به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ مهدی بازمانده رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان در گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی کشور که در کرمان برگزار شد ، با تأکید بر لزوم حرکت نظام آموزشی کشور به سمت مهارتآموزی نوین و زیستبومهای نوآوری، اظهار کرد: مهارتهای سبز و نوآوریهای فناورانه میتوانند زمینهساز اشتغال پایدار در کشور باشند.
وی افزود: این گردهمایی پیامآور امید، حرکت و نوآوری برای جهاددانشگاهی و برای کشور عزیزمان ایران است.
رئیس جهاددانشگاهی کرمان به مفهوم مهارت سبز اشاره کرد و گفت: در کنار آموزشهای علمی و فنی، باید بر مسئولیتهای اجتماعی و احترام به محیط زیست نیز تأکید کنیم. مهارت سبز به معنای تلفیق آموزش فنی با احترام به محیط پیرامون به ویژه محیط زیست است. در فرآوری سبز مواد معدنی در کنار افزایش بهرهوری، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندهها و مصرف آب را نیز در نظر گرفته میشود.
وی با اشاره به ظرفیتهای معدنی، کشاورزی و گردشگری استان کرمان افزود: در بخش کشاورزی استفاده از فناوریهای نوین آبیاری و هوش مصنوعی در کاهش مصرف آب میتواند نمونهای از مهارت سبز باشد. این نگاه به ما کمک میکند تا علاوه بر مهارت و دانش، حساسیت نسبت به محیط زیست را در نسل جوان تقویت کنیم و مشاغل پایدارتری ایجاد شود.
بازمانده افزود: باید علاوه بر علم و مهارت به مسئولیتهای اجتماعی نیز بپردازیم و یادمان باشد مهارت سبز فقط آموزش فنی نیست و آموزشهای رفتاری و اخلاقی را نیز شامل میشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش پروژه فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی کرمان را نمونهای از زیستبوم نوآوری دانست و گفت: پروژه فرآوری مواد معدنی کرمان اشاره نمود. در این پروژه پنج هدف اصلی دنبال میشود که یکی از آنها توسعه آموزشهای مهارتی است.
رییس جهاد دانشگاهی کرمان در این پروژه دورههای آموزشی برای دانشجویان و چند دوره برای دانشآموزان طراحی شده تا مهارتآموزان بتوانند در محیطهای واقعی صنعتی آموزش ببینند.
بازمانده افزود: استان کرمان بخش عمدهای از اشتغال خود را در حوزه صنایع و معادن دارد. با اجرای این پروژه، دانشجویان و دانشآموزان در یک محیط واقعی آموزش میبینند و پس از پایان دوره، آماده ورود به بازار کار خواهند بود.
رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان در ادامه از تشکیل تیمی مشترک میان جهاددانشگاهی و بنیاد نخبگان در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این تیم در حال کار بر روی هوشمندسازی خط فرآوری مواد معدنی است.
وی افزود: این زیستبوم نهتنها بستر آموزش و پژوهش را فراهم میکند، بلکه در آینده زمینهساز تجاریسازی فناوریها در استان و کشور خواهد شد.
بازمانده با تأکید بر آنکه آموزشهای مهارتی باید همسو با مفهوم مهارت سبز باشد، اعلام کرد : باید مهارتهایی را آموزش دهیم که منجر به افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و حفظ محیط زیست شود.
سخنان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور
سپس مهدی باصولی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور نیز با اشاره به پیشینه و ظرفیتهای گسترده این استان در حوزههای کشاورزی، صنایع و معادن، افزود: کرمان استانی با مردمانی نجیب، فرهنگی اصیل و ظرفیتی عظیم در حوزههای مختلف است و جهاددانشگاهی این استان از نخستین واحدهای تأسیسشده در کشور به شمار میرود.
وی افزود: جهاددانشگاهی در کرمان حتی پیش از دانشگاه شهید باهنر شکل گرفته و امروز پس از چند دهه فعالیت، به مرحله بلوغ رسیده است. این واحد یکی از الگوهای موفق جهاددانشگاهی در تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.
باصولی با تشریح حوزههای فعالیت جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی در چهار حوزه اصلی آموزشهای عالی، آموزشهای کوتاهمدت، پژوهش و فناوری و تجاریسازی دستاوردها فعالیت میکند.
به گفته وی، هماکنون دو دانشگاه و پنج مؤسسه آموزش عالی وابسته به جهاددانشگاهی در سراسر کشور فعالاند و حدود ۲۵ هزار دانشجو در این مجموعهها تحصیل میکنند.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور یادآور شد: آموزشهای کوتاهمدت جهاددانشگاهی از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و اکنون بیش از ۳۲ سال از فعالیت این بخش میگذرد.
باصولی تأکید کرد: زنجیره آموزش در جهاددانشگاهی از تدوین و طراحی دورهها آغاز میشود و تا اجرا، ارزیابی و مرحله پس از آموزش ادامه دارد. ما تلاش کردهایم نظام آموزشی را به گونهای طراحی کنیم که نیاز واقعی جامعه و بازار کار را پاسخ دهد.
وی یکی از دستاوردهای شاخص این نهاد را راهاندازی مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: مرکز آزمون جهاددانشگاهی از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز به بلوغ رسیده است. این مرکز بهجز آزمون سراسری (کنکور)، عمده آزمونهای استخدامی کشور را برگزار میکند.
وی توضیح داد: در آخرین آزمون استخدامی آموزش و پرورش، بیش از ۵۶۹ هزار نفر متقاضی شرکت داشتند و برگزاری آزمون در ۸۴ مرکز سراسر کشور کار بزرگی بود که با موفقیت انجام شد. مدیریت لجستیک، امنیت و نظارت بر چنین شبکهای، بیانگر ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در اجرا و سازماندهی ملی است.
باصولی افزود: یکی دیگر از ظرفیتهای مهم جهاددانشگاهی، راهاندازی کانونهای ارزیابی و توسعه شایستگیها است که در ارتقاء کیفیت جذب نیروهای انسانی در سازمانها نقش اساسی دارد.
وی با تأکید بر مزیت شبکهای جهاددانشگاهی گفت: یکی از امتیازهای بزرگ جهاددانشگاهی، اتصال ساختاری آن به پژوهشگاهها و پژوهشکدههای تخصصی است. این پیوند موجب شده که آموزشها در بستر پژوهش و نوآوری شکل بگیرد.
باصولی به نمونههایی از این همکاریها اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علم و فرهنگ، ۱۲ رشته تحصیلی با همکاری پژوهشگاههای رویان، ابنسینا و دیگر مراکز تحقیقاتی جهاددانشگاهی ارائه میشود. دانشجویان در این رشتهها مستقیماً در محیط پژوهشی فعالیت میکنند و تجربه علمی خود را به مهارت عملی تبدیل میسازند.
وی افزود: این مدل آموزشی که تلفیقی از دانشگاه و پژوهش است، در نظام آموزش عالی کشور کمنظیر است و میتواند به عنوان الگوی ملی توسعه یابد.
باصولی در ادامه به اهمیت شبکه ملی آموزشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در هر استان کشور، جهاددانشگاهی واحدی دارد که علاوه بر ارائه آموزشهای محلی، از پشتیبانی ملی برخوردار است. این شبکه به ما امکان میدهد تا پروژههای مشترک ملی را با انسجام و هماهنگی اجرا کنیم.
وی افزود: بهتازگی تفاهمنامهای میان جهاددانشگاهی و شرکت مخابرات ایران به امضا رسیده است و اجرای عملی آن از هفته آینده آغاز میشود. این پروژه در حوزه آموزشهای مهارتی و فناورانه تعریف شده و قرار است الگویی برای همکاریهای آینده میان بخشهای دولتی و جهاددانشگاهی باشد.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود تأکید کرد: توسعه آموزشهای مهارتی، پیوند با پژوهش و فرهنگ و نگاه شبکهای به آموزش، سه مزیت راهبردی جهاددانشگاهی در مسیر آینده است.
وی گفت: امیدواریم در نشستهای امروز و فردا بتوانیم مسیر آینده جهاددانشگاهی را تا دو سال آینده ترسیم کنیم. اگر بر پیوند آموزش با پژوهش و فرهنگ تمرکز کنیم، میتوانیم به اهداف بلندمدت خود در توسعه ملی نزدیک شویم.
نظر شما