آغاز به کار رسمی شبکه ماهواره ای المیادین در لبنان و ورود این رسانه جدید التاسیس برای پوشش رخدادهای جهان عرب گام مهمی در راستای شکست انحصار رسانه عربی بشمار می رود .

*حسن هانی زاده

 آغاز به کار رسمی شبکه ماهواره ای المیادین در لبنان و ورود این رسانه جدید التاسیس برای پوشش رخدادهای جهان عرب گام مهمی در راستای شکست انحصار رسانه عربی بشمار می رود . این شبکه که با رویکردی کاملا حرفه ای ودر راستای مقابله با موج تبلیغات رسانه های قطر وعربستان شکل گرفته می تواند فرصت جدیدی برای آگاه ساختن جوانان عرب نسبت به واقعیت های موجود در خاور میانه فراهم کند.

اندیشه شکل گیری شبکه المیادین زمانی قوت گرفت که غسان بن جدو مجری کارکشته شبکه الجزیره قطر نسبت به موضع گیری غیر حرفه ای وتحریک آمیز الجزیره از این شبکه استعفا داد. غسان بن جدو "50 ساله" اهل تونس واز یک پدر مسلمان سنی تونسی و یک مادر مسیحی لبنانی زاده شده . غسان بن جدو که تحصیلات خود را در تونس به پایان رسانده به لبنان مهاجرت کرد و تابعیت این کشور را گرفت ،وی دارای همسری شیعه است . او از سال 1990 همکاری خود را با روزنامه الحیات به عنوان خبرنگار در الجزایر آغاز کرد که در پوشش حوادث این کشورنقش فعالی داشت. بن جدو از سال 1995 به عنوان مدیر دفتر شبکه بی بی سی انگلیس فعالیت خود را در تهران آغاز کرد ودر سال 1999 به شبکه الجزیره قطر پیوست وبه مدت دو سال خبرنگار این شبکه در بیروت بود . او سپس در سال 2001 مدیریت دفتر الجزیره در تهران را بعهده گرفت و پس از 4 سال به بیروت باز گشت وهمکاری خود را به عنوان مدیر دفتر الجزیره در لبنان ادامه داد. غسان بن جدو همزمان با آغاز در گیری های داخلی سوریه در سال 2011 به دلیل جانبداری آشکار الجزیره از تروریست های سلفی سوریه به حالت اعتراض از این شبکه استعفا داد.
از مهمترین برنامه های غسان بن جدو در دوران فعالیت در دفتر الجزیره در بیروت مصاحبه جنجالی وی با سمیر قنطار اسیر لبنانی آزاد شده از بند رژیم صهیونیستی بود که غسان بن جدو از سمیر قنطار به عنوان قهرمان بزرگ عرب یاد کرد . این مصاحبه که بصورت زنده پخش شد ومیلیونها بیننده عرب آن را مشاهده کردند با واکنش تند واعتراض آمیز رژیم صهیونیستی مواجه شد. اینک شبکه المیادین با هزینه اولیه 40 میلیون دلار رسما فعالیت خود را از بیروت آغاز کرده ومی تواند رقیب سر سختی برای دو شبکه العربیه عربستان و الجزیره قطر تلقی شود. حضور چهره های رسانه ای تاثیر گذار جهان عرب مانند سامی کلیب ، لونا شبل،نایف کریم، زاهی وهبی وعصام نعمان حسین " وزیر سابق ارتباطات لبنان" در المیادین شکل گیری یک شبکه کاملا مستقل وحرفه ای در جهان عرب رانوید می دهد. این شبکه نام خود را ازمیدانها ،کانون واقعی وخاستگاه جغرافیائی جوانان انقلابی عرب برگرفته و در صدد ارائه شیوه کاملا مستقل وبیطرفانه ای از رخدادهای جهان وخاور میانه است . به نظر میرسد اکنون زمان توجه به ابعاد فنی اینگونه رسانه ها فرا رسیده و کشورهای تاثیر گذار منطقه مانند ایران، لبنان وسوریه باید برای خرید ویا اجاره مستقل یک ماهواره فضائی مشترک اقدام جدی به عمل آورند.
با توجه به این که دو ماهواره خاورمیانه ای عربسات ونایل سات در انحصار عربستان ومصر است لذا نمی توان در آینده اطمینان داشت که این دو کشور اجازه پخش شبکه های تلویزیونی کشورهای غیر همسو با آمریکا و اسرائیل را از این دو ماهواره بدهند. لذا آغاز به کار رسمی شبکه المیادین اقدامی کاملا هوشمندانه و توام با حسابگری سیاسی است که می تواند انحصار رسانه ای عرب بویژه عربستان و مصر را بشکند و ارتباطی کاملا منطقی با جوانان انقلابی عرب بر قرار کند.
 

 *کارشناس خاورمیانه

 

49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =