۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

دوشیخ نشین حوزه خلیج فارس به همراه بحرین در یک اقدام تنش زای دیگر این بار کمر به ایجاد تنش و آشوب در لبنان بسته اند. <BR>

اقدام هماهنگ قطر، امارات متحده عربی و بحرین در فراخوان شهروندانشان از لبنان با واکنش بیروت مواجه شد.
نجیب میقاتی که به گفته بسیاری از تحلیلگران منطقه ایجاد امنیت لبنان یکی از دستاوردهای مهم دولت او بوده است از اقدام این سه کشور مبنی بر دعوت فوری از اتباعشان برای ترک لبنان ابراز شگفتی کرده است.
قهر کردن این کشورها از لبنان در حالی است که انتظارات شیوخ عرب از ایجاد ناآرامی در سوریه محقق نشده و اکنون این بیم وجود دارد که انها به تلافی این شکست بحران را به لبنان تسری دهند.
این نگرانی از این جهت بی مورد نیست که بهانه ناز و کرشمه آمدن این کشورها در برابر لبنان به دستگیری و نهایتا فرار یک قطری از خانواده ذی نفوذ آل عطیه در لبنان مربوط می شود. عبدالعزیز العطیه به اتهام تامین هزینه های اقدامات تروریستی اخیر در لبنان و ارتباط با شادی المولوی در این کشور دستگیر شده بود. المولوی که اخیرا به جرم اقدامات تروریستی در شمال لبنان دستگیر شده اعتراف کرده که العطیه یکی از تامین کنندگان هزینه های اقدامات تروریستی وی بوده است.
بازداشت شادی المولوی در هفته گذشته بهانه‌ای به دست افراد مسلح داد تا نقشه های از پیش طراحی شده خود برای ایجاد ناامنی در طرابلس را محقق کنند.
در مجموع این موضوع بهانه ناراحتی قطر و دو کشور دیگر حوزه خلیج فارس شده و سبب شد آنها از شهروندان خود بخواهند از این کشور بازگشته ودیگر به لبنان سفر نکنند.
اگرچه این اقدام قطر و کشورهای عربی خلاف روندهای مرسوم است اما دولت نجیب میقاتی برای پرهیز از هرگونه افزایش تنش در منطقه وزیرخارجه خود را به قطر گسیل داشت تا با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر دیدار کند. عدنان منصور در دوحه در مورد درخواست قطر از اتباعش برای سفر نکردن به لبنان با شیخ حمد مذاکره کرده و خواسته است تا این کشور در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

درهمین حال اخبار رسیده حاکی از فرار عبدالعزیز العطیه از لبنان است. او که در پی دست داشتن در اتفاقات تروریستی لبنان از این کشور ممنوع الخروج شده بود، گویا موفق به ترک این کشور شده است. شبکه المنار درباره عبدالعزیز العطیه گزارش داده است که او عضو شبکه تروریستی در شمال لبنان بوده که نیروهای سازمان امنیت عمومی لبنان اخیرا آنها را بازداشت کرده است. این افراد از شمال لبنان به عنوان پایگاهی برای فعالیت علیه سوریه و ارسال سلاح و افراد مسلح به این کشور استفاده می کردند. این تصمیم شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس تاثیر زیادی بر سفر گردشگران به لبنان در آستانه فصل تابستان خواهد داشت.

 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    5 12
    من خودم يه الاغ خاكستري دارم هر وقت مهربوني ميكنم بهش زيادي علوفه تازه ميدم همينجوريه يه جفتكها ميزنه كه باي و ببين اصولا بايد رعايت بشه
  • بدون نام A2 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    15 17
    خدا الهی آل ثانی رو به زودی زود از رو زمین برداره.شر شدن این خانواده بی اصالت وبی ظرفیت.
  • از علی رضا قزوه IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    12 27
    تو تنها مانده اي نصرالله! در خيبري به نام جنوب و هواپيماها دارند خندق مي كنند و كودكان زخمي تشنه اند تو رفته اي از شريعه آب بياوري در برابر چشم اين همه ماهواره جاسوسي اوضاع روزگار بد نيست از سران عرب يكي با شمشيري از طلا بركمر دارد ريشش را خضاب مي كند و يكي هميشه در مواقع حساس به سجده مي رود شيخ فلان تا دشداشه را عوض كند شيخ الرشيد تا سان ببيند از برابر عكسش شاه كوچك تا برگردد از تعطيلات امريكايي دير خواهد شد نماد ارتش عربي پليس مصراست كه همچنان حمله مي كند به الازهر! جان بولتون دارد پارس مي كند درسازمان ملل! تنها تو مانده اي نصرالله !
  • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    4 11
    لطفا با لبنان شوخی نکنید. این کشور تازه روی آرامش دیده و گروههای مختلف خیلی خوب با هم تعامل می کنند. انشاالله در آینده بهتر هم می شه.
  • عمو جغد شاخدار IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    6 9
    دیر یا زود نوبت خودشون هم می رسد .