۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰

ایرنا نوشت:

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری که در راس هیاتی بلند پایه برای شرکت در دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای به چین سفر کرده بود، دقایقی پیش وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رسمی 'محمد رضا رحیمی ' معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت.
در مراسم استقبال از رییس جمهوری و هیات همراه، 'علی اکبر ولایتی' مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، 'مصطفی محمد نجار' وزیر کشور، 'مرتضی بختیاری' وزیر دادگستری، 'صادق خلیلیان' وزیر جهاد کشاورز، و'علی نیکزاد' وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.
رییس جمهوری را در این سفر چهار روزه ، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ، سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن تجارت، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد ، حمید بقایی معاون اجرایی رییس جمهوری، رستم قاسمی وزیر نفت، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید فاضلی رییس سازمان هوا فضا و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه همراهی می کردند.
اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای 17 و 18 خرداد ماه در پکن برگزار شد و رییس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس سخنرانی کرد.
احمدی نژاد در سخنانش بر ایجاد یک نظم جدید بین المللی تاکید کرد و افزود : پیشرفت سازمان همکاری شانگهای و دیگر کشورهای آسیایی ، غرب را به وحشت انداخته است.
وی پیشنهادهای مهمی در عرصه های سیاسی ، فرهنگی ، علمی و مالی طرح کرد و خواستار تقویت همکاری های سازمان همکاری شانگهای در قلمروهای مختلف شد.
رییس جمهوری در سفر رسمی چهار روزه به چین، همچنین در دانشگاه پکن یکی از هفت دانشگاه مهم جهان و در حضور محققان ، استادان و شماری زیادی از دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.
وی در این سخنرانی، ایران را کشوری صلح دوست خواند و گفت که جهان دیگر به حاکمان دیکتاتور نیاز ندارد بلکه در انتظار حاکمان صالح و بشردوست است.
رییس جمهوری کشورمان همچنین در جمع ایرانیان مقیم چین حضور یافت و صمیمانه با آنان گفت و گو کرد.

دیدار با روسای جمهوری چین ، روسیه ، افغانستان ، پاکستان و قرقیزستان از مهمترین بخش های سفر رییس جمهوری اسلامی ایران بود .
در این دیدارهای دوجانبه بر گسترش همکاری های دوجانبه ، چند جانبه و منطقه ای و بین المللی تاکید شد.
احمدی نژاد در ملاقات با رییس جمهوری خلق چین، با تقدیر از پیشرفت های این کشور گفت که ایران مایل است روابط دوستانه و نزدیکتری با چین داشته باشد و همکاری هایش با این کشور را در بخش هالی فنی ، علمی ، اقتصاد ، فرهنگی و سیاسی گسترش دهد.
' هو جین تائو' رییس جمهوری خلق چین نیز در این دیدار گفت که پیشرفت های اخیر در روابط چین و ایران مدیون تلاش های دولت ' احمدی نژاد ' است و شخصا از وی و دولت و ملت ایران برای مساعدت به گسترش روابط دو کشور تقدیر کرد.
رسانه های گروهی چین، سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست احمدی نژاد به چین را بسیار با اهمیت توصیف کردند و خواستار آن شدند که چین بیش از گذشته به توسعه روابط تهران - پکن بیندیشد .
رسانه های گروهی چین همچنین تاکید کردند که ایران یک کشور دوست و دارای روابط حسنه با ملت چین است.
سازمان همکاری شانگهای نیز در پایان اجلاس سران، با صدور بیانیه ای تاکید کرد که حق هسته ای ایران باید مورد احترام قرار گیرد .
در این بیانیه با تاکید بر گسترش همکاری های اعضای سازمان شانگهای با ایران، تاکید شده است گفت و گوهای پایدار با ایران باید ادامه یابد و مساله هسته ای ایران از طریق تحریم، زور و اعمال فشارهای یک جانبه و چند جانبه قابل حل و فصل نیست.
در اجلاس شانگهای، افغانستان به عنوان ناظر جدید و ترکیه به عنوان شریک گفت و گوها انتخاب شدند.
سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 تاسیس شد و کشورهای روسیه ، چین ، ازبکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و تاجیکستان اعضای رسمی و ایران ، هند ، چین ، پاکستان و افغانستان ناظران آن هستند .

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    3 1
    خوب خدارو شکر مرسی که اطلاع رسانی کردید