۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

ایسنا نوشت:

در حالي كه قيمت خريد مسكن بسيار بالا است و افراد توان خريد آن را ندارند تقاضا به سمت خانه‌هاي استيجاري افزايش يافته و اين خود عاملي براي افزايش نرخ اجاره‌بها است.

احمدرضا سرحدي، كارشناس اقتصاد مسكن درباره اجراي طرح‌هاي تعزيراتي براي كنترل اجاره بها در كشور اظهار كرد: اين طرح‌ها و طرح‌هاي مشابه آن نمي‌تواند كمكي به بازار اجاره‌بها و تعديل نرخ‌هاي آن داشته باشد.

وي ادامه داد: ميزان اجاره‌بها و افزايش آن به طور كامل وابسته به عرضه و تقاضاي مسكن است و زماني كه قيمت مسكن آنقدر بالاست كه متقاضيان توانايي خريد يك خانه را ندارند به خانه‌هاي استيجاري روي مي‌آورند.

سرحدي با بيان اين‌كه ركود در بازار خريد و فروش مسكن عامل اصلي در افزايش ميزان اجاره‌بها است، گفت: در حال حاضر تقاضا در زمينه اجاره‌ي خانه‌ها بالا است و اين خود منجر مي‌شود كه تعديلي در نرخ‌هاي آن صورت نگيرد.

اين كارشناس اقتصاد مسكن افزود: سال گذشته طرح تعزيراتي كه براي كنترل اجاره‌بها در آغاز فصل نقل و انتقالات به اجرا درآمد نه تنها تاثيرگذار نبود بلكه باعث شد تا قراردادهاي غير رسمي و پشت نويس شده نيز به وجود آيد كه پيامدهاي بسياري داشت.

وي با تاكيد بر اين‌كه طرح تعزيراتي سال گذشته باعث پيدايش قراردادهاي غير رسمي شد، خاطرنشان كرد: بهترين راه براي كنترل اجاره‌بها متناسب كردن عرضه و تقاضا و كاهش قيمت خريد مسكن است.

سرحدي ادامه داد: زماني كه متقاضيان خريد يك خانه بتواند خانه‌اي مطلوب با توجه به شرايط خود تهيه كند قطعا تقاضا از سمت بازار استيجاري كاهش پيدا كرده و قيمت اجاره‌ها نيز تعديل مي‌يابد.

اين كارشناس اقتصاد مسكن با بيان اين‌كه نياز به خانه و سرپناه جزو نيازهاي اساسي هر فرد است، تصريح كرد: از اين رو اول بايد طرح‌ها و سياست‌هايي در راستاي تعديل قيمت خانه اجرا شود تا در پي آن اجاره‌بها نيز كاهش يابد.

وي با تاكيد بر اين‌كه ركود در خريد و فروش مسكن امكان‌پذير است ولي در خانه‌هاي استيجاري خير، گفت: از آنجاييكه همه نياز به يك سرپناه دارند در بازار استيجاري قيمت با سرعت بالاتري نسبت به بازار خريد و فروش مسكن رشد مي‌يابد.

سرحدي در پايان اظهار كرد: اگر افراد نتوانند در بازار استيجاري نيز مسكني مناسب و در شان خود پيدا كنند ناچارند در مراكز دور از شهر در حومه‌ها، شهرهاي جديد و يا مسكن‌هايي كه از استانداردهاي مطلوب برخوردار نيست زندگي كنند كه آن هم در نوع خود تبعاتي به دنبال دارد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    14 1
    اینکه مسکن در طول زمان ارزش افزوده پیدا می کند مشکل اصلی است. با این اجاره های بالا تعداد زیادی مسکن در تهران خالی است . باید به این مسکن های خالی مالیات هدفمند بسته شود تا صاحبان آن سود خود را در اجاره آن با قیمت مناسب بدانند. در ضمن مثل کشور کانادا باید به زمینهایی که در مالکیت افراد هستند اما ساخت و سازی در آن شکل نمی گیرد هم مالیات بسته شود تا زمین و ملک وارد بورس بازی نشود. اینها نیاز به قانون دارد که مجلس باید اقدام کند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 1
    ضمن قدردانی از تمام خبرگزاریها که همیشه برعکس میشه،به عرض میرسانم شما هرچه خبر در جهت کاهش قیمت مسکن هم که بزنید، ما سازنده ها با هدف سود چند برابر سرمایه گذاری نمودیم و در هیچ شرایطی حاضر نیستیم آپارتمانهایم را زیر قیمت کارشناسی مشاوران مسکن و دلالان بفروشم.از پارسال تا حالا کلی سود بردم و همیشه دعاگوی عوامل محترم دستاندرکار مسکن هستم.