مهاجری با مقایسه عملکرد این شورا در دولتهای سیزدهم و چهاردهم، گفت: معتقدم در دولت چهاردهم ممکن است یکی دو درصد مفیدتر از دولت سیزدهم بوده باشد اما واقعاً شورای اطلاعرسانی با این تشکیلات، کار چندانی نمی تواند انجام دهد.
او با بیان اینکه احساس میکند بدون این شورا نیز میتوان به اهداف اطلاعرسانی دولت دست پیدا کرد، گفت: واقعا نیازی به این تشکیلات گسترده نیست.
این فعال سیاسی و روزنامهنگار باسابقه با اشاره به توانمندی رسانههای غیردولتی گفت: امروزه فضایی به وجود آمده که رسانههای غیرحاکمیتی و غیردولتی به اندازهای رشد و گسترش پیدا کردهاند که به راحتی میتوانند جایگزین رسانههای دولتی شوند. با توانمندی و قدرتی که در رسانههای غیرحاکمیتی میبینیم، این امر میتواند در فضای بخش خصوصی بسیار بهتر محقق شود.
مهاجری با مقایسه هزینههای رسانههای دولتی و خصوصی، با بیان اینکه رسانههای خصوصی بسیاری داریم که با هزینههای بسیار پایینتر و سرعت بیشتر این کار را انجام میدهند، گفت: چرا باید خبرگزاری دولت چندصد نیرو داشته باشد یا روزنامه دولت ۴۰۰ نفر نیرو داشته باشد، در حالی که رسانه های خصوصی به مراتب قویتر و حرفهایتر و با هزینههای کمتر عمل کنند؟
او در پاسخ به اینکه ممکن است برخی بگویند رسانههای دولتی برای ارائه روایت خاصی از اتفاقات لازم هستند، گفت: اگر هم اینطور باشد به نظرم یک خبرگزاری دولتی یا حداکثر دو خبرگزاری حاکمیتی کفایت میکند. من به طور جدی و با اطلاع عرض میکنم که رسانههای خصوصی ما به مراتب پرمخاطبتر و حرفهایتر عمل میکنند و رسانههای دولتی با وجود هزینههای گزاف، عملاً بازده چندانی ندارند.
محمد مهاجری با یادآوری اینکه شاید زمانی رسانههای حاکمیتی نیاز کشور بودند زیرا بخش خصوصی وجود نداشت، گفت: امروزه با رشد اینترنت و گسترش فضای مجازی، بسیاری از رسانههای غیرحاکمیتی مؤثرتر و موفقتر هستند.
مهاجری در پاسخ به این پرسش که برای برونرفت از این وضعیت چه پیشنهادی به رسانهها دارد، با بیان اینکه پیشنهادش این است که رسانهها به تدریج به بخش خصوصی واگذار شوند، مطرح کرد: رسانههای دولتی باید اولاً کوچک شوند و ثانیاً به واقع به بخش خصوصی واگذار شوند.
او با بیان اینکه اگر این رسانهها به بخش خصوصی واگذار شوند، بسیاری از هزینههای فعلی دولت کاهش خواهد یافت، گفت: وقتی در رسانه دولتی هستید، برد رسانه و تعداد مخاطب برایتان اهمیتی ندارد؛ فقط انجام کاری مورد نظر است که مورد رضایت مسئولان باشد. همانطور که در اقتصاد دنبال واگذاری به بخش خصوصی برای افزایش بهرهوری هستیم، در مورد رسانهها نیز همینطور است. اگر به دنیا نگاه کنید، موفقترین رسانههای دنیا متعلق به بخش خصوصی هستند.
1717







نظر شما