شرق نوشت:

شش دانشگاه بزرگ و دولتی کشور در تمامی زیرگروه‌های درسی کارشناسی‌ارشد خود اقدام به پذیرش جنسیتی کرده‌اند. این اقدام با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی‌ارشد سال 91 مشخص شد. روز گذشته زمانی که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته شده در آزمون کارشناسی‌ارشد به دفترچه راهنما مراجعه کردند، در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی عبارات «فقط زن» و «فقط مرد» را در مقابل نام رشته‌ها مشاهده کردند. اقدامی که با حجم بسیار بالای خود تاکنون بی‌سابقه بوده است و اولین بار است که دانشگاه‌های کشور در این حجم اقدام به پذیرش جنسیتی دانشجویان می‌کنند. براساس بررسی‌های صورت گرفته شش دانشگاه مادر و دولتی کشور شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، رازی کرمانشاه، علامه‌طباطبایی تهران، لرستان، بوعلی‌سینای همدان و قم در تمامی رشته‌های تحصیلی خود دختران و پسران را به طور مجزا پذیرش می‌کنند. مساله‌ای که تا حد بسیار زیادی کیفیت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و دانشجویان را نه براساس میزان کسب رتبه و نمره بلکه با معیار جنسیتی آنها را جذب می‌کنند. براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع یک‌میلیون و 17‌هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 91، 509هزار و 317 نفر زن و 507‌هزار و 169نفر مرد در آزمون ثبت‌نام کردند و تنها 758‌هزار و 13 داوطلب در جلسه آزمون حاضر شده و حدود 307‌هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. براساس آمار‌های سال گذشته درصد قبولی پسران در زیرگروه فنی و مهندسی بیش از دختران و درصد قبولی دختران در زیرگروه علوم انسانی بیش از پسران است. مساله‌ای که ثابت می‌کند اعمال این سیاست از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌های دولتی و مادر کشور در زیرگروه علوم انسانی به ضرر دختران و در زیر گروه فنی و مهندسی به ضرر پسران تمام می‌شود.


باز هم علامه
از سوی دیگر در زیرگروه علوم انسانی تمامی رشته‌های درسی در دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، بوعلی‌سینا همدان، رازی کرمانشاه و دانشگاه قم اقدام به پذیرش جنسیتی می‌کنند. دانشگاه علامه‌طباطبایی به عنوان خط مقدم طرح‌های بحث‌برانگیز وزارت علوم در چند سال اخیر و اجرای طرح‌هایی همچون بازنشستگی استادان و تفکیک جنسیتی سهم بالایی در پذیرش جنسیتی در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 91 دارد. سهم تنها دانشگاه علوم انسانی کشور از مجموع 146 رشته‌ای که قرار است پذیرش جنسیتی شود بیش از 89 رشته است. 89 رشته‌ای که در طول چند سال اخیر بیش از پسران میزبان دختران بوده است و در صورت اعمال این سیاست سهم دختران از کرسی‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه‌طباطبایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین دانشگاه‌های رازی کرمانشاه با 27 رشته، بوعلی‌سینای همدان با هشت رشته، دانشگاه قم با 14 رشته، دانشگاه لرستان با هشت رشته در علوم انسانی گام‌های دیگر در پذیرش جنسیتی دانشجویان برداشته‌اند.از دیگر اقدامات دانشگاه علامه برای استقبال از ورودی‌های جدید سال 91 می‌توان به حذف کامل رشته مطالعات فرهنگی نیز اشاره کرد.


دیوار کوتاه دختران
با گذشت 72 سال از تاسیس دانشگاه در ایران، تا سال 1377 همواره نسبت پسران راه‌یافته به دانشگاه از دختران بیشتر بود. پس از آن در سال 77 برای نخستین بار دختران با اختصاص بیش از 52درصد ورودی دانشگاه‌های کشور چنین نسبتی را به نفع خود تغییر دادند. تاکنون در چند مرحله مقامات وزارت علوم، سازمان سنجش و برخی از مقامات دولتی خواستار اجرای سهمیه‌بندی جنسیتی برای محدود کردن ورود دختران به دانشگاه شده‌اند و در حال حاضر شش دانشگاه دولتی کشور دست به چنین اقدامی زده‌اند. اعمال سیاست‌های تفکیک جنسیتی که به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی کشور منجر به بی‌عدالتی آموزشی و تحمیل شرایط به دانشجویان با رتبه‌های بالاست، پیش از این نیز رگه‌هایی از آن در سیستم آموزش عالی کشور دیده می‌شد که با واکنش‌هایی نیز همراه بود. در اردیبهشت سال 1382، حسین رحیمی، رییس وقت سازمان سنجش اعلام کرد که در بعضی رشته‌ها پذیرش داوطلبان دختر به بیش از 70‌درصد رسیده است و قصد داریم ایجاد محدودیت 50‌درصدی در پذیرش دختران داشته باشیم که با ایجاد چنین محدودیتی مشکل سربازی داوطلبان پسر جبران خواهد شد. رییس وقت سازمان سنجش در سخنان خود همچنین گفت: «اگر سقف پذیرش جنسی در این رشته‌ها لحاظ شود، نه تنها باعث حفظ تعادل در هرم جنسی دانشگاه‌ها می‌شود بلکه نوعی توازن جنسی در رشته‌های تحصیلی و تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به وجود می‌آورد.»پس از آن سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور سال 1383 برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در نظر گرفته شد اما با مخالفت گسترده نمایندگان مجلس و فعالان جنبش زنان مواجه و سبب شد تا رییس‌جمهور وقت دستور لغو محدودیت پذیرش دختران در برخی رشته‌ها از سوی سازمان سنجش را صادر کند. این روند با افت و خیزهایی ادامه یافت تا آنکه در بهمن‌ماه 1385 تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به منظور کاهش ورود دختران به دانشگاه‌های کشور به مجلس ارایه کردند. این گروه از اعضای مجلس با اشاره به افزایش تعداد ورودی دختران نسبت به پسران که اکنون به 65‌درصد رسیده است آن را برای کشور «خطرناک» و برای قداست خانواده «نامناسب» توصیف کرده و اعلام کردند که قصد دارند با تصویب این طرح ورود دختران به دانشگاه را با محدودیت‌هایی مواجه کنند. در این میان نماینده لردگان در مجلس و از حامیان اصلی طرح محدود کردن ورود دختران به دانشگاه درباره علت ارایه این طرح به مجلس گفت: «وقتی دختران بدون اجازه همسر خود نمی‌توانند کار کنند و به شهرهای دور بروند، تخصص آنها به حال مملکت هیچ تاثیری ندارد!»
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اكرم IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    80 3
    خب خدا رو شكر كليه مشكلات مملكت حل شد(به عنوان يه زن چادري و مذهبي مي گم)
  • سميه IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    51 0
    واقعا در مقطع كارشناسي ارشد بايد همچين كاري صورت بگيره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نماينده لردگان .. پس با اين اوصاف بايد فكري براي اجازه همسر جهت اشتغال به كار و تحصيل كرد .. برده داري كه شاخ و دم نداره .. اونهم در اين شرايط اقتصادي .. كه از يك خانواده دو نفره .. يه نفر بايد كار كنن تا زندگي بچرخه .. واي به حال شما كه سر سوزني .....
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    5 20
    در مورد دانشگاه صنعتی اصفهان این کار فقط در تعداد محدود رشته انجام شده و درضمن هم پپسر و هم دختر حق انتخاب دارند و فقط ظرفیت تفاوت دارد. مابقی دانشگاه هارو نمیدونم. در خبررسانی دقت کنید.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    18 23
    مگه که اینجوری آقایون به جایی برسن !!!!
    • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      4 0
      2×2 میشه 16تا کی به کیه
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    27 3
    این رو به نماینده لردگان باید گفت که آقایونی که با نصف استعداد خانمها به جاشون وارد عرصد علم اندوزی میشن هم بازدهی وکارآمدی لازم رو نخواهند داشت ....ظرفیت دانشگاه ها انقدر زیاد شده الان که برای هرنفر یک صندلی در دانشگاه های این مملکت هست شاید واقعا آقایون به این نتیجه رسیدن که به غیر از راه کسب علم و دانش راه بهتری برای درآمد زایی هست ... چرا بیخود جلوی تحصیل زن ها گرفته میشه ... جامعه ای که زنانش تحصیل کرده تر باشند مادران تحصیل کرده تر و آگاهتری خواهد داشت و به سعادت بیشتری خواهد رسید
  • بوعلی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    38 1
    من دانشجوی دانشگاه بوعلی هستم متاسفانه روند دانشگاه به گونه ای شده که کمتر شباهتی با تصویر عمومی با جایی به نام دانشگاه داره.واقعا جای تاسفه که در قرن 21 قرنی که شاهد رشد چشمگیر زنان در همه ی عرصه های اجتماعی هستیم ما هنوز در بند همچین ایده هایی موندیم/کاش دانشگاه بوعلی به جای پرداختن به این مسائل فکری به حال جذب و حفظ هیئت علمیش میکرد... لطفا منتشر کنید
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    5 64
    دم وزارت علوم گرم!! مثل اینکه توی کابینه وزیر بدرد بخور هم پیدا میشه!!
    • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      8 0
      فاز شوخی برداشتی دیگه نه!؟؟!؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    31 2
    به جاي اينكه بياين ريشه اي برخورد كنيد راه حلتون اينه؟؟؟؟ دخترا استعداد دارند و حقشونه... يا كلا" ظرفيت دانشگاهاتون رو زياد كنيد يا ببينيد دليل كاهش پسرا تو اين زمينه چيه! يهو همچين قانوني رو تصويب مي كنيد كه فقط خيالتون راحت باشه كه مشكلي حل شده؟؟؟؟؟ دو روز ديگه هم حتما" كلا" حق تحصيل خانوم هارو از بين ميبرين يا منوط به شرايطي مي كنيد كه خودشون منصرف بشند...!! واي ي ي ي ي ي ي بر ما !!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    7 1
    اونوقت این اقایون خط امامی محسوب میشن؟؟؟؟؟؟؟
  • تنها IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    1 15
    من دانشجوی ارشد دانشگاه تهرانم. این تفکیک جنسیتی به نفع دخترهاست.الان تو کلاس ما،9 نفر پسر هستیم و 1 نفر دختر.البته همین یک دختر،رتبه ی یک کنکور ارشد تو رشته ی ما هست.یعنی از بین 10 نفر اول کنکور ارشد تو رشته ی ما،فقط یک نفر دختر هست.تو ارشد برعکس کارشناسی،تعداد پسرها بیشتر از دخترهاست.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      1 0
      رشته تون فنی اه یا علوم انسانی؟
  • یک دختر ِ عصبانی !!! IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    14 4
    یعنی تمام ناهنجاری ها و مشکلات خانواده ها و جامعه به دلیلِ حضور بالای دختران در دانشگاه ها و تحصیلکردگی مادران آینده س؟! واژه ی "خطرناک" رو معمولا برای شرایط بحرانی و انسان های جانی و روان پریش به کار میرند نه برای تحصیلِ دختران تو دانشگاه!! آقایون یا خانم هایی که این طرح رو دادن و دارن اجراش میکنن مشخصه که میخوان جامعه رو برگردونن به 200 سال قبل که زنان جز بچه داری و تو "مطبخ" کار کردن هنرِ دیگه ای نداشتن و به همین علت آشنا به طبیعی ترین حقوقِ خودشون هم نبودن، فقط متاسفانه یا خوشبختانه نمیدونن این راهی که میرن به ترکستان است! و تو قرنِ 21 نمیتونن ما دختراها رو تو چاردیواریِ خونه ها محبوس کنند...!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    11 0
    واقعا كجاي دنيا همچين كارايي مي كنن كه ما مي كنيم؟! من نمي فهمم شما كه مي خواين كارشناس ارشد تربيت كنين بايد ملاك براتون استعداد و قابليت افراد باشه يا جنسيتشون؟!
  • بدون نام US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    5 11
    از خبرآنلاين انتظار ميرفت بدون گرايشات افراطي فمنيسي عمل كنه .چرا در اين مقاله ذكر نميشه آقايان به دليل حضور در خدمت سربازي عملا از چند دوره حضور در رقابت هاي كنكور حذف ميشوند و بعد از آن هم براي شركت دوباره مجبور به صرف انرژي فراوان براي احياي سطح روحي و علمي خود هستند.و دختران وقتي چنين شرايطي رو طي نميكنن انتظار امتيازات برابر دارند؟كه متاسفانه به اونها داده شده.واقعا از خبرآنلاين بعيد بود.اميد وارم همين جريانات فمنيسيتي فعال مانع نشر نظر اينجانب نشوند.
    • نقی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      4 0
      چه ربطی داره؟ این خانمهایی که با رتبه بهتر در دانشگاه قبول میشن همون بار اول قبول میشن. مگر چند درصد آقایان بعد از سربازی در کنکور شرکت می کنند؟ اگر با این استدلال میخوان حق دخترها رو به پسرها بدهند فقط باید برای دخترانی که بار دوم شرکت می کنند محدودیت بگذارند نه برای همه دختران.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    2 6
    بنده یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی هستم. حدود 10 سال قبل در رشته ما دانشگاه علامه اولین دانشگاهی بود که توسط رتبه های برتر انتخاب می شد ولی الان دانشگاه علامه بعد از دانشگاه تهران و حتی شهید بهشتی پر می شود. البته برای ما مهم تفکیک جنسیتی است و یک خسته نباشید جانانه به مدیریت دانشگاه می گویم.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    6 13
    خانم های محترم از نظر اسلام در خانواده تامین مسکن، نفقه و سایر هزینه ها به عهده ی مرد است. از این رو اولویت استخدام هم باید با آقایان باشد. علت اینکه تعداد دختران دانشجو در دانشگاه ها روند صعودی را طی می کنه بخاطر هوش بالای آن ها نسبت به پسر ها نیست. طبیعتا پسرها دغدغه های بیشتری دارند به عنوان مثال مساله سربازی یکی از موانع پیش روی پسران است. اگر شما به دنبال تساوی حقوق زنان و مردان هستید باید دختران نیز همچون پسران به سربازی بروند در مقابل دشمن بایستند و بجنگند. آیا دختر ها حاضرند این کار را انجام دهند. چه کسانی در جنگ تحمیلی شهید و جانباز شدند تا کشور به دست دشمن نیفتد. آیا خانم ها شجاعت انجام چنین کاری را داشتند. ضمن اینکه بزرگترین دستاورد های علمی را در طول تاریخ آقایان بدست آوردند.
    • وحید IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      1 7
      خیلی مردی .......گل گفتی
  • بدون نام FR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    5 0
    خبر ان لاین به خدا تو با حذف یا سانسور کردن نظرات بزرگترین خیانت و کم کاری رو به مردم و مسیولین میکنی ... شاید یکی از مسیولین با خوندن یکی از نظراتی که تو حذف میکنی به خودش بیاد و تغییر کنه ....
    • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      4 1
      این بیچاره ها که دارن همه کامنتا رو منتشر می کنن. اما کسی نیست که توجه کنه
  • بدون نام FR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    10 0
    این تصمیم نشان دهنده اینه که چقد مردم ما از نظر روحی و جنسی مشکل دارن که باید از هر لحاظ اونا رو تحت الحفاظ نگه داشت ... ما ایرانی ها هم انسان هستیم برای ما ارزش بیشتری قایل باشید
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    5 14
    تفکیک جنسیتی مگه بده؟ لاقل این جوونا میشینن درسشونو می خونن، لیسانس و فوق لیسانس بی سواد در نمیان از این دانشگاه ها
    • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      4 0
      چرا قیاس به نفس میکنید؟ این همه لیسانس و فوق لیسانس و دکتر و فوق تخصص با سواد و کاربلد از دانشگاهها اومدن بیرون تفکیک جنسیتی داشتن؟ کسی که در حضور جنس مخالف نمیتونه درس بخونه، توی جامعه هم با حضور خانمها مشکل اشتغال و زندگی و رفت و آمد پیدا می کنه.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    5 1
    ما هم میگیم خسته نباشید واقعا دم تون گرم.2*2...16 کی به کیه