آیت الله کاظم قاضی زاده: نشستن در جلو یا عقب موتورسیکلت تفاوتی ندارد/ درباره موتورسواری یا دوچرخه‌سواری بانوان، حکم به جواز داده شده است

استاد دروس خارج از فقه حوزه علمیه قم گفت: در باب موتورسواری یا دوچرخه‌سواری بانوان آنچه در حال حاضر مشهور است و برخی از فقها به آن فتوا داده‌اند، به لحاظ حکم اولی شرع، حکم به جواز داده شده است.

به گزارش خبرآنلاین،‌ آیت الله کاظم قاضی زاده، استاد دروس خارج از فقه حوزه علمیه قم درباره حکم شرعی موتورسواری زنان به خبرنگار ایلنا گفت: البته روشن است که هم دوچرخه هم موتورسیکلت و هم وسایل نقلیه سواری و کامیون و اشیاء مشابه، در صدر اسلام وجود نداشته و از این جهت اگر پرسشی درباره حکم این وسایل نقلیه در اسلام مطرح شود، باید بگوییم که درباره اینها به‌عنوان وسایل جدید و مستحدث، اصل برائت وجود دارد و سوار شدن بر آن‌ها اشکالی ندارد.

در صدر اسلام زنان روی زین اسب می‌نشستند

به گفته وی اما آنچه در روایات ما ذکر شده، بحث سوار شدن بانوان بر روی اسب یا چهارپایانی است که در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حقیقت، در صدر اسلام افراد یا بر روی زین اسب می‌نشستند و خود به حرکت درمی‌آمدند  یا در محوطه‌های بسته مانند کجاوه یا هودج می‌نشستند.

درباره موتورسواری یا دوچرخه‌سواری بانوان، حکم به جواز داده شده است

ایلنا نوشت: این استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: ما درباره سوارکاری زنان روایاتی داریم که آن را ممنوع یا مورد نهی قرار داده است و در مقابل، روایتی داریم که سوارکاری را برای زنان مجاز می‌داند. بنابراین، نسبت به اصل سوارکاری زنان، فقها معمولاً حکم به کراهت می‌دهند، اما حکم به‌ عدم جواز نمی‌دهند. حال اگر بخواهیم موتورسواری یا دوچرخه‌سواری را شبیه سوارکاری بدانیم، که البته این شباهت قابل خدشه است، حداکثر می‌توانیم کراهت را از آن حکم استنتاج کنیم. اما آنچه که در حال حاضر مشهور است و برخی از فقها به آن فتوا داده‌اند به لحاظ حکم اولی شرع در باب موتورسواری یا دوچرخه‌سواری بانوان، حکم به جواز داده شده است.

در احکام ثانوی ممکن است فتاوی به‌ عدم جواز موتورسواری زنان داده شود

آیت الله قاضی‌زاده با بیان اینکه فقها می‌گویند بعنوان حکم اولی اشکالی ندارد، اما عنوان‌های ثانوی وجود دارد که ممکن است سبب شود فتاوی به‌عدم جواز بصورت حکم ثانوی داده شود، گفت: این عناوین شامل منافات داشتن با عفت و حیای بانوان، جلب توجه نامحرم، احتمالا تحریک جنسی سوارکار، یا ضرر جسمی به سوارکار است. این موارد تقریباً روشن است که نمی‌توان به‌عنوان یک امر عام و شامل نسبت به موتورسواری تلقی کرد، به‌خصوص که امروز موتورسوارهای بسیاری وجود دارد که کاملاً پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند و از طرفی ساختارموتورها معمولاً دارای پوشش‌های مناسبی هستند. برخی از آن‌ها حتی شبیه به یک ماشین یک ‌نفره طراحی شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در هر صورت، از لحاظ حکم اولی، موتورسواری و دوچرخه‌سواری بانوان اشکالی ندارد.

اما از جهت حکم ثانوی، اگر در مواردی سوار شدن بر موتور یا دوچرخه سبب تحریک جنسی یا پیامدهای مشابهی شود، در آنجا به‌عنوان ثانوی اشکال دارد. با این حال، ممکن است بگوییم که در شرایط فعلی جامعه، حداقل برخی از موتور سواران مجموعه‌ای از شرایط را رعایت می‌کنند که این عناوین ثانوی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین، نسبت به جواز سوار شدن بانوان در ترک موتور، چنین بحث‌هایی مطرح نشده و اصولاً سوالی مطرح نشده که فقهای معاصر به آن پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین، شاید بتوان گفت که در شرایط کنونی، موتورسواری، چه به‌صورت رانندگی و چه به‌صورت نشستن در ترک، از نظر این حکم ثانوی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. به علاوه، می‌توان گفت که با حفظ شخصیت بانوان و رعایت حریم آن‌ها، به ویژه در شرایطی که اوضاع اقتصادی به گونه‌ای است که بسیاری از بانوان نمی‌توانند با ماشین سفر کنند، این موضوع قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای مثال برخی بانوان برای بردن فرزندان‌شان به‌عنوان سرویس از موتور استفاده می‌کنند یا برخی دیگر برای اشتغال به‌کار می‌برند، اظهار داشت: می‌توان گفت که با حفظ حرمت بانوان و رعایت پوشش مناسب، در این موارد عنوان ثانوی وجود ندارد

وی افزود:مبنای اختلاف نظر در میان فقها را می توان بدین صورت توضیح داد . برخی به شرایط اجتماعی توجه کرده و در فتوای خود ذکر کرده‌اند که سوار شدن به طور کلی ممکن است موجب جلب نظر مردان و در نتیجه، به خطر انداختن عفت جامعه و فساد اجتماعی را سبب شود. در عوض، برخی دیگر تصریح کرده‌اند که موتورسواری حتی در منظر عموم نیز مجاز است، به شرط اینکه حرامی یا مفسده‌ای به دنبال نداشته باشد. این رویکرد در واقع مسئله را به خود فردی که می‌خواهد موتورسواری کند، واگذار کرده و به او اجازه می‌دهد تا براساس شرایط و وضعیت خود تصمیم بگیرد.

نشستن در جلو یا عقب موتورسیکلت تفاوتی ندارد

آیت الله قاضی‌زاده با طرح این پرسش که آیا سوار شدن زنان بر موتور موجب حرام و مفسده می‌شود یا خیر؟ گفت: بیشتر فقهای معاصر بر این باورند که در شرایط اجتماعی حاضر، این نوع سوار شدن‌ها موجب جلب توجه مردان می‌شود و منجر به مفاسد مرتبط با عفت و حیا می‌گردد. از این رو، به صورت اجمالی فتوای به منع داده‌اند و به‌طور طبیعی عده‌ای نیز این فتوا را دنبال می‌کنند. حال ممکن است در دستگاه‌های مختلف، از جمله در مجلس و یا جاهای دیگر، مخالفت‌هایی صورت گیرد و شاید علت‌عدم صدور گواهینامه برای بانوان نیز به همین موضوع مربوط باشد.

وی تاکید کرد: اما بنظر من  با توجه به تحولات اجتماعی که در جامعه ما اتفاق افتاده است، به‌ویژه از لحاظ ساختاروسایل نقلیه که در برخی موارد با پوشش‌های بیشتری مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد که نشستن در جلو یا عقب یک موتورسیکلت از این منظر تفاوتی ندارد. به این معنا که چه زن در حال رانندگی موتور باشد و چه اینکه پشت سر همسرش نشسته و در وسیله نقلیه حرکت کند، از نظر جلب توجه نامحرم و منافات با عفت و حیا و همچنین از نظر زمینه‌سازی برای گناه تفاوتی وجود ندارد.

آیت‌الله قاضی زاده در پایان تاکید کرد: لذا همان‌طور که در فقه اسلام در باب زنان گفته شده، سوالی مطرح نشده که آیا نشستن بانوان در ترک مجاز است یا نه و غالباً نیز آن را مجاز می‌دانند. در اینجا هم می‌توان گفت که باید حکم ثانوی حرمت نداشته باشد و جواز داشته باشد. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که در چنین مواردی باید به بانوان توصیه کرد که حتماً  پوشش کامل را داشته باشند تا جلب توجه به صورت حرام نشود.

۴۷۴۷

کد خبر 2143446

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 121
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    62 20
    برلی فروش موتور باید متقاضی جدید ایجاد بشه، چی بهتر از بانوان، بخث فقط پول هست
  • مهدی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    41 26
    واقعا متاسفم
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      12 6
      منم برای تو متاسفم
  • ایوب IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    هروقت ایشون اجازه داد همسرش،دخترش ویروس‌شناسی در ملاعام با لباسهای چسبان موتور سواری کنن ما هم از ایشون این حرف را می پذیریم
    • مسلم IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      62 14
      اگه راس میگی و شهامت داری و مدعی دینداری هستی ، احکام پیگیری و مجازات دزدان و اختلاس گران و نجومی بگیران و سایر متخلفین را بگیر و محاکمه و مجازات کن و رگ گردنت برای آن موارد هم برجسته شود.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      69 9
      تو دوست نداری موتور سواری نکن! کاری به مردم نداشته باش!
    • امیر IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      45 7
      حالا فرض کن نپذیری!! اصلا به تو چه مربوطه!! ؟
    • ایرانی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      38 6
      تو چرا به سنت پیامبرت فقط شتر سوار نمیشی
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      28 6
      عزیز چرا توهین میکنی ! فرمودن مشکلی نداره از نظر شما اگر مشکل داره نزار ناموست سوار بشه !
  • حکیم باشی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    30 5
    آخرش سوار بشن یا نه
  • ثنا IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    49 15
    دقیقا همینطوره که ایت الله قاضی زاده فرمودند شرعا اشکالی ندارد بیدارشدن حالا روی حیوان یا زین یا دوچرخه چه فرقی داره فقط باید از لحاظ پوشش بانوان بر روی ترک دقت کرد
  • تقی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    9 41
    مطلق حرامه
  • آرین IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    79 58
    ازاین به بعد نصف دختران در بیمارستان. زندان. وقبرستان خواهند بود. دختر برای ازدواج باید واردات شود
    • مینا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      10 11
      خخخخخخه عجب چطور به ذهنت رسید حالا
    • علی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      35 19
      فعلا که آمار تصادفات و حرکات پرخطر در رانندگی برای آقایان است. پس قمپز در نکن لطفا الان راننده تریلی داریم دست و فرمان از مردها 1000بار بهتر
  • سیامک IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    50 22
    درود بانوان ایرانی هرکاری دلشون بخواد میتونن بکنن، بزنین بکوبین شاد باشین مردم ایران...
  • محمد IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    12 5
    البته من کاری به...ندارم فقط اعتدال باید رعایت شود طوری موازین اسلامی را بین مردم جای نیاندازید که یک بار این طرف ديوار بیافتند و یک بار آن طرف ديوار. شاید سؤال شود اینکه گفته شده پایه اعتدالین چوبین بود پس چیست. البته منظور من از اعتدال یعنی اینکه نه به عرف ونه به شرع مقدس آسیب وارد نشود.اسراف حرام است در هرچی. استفاده درست اشکالی ندارد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    41 8
    زنان این سرزمین اگر میخواستند منتظر مجوز بمانند الان با روبنده در پستو منتظر اذن بودند اما تنها یک اشاره آدمی جلوتر از زمانه راهی را به ما نشان داد که حالا صادرکنندگان مجوز به دنبال اراده زنان میدوند هرچند به بهای زندگی و آزادی زنان و مردان شریف این خاک
  • علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    20 5
    در صدر اسلام بیت المال هم از شر چپاولگران در امان بود و طبق روایات دست اندازی به بیت المال و بی عدالتی خیلی حساس و مهم بوده و...شما در این کشور اسلام پیدا کن به جز شعار های فریبنده چیزی نمیبینی
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    7 7
    غافلان همیشه به خیال خود شادند... اول فرق مجتهد را با مرجع تشخيص بدهبد بعدا موج سواری را شروع کنید.....
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    26 4
    یا خدااااا😂😂😂ا مردا زن هم رو موتور میبینن تحریک میشن؟
  • ناشناس IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    17 4
    واقعا در دنیا مدعیان مدیریت به چه فکر می در ایران به چی.سر و ته تفکرات انها به رفا مرد و متافع ملیشان ختم می شود ولی درایران هنچنان در تخیلات و توهمات واهی و حفظ جایگاه کاهنانه خود هستند.
  • کریم IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    19 52
    زن برای خانه داری ، ظرف شستن و نگهداری از بچه ساخته شده.نه برای رانندگی.در صورت مجوز رسمی برای رانندگی بانوان ،شاهد مصیبت های فراوان خواهیم بود.
    • امیر IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      27 5
      بابا ناموسا چیه این تفکرات دوران ما قبل قاجار همینه که پیشرفت نمیکنیم با افراد مثل شما اگه اینجوری بود الان مریم میرزاخانی باید ظرف شور میشد هیچی به هیچی متاسفم برای افرادی مثل تو
  • فاطمه IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    9 5
    خدا پدرت بیامرزه مشخصه درکشون بالاست آقا بابت درک بابلاشون من شما رو مرجع قرار می دم
  • مصدق کرد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    14 7
    شما مشکل معیشت مردم دنبال کنید،این مسخره بازی چیه؟!
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    9 3
    پس چرا از علما در مورد ارتقاء سرعت اینترنت سوال میشود مگر زمان پیامبر اینترنت بود
  • فرامرز IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    13 3
    بنظر شما زنان میرن کتاب بخونن ببینن صدر اسلام زنها چی سوار میشدن ؟! حاجی یک کلام بگو ؛ تسلیم ،دستاتو ببر بالا
  • روح الله IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    10 27
    موتور سواری ، دوچرخه سواری و حتی اسب سواری از نظر اسلام حرام است حتی ورزش های رزمی و فوتبال ، بسکتبال ، والیبال نیز حرام خدایی است این شیوخ که فتوا می دهند با اسلام و احکام خداوند متعال بیگانه اند
  • سیدمحمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    16 11
    دریک کلمه وسایل نقلیه هر وی که میخواد باشه مهم حفظ پوشش و لباس مناسب هست نه نوع وسیله نقلیه
  • ایرانی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    9 4
    فتوای علمای دین شرط است یا مزخرفات افرادی بیسواد مانند بانکی پور؟
  • محمد IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    14 6
    یه موتور سواری خانومها انقدر تفصیرداره
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    9 3
    کسی که رعایت نمی کنه چه فرقی داره موتور سواری کنه یا پیاده بره خدا فقط همه ما را به راه راست هدایت کنه از جمله مسولین را
  • حامد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    6 2
    سلام، امیدواریم برای خدا حکم داده باشند نه برای سیاست ...
  • محمود IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    0 6
    یعنی چی فرقی نمیکنه .کسی که فرق این دوتا رو ندونه نه صلاحیت اظهار نظر درباره مسائل اجتماعی دارد و نه مسائل خانوادگی
  • امیر خیرآبادی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    6 9
    بعضی از بانوان امروز با ماشین رانندگی می کنند باعث گرفتاری جامعه شدن بعضی ها به هیچ قانونی پایبند نیستند وای بر روزی که موتور سواری کنند باید هر روز شاهد تصادفات خطر ناک آن باشیم بی پروا حرکت می کنند موتور سخت هست کنترل کرد حال اینها کمی با سرعت حرکت کنند موقع ترمز زدن باید دید کجا را هدف قرار می دهند پیاده رو یا به شکم عابر پیاده بروند امیدارم اینها قبل از سوار شدن به موتور اول گواهینامه دریافت کنند بعد سوار موتور شوند هر چند مشکلات زیادی برای آنها خواهد داشت در تصادفات بدن ضعیف دارند چه قدر آسیب ببینند
  • مهسا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    4 3
    حرف حساب
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    5 16
    نظر من این هست که زن باید سوار موتورو دوچرخه نشود واگر هم حضرت علی در این زمان هم بود حرام می دانست من نمی دونم چرا الکی می گنند با پوشش می تونند سوار موتور شوند من نمی دونم چرا شما که پتوا می دهید چرا اول جلو بی حجابی را نمی گیرید البته اگر شیعه حضرت علی هستید
  • علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    2 4
    چقدر سخت حرف میزنی حاجی یه نفر باید ترجمه کنه شما چی میگی؟ حکم به جواز داده شده !!!!!
  • جای پیامبر ص خالی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    14 12
    فتوی شما به درد خودتون میره، کاملا مشخصه که گناهه ... بیرون انداختن برجستگی های بدن زن، حال هر چیزی که باشد گناه است و نیاز به تفکر ندارد، آخر شما چطور جانشین پیامبر هستید ... !؟ اگر پیامبر اسلام بود چه حکمی میداد ؟
  • مهسا IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
    1 7
    یه مساله ای هم هست خواهر من ۳۲سالشه آرزوی ماشین یه پراید موند رو دلش از بس گرون و گرون شد چون عشقشم داره فک کنم شاید موتور بخره که تاسف داره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین