به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، انتفاضه سوم فلسطین دیگر تنها یک قیام سیاسی نیست؛ بلکه به یک حرکت فرهنگی تبدیل شده است. فلسطینیها با استفاده از هنر، رسانههای اجتماعی و روایتهای بصری، تلاش میکنند تا روایت خود را دوباره به دست آورده و در برابر اشغالگری غیرقانونی و کنترل الگوریتمی مقاومت کنند. از آنجا که رسانههای دیجیتال به ابزار اصلی برای شکلدهی روایتها تبدیل شدهاند، فلسطینیها با استفاده از این فضاها سعی دارند هویت خود را حفظ کرده و داستانهای خود را به جهانیان منتقل کنند.
بنابر روایت آنا به نقل از تی آر تی ورلد، از ۱۹۶۴، هنر و تولیدات فرهنگی بخش اساسی استراتژی آزادی فلسطین بوده است. در اردوگاههای پناهندگان، مردم از طریق گردهماییهای جمعی تاریخ شفاهی خود را حفظ کردهاند تا هویتشان را در برابر چالشهای آوارگی زنده نگه دارند. امروزه، فرهنگ به ابزاری استراتژیک برای کسب شناسایی و دیده شدن تبدیل شده است.
در هفتههای اخیر، بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونی اعلام کرد که باید با "سلاحهای جدید میدانهای نبرد" مبارزه کرد و مهمترین آنها در رسانههای اجتماعی است. او در این صحبتهای خود از پروژهای تبلیغاتی به نام "پروژه استر" رونمایی کرد که هدفش تحریف روایتها و پشتیبانی از رژیم صهیونی در فضای دیجیتال است. این پروژه نشاندهنده چگونگی استفاده از الگوریتمها و رسانههای اجتماعی برای شکلدهی به روایتها و انکار حقیقت است.
در این شرایط، فلسطینیها در حال استفاده از رسانههای اجتماعی، هنر و ادبیات برای تقویت هویت خود، حفظ خاطرات و مقاومت جمعی هستند. پروژههایی مانند ریواک، مرکز حفاظت معماری فلسطینیها و جشنواره هنری قلندیا، که در شهرهای فلسطینی و دیاسپورا برگزار میشود، نشاندهنده تلاش برای حفظ و بازسازی فرهنگ و هنر فلسطینی است. این فعالیتها نه تنها به محافظت از سنتها و میراث فرهنگی بلکه به تولید فرهنگ جدید و اثبات هویت و حاکمیت فلسطینیها کمک میکند.
در دنیای دیجیتال امروز، رسانههای اجتماعی به فضایی برای مبارزه فرهنگی تبدیل شدهاند. در این جنگ دیدگاهها و روایتها، فلسطینیها با صداقت و از زاویه تجربیات شخصی خود داستانهای روزمره، غمها و تابآوریهای خود را مستند کردهاند، در حالی که دولتهای دیگر با کمپینهای تبلیغاتی سعی دارند واقعیت را تحریف کنند. این مقاومت فرهنگی نشاندهنده عزم فلسطینیها برای حفظ هویت و استقلال فرهنگیشان است، حتی در برابر تلاشهای صهیونیستها برای نابودی این هویت از طریق سرقت و تخریب میراث فرهنگی.
در نهایت، انتفاضه سوم فلسطین نه تنها یک حرکت هنری، بلکه یک ضرورت سیاسی است. این قیام فرهنگی در برابر کنترلهای الگوریتمی و تحریفهای رسانهای غربی ایستاده و با استفاده از نمادها و هنر، روایتهای جدیدی از مقاومت و هویت فلسطینی را ارائه میدهد. در این دنیای دیجیتال، فرهنگ و هنر به زبان جدیدی برای مقاومت تبدیل شدهاند و فلسطینیها و همپیمانانشان نه تنها در برابر سلطه ایدئولوژیک ایستادهاند، بلکه در حال بازتعریف اصول مقاومت و آزادگی هستند.







نظر شما