واحد مرکزی خبر نوشت:

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی بطور غیر مستقیم از سازمان‌های منطقه‌ای ، بین المللی و کشورهای غیر عضو در این دیوان خواست احکام بازداشتی را که دیوان کیفری بین المللی برای مسئولان اجرایی دارفور صادر کرده‌ است اجرا کنند.
لوئیس مورنو اوکامپو در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متذکر شد مسئولیت بازداشت مسئولان سودانی که تحت تعقیب دیوان کیفری بین ‌المللی هستند از جمله عمر البشیر رئیس جمهور سودان ، بیش از همه بر عهده مسئولان دولت سودان است و امتناع خرطوم در اجرای این احکام اقتدار این شورا را بطور مستقیم به چالش می‌کشد.
وی خاطر نشان کرد با توجه به فقدان همکاری در این خصوص شورای امنیت می‌تواند امکانات دیگری را بررسی کند. از جمله این که از کشورهای عضو سازمان ملل و نه تنها اعضای دیوان کیفری بین المللی و همچنین سازمان‌های منطقه‌ای بخواهد احکام بازداشت این دیوان را اجرا کنند.
کامپو طرحی را ارائه کرده است که در آن پیش بینی شده است کمک های بین المللی به کشورهایی که عمر البشیر به آنها سفر می‌کند قطع ‌شود. عمرالبشیر با سفر به کشورهای متعدد حتی کشورهایی که پیمان رم را امضا کرده اند بطور مرتب دیوان کیفری بین المللی را به چالش می‌کشد. این دیوان بر اساس این پیمان تاسیس شده است.
دیوان کیفری بین‌المللی بازوی اجرایی مخصوص به خود ندارد و برای بازداشت افراد تحت تعقیب به همکاری کشورها وابسته است. اما تنها کشورهایی که پیمان رم را امضا کرده‌اند ملزم به بازداشت افراد تحت تعقیب در صورت ورود آنها به خاکشان هستند.
علی عثمان نماینده سودان در سازمان ملل به این اظهارات اوکامپو بشدت واکنش نشان داده و گفته است وی خود را رئیس جهان می داند و به شورای امنیت درس می‌دهد و به این ترتیب از وظایف قانونی و شغلی خود دور می‌شود.
مدت مسئولیت اوکامپو به عنوان دادستان دیوان کیفری بین المللی اوکامپو هجده ژوئیه به پایان می‌رسد و پس از وی فاتو بنسودا این مسئولیت را برعهده می‌گیرد.
رئیس جمهور سودان از سال دوهزار ونه به اتهام نسل کشی، جنایت ضد بشری و جنایت جنگی در دارفور تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی است . این دیوان برای سه مسئول دیگر سودان هم به همین اتهامات حکم جلب صادر کرده است.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =