رییس سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به خبرآنلاین در رابطه با علت تاخیر در خصوصی سازی بنادر توضیح داد.

گروه اقتصادی: بحران اقتصادی در جهان روند خصوصی سازی بنادر ایران را تحت تاثیر قرارداده و  واگذاری بنادر به بخش خصوصی با کندی در حال انجام است.

علی طاهری مطلق صبح امروز در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار خبر آنلاین درباره خصوصی سازی بنادر و اینکه چرا این امر با کندی در حال انجام است اظهار کرد: " بحران اقتصادی در جهان بر روند خصوصی سازی بنادر هم تاثیر گذاشته است و روند خصوصی سازی را کند کرده است. اما در بخش دریایی این بحران ها تاثیر نداشته است. "

وی با اشاره به اینکه در راستای برنامه واگذاری بنادر به بخش خصوصی تا پایان سال بندر آستارا را واگذار خواهیم کرد گفت: " فکر می کردیم برای واگذاری بندر آستارا باید وارد مذاکره شویم. اما بعد از اعلام خصوصی سازی 15 شرکت متقاضی خرید این بندر شدند که به زودی این بندر از طریق مزایده واگذار خواهد شد. " 

طاهری درباره تاثیر بحران اقتصادی در جهان بر بخش دریایی کشور اینگونه توضیح داد: " طبق گزارش های موجود بحران فعلی اقتصاد از سال 1930 تا کنون بی سابقه بوده است. تمام کشورهای دنیا با تاثیر زیادی از این بحران ها دچار آسیب شده اند و البته سهم ما هم از این بحران اندک نبوده است. " 

معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: " در بخش کرایه های حمل و نقل دریای کرایه ها به یک پانزدهم رقم های قبلی خود رسیده است؛ به طوری که دیگر کالایی برای حمل وجود ندارد و این بحران باعث شده تا کرایه های حمل از 100هزار دلاربه 7یا8هزار دلاربرسد. همچنین این امر بر روی بانکرینگ کشتی ها هم تاثیر گذاشته است واز این مقدار نیز کاسته است. "

طاهری مطلق درباره بودجه پیشنهادی برای سال 88 نیز گفت: " یکی از مشخصه های بودجه سازمان  که هم خوب است و هم بد نوع بودجه ریزی است ، چراکه سازمان درآمد و هزینه ای دارد. ازمدتها قبل بحث بودجه ای خودرا به شورای عالی داده ایم ولی نقاط قابل ذکری در شورا طرح نشده و هنوز مشخص نیست بودجه این سازمان به چه میزان است. " 

وی افزود: " اگر 20درصد تورم را برای سال آینده در نظر بگیریم و اگر بتوانیم 20 درصد افزایش درآمد داشته باشیم بودجه مان همانند بودجه سال قبل خواهد بود که در نتیجه کمبود جدی بودجه خواهیم داشت و ممکن است با کمبود جدی اعتبارات برای سال آینده مواجه شویم. " 

وی بابیان این که تنها امید سازمان بنادر برای درامد زایی فروش و واگذاری تجهیزات است تصریح کرد: " پیشنهاد ما برای درآمدزایی یکی این است که درآمد ها محقق شده ودیگری کسب درآمد ازمنابع دیگر است. " 

طاهری  درباره مذاکرات با عراقی ها برای لایه روبی اروند کنار نیز گفت: " در شهریورکمیته مشترکی بین ایران و عراق برقرار و توافقاتی حاصل شد وحتی درباره لایروبی اروند رود نیز اقدامات مقدماتی تمام شد.اما هنوز  توافقات نهایی حاصل نشده است. "

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان این که فاز 3 بندر شهید رجایی به سازمان کشتی رانی واگذار شد گفت: " تمام سرمایه گذاری برای این طرح توسط سازمان کشتی رانی  و به صورت  BOTانجام خواهد شد.  این فاز نیز همچون فاز 2 به طول 1450متر  ساخته خواهد شد  و به صورت بنادر نسل 6 طول آبخور آن 16-17 متر است. همچنین برای پذیرش کشتی های نسل 6 و7 ساخته خواهد شد. " 

وی ادامه داد: " توافق نامه این فاز  تا دهه فجر امضا خواهد شد و پس از ان ناوگان ملی کشور نیز صاحب ترمینال تجاری اختصاصی خواهد شد. "

طاهری درباره تاخیردر  اجرای  این فاز با توجه به تاخیر در فاز2 نیز به این شکل توضیح داد: " مشکلات فاز دو حل شده و ممکن است باتاخیر تحویل داده شود ولی چون در قالب قرارداد مشخص است از شرایط قرارداد عدول نخواهد کرد. "

معاون وزیر راه  ازالحاق بنادر شهید بهشتی و چابهار به منطقه آزاد خبر داد و گفت: " با الحاق این بنادر مدیریت آنها در دست سازمان بنادر باقی خواهد ماند و طبیعتا ساخت و ساز مثل چابهار ادامه می یابد.اما مشارکت منطقه آزاد چابهار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر این طرح در مجلس در حال بررسی است. "

 گفتنی است طاهری در پایان از درخواست ایران برای عضویت دائم در شورای  اجرایی سازمان جهانی دریانوردی خبر داد.

  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =