی وارداتی» از غرب و هند تفسیر کنند. از منظر زبانی، مقاله سرشار از واژگان احساسی و برچسب‌زننده است؛ اصطلاحاتی چون «ایدئولوژی خاص»، «فرقه»، و «گاوپرستی» بیشتر بار ارزشی دارند تا تحلیلی. این نوع زبان باعث می‌شود متن از چارچوب روزنامه‌نگاری بی‌طرفانه خارج و به متنی تبلیغاتی و سیاسی تبدیل شود. از نظر استدلال، مقاله دچار چند خطای منطقی است. نخست، رابطه‌ی علت و معلولی میان افزایش بیماری‌ها و گسترش فرهنگ حیوان‌دوستی بیش از حد ساده‌سازی شده است. عواملی مانند ضعف مدیریت شهری، نبود برنامه‌های کنترل جمعیت حیوانات (مانند عقیم‌سازی)، و ناکارآمدی شهرداری‌ها نادیده گرفته شده است. دوم، متن با
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    9 0
    ما روباه هم داریم چهار را نواب تهران.تا الان ۴ تا بچه گربه تازه به دنیا آمده حیاتو دزدیده خورده.جمعیت گربه ها داره کم میشه اینجا
  • mgh IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    17 6
    سگو گربه به کنار تازگیا مد شده عنکبوت و رتیل و انواع خزندگان و حتی بعضی از گیاهان مهاجم و غیر بومی این سرزمین هم وارد کشور می کنند و به علت های مختلف این موجودات وارد طبیعت میشن والبته غیر قابل کنترل میشند و ما باید هزینه دور روز لذت بعضی از افراد رو با ترسو لرز کودکان و از بین رفتن اکوسیستم طبیعی سرزمینمون پرداخت کنیم . خطر نگهداری غیر اصولی این موجودات اگر از جنگ بیشتر نباشه کمتر نیست !؟
  • بنده خدا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    3 0
    مطلب خوبی بود. توصیه می کنم در ادامه رمان کوتاه آهوکشی که توسط نشر باژ چاپ شده رو حتما بخونید .
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    14 3
    نگهداری حیوان خانگی مشکلی نداره. نباید برای کسانی که حیوان خانگی دارند مشکل ایجاد کرد. فقط باید آموزش داد و قوانین در خصوص چگونگی حضور حیوان خانگی در محل های عمومی را تنظیم کرد.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
      5 0
      حیوانات همه آفریدگان خداوندهستندنبایدبه آنها آسیب رساندمابایدبه فرهنگ اصیل ایرانی نیاکانمان نگاه کنیم سگ رابرای گله گوسفندنگاه می داشتندخیلی هم بجابودیادرباغ بزرگ .بااینکه سگ رادوست داشتند امابه حریم خانه راه نمی دادند. محیط شهری برای نگهداری اکثرحیوانات مناسب نیست وحیوان آزاریست.ازعالمی پرسیدندعلت پیشرفت شماچه بودگفت فکرمی کنم دعای یک سگ درکوچه دیدم بچه هاسگی را می زنندمن مانع شدم.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
      3 0
      حیوانات همه آفریدگان خداوندهستندنبایدبه آنها آسیب رساندمابایدبه فرهنگ اصیل ایرانی نیاکانمان نگاه کنیم سگ رابرای گله گوسفندنگاه می داشتندخیلی هم بجابودیادرباغ بزرگ .بااینکه سگ رادوست داشتند امابه حریم خانه راه نمی دادند. محیط شهری برای نگهداری اکثرحیوانات مناسب نیست وحیوان آزاریست.ازعالمی پرسیدندعلت پیشرفت شماچه بودگفت فکرمی کنم دعای یک سگ درکوچه دیدم بچه هاسگی را می زنندمن مانع شدم.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    13 0
    هیچ کس نمی تواند ادعا کند که مثلاً پشه فایده نداره! همه مخلوقات خداوند در این چرخه طبیعت وجودشان لازم وضروری است . منتها این بشر دوپا مثل خیلی جاهای دیگر مواضع بیشتر افراط وتفریط می گیرد! مثلاً گروهی ضد سگ و گربه و سنجاب و همستر و ... وگروهی کفتر باز و عاشق سگ و گربه و ...جدای از استفاده های مفید فایده ای که آدمی در طول تاریخ از حیوانات چه برای تغذیه چه برای سواری وچه برای نگهبانی و..برده می بایست به این حقیقت مهم توجه کند که مثلاً گربه وسگ نگهداری مخصوص خودشان را دارند و البته وظیفه ساده ای هم نیست و غذا دادن به حیوانات شهری هم به نوعی اکوسیستم آنها را بهم می زند وتنبل و ضعیف با زاد ولد بسیار! نتیجه این عمل نادرست است اینکه بگوئیم نه آدم شهری اکوسیستم آنها را خراب کرده ومن باید 24 ساعت به اینها غذا بدهم درست نیست وتبلیغ مغازه های است که غذای حیوانات می فروشند وهر مطلبی را که به سود خود باشد در اینترنت گسترش میدهند
  • حسن امینی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    1 0
    کارزار شما با عنوان «آسیب حیوانات وآسیب به حیوانات» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/262293
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    8 8
    وقتی امروزه حیوانات جایگزین زن و بچه و غیره میشوندهمینه
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    7 3
    بالاخره یک نفر پیدا شد که حرف حق بزنه. کوچه های اطراف خونه ما پر شده از فضولات سگ و گربه. انصافا یه نگاهی به وضع کوچه و خیابونها در تهران بکنید
  • ایرانی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    4 11
    مهربانی با حیوانات ریشه در فرهنگ و مذهب ایرانیان دارد. این مزخرفات چیه سرهم می‌کنید؟
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    4 6
    نمیشه که به حیوون گرسنه غذا نداد . اون وقت میره بچه رو میخوره . اینها رو عقیم کنید و جمع آوری کنید و در بیابانی رها کنید . خیلی زیادند . عقیم سازی و جمع آوری وظیفه کدوم سازمانه ؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین