رفتار بازار ارز و سکه با تمام پیش بینی های صورت گرفته، متفاوت است.

علی پاکزاد: همه انتظار داشتند در صورت عدم حصول توافق قطعی در اجلاس بغداد روز شنبه بازار ارز و طلا کار خود را با جهش قیمت آغاز کند؛ ولی به نظر می رسد قیمت ها در نیمه اجلاس و در روز پنج شنبه جهش خود را انجام داده اند و دیگر تمایلی به پرواز مجدد و یا بلندتر ندارند.
با اعلام خبر ادامه پیدا کردن مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روز پنج شنبه در واقع بازار ارز پالس افزایش را دریافت کرد طی یک روز قیمت هر دلار به مرز 1770 تومان افزایش پیدا کرد، جهش نزدیک به 100 تومانی در یک روز؛ که البته برخی از رسانه ها و کارشناسان این افزایش را هیجانی و به دور از منطق ارزیابی کردند.
البته برخی نیز معتقد بودند قیمت ارز بیش از این رقم بالا خواهد رفت ولی در روز شنبه بازار انگار هنوز خواب باشد با نوسان حول نقطه صفر تقریبا روزی بدون تغییر را پشت سر گذاشت و در پایان روز دلار همان 1770 تومان باقی ماند.
این روند در بازار طلاهم تبعیت شد، هرسکه بهار آزادی که در روز پنج شنبه حدود 26 هزار تومان افزایش به قیمتی معادل 661 هزار تومان رسیده بود در روز شنبه با 5 هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده و به رقمی معادل 666هزار تومان رسید.
اما این وضعیت فقط تا زمانی که عکس العمل بانک مرکزی در بازار مشخص شود ادامه پیدا خواهد کرد، بانک مرکزی در هفته گذشته خرید نقدی سکه را از دستور العمل سکه های پیش فروش حذف کرده و این موضوع به نوعی خبر از کمبود نقدینگی ریالی در سیستم بانکی دارد، در اینجا باید پرسید آیا بانک مرکزی با این خبر به دنبال افزایش جذب ریال از طریق پیش فروش گواهی سپرده به ازای سکه ها و یا فروش ارز بیشتر خواهد کرد؟
در چنین شرایطی می توان انتظار داشت در هفته جاری شاهد کاهش عرضه سکه و افزایش نسبی در عرضه دلار باشیم، یعنی ضمن افزایش اندک قیمت سکه در بازار آنهم به دلایل کاهش عرضه داخلی و نه بخاطر دنباله روی از روند کاهش قیمت جهانی؛ در بازار دلار نیز تا حدودی شاهد سیر نزولی خواهیم بود.
البته این پیش بینی تا قبل از موضع گیری های سیاسیون داخلی و بعضا اعضای 1+5 قابل اعتماد است، هرچند برای دیدن عکس العمل بازارهای جهانی نسبت به مذاکرات بغداد باید تا روز دو شنبه صبر کرد ولی به نظر نمی رسد این بازارها نیز عکس العمل جدی نسبت به این مذاکرات از خود نشان دهند.
معمولا بازار ارز در ایران زمانی با نوسان جدی مواجه می شود که یا تحولات سیاسی سرعت بگیرد ویا دولت در بازار حاضر شود، در مورد نخست که فضا به یک دوره تعلیق تازه وارد شده و در مورد دوم هم دولت با اغاز اجرای عملی بودجه است که در بازار حاضر می شود و هنوز تا این اتفاق هم چند روزی باید انتظار کشید.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    من معتقدم قیمت واقعی دلار 1800 تومان است و بیخود خودمان را سرکار گذاشته ایم. سکه هم 800 هزار تومان.
    • مهران AE ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      59 8
      لطف میکنی بگی بر اساس چه مبنایی این قیمت ها را تعیین کردی
    • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      38 4
      نمیدونم این آقایونی که اینقدر متخصصند چرا نمیرند یه کمکی به اقتصاد مملک بکنند. یا اصلاً برند تو فارکس یه شبه پولدار شند. خواهشاً قبل از نظر نوشتن یه بار خودتون بخونیدش. ضرر نداره
    • بدون نام NO ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      6 21
      من هم کاملا با این دوستمون موافق هستم، دلیلش هم این هست که خود بازار الان ماه هاست که در نزدیکی این قیمت به ثبت نسبی رسیده، به زور که نمیشود قیمت را پایین آورد .
  • سرو آزاد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    56 37
    سلام . از سال 84 تا كنون نقدينگي 5 برابر شده با فرض با پشتوانه بودن همه اين پولها و با فرض محال تورم 15 درصدي دلار بايد تا حالا 105 در صد يعني 15*7 درصدر افزايش يافته باشد يعني بايد 1940 تومان باشد و با محاسبه تورم 20 در صدي اين عدد به 2400 تومان خواهد رسيد . دلار را بزور تزريق منابع ملي به جيب يك عده دلال به اين قيمت نگه داشته اند . خواهش مي كنم منتشر بفرماييد
    • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      34 17
      دوست عزيز خواهش ميكنم بدون اطلاع از كميت ها و داده هاي اقتصادي با يك سري ضرب و جمع با اطمينان يك چيز خلاف واقع را عرض ننماييد، به همين راحتي كه نميشه قيمت واقعي دلار رو درآورد كلي پارامتر ديگه هست ...
    • سرو آزاد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      20 7
      عزيز من يك سري جمع و ضرب نيست . من آيتمهاي محاسبه نرخ دلار رو خوب ميدونم . نرخ نفت پيش بيني در لايحه بودجه ، برابري دلار با ساير ارزها ، محاسبه تورم نرخ مبدا به تورم واحد پولي نرخ مقصد و ..... اما اين ساده ترين حالت محاسبه ارزش پول ملي يك كشور در حالت تورم 15 تا 20 درصدي ايران با تورم 0 تا 2.5 در صدي آمريكاست
  • رضا PH ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    87 1
    اینجا ایران است و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست! مخصوصا اقتصاد !!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    58 25
    آخه کدوم آرامش؟ قیمت واقعی دلار 1100 تومانه نه 1800
  • حميد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    49 4
    دز زمان شاه تهماسب صفوي هر تومان ايران برابر با 2 پوند انگليس بود كاهش ارزش پول ملي از آن مقطع تا الان ادامه پيدا كرده ولي طي 5 زمان در تاريخ 400 سال اخير ايران كاهش ارزش پول ملي ايران رشد بي سابقه داشته است كه يكي از آنها سال 1390 ميباشد علت اصلي آنهم اينها هستند : سياست خارجي كشور در سال 90 ( موقعي كه وزير امور خارجه در سفر رسمي بسر ميبرد در گوشش بگويند شما سمتي نداري ) ، فساد اقتصادي مانند اختلاس 3 هزار ميلياردي ، و آخر هم دو نفر در اقتصاد ايران رئيس بانك مركزي و وزير اقتصاد ( چه بخواهيم چه نخواهيم كاهش ارزش پول ملي در سال 90 در زمان آقايان دكتر بهمني و دكتر حسيني اتفاق افتاده است )
    • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      15 11
      اون زمانی که دلار 250 تومنی شد 800 تومن رو یادت رفت
  • سرو آزاد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    14 4
    عزيز من يك سري جمع و ضرب نيست . من آيتمهاي محاسبه نرخ دلار رو خوب ميدونم . نرخ نفت پيش بيني در لايحه بودجه ، برابري دلار با ساير ارزها ، محاسبه تورم نرخ مبدا به تورم واحد پولي نرخ مقصد و ..... اما اين ساده ترين حالت محاسبه ارزش پول ملي يك كشور در حالت تورم 15 تا 20 درصدي ايران با تورم 0 تا 2.5 در صدي آمريكاست
  • بدون نام US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    14 17
    حتما تاثیر گذار است همه چیز موکول شد به مسکو صبر کنید
    • محمد هادی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      25 7
      چرا خودتون و گول میزنید؟؟؟دوره اول و دومم همین حرفارو گفتید! تا کی خوشبینی الکی؟؟؟همه وضعیت الانمون بخاطر خوش بینیا الکیه! دلارم که گرون شد هی گفتن اسفند میاد پایین،اسفند گفتن فروردین سکه هارو میدن که دیدیم ندادن،باز شد اردیبهشت و ... این دولت فقط داره بازیمون میده! مردمم بیچاره نون میخوان آقاااااااااا نه ...!
    • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      1 0
      داداش از خواب پاشو. بانك مركزي الان ١/٥ ماهه كه داره سكه ميده. يك سري بانك ملي بري بد نيست.
  • بدون نام US ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    16 6
    هر تاثیری هم داشته باشه به قول کارشناسان زودگذره!
  • شریف DE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    26 2
    یه بارم که شده این آقایون دکتر رو بذارین کنار چند تا دیپلم رو بذارین شاید اقتصاد درست شد...!
  • محمد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    18 2
    ارزش پول ملی را تولید ملی بالا میبره و فاکتورهای دیگر تاثیری به این شدت ندارن. اگه مذاکرات به رفع تحریمها و سرمایه گذاری خارجی منجر به تولید ملی بشه ارزش ژول ملی بالا میره اونوقت قیمت دلار دیگه مهم نیست چند باشه.
  • ارباب IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    9 52
    خوشحالم که بعنوان فردی که پشتوانه ای عظیم از اسکناسهای دلار دارد اینجا کامنت میگذارم. به امید صعود دلار به کانال 4000 تومان. هورااااااااااااا
    • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      35 1
      امثال شما رو توی بازار تهران زیاد میشناسم . گاو صندوقاتون رو هم دیدم . خوشحالی شما مساوی بدبخت تر شدن یک ملت است . فعلا که دوباره سرو ته کرده داره میاد پایین . قرص قلبتو دم دست نگه دار .
    • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      32 1
      بپا ... خدا رو شکر که ما از این پول ها نداریم تا دعا کنیم با بدبخت شدن مردم ما پولدار تر بشیم .
  • ATR IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    بانک ها قبلا با دلار کار می کردند وقتی ارزشش پایین آمد رفتن سراغ یورو حالا هم که یورو کشید پایین، یادتون باشه ما از فروش نفت و ... ریال نمی گیریم دلار و یورو دریافت میکنیم و با کاهش ارش دلار و یورو ما بیشتر متضرر می شویم چون با وجود تحریم ها دلار و یورو را باید با قیمت بیشتری تهیه کنیم و این اصلا ربطی به ارزش پول ملی ندارد و تنها راه حل، معامله با پول ملی هست کاری که کشور هایی مثل چین و ژاپن برای فرار از کاهش ارزش دلار انجام می دهند.