۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰

رجیو امیلیایک شیوه تربیتی است ،دراین شیوه به حقوق کودکان بسیار توجه می شود و به کودک به عنوان موجودی زیبا ، توانمند ، با صلاحیت ، خلاق ، کنجکاو ، پر از پتانسیل و خواست های بلند پروازانه نگریسته می شود.

زهرا تالانی : بیست و چهارم اردیبهشت سمیناری با عنوان " کودکان با صد زبان،مستند سازی تربیت فرصتی برای رشد مربیان" در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد به گزارش خبرآنلاین ،وحید طوفانی رییس کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری و کودکان اولین سخران این سمینار بود او در ابتدا بااشاره به حادثه برنامه خاله شادونه در خرمدره کرد و گفت:حادثه ای که در این برنامه رخ داد دردآور بود و چون من با جنس این برنامه ها آشنا هستم می دانم که دست اندرکاران برنامه بدون محابا وارد کار شده اند.
وی ادامه داد:متاسفانه در این حادثه نه مسئولان تلویزیون و نه شهرستان خرمدره مسئولیت حادثه را نپذیرفتند و سه کودک بی گناه جان خود را از دست دادند.
طوفانی با بیان اینکه کار با کودک به شدت حساس است افزود:ما برای اینکه کار خود را انجام دهیم گاهی حقوق کودکان را زیر پا می گذاریم و به آنها توجهی نمی کنیم.
وی افزود: متاسفانه رسم معمول در کشورما چنین است که همواره افراد و مسئولانی که بیشترین اختیارات را دارند کم ترین مسئولیت ها متوجه آنهاست و در هنگام پیشامد چنین حوادثی همواره مسئولیت ها متوجه ضعیف ترین حلقه ها است و مسئولان رده بالاتر ایمن از هر گونه تعقیب قضایی با فرافکنی های معمول در جایگاه خود باقی می مانند.
طوفانی سپس به موضوع این سمینار اشاره کرد و گفت: سمینار " کودکان با صد زبان ، مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" تلاش خواهد کرد تا این موضوع را تشریح کند که آشنایی با این روش‌های کاربردی تا چه میزان می‌تواند برای نزدیک کردن تئوری وعمل و یگانه کردن آنچه برای کودکان می‌خواهیم با آنچه در عمل اجرا می‌کنیم موثر واقع شود.


مربیان و کودکان در کنار هم
برنامه با حضور علی ترقیجاه صاحب نظر در رویکرد رجیو املیا ادامه یافت.وی ابتدا به تعریف این شیوه پرداخت و گفت: دراین شیوه به حقوق کودکان بسیار توجه می شود و به کودک به عنوان موجودی زیبا ، توانمند ، با صلاحیت ، خلاق ، کنجکاو ، پر از پتانسیل و خواست های بلند پروازانه نگریسته می شود.
وی گفت: سمینار " کودکان با صد زبان ، مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" تلاش خواهد کرد تا این موضوع را تشریح کند که آشنایی با این روش‌های کاربردی تا چه میزان می‌تواند برای نزدیک کردن تئوری وعمل و یگانه کردن آنچه برای کودکان می‌خواهیم با آنچه در عمل اجرا می‌کنیم موثر واقع شود.
وی ادامه داد:در مراکزی که با شیوه رجیو امیلیا کار می کنند، احترام به تک تک کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و این در قالب های مختلفی به چشم می خورد یا به گوش می رسد. جملاتی مانند: « کودکان ارزش این را که به آنها گوش داده شود را دارند» ، « گوش کن، ببین و در تعامل باش و از کودک یاد بگیر» ، « هیچگاه کودک را در زمان بندی های از پیش تـعیین شده از طـرف بزرگسالان قرار نده » ، « اگر کودکی در حال انجام دادن کار نادرستی است، بیاب که چرا؟ پیدا کن که کودک چه چیزی را می خواهد منتقل کند و ببین که چگونه می توانی به او کمک کنی» و « کار شما به عنوان یک بزرگسال این است که به کودک یاری کنید تا او بتواند با احساساتش ارتباط برقرار کند و او را راهنمایی کنید تا به راه حل مثبتی راجع به مشکلش دست یابد.»
وی با بیان اینکه به همین دلیل است که معلمان یکی از یاد گیرندگان تلقی می شوند افزود: نقش معلمان در شیوه رجیو امیلیا بسیار پیچیده است. مهمترین نقش معلم این است که همراه کودک به یادگیری بپردازد. در چنین نقشی معلمان در حال تحقیق هستند ، به دقت می شنوند، مشاهده می کنند و کارهای کودکان و رشد اجتماعی را در کلاس خود مستند می کنند . نقش معلمین در آماده سازی کودکان برای یادگیری همیشگی بسیار حیاتی می باشد . معلمان در این شیوه محقق هستند، آنها داده ها را جمع آوری می کنند و در عین حال یادگیرنده اند. یکی از مسئولیت های آنان به عنوان جمع معلمان ایجاد فضا و زمینه ای برای یادگیری است.
وقتی صحبتهای ترقی جاه به اینجا رسید از مربیان و مادران حاضر در جلسه خواست که تجربیات خود را در این زمینه عنوان کنند.
سپس وی ادامه داد: درشیوه رجیو امیلیا به ظاهر و حس کلاس توجه ویژه ای می شود و محیط به عنوان معلم سوم به کار گرفته می‌شود. معلمان فضا را به دقت برای کارهای پروژه‌ای کم تعداد یا پر تعداد تنظیم می‌کنند.محیط طراحی شده است تا فرصت های متنوعی برای انواع حواس در یک فضای زیبا، بوجود آورد و از هر فضای داخلی و بیرونی به عنوان فضای یادگیری استفاده می شود.
وی در مورد فضای آموزش در این شیوه گفت: هر کلاس یک آتلیه کوچک و هر مدرسه معمولاً یک آتلیه دارد که در آن مواد ولوازم برای کارهای هنری مانند مواد رنگی، رنگ های سطلی، وسایل کلاژ و برگه های ردیف کردنی( معمولاً در جعبه های طبقه بندی شده که هر جعبه شامل موارد خاصی بود) به صورت زیبایی در آن قرار داشت. از سینک آب و دیگر موارد برای بازی در محل های خاصی استفاده می شود.
وی سپس تصاویری از کلاس های که شیوه رجیو امیلیا در آنها اجرا شده است نشان داد و به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.
ترقی جاه همچنینی درباره مشتند سازی تربیتی گفت: بازشناسی هنر به عنوان فرصت ابراز کودکان، امکانی ایجاد می کند برای شناخت بیشتر کودک و به عمل در آوردن انگاره‌ای از کودکان که آن‌ها را انسان‌هایی دارای حق، کنجکاو و دارای توانمندی بالا می‌شناسد.
در پایان این مراسم جلسه پرسش و پاسخی نیز برگزار شد.
45232
 

کد خبر 213353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    5 1
    نه