با تصویب قانون جدید فرزندخواندگی به مادرانی که کودک زیر سه سال را به سرپرستی قبول می‌کنند حق استفاده از مرخصی زایمان اعطا می‌شود.

پس از تصویب پیش‌نویس قانون جدید فرزندخواندگی در مجلس و آسان شدن مسیر ورود کودکان تحت حمایت بهزیستی به خانواده‌های متقاضی فرزند، این روزها مسئولان بهزیستی از آسان‌تر کردن شرایط فرزندخواندگی خبر می‌دهند.

براساس آمارهای منتشره از سازمان بهزیستی در حال حاضر 21 هزار کودک بی‌سرپرست دائمی و موقت در مراکز این سازمان نگهداری می‌شوند و از این تعداد 85درصد فاقد سرپرست با صلاحیت هستند. براساس اصلاحات جدید، شرط گذشت پنج سال از زمان ازدواج حذف شده و در صورتی که پزشک ناباروری زوجین را تأیید کند، امکان واگذاری فرزند به آنها به وجود می‌آید. این قانون، شرایط برای فرزندخواندگی زنان را نیز آسان‌تر می‌کند. در همین راستا، روز گذشته مدیرکل دفتر شبه‌خانواده سازمان بهزیستی گفت: «با تصویب قانون جدید فرزندخواندگی به مادرانی که کودک زیر سه سال را به سرپرستی قبول می‌کنند حق استفاده از مرخصی زایمان اعطا می‌شود.»

حمیدرضا الوند، با بیان این مطلب افزود: «با توجه به اینکه 3 سال اول زندگی دوران رشد و نمو و شکوفایی تربیت و مراقبت و شکل‌گیری شخصیت کودک است به همین دلیل این مادران نیز می‌توانند همانند دیگر زنان شاغل از مرخصی زایمان برخوردار شوند.»

عدم اجازه سرپرستی به ایرانیان مقیم خارج از کشور، ایجاد محدودیت برای متقاضیان و زنان بدون فرزند، عدم در نظر گرفتن شرط توانایی به نگهداری، عدم امکان سرپرستی کودکان متعدد، عدمامکان سرپرستی کودکان بد سرپرست، عدم وجود جایگزینی قانون ارث و. . . از جمله اشکالات قانون سال 53 بود که مسئولان و نمایندگان مجلس، سعی دارند آنها را رفع کنند. قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست نخستین بار در 29 اسفند 1353 در کشور به تصویب رسید و درحال حاضر در کشور مبنای شرایط احراز فرزندخواندگی است. 

بنابر اعلام مدیرکل دفتر شبه‌خانواده سازمان بهزیستی، با این قانون، 50 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی شرایط لازم را برای فرزندخواندگی دارا هستند.

مدیرکل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی با اشاره تصویب قانون جدید فرزند خواندگی گفت: «با این قانون 50 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی شرایط لازم را برای فرزندخواندگی دارا هستند.»

حمیدرضا الوند افزود: «یکی از شروط اصلی فرزندخواندگی بر اساس قانون قبلی این بود که باید سه سال از پذیرش کودک در مراکز بهزیستی می‌گذشت و در صورت عدم مراجعه والدین و یا بستگان وی، دادگاه رأی برای پذیرش او در خانواده صادر می‌کرد و این امر باعث می‌شد که تعداد زیادی از کودکان مشمول شرایط فرزندخواندگی نباشند.»

در راستای اجرای اصول 20 و 21 قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه حمایت از کودکان بی‌سرپرست بر عهده سازمان بهزیستی است و این سازمان مجری قانون در این حوزه معرفی شده است.

این در حالی است که 85 درصد کودکان تحت حمایت بهزیستی والدینی دارند که به علت اعتیاد، بزه‌‏کاری، انواع بیماری‌ها یا مسائل اخلاقی تنها به‌طور موقت صلاحیت سرپرستی کودک خود را از دست داده‌اند، به همین دلیل امکان واگذاری سرپرستی دائم آنها به خانواده‌های متقاضی فرزند وجود ندارد. بنابراین اشکالات قانونی در صدور احکام فرزندخواندگی ضرورت بازنگری قانون حمایت از کودکان بد سرپرست را به‌وجود آورده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ن.ک IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۵
    5 3
    سلام امیدوارم روزی برسه که این قوانین دست وپاگیر برداشته بشه.من با اینکه 1 فرزند دارم اما با کمال میل حاضرم سرپرستی کودکی را قبول کنم اما ظاهرا امکان پذیر نیست. این اصلا عادلانه نیست
  • بدون نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    4 0
    قوانین مرخصی بعد از زایمان در باره خانم هایی که از طریق رحم اجاره ای مادر شده اند چگونه است؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    10 0
    سلام من در لیست نوبت جهت فرزند خواندگی هستم مایلم از بچهای بهزیستی ملاقات کنم چگونه میتوانم ابن کار را انجام دهم
  • یک مادر IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    10 0
    من و همسرم یک دختر داریم و خیلی علاقمندیم سرپرستی یک فرزند دیگه رو هم به عهده بگیریم اصلا هم مشکل مالی نداریم و بهترین زندگی رو میتونیم براش بسازیم اما امان از دست بعضی از قوانین...