ایسنا نوشت:

گذراندن تعطیلات در تفریح‌گاه‌ها و نواحی استوایی و در عین حال حفاظت از طبیعت دو فاکتوری هستند که معمولا انجام آنها در کنار هم کار دشوار یا حتی غیرممکنی است.

با وجود این تناقض، در واقع هتل‌ها و تفریحگاه‌ها ایده‌های فراوان سازگار با محیط زیست دارند که هم می‌توانند در اختیار گردشگران قرار بگیرند و هم چنین موضوع حفاظت از محیط زیست را ارتقا دهند.

سایت رسمی IUCN‌در گزارشی در این باره آورده است، سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) طرحی متشکل از 5 دستورالعمل کلیدی برای حفاظت از تنوع زیستی در برنامه کاری هتل‌ها و تفریحگاه‌ها تهیه کرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: برنامه توسعه هتل‌ها و تفریحگاه‌ها می‌تواند شامل توسعه مثبت جوامع محلی، رعایت حقوق زمین‌ها و حقوق استفاده از زمین‌ها توسط سهامداران محلی باشد و آنها را در تصمیم گیری‌های حیاتی در این زمینه دخالت دهد.

در این بیانیه تاکید شده است که دولت‌ها، تولید کنندگان خصوصی،‌مخترعان، مهندسان و پیمانکاران، سازمانهای جامعه مدنی، جوامع و موسسات آکادمیک همگی می‌توانند در جستجوی روشهای مفید برای توسعه هتل‌ها و تفریح گاه‌ها در جهتی که تهدیدی برای تنوع زیستی نباشند و در عوض آن را ارتقا دهند، نقش ایفا کنند. این سازمان تاکید کرد: برخی نکات کلیدی در برنامه‌های فوق عبارتند از:

- تمرکز روی نواحی از زیستگاه‌های طبیعی حیاتی در برنامه‌های استفاده از زمین‌ها و حفاظت و کنترل نواحی که تنوع زیستی در آنها آسیب پذیرتر است.

- هتل‌ها و تفریحگاه‌ها باید با زیستگاه‌های طبیعی محیط اطرافشان سازگار باشند، در جهت ارتقای آن بکوشند و از طبیعت بعنوان منبعی برای الهام گرفتن در طراحی‌ها و عملکردهای خود، بهره بگیرند.

- سازندگان و طراحان هتل‌ها و تفریح گاه‌ها حتما باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا از هرگونه تاثیرات منفی فعالیت‌ها، طراحی‌ها و ساخت و سازهای خود بر روی تنوع زیستی محلی پرهیز کنند.

301234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =