پکن از روز سه شنبه میزبان نشست سازمان همکاریهای شانگهای است.

سازمانی متشکل از 6 عضو یعنی روسیه، چین و چهارجمهوری واقع در حوزۀ آسیای مرکزی( قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان). رهبران روسیه، ایران، هند و پاکستان نیز در این نشست حضور دارند. حامد کرزی نیز از دیگر میهمانان دعوت شده برای شرکت در این نشست است. این سازمان از زمان تأسیس طرح ها و برنامه های زیادی را برای اجرا در سر داشته اما بیش از همه این نهاد در سایۀ تصمیمات دو قدرت بزرگ یعنی چین و روسیه بوده است.
سازمان همکاریهای شانگهای در سال 2001 به ابتکار چین و با همکاری روسیه و چهار جمهوری آسیای میانه تأسیس شد. چین در واقع بیش از همه هدف تأمین امنیت مرزهایش و همچنین افزایش نفوذ سیاسی در میان کشورهای همسایه ای که از ثروت و منابع طبیعی همچون نفت و گاز برخودارند را دنبال می کرد و مسکو نیز جدای از اهداف اقتصادی تلاش می کند تا نفود و نقش خود را در میان جمهوریهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی را زنده کند.
این دو هدف متضاد سازمان به عنوان عوامل ضعف، مانع از اثربخشی آن شده است. با این حال برگزاری نشست های سالیانۀ این سازمان با حضور رهبران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است به خصوص آنکه کشورهایی همچون ایران، هند و پاکستان نیز در آن حضور دارند. سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای همچنین هدف کاهش نفوذ ایالات متحدۀ آمریکا در آسیای مرکزی را نیز دنبال می کند. از این رو نشست می تواند فرصتی برای نمایش قدرت کشورهایی همچون چین و روسیه در مقابل ایالات متحدۀ آمریکا باشد. ولادیمیر پوتین که(گفته می شود به نشانۀ اعتراض از رویکرد آمریکا) در نشست ماه گذشتۀ ناتو در ایالات متحدۀ آمریکا شرکت نکرده بود، در این نشست حضور یافته است.

 

رادیو فرانسه/ 6 ژوئن 2012
ترجمه: زهرا خدایی

 

31263


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =