۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴

مهر نوشت:

یک روزنامه لبنانی از تلاش عربستان برای تعویض سفیر خود در بیروت و اعزام وی به یمن پرده برداشت.

 روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان "چرا ریاض سفیر خود را جابجا می کند؟ "آورده است: عربستان در حال تعویض عواض العسیری سفیر خود در لبنان پس ازانجام ماموریت وی یعنی تحریک سلفی های لبنان و جایگزین کردن شخص دیگر برای بهره برداری از آن است.

این روزنامه می افزاید: عربستان سلفی گری را در لبنان بنیان گذاشته است و هم اکنون وقت آن رسیده است که از سرمایه گذاری خود در این زمینه بهره برداری کند.

روزنامه مذکور بیان کرد: از حدود سه روز قبل منابع نزدیک به ریاض از تصمیم عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای انتقال علی العسیری از بیروت و گماشتن وی به عنوان سفیر رژیم آل سعود در یمن خبر می دهند.

این روزنامه می افزاید: به موازات این اطلاعات برخی منابع دیگر وابسته به کشورهای حوزه خلیج فارس از حتمی بودن جابجایی العسیری خبر داده اند اما زمان اعلام رسمی آن را هنوز فاش نکرده اند.

منابع وابسته به کشورهای حوزه خلیج فارس بیان کردند: این تصمیم به دنبال برخی بازنگری ها ی عربستان در تیم دیپلماتیک خارجی آن بازمی گردد و انتقال العسیری به تجربه وی در مبارزه با تروریسم مربوط می شود به ویژه این که اوضاع یمن نگرانی هایی را برای عربستان به وجود آورده است.

روزنامه مذکور می افزاید: العسیری قبل از لبنان سفیر عربستان در پاکستان بوده است و در آنجا وی را روباه سعودی می نامیدند هنگامی که در لبنان جای عبدالعزیز خواجه را گرفت  مسائل امنیتی را هدف اول خود قرار داد.

این روزنامه ذکر کرد: هدف از انتخاب العسیری در لبنان سیاسی و دیپلماتیک نبود و به موضوعات امنیتی مربوط می شد زیرا ریاض  از طریق وی کوشید جبهه سلفی ها را در مقابل حزب الله قوی کند.

روزنامه فوق  به نقل از منابع وابسته به کشورهای حوزه خلیج فارس افزود: به نظر می رسد  العسیری ماموریت خود را در زمینه تقویت سلفی ها ی  لبنان به نحو احسن  به پایان رسانده و حالا نوبت بهره برداری سیاسی از آن فرا رسیده است.

این منابع احتمال داده جایگزین وی فردی است که  اکنون در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان سفیر عربستان فعالیت می کند.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =