کنفرانس تاملی در رهبریت حضرت امام خمینی که با همکاری سازمان AIM (گروه دانشجویان مسلمان پیرو اهل بیت (ع) در انگلیس) و به زبان انگلیسی برگزار گردید، شاهد حضور بی شمار پیروان و بویژه جوانان علاقمند به حضرت امام خمینی بود که از شهر لندن و حومه و دیگرشهرهای بریتانیا آمده بودند تا ضمن بیعتی دوباره با اهداف و راه آن امام راحل ،به جهانیان اعلام نمایند که راه وهدف امام خمینی برای همیشه زنده است و روزبروز در حال گسترش در سرتا سر جهان است.

به گزارش خبرآنلاین در این کنفرانس حجت‌الاسلام و المسلمين معزي نماينده مقام معظم رهبری و رييس مركز اسلامي انگليس به عنوان اولين سخنران اين کنفرانس عنوان سخنان خود را بررسی روش ها وشيوه رهبری امام خمينی قرارداد و با برشمردن ويژگيهای شخصيتی امام خمينی افزود : امام به معنای واقعی کلمه يک مومن وعبد صالح خدا و عارف واصل بود وبه مراتب بالای ايمانی و عرفان حقيقی دست يافته بود. او نه تنها در احکام دينی مجتهدی عاليقدر و عالمی کامل و دانشمند بود ، بلکه در معارف دينی همچون عقايد و اخلاق وعرفان نيز به اجتهاد کامل رسيده بود و علوم اسلامی را آنچنان دريافته بود که از اساتيد سرآمد حوزه های علميه قم ونجف بود و شاگردان مجتهد بسياری را تربيت کرده بود.
حجت الاسلام والمسلمين معزی با تاکيد بر اينکه امام خمينی به عنوان يک مجاهد واقعی از آغاز نوجوانی راه خدا را با مجاهدت پيمود و همچون مولايش اميرمومنان علی (ع) در برابر ظلم ظالمان ايستاد و استضعاف مستضعفين بر اثر استکبار مستکبران را برنتابيد و راه مبارزه خود را ادامه داد ، افزود: او همچنين يک مهاجر فی سبيل الله نيز بود. چه در مهاجرتی جبری که دشمنانش به او تحميل کرده بودند و چه در مهاجرت اختياری و بازگشت پيروزمندانه به ايران که به پيروزی او بر دشمنانش منجر شد. امام به حقانيت راه خود ايمان کامل داشت و با صداقت و خلوص و قاطعيت واستواری و نهراسيدن از دشمنان و نشان ندادن سستی و ترديد در مبارزه راه مبارزه را پيمود.
وی اضافه کرد: امام خمينی دين را امری فردی ميان انسان وخدا نمی دانست بلکه آن را زندگی ساز و برآورنده نيازهای همه جانبه انسان تبيين می نمود و دين وسياست را از هم جدا نمی پنداشت و از اينرو بود که طرح بزرگ " ولايت فقيه " را به عنوان گفتمان اساسی نهضت و انقلاب اسلامی و يک تئوری مطرح ساخت.
رييس مرکز اسلامی انگليس با اشاره به رهبری الهی و خدايی امام خمينی ، رهبری او را ادامه راه انبياء و ائمه هدی سلام الله عليهم اجمعين برشمرد و گفت: شيوه وروش رهبری امام در امر مبارزه با ظالمان وحاکمان دست نشانده کفر واستکبار بين المللی و همچنين اداره حاکميت دينی ، برخاسته از ايمان و اعتقاد او به راهش و دارای ويژگيهايی برگرفته از امامت انبياء و ائمه هدی می باشد.
حجت الاسلام و المسلمين معزی در ادامه سخنان خود به تبيين ويژگيها و شيوه رهبری امام خمينی پرداخت و اظهار داشت: امام عالم به زمان و مواضع خويش بودو از هر راهی که ممکن بود برای هر حرکتی که نيازمند معرفت وشناخت داشت آگاهی لازم را کسب می نمود و با تامل وتدبّر کامل و شناخت همه جانبه در کليه امور، تصميم های اساسی و مهم را اتخاذ می کرد.
وی صبر وشکيبايی در انجام کارها نه تنها در مبارزه بلکه در انجام کليه امور را از ويژگيهای بارز امام برشمرد و با تاکيد بر اينکه خودساختگی و مبارزه با هوای نفس و مجاهدت در راه خدا ، امام را فردی صبور وشکيبا ساخته بود ، اضافه کرد: از ديگر ويژگيهای او ، مشورت با اهل نظر و توجه به همه ديدگاهها با کمال احترام وتواضع و سعه صدر بود و در زمان رهبری و مديريت جامعه اسلامی نيزبا قاطعيت و توکل به خدا تصميم می گرفت. او فقط به خدا توکل می کرد و به وظيفه عمل می نمودو همچون ابراهيم خليل ، خدا را پشتيبان خود قرار می داد و هيچگاه به قدرتهای بزرگ تکيه نکردو هيچ عملی انجام نداد که رضايت دشمنانش را بدست آورد و شعار نه شرقی و نه غربی او نيز برخاسته از همين اعتقاد بود که منجر به شيوه و روش مسقل رهبری او شده بود.
رييس مرکز اسلامی انگليس با اشاره به ديگر ويژگيهای رهبری امام خمينی ، افزود: امام خمينی برای مبارزه با طاغوت و از پا در آوردن او و بر پاساختن حاکميت الهی ، هيچگاه شيوه مسلحانه را انتخاب کرد . چرا که او با شناخت دقيق انقلابها و مبارزات مردمی در جهان مشاهده کرده بود که انتخاب راه مسلحانه ، در نهايت وابستگی به قدرتها و سرانجام شکست را درپی خواهد داشت. از اينرو امام در طول 15 سال قبل از پيروزی انقلاب با بيان روشن وصريح خود و با نوشتن پيام وارسال آن به سوی نخبگان جامعه و توده مردم ، به آگاهی آنان پرداخت و به گونه ای با نخبگان ومردم ، راه و استراتژی و هدف مبارزه را در ميان گذارد که همه روشنفکران و عالمان و انديشمندان و توده های مردمی را به صداقت و درستی و صحت تصميم و به نتيجه رسيدن اين راه باورمند وقانع ساخت. او به همه انسانها با ديده احترام می نگريست و از همه بيشتر برای رفع محروميت مستضعفان تلاش می کرد و عزّت و عظمت مسلمانان همواره مدّ نظر او بود و هدف مبارزه را مبارزه با ظلم و ستم واستکبار بيان می نمود و هدف از حکومت الهی را تحقق وعده های خدای متعال در زمينه عدالت اجتماعی و برقراری نظامی که به کرامت انسانها منجر شود ، برمی شمرد. او به زنان بسيار احترام می گذاشت و به حضور آنان در همه عرصه های اجتماعی وسياسی تاکيد می کرد و با تاکيد بر جمهوريت اسلامی نظام ، رای ونظر مردم را ميزان قرار می داد.
حجت الاسلام والمسلمين معزی در ادامه تبيين ويژگيهای رهبری امام خمينی افزود: امام خمينی هيچگاه قوم و يا گروه و يا حزب و يا طبقه و يا طائفه خاصی را مدّ نظر نداشت و تنها به وحدت کلمه ميان امت اسلامی می انديشيد و سفارش می کرد. او پيروزی و عظمت مسلمانان را در امت واحده بودن آنان می ديد و همانطور که جهانيان نيز شاهدند ، مردم؛ بويژه در ايران با تعدد اقوام و طوايف و مذاهب ؛ تحت رهبری امام خمينی به " امت واحده " تبديل شده اند.
وی افزود: امام خمينی برای بازگرداندن روحيه اميد و اعتماد به نفس مسلمانان از هيچ تلاشی خودداری نکرد و همواره تاکيد داشت که اگر راه خدا را ياری کنند ، خدا نيز آنان را ياری خواهد کرد و سرانجام پيروزی از آن خداست. او در پيروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام جمهوری اسلامی در ايران همواره تاکيد می کرد که مردم ايران بودند که در راه خدا بپا خاستند و خدا هم آنان را بر طاغوتی که تا بن دندان مسلح بود و همه امکانات سرکوب را دراختيار داشت و از سوی همه مستکبران حمايت می شد، پيروز ساخت تا بتوانند نظامی مردم سالار و اسلامی برپا کنند.
رييس مرکز اسلامی انگليس در آخرين بخش از سخنان خود با اشاره به اينکه امام خمينی همه مسلمانان جهان را اميدوار ساخت تا اگر راهی را که مردم مسلمان ايران پيموده اند ، طی کنند ؛ بيداری اسلامی تحقق خواهد يافت و آنان نيز به پيروزی خواهند رسيد، اظهار داشت: پس از گذشت سه دهه امروز جهان شاهد آن است که وعده های امام خمينی در بيداری امت اسلامی تحقق يافته و ملتهای مسلمان مصر و تونس و ليبی و يمن بيداری امت خويش را به جشن وسرور نشسته اند.
وی با آرزوی تحقق ديگر آرمانها و آرزوهای امام خمينی و امت اسلامی ، گفت: امام خمينی ربع قرن مردم را رهبری کرد و سرانجام با دلی آرام و قلبی مطمئن به پيشگاه خدا بار يافت . روحش شاد باد.
دومين سخنران اين کنفرانس کشيش فرانک جوليان جلی از کشور انگلستان بود که عنوان سخنان خود را " امام خمينی و روابط اديان توحيدی " قرار داد و با اشاره به سخنی از امام خمينی در سال 1982 در خصوص وحدت ميان اديان توحيدی و نفی ملی گرايی اظهار داشت: دنيای امروز در گناه وعصيان فرو رفته است و لذا نياز تلاش گسترده تربرای زنده کردن بنيانهای اخلاقی ميان مردم برپايه اديان توحيدی و اتحاد آنان از هر روز ديگر بيشتر احساس می شود. اتحادی که بايد با محوريت خدا در جوامع صورت پذيرد.
وی با نقل بخشهايی از سخنان امام خمينی در سال 1979 درملاقات با روحانيون مسيحی ، مبنی براينکه : " هرآنچه عيسی مسيح برای ما آورد معجزه بود و امروز وظيفه روحانيون مسيحی است که ادامه دهنده راه عيسی(ع) در مبارزه با حکومتهای ظالم باشند ومردم مظلوم را در مسير رهايی اشان هدايت و راهنمايی کنند " ، به اهميت وتحليل اين سخنان پرداخت و افزود: احترام امام خمينی به عيسی مسيح ريشه در تعليمات قرآنی او دارد و اين سخنان امام برای ما روحانيون مسيحی بدين معناست که در نظر امام جدايی وتمايزی ميان سياست و معنويت وجود ندارد . او جدايی دين از سياست را يک توطئه استعماری می پنداشت ومعتقد بود که تمام اسلام سياست است و اسلام تنها دينی برای انجام واجبات دينی وعبادی نيست بلکه مديريت زندگی سياسی انسانها را نيز بر عهده دارد.
کشيش جوليان جولی با تاکيد براينکه انقلاب اسلامی ايران به رهبری امام خمينی انقلابی بود که برخلاف ساير انقلابها ، خدا را از عرصه زندگی مردم نفی وخارج نکرد و بلکه به آن جايگاه ويژه ای داد، اظهار داشت: برخلاف دين اسلام ؛ در مسيحيت دين از سياست جداست . چراکه برخی اين جمله از عيسی مسيح را که در انجيل نقل شده که می گويد: " به قيصر آنچه از آن قيصر است و به خدا آنچه را از آن خداست بدهيد " ، تفسير کرده اند که به همين دليل دين از سياست جداست. ولی درست آن است که دين و سياست دو روی يک سکه هستند و نمی توان آنها را جدا ازهم پنداشت.
کشيش فرانک جوليان جولی با نقل فتوای آيت الله خامنه ای مبنی بر خلاف و حرام بودن استفاده از سلاحهای اتمی در دين اسلام ، به تهديدهای بی پايه واساس آمريکا در حمله به ايران و همچنين ترور دانشمندان ايرانی و بی توجهی رسانه های جهانی در اين خصوص اشاره کرد وافزود: سازمان بی بی سی را که بايد اسم آن را به بنگاه بمب افکنی بريتانيا تغيير داد ، تا کنون از همه حملات و بمبارانهای سازمان ناتو حمايت کرده است.
وی در آخرين بخش سخنان خود با استناد به سخنان آيت الله خامنه ای افزود: آمريکا برای شکست جوامع اسلامی از تهاجم فرهنگی وفساد اخلاقی و فرهنگی خود بيشتر از نيروی نظامی اش استفاده می کند و اين بدين معناست که فساد اخلاقی آنها برای تخريب اخلاق و فرهنگ در جوامع ،مخرب تر از تهاجم نيروهای نظامی اشان است.
سخنران بعدی اين کنفرانس حجت الاسلام والمسلمين دکتر بهمن پور بود که تحت عنوان: " امام پيرو امام " سخن گفت.
وی در سخنان خودبا تاکيد بر اينکه راهی را که امام خمينی در طول زندگی سراسر مجاهدانه خود برگزيد برای اثبات پيروی از امام معصوم خود بود ، به تعريف کلمه معصوم پرداخت و اظهار داشت: : در مذاهب سنی وشيعه در تعريف معصوم اختلاف مختصری وجود دارد. برخی آن را به معنای کسی که هرگز گناه نمی کند و برخی ديگر به معنای کسی که هرگز خطا نمی کند ، می دانند. و لی مذهب تشيع ؛ معصوم را به مفهوم جمع هر دو اين معانی يعنی کسی که نه خطا و نه گناه می کند می داند و اين به معنای داشتن علم وآگاهی بيکران برای معصوم است.
حجت الاسلام والمسلمين بهمن پور با تاکيد بر اينکه اهل سنت هم به معصوم بودن پيامبران و پيامبر اسلام و خانوداه پيامبر معتقد است ، افزود: امام خمينی تمامی حرکات و تصميمات خود را به پيروی از معصومين و ائمه هدی قرار می داد و آنچنان زندگی می کرد که هر انسانی رفتار و اعمال او را حتی در برابر غير مسلمانان برگرفته از سيمای معصومين و پيروی از آنان می دانست.
وی با تاکيد بر اينکه در هر جامعه ای اگر آلودگی وفساد از سياستمداران پاک شود ، جامعه نيز از آلودگی وفساد پاک خواهد شد، گفت: در آيات مختلف قرآن مجيد شما می توانيد همواره محاجّه پيامبران با رهبران سياسی زمان خود را ملاحظه کنيد همچون گفتگوی موسی (ع) با فرعون و نه با مردم عادی. و در تمامی داستانهای قرآنی رهبران سياسی جوامع با پيامبران بحث می کنند و دل به حقيقت گفتار پيامبران نمی سپاردند.
حجت الاسلام والمسلمين بهمن پور با تاکيد بر اينکه امام خمينی با مجاهدت و رسالت خود سبب شد تا بار ديگر پيام فراموش شده خدا و معصومين احياء شود گفت: او با مبارزه ومجاهدت خود و سختی هايی که در زندگی خود متحمل شد ،پيام خدا ومعصومين را به ميان مردم وجامعه آورد و اين در حقيقت همان اساس ولايت فقيه است. او مردی بود که با پيروی از امامان معصوم خود ، شجاعت و جرات و توانايی های احيای اين مفهوم در اعتقادات والهيات تشيع را داشت و امام خمينی در حقيقت با تبيين تئوری ولايت فقيه ، روش معصومين را در جامعه احيا نمود.
در ادامه برنامه نمآهنگ هايی که بمنظور تجديد خاطره با حضرت امام خمينی (ره) از ابتدای مبارزه آن حضرت تا پيروزی انقلاب و رهبری مردم غيور ايران تا رحلت آن بزرگمرد تاريخ اسلام و همچنين قدرشناسی مردم ايران و مسلمانان جهان در مراسم تشييع پيکر پاک وارج نهادن به مقام والای آن حضرت تهيه شده بود، پخش گرديد .
چهارمين سخنران اين کنفرانس آقای مرتضی پويا رييس موسسه مطالعات اسلامی واستراتژيک پاکستان و از شخصيتهای برجسته کشور پاکستان بود که با موضوع " امام خمينی و وحدت ميان مذاهب " به سخنرانی پرداخت.
وی افزود : امام خمينی همچون پديده ای بود که ارزشهای معنوی وعملی فراوانی داشت و همچون نمونه ای در قدرت سياسی ظهور کرد. و برای اولين بار پس از امام حسن (ع) ، يک انسان پرهيزگار رهبری سياسی جامعه اسلامی را به عهده گرفت و مشعلی را که امام حسين (ع) برافروخته بود ، امام خمينی آن را چراغ راه خود قرار داد. امام خمينی آنچنان دنيا را تحت تاثير خود قرار داد که دنيا هنوز در گير تلاطم امواجی است که او ايجاد کرده است. قدرت و قدرت طلبی برای امام خمينی بی معنا بود و دنيای استکباری حاضر بود همه چيز به او بدهد تا دست از شعار آزادی برای مردم فلسطين و رهايی اين کشور بردارد. او به وظيفه الهی خود عمل می کرد و فقط به اصول وفادار بودو هدف نهايی او حمايت از مظلوم در برابر ظالم بود.
آقای مرتضی پويا با تاکيد بر اينکه امام خمينی در دوران زندگی خود هرگز سخنی عليه اديان توحيدی مسيحيت ويهوديت نزد و سخنان او همواره عليه بی دينان و سکولارها بود ؛ اظهار داشت: پس از رحلت امام ، خدای متعال به انقلاب اسلامی وجامعه اسلامی ايران برکت داد و امام خامنه ای را که فردی به همان اندازه پرهيزگار است ؛ جانشين او قرار داد و انشاء الله پيروزی انقلاب اسلامی در ايران که موجب بيداری اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی شده است ، موجب پيروزی همه ملل مسلمان نيزخواهد شد . چرا که کشور ايران برای امام خمينی اولين سنگر بود و قطعاً راه و اهداف امام به ديگر کشورهای اسلامی نيز راه خواهد يافت.
وی با اشاره به اينکه حتی رهبران کشورهای کمونيستی که روزی دين را افيون توده ها می پنداشتند ، با بيداری سياسی روبرو شدند که موتور محرکه آن حرکت امام واعتقاد به دين وخدا بود ، گفت: جنگ امروز جهان ميان سازمان سيا وشيعه است و همه شيعيان در جهان و درهمه کشورهای اسلامی آماده شهادت برای اعتقادات خود هستند و اين به برکت امام خمينی است. امروز پرافتخارترين نامها نام امام خمينی است و ما بايستی همواره به ياد داشته باشيم که بزرگترين قيام تاريخی بعد از قيام امام حسين عليه السلام ، قيام امام خمينی است و تحت تاثير اين قيامها همه جوامع حتی جوامع بی خدا انشاء الله به سوی خدا خواهند آمد.
رييس سازمان مطالعات اسلامی واستراتژيک پاکستان با تاکيد به اينکه تنها دين در نزد خدای متعال اسلام است و ديگر اديان توحيدی مراحل ديگری از اسلام بوده اند و در نهايت روزی همه آنها به هم خواهند پيوست ، گفت: در سال 1985 من در سخنانی اعلام کردم که هدف ما مسلمانان از مبارزه جمع آوری توشه برای زندگی دنيای بعدی و مبارزه با ظالم برای پيروزی مظلوم است . و روزی خواهد رسيد که ما در زمان حيات خود سقوط هر دو قدرت را به چشم خواهيم ديد. چرا که آمريکا واروپا هر دو در سقوط اخلاقی وبحران اجتماعی خود غوطه ورهستند و به دنبال يک جايگزين ارزشی می گردند.
سخنران بعدی اين کنفرانس آقای نبير شبير اوان از فعالان سياسی پاکستان بود که محور سخنان خود را " امام و تاثير بر جوانان " گذارد و گفت: اگر در همين جلسه به انسانهای کنار خود نظری بيفکنيم تاثير افکار امام خمينی در ميان جوانان را درک خواهيم کرد. چرا که پس از 35 سال که او وارد تهران شد و خيلی از شما هرگز او را نديده ايد و آن روز در آنجا نبوده ايد ، امروز در اين کنفرانس گردهم آمده ايد و ياد وخاطره او را بزرگ می داريد.
آقای شبير اوان با نقل داستانهايی از رفتار های اجتماعی حضرت امام بويژه با اعضای خانواده خود که درسهايی پرمعنا برای نسل جوان امروز وآينده است ، افزود: همه اين رفتارهای امام تاثيری بود که او می خواست از خود برای آموزش نسل آينده بجای گذارد. واين وعده الهی است که خدا محبت نيکوکاران وپرهيزگاران را در قلب مردم جای می دهد. ما نسل امروز وظيفه داريم که راه امام خمينی را ادامه دهيم و به اين درس بزرگ امام خمينی توجه داشته باشيم که حتی يک فرد می تواند در جامعه ايجاد تغيير کند و اگر مفهوم واقعی کلام امام وارد زندگی ما شود قطعاً ما نيز می توانيم در جامعه خود تغيير ايجاد کنيم. و لذا بايد در تمامی عرصه های زندگی سياسی و دينی واجتماعی خود پيرو او باشيم و همواره از خود سوال کنيم که ما چه حرکتی برای نجات ضعفا و مردم محروم و مظلوم از دست ظالمان کرده ايم و راه درست پيروی از امام خمينی توجه و عمل به وظيفه است و امام خمينی همواره بايد عامل اشتراک و وحدت کلمه ما برای مبارزه وشکست ظالمين عالم باشد.
در بخش ديگری از برنامه کنفرانس پس از قرائت شعری از سوی آقای شيان حيدر نقوی در خصوص امام خمينی ، حجت الاسلام حمزه سوداگر يکی از آموختگان حوزه علميه قم که از ايران در اين کنفرانس شرکت کرده بود به عنوان آخرين سخنران اين کنفرانس ، محور سخنان خود را " حکومت ومردم " قرارداد وطی سخنانی گفت: ما برای بزرگداشت بزرگمردی گردهم آمده ايم که دين خود را مديون او هستيم. روزی در اين کشورهای غربی وجود داشت که اولياء ما جرات آشکار کردن مسلمانی خود و خواهران ما جرات حجاب برسرگذاشتن نداشتند، ولی امام خمينی اين جرات را به همه مسلمانان در سراسر عالم داد.
وی افزود : اگرچه امام خمينی معصوم نبود ولی الگوی شايسته ای برای همه ما بود . برخی مهم ترين تاثير امام را تاثير سياسی او می پندارند از همين رو وقتی نهضت او به پيروزی رسيد از سوی قدرتهای غربی نقشه های طولانی برای به زانو درآوردن قيام او منعقد شد. آنها تصور می کردند که انقلاب اسلامی چند روزی بيشتر عمرنخواهد داشت و پيروزی آن محدود خواهد بود . از اينرو غرب تلاش نمود تا حکومت اسلامی را در برابر حکومت دموکراسی قرار دهد و حمله های فکری زيادی را برای جدا کردن مردم از علمای دين تدارک ديد. ولی آنها از رابطه عميق مردم با دين و رهبران دينی خود بی خبر بودند و غافل از اين بودند که کسانی که توانايی حرکت برای انقلاب را به مردم دادند روحانيون و علمای دين بودند.
حجت اسلام حمزه سوداگر با تاکيد بر اينکه امام خمينی به عنوان يک رهبر دينی در حکومت اسلامی ، در همه امور ميزان را رای مردم می ديد و مردمسالاری را تدوين کرده بود ، گفت: امام خمينی اولين فقيهی که آرزوی تغيير در نظام را داشت نبود ولی روش او در تغيير منحصر به فرد بود. روش او سخن گفتن مستقيم با مردم بود . او با سياستمداران و يا اعضای مجلس گفتگو نمی کرد . او مستقيم با مردم سخن می گفت و ايجاد تغيير را به مردم واگذار می کردو تغيير را مردم بايد انجام می دادند. امام خمينی مخالف مبارزه مسلحانه بود وهرگز مبارزه مسلحانه را تجويز نکرد بلکه اجازه داد تا مردم به بلوغ سياسی برسند و بعد خود آنها تغيير را ايجاد خواهند کرد.
حجت الاسلام سوداگر با اشاره به اينکه در زمان رفراندوم برای چگونگی حکومت ، اصرار امام بر جمهوريت در نظامی مبتنی بر جمهوری اسلامی بود ، اظهار داشت : از نظر امام خمينی برگزاری رفراندوم نتيجه اسلامی بودن انقلاب بود و همه تلاشها و رفتار امام خمينی نشان دهنده اهميت دادن به آراء ونظرات مردم در يک حکومت دينی به عنوان يک حکومت مردمسالار بوده است.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =