ایسنا نوشت:

رييس سازمان پزشكي قانوني گفت: تصادفات رانندگي در حال حاضر دومين علت مرگ و مير در دهه 80 كشور است و روزانه حدود 66 نفر جان خود را در حوادث رانندگي از دست مي‌دهند.
دكتر احمد شجاعي در سومين كنفرانس حوادث رانندگي و جاده‌اي، در بررسي يك دهه تلفات جاني ناشي از حوادث رانندگي در ايران (1389-1380) گفت: در كشور ما حوادث رانندگي درون و برون‌شهري به صورت يك مشكل اساسي بهداشتي نمود، پيدا كرده‌ است و ايران از نظر وقوع حوادث ترافيكي به عنوان يكي از كشورها با بيشترين موارد مرگ و مير و جراحت ناشي از تصادفات به حساب مي‌آيد.

وي درباره هزينه‌هاي تحميلي ناشي از تصادفات رانندگي افزود: هزينه‌هاي مستقيم از جمله هزينه‌هاي درماني و توانبخشي هزينه كفن و دفن متوفيان و هزينه‌هاي نگهداري معلولان ناشي از تصادفات و افزايش بار معلوليت در جامعه و هزینه‌های جبران خسارت از جمله پرداخت دیه و هزينه‌هاي غيرمستقيم مثل بروز و ايجاد مشكلات روحي و رواني در افراد خانواده‌هاي حادثه ديده هزينه‌هاي ناشي ازدست رفتن نيروي كار دائم يا موقت از جمله مشكلاتي است كه بعد از وقوع حوادث رانندگي گريبانگير خانواده‌ها مي‌شود.

رييس سازمان پزشكي قانوني با اشاره به حوادث رانندگي در دهه 80 تصريح كرد: در دهه هشتاد (1389-1380) جمعا 241 هزار و 236 نفر در كشور بر اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه 80 درصد متوفيان مرد و 20 درصد آنان زن بودند.

به گفته وي به طور متوسط ساليانه به ازاي هرصد هزارنفر از جمعيت ايران، 35 نفر در حوادث رانندگي قرباني شده‌اند.


شجاعي با اشاره به اينكه بيشترين تلفات رانندگي در دهه 80 مربوط به سال 1384 با 27 هزار و 755 فوتي است، تصريح كرد: حدود 55 درصد مرگ‌هاي غيرطبيعي كشور در اين دهه مربوط به مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي است.

وي با تاكيد بر اينكه بيشترين نسبت كشته‌ها مربوط به جاده‌هاي برون شهري است گفت: براساس بررسي به عمل آمده 60.8 درصد كشته‌هاي حوادث رانندگي مربوط به جاده‌هاي برون شهري، 30.1 درصد جاده‌هاي درون شهري و 8.1 درصد مربوط به جاده‌هاي خاكي و روستايي بوده است.

شجاعي ادامه داد: بر اساس آمارهاي موجود در سازمان پزشكي قانوني، در حوادث رانندگي برون شهري به ترتيب استان‌هاي قزوين، سمنان و زنجان بيشترين و استان‌هاي تهران، اصفهان و خراسان‌رضوي كمترين نسبت تلفات را داشته‌اند.

رييس سازمان پزشكي قانوني گفت: در تصادفات درون شهري دهه 80 نيز به ترتيب استان‌هاي تهران، اصفهان و يزد بيشترين و استان‌هاي قزوين، سمنان و خراسان‌جنوبي كمترين درصد تلفات را به خود اختصاص مي‌دهند، همچنين استان‌هاي خراسان‌شمالي، كرمان و خراسان‌جنوبي بيشترين و استان‌هاي‌تهران، گيلان و قم كمترين نسبت تلفات را در جاده‌هاي خاكي و روستايي داشته‌اند.

وي با تاكيد بر نسبت متفاوت استان‌ها در كشته‌هاي درون شهري، برون شهري و روستايي، لزوم انجام برنامه‌ريزي‌هاي متفاوت براي كاهش تصادفات استان‌ها را ضروري دانست.

شجاعي در پايان بر لزوم توجه جدي به موضوع حوادث رانندگي و تخصيص منابع بيشتر به آن با هدف كاهش خسارات و تمركز ويژه برحوادث رانندگي برون‌شهري با توجه به حجم بالاي كشته‌ها در اين معابر تاكيد كرد و افزود: اجراي قوانين سخت‌گيرانه كنترل سرعت، استانداردسازي راه‌هاي مواصلاتي و توجه به دلایل افزایش خطاهای انسانی در تصادفات مرگبار براي كاهش تلفات ناشي از حوادث رانندگي در كشور ضروري است.
 

301301

کد خبر 214593

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین