مرحلۀ اول انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه 21 خرداد (10 ژوئن و دور دوم در 17 ژوئن) در شهرهای مختلف فرانسه برگزار می شود.

زهرا خدایی


مرحلۀ اول انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه 21 خرداد (10 ژوئن و دور دوم در 17 ژوئن) در شهرهای مختلف فرانسه برگزار می شود. فرانسویها برای انتخاب 577 نمایندۀ مجلس ملی از میان 6591 نامزد برای یک دورۀ 5 ساله پای صندوقهای رأی خواهند رفت. نمایندگان، دقیقاً سه روز بعد از دور دوم انتخابات، به طور رسمی فعالیت خود را (از روز 20 ژوئن) آغاز خواهند کرد. گفته می شود تعداد نامزدهای امسال در مقایسه با 5 سال از کاهش برخوردار بوده است. در سال 2007 تعداد نامزدها 7639 نفر و در سال 2002، 8،444 نفر بوده است. در میان نامزدها، 40% یعنی 2641 نفر را نامزدهای زن تشکیل می دهند. طبق قانون اعلام شده از سوی دولت، احزاب سیاسی باید تساوی در تعداد نامزدهای مرد و زن را با حداکثر 2% اختلاف رعایت می کردند، در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمۀ نقدی می شدند.
برای برگزاری انتخابات مجلس ملی، شهرهای مختلف فرانسه را براساس جمعیت هربخش به قسمت های مختلف تقسیم می کنند که هر قسمت به یک نماینده مربوط می شود. گفتنی است امسال برای اولین بار 11 نماینده به نمایندگی از فرانسویهای خارج از کشور(که تعدادشان به 1،600 هزار نفر می رسد) وارد مجلس ملی فرانسه خواهند شد. 178 نماینده برای کسب این 11 کرسی با یکدیگر رقابت می کنند. در صورتی که نماینده ای بتواند اکثریت مطلق را در دور اول بدست آورد، در مرحلۀ اول به مجلس راه خواهد یافت. در غیر این صورت باید در دور دوم انتخابات شرکت کند.
وزرا هم کاندیدا شدند
گفتنی است در حال حاضر تعداد 26 وزیر از وزرای کابینۀ ارو(نخست وزیر) و شخص وی در این دور از انتخابات مجلس شرکت دارند. طبق اعلام رسمی دولت در صورتی که وزیری در انتخابات مجلس ملی شکست بخورد، علاوه بر مجلس ملی، پست وزارت را نیز از دست خواهد داد. اما در صورتی پیروزی، وی جانشینی را به نیابت از طرف خود روانۀ مجلس خواهد کرد و یا اینکه می تواند پست وزارت را برای حضور در مجلس ترک کند. رییس مجلس ملی فرانسه نیز در 26 ژوئن توسط نمایندگان انتخاب خواهد شد. گفتنی است برخلاف دوره های قبل پاریس به جای 21 نماینده، 18 نفر را راهی مجلس ملی خواهد کرد.
شانس کدام جناح بیشتر است؟
در اوایل جمهوری پنجم، راستی ها همۀ ارکان قدرت را در دست داشتند، اما چند سالی است که این معادله تغییر کرده است. از سال 2004 این چپی ها هستند که در اکثر انتخابات محلی برنده می شوند. در واقع چپی ها، در بسیاری از مناطق و اکثر شهرهای بزرگ اعم از لیون، لیل، تولوز مناطق مهم را در دست دارند. از سپتامبر 2011 نیز چپی ها اکثریت مطلق سنا را نیز دست دارند و در صورتی که در این دور نیز برندۀ میدان باشند، همۀ ارکان قدرت را در دست خواهند داشت. طبق اعلام برخی از نظرسنجی ها، ائتلاف چپ در وضعیت مساعدتری در مقایسه با راستی ها قرار دارد. هرچند برخی از روزنامه های راستی تعداد کرسی هایی که راستی بدست خواهند آورد را بین 220 تا 280 کرسی اعلام کرده اند، اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که ائتلاف چپ شانس بیشتری را برای پیروزی دارد. طبق نظرسنجی منتشر شده از سوی موسسۀ اپینیون وی، ائتلاف چپ متشکل از سوسیالیست ها و رادیکال های چپ 290 تا 320 کرسی( یعنی بیش از اکثریت) را در مجلس ملی بدست خواهند آورد. به عبارتی نخست وزیر و رئیس جمهور نیازی به رأی هم ائتلافی های خود نخواهند داشت.
همزیستی چپ و راست چیست؟
در صورتی که جناحی به همراه اتئلاف خود موفق به کسب اکثریت مطلق ملی نشود، دو طرف باید طبق سنت، به همزیستی تن دهند. گفتنی است در اکثر انتخابات برگزار شده به استثنای 1986، 1993 و 1997 که در آن مجلس ملی در دست حزبی غیر از ریاست جمهوری قرار گرفته، از ابتدای جمهوری پنجم غالباً اکثریت مجلس ملی در دست حزب رئیس جمهور بوده است. در صورتی که سوسیالیست ها بتوانند 288 کرسی و یا بیشتر را در انتخابات مجلس ملی بدست آورند، می توانند به تنهایی برای قوانین و لوایح پیشنهادی به مجلس رأی گیری کنند و حتی نیازی به رأی متحدان خود اعم از سبزها، کمونیست ها و یا رادیکال های چپ نخواهند داشت.
اختیارات مجلس ملی
نمایندگان مجلس ملی، حق سوال به طور مستقیم از وزرای کابینۀ نخست وزیر را به طور شفاهی و کتبی دارند. نمایندگان حق ندارند در آن واحد در سایر مجالس از جمله مجلس سنا، پارلمان اروپا، شوراهای شهر و حتی وکالت را ندارد. در حوزۀ مالی نیز نمایندگان باید 2 ماه بعد از آغاز به کار لیست شفافی از دارایی ها و اموال خود را به کمیسیون شفافیت مالی ارائه دهند.
نمودار ذیل وضعیت راستی ها و میزان آراء بدست آورده طی دوره های اخیر را به تصویر کشیده است:

نمودار ذیل وضعیت چپی ها و میزان آراء بدست آورده طی دوره های اخیر را به تصویر کشیده است:

 

49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =