عارف هشدار داد: جان مردم در جاده‌ها در خطر است / همه مسئولیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اجرای سختگیرانه قوانین ایمنی راه‌ها، گفت کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای تکلیف قانونی است و همه باید در برابر حوادث جاده‌ای پاسخگو باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا عارف در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور، ضمن تبریک روز حمل و نقل و ایمنی، از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و رانندگان تشکر کرد و عملکرد آنها در شرایط بحرانی از جمله ایام جنگ ۱۲ روزه را تحسین کرد. او گفت میزان تخلیه بار در آن ۱۲ روز دو برابر شد و نشان داد که ظرفیت بالقوه بخش حمل‌ونقل هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است.

به روایت شفقنا، عارف تأکید کرد که توسعه کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب نه تنها ابعاد اقتصادی بلکه ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مهمی دارد و برای بهره‌برداری حداکثری، اقدامات جدی در زمینه ایمنی باید انجام شود. 

مسئولیت همه ما در برابر حوادث جاده‌ای

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حوادث اخیر در جاده‌های اصفهان، نیشابور، زرند، یاسوج، اردبیل، شیراز، کوهدشت، ایلام و کرمانشاه گفت: «در اغلب این حوادث اتوبوس یا مینی‌بوس دخیل بوده و ما همه در برابر ایجاد این شرایط مسئول هستیم.»

او افزود حتی اگر پاسخ‌های دادگاه‌پسند ارائه شود، نمی‌توانیم خود را بابت غفلت یا عدم سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی راه‌ها مبرا کنیم. عارف به تأثیرات اجتماعی و خانوادگی تصادفات اشاره کرد و با یادآوری حادثه تلخ اتوبوس دانشجویان نخبه، بر اهمیت پیشگیری و حفاظت از جان مردم تأکید کرد.

اجرای قوانین و ضرورت سختگیری

عارف با تأکید بر اینکه برای ارتقاء ایمنی راه‌ها نباید با کسی تعارف کرد، گفت: «قوانین و ضوابط روشن داریم اما مهم‌تر از قانون، اجرای سختگیرانه آن است.» وی به تجربه کشورهای دیگر اشاره کرد که اعمال جریمه و سختگیری، کاهش تصادفات را به همراه داشته و خاطرنشان کرد پویش‌های داخلی تاکنون اثر قابل توجهی نداشته است.

او افزود کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در برنامه هفتم پیشرفت تکلیف قانونی است و حتی با رسیدن آمار به ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر نیز هنوز راضی‌کننده نیست. هزینه‌های معالجه و معلولیت مصدومان نیز بسیار بالا است و پیشگیری به‌مراتب به‌صرفه‌تر از درمان است.

استفاده از فناوری و جلسات ماهانه

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت ورود جدی دبیرخانه شورای عالی حمل‌ونقل به کاهش تلفات جاده‌ای تأکید کرد و گفت: «قوانین کم نداریم اما اجرای آنها کافی نیست.» او پیشنهاد استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین برای کنترل رانندگی خطرناک و افزایش ایمنی را مطرح کرد.

عارف همچنین بر برگزاری جلسات ماهانه و استفاده از نظرات نخبگان و دانشگاهیان برای بهبود ایمنی تأکید کرد.

ساماندهی موتورسیکلت‌ها و سایر مصوبات

وی در بخش دیگری از سخنانش به تصادفات موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت بسیاری از راکبان موتورسیکلت فرسوده و مقررات‌شکن هستند و باید جریمه‌ها بازدارنده باشد تا کاهش تلفات محقق شود.

در این جلسه گزارش وضعیت ایمنی هفت ماه نخست سال، هشت مصوبه کمیسیون ایمنی برای ارتقاء ناوگان عمومی و برنامه عملیاتی ارتقاء ایمنی راه‌ها بررسی شد. همچنین مصوبه‌های وزارت راه شامل انتشار ۲۵ همت اوراق مالی اسلامی، رتبه‌بندی ایمنی خودروها، اتصال دستگاه‌ها به سامانه جامع سوانح و اجرای دو رویکرد «رانندگی با ذهن خودآگاه» و «همسفر ایمن باش» به تصویب رسید.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان استاندارد و پلیس راهور فراجا برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی نیز به امضاء رسید تا مسیر قانونی و سازمان‌یافته برای پیشگیری از حوادث جاده‌ای هموار شود.

عارف هشدار داد که حوادث جاده‌ای نه تنها مسئله‌ای اقتصادی بلکه مسأله‌ای ملی و انسانی است و برای کاهش تلفات، اجرای سختگیرانه قوانین، سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از فناوری ضرورت دارد. او گفت: «همه ما مسئولیم و نمی‌توانیم خود را از تبعات جاده‌های ناایمن مبرا بدانیم.»

31216

کد مطلب 2157416

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین