منتخب فراکسیون رهروان ولایت برای ریاست مجلس نهم گفت: در مجلس هشتم تلاش کردم استقلال مجلس را تامین کنم و بر آن تکیه داشته باشم.

به گزارش خبر‌آنلاین علی لاریجانی نماینده مردم منتخب قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس هشتم در نشست فراکسیون رهروان ولایت در سخنانی به تشریح چگونگی استقلال مجلس و کار‌آمد کردن آن پرداخت.
وی با بیان اینکه آنچه مهم است آنکه ما باید مجلسی کار‌آمد داشته باشیم، گفت: مجلس یکی از ارکان کشور است که باید آن را کار‌آمد کرد و از این جهت لازم است مجلس دارای استراتژیک و اولویت‌بندی باشد تا دچار روزمرگی نشود.
لاریجانی با بیان اینکه هیأت‌رئیسه نیز مهم است و می‌تواند مجلس را به جلو ببرد، گفت: اما کمیسیون‌های مجلس هم مهم است. چراکه آنها موتور مجلس هستند و بر همین اساس باید برای آنها اهتمام جدی داشته باشیم.
منتخب مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه بنده بر استقلال مجلس تاکید دارم، گفت: استقلال به معنای ستیز نیست. استقلال یعنی نمایندگان مردم مستقل تصمیم بگیرند، نه آنکه گروهی بخواهد از طریق پیامک چیزی را به آنها القا کنند.
رئیس مجلس هشتم با بیان اینکه آنچه برای کشور مهم است، استقلال مجلس است، گفت: چه در زمان اصولگرایی و چه در زمان غیر‌اصولگرایی، هر وقت استقلال مجلسه لطمه دیده کشور صدمه خورده است ما با قوای دیگر برادر هستیم اما باید عزت‌مندانه رفتار کنیم. چراکه اگر مجلسی قوی نبود، نمی‌تواند دست برادر خود را بگیرد. بنابراین مساله استقلال مجلس، یعنی داشتن تعامل عزتمندانه و همه باید در این مسیر تلاش کنیم که نمایندگان عزتمندانه زندگی کنند.
لاریجانی گفت: نمایندگان مجلس نماینده کل ملت هستند و براین اساس باید بر اساس همین تراز کار کنند.
وی با بیان اینکه در مجلس هشتم تمام تلاشم را کردم تا جایگاه مجلس هشتم را به سمت استقلال ببرم، گفت: اینکه یک نماینده دفتر کار ندارد در ملاقات‌هایش با سختی مواجه می‌شود، مسیر عزتمندانه‌ای نیست حداقل یک اتاق و داشتن یک منشی برای یک نماینده لازم است و این امر از جنس ولخرجی نیست بلکه اینها امکانات اولیه است.
نماینده قم به اشاره به وضعیت کنونی کمیسیون‌های مجلس، اظهار داشت: شما نمایندگان مجلس و وضعیت کمیسیون‌های ما را می‌بینید که کمیته فنی ندارند. در حالی که هر کدام از آنها باید یک تعداد کارشناس داشته باشند. چرا که ما ذوالفون نیستیم و هر کدام در یک رشته متخصص هستیم ولی هر نماینده باید درباره تمام مسائل کشور اظهار‌نظر کند.
لاریجانی افزود: به همین منظور ما در اطراف مجلس هم مکان برای نمایندگان و هم کمیسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم. ولی برخی می‌گویند اینها ولخرجی است!
رئیس مجلس هشتم با بیان اینکه بنده 33 سال کار اجرایی کرده‌ام، افزود: در دوره‌های مختلف صد برابر این پروژه‌های عمرانی را اجرایی کردم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر نماینده باید با نخبگان شهر خود ارتباط داشته باشد و نظرات آنها را به تهران منتقل کند، خاطرنشان کرد: زمانی که بنده از قم کاندیدا بودم، گروهی به دیدار بنده آمدند و در حالی که از اهالی یکی از روستا‌های قم بودند به قدری فاخر و دقیق صحبت کردند که بنده متعجب شدم.
لاریجانی با اشاره به ضعف سیستم حزبی در کشور، گفت: اگر سیستم حزبی در کشور وجود داشت؛ نظرات نخبگان به مجلس منتقل می‌شد. یکی از نظرات بنده برای مجلس نهم این است که هر نماینده‌ای با نخبگان شهر خود نشست‌هایی داشته باشند و نظرات آنها را درباره مسائل مختلف به تهران منتقل کند. این شیوه علاوه بر آنکه اعتماد به نخبگان است، باعث بالا رفتن کارآمدی مجلس می‌شود.
رئیس مجلس هشتم بخش سوم سخنان خود را به بیان خصوصیات فکری خود اختصاص داد و گفت بنده واقعاً معتقد هستم آنچه جمهوری اسلامی را برجسته کرده، تفکر اسلامی است که توسط حوزه‌های علمیه شکل گرفته است. بنده گرایش‌های روشنفکر مابانه مارکسیستی و لیبرالیستی را فاقد تاثیر می‌دانم و معتقد هستم جز افول برای کشور نتیجه‌ای نداشته‌‌اند. سراط ما باید سراط مرجعیت و روحانیت باشد.
منتخب مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه هیچ عنصری در جمهوری اسلامی به اندازه ولایت فقیه اثر‌گذار نیست، تصریح کرد: بنده در این زمینه تعارف نمی‌کنم و گاهی هم به مقام معظم رهبری عرض کرده‌ام، آن عنصری که می‌تواند عزت‌مندی را برای جمهوری اسلامی حفظ کند جایگاه رهبری است.
لاریجانی با بیان اینکه نظرات مقام معظم رهبری در مسائل کشور سبب عزت‌مندی می‌شود، گفت: اما نکته‌ حائز‌ اهمیت آن است که ایشان در چهار سالی که بنده در مجلس مسئولیت داشتم، آنقدر برای نمایندگان و مجلس اعتبار قائل بودند که حتی یک بار به مجلس دستور نداده‌اند.
وی گفت: هرچند ممکن است ایشان تمایلی داشته باشند و نمایندگان از آن اطاعت کنند، ولی هیچ‌گا هتمایلات ایشان، دستوری نبوده است. حتی در موضوع هدفمندی یارانه‌ها ایشان فرمودند که نظرات مجلس در این زمینه تامین شود.
لاریجانی تصریح کرد: ما مفتخر هستیم هر وقت نظر رهبر انقلاب را بدانیم، بدان عمل می‌کنیم چراکه ایشان را رهبری فرزانه و خردمند می‌دانیم.

/29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =