اکبر اعتماد ، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در سال‌های 1353 تا پیروزی انقلاب ریاست این سازمان را بر عهده داشته است، در گفتگو با برنامه "به عبارت دیگر" تلویزوین فارسی بی بی سی به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

عصر ایران نوشت:

نخستین و آخرین مرد هسته ای رژیم پهلوی، از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد برنامه هسته ای اش به شدت دفاع کرد.

اکبر اعتماد ، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در سالهای 1353 تا پیروزی انقلاب ریاست این سازمان را بر عهده داشته است در گفتگو با برنامه "به عبارت دیگر" شبکه بی بی سی به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

مجری برنامه در نخستین سوال از اعتماد پرسید: برخی معتقدند که ایران دارای نفت است و نیازی به انرژی اتمی ندارد که اعتماد در پاسخ گفت: به آن ها ربطی ندارد!

وی افزود: انرژی هسته ای موضوعی داخلی است و فقط ایرانی ها می توانند درباره آن اظهار نظر کنند.

در ادامه مجری مدعی شد که برخی ایرانی ها هم این نظر را دارند که اعتماد در پاسخ یادآور شد: اگر ایرانی ها بگویند ایرادی ندارد اما پاسخ این است که نفت رو به اتمام است و به نظر من ایران حداکثر تا 15 سال دیگر می تواند نفت صادرکند.

مدیر هسته ای شاه تاکید کرد: اولین کسی که معتقد بود نباید نفت را به مصرف رساند شاه بود و راه مصرف نکردن نفت رفتن به طرف انرژی های جایگزین است.

مجری برنامه در اظهار نظری مضحک سوال کرد که چرا ایران به جای انرژی هسته ای از انرژی خورشیدی و بادی استفاده نمی کند؟! - و هرچند این را نگفت که چرا خود غربی ها به جای انرژی هسته ای از این نوع انرژی ها استفاده نمی کنند - اما اعتماد در پاسخ به او تصریح کرد: انرژی هسته ای متمرکز است در حالی که باد یک وقت هست و یک وقت نیست و خورشید هم گاهی هست و گاهی نیست در حالی که انرژی هسته ای همیشه وجود دارد؛ ضمن اینکه انرژی های خورشیدی و بادی پراکنده اند هرچند هر انرژی مصرف خاص خود را دارد.

مجری این برنامه در ادامه از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رژیم گذشته سوال کرد شما در گذشته ارتباطات و مذاکراتی با کشور های غربی داشته اید، درست است؟ که اعتماد در این باره بیان داشت: بله در آن دوران یک کارخانه تولید اورانیوم در فرانسه وجود داشت و من در مذاکره با فرانسوی ها 10 درصد سهام کارخانه را برای ایران گرفتم تا 10 درصد اورانیوم تولیدی آن به ایران تعلق گیرد.

مجری برنامه از اعتماد پرسید: چرا الان ایران قبول نمی کند که سوخت توسط خارجی ها به آن ها داده شود؟ و اعتماد صریح گفت: چون غربی ها دروغ می گویند.

وی اضافه کرد: همان سوخت کارخانه فرانسوی که 10 درصدش مال ایران است را هم به ایران ندادند و در زمان میتران یک شب اعلام کردند که درست است ایران از کارخانه سهم دارد اما ما اورانیومی به ایران نمی دهیم و به همین راحتی قضیه تمام شد!

مجری برنامه بار دیگر موضوع موافقت غرب با ارائه سوخت 20 درصد به ایران را به عنوان حسن نیت غرب پیش کشید که اعتماد بار دیگر گفت: آن موقع که باید می دادند 5درصدش را هم نمی دادند اما الان که می دانند ایران خودش می تواند سوخت 20 درصد غنی شده تولید کند می گویند ما به شما می دهیم، هرچند اصلا تضمینی وجو ندارد سر حرفشان بمانند.

مجری به مصاحبه های قبلی اعتماد اشاره کرد و گفت:قبلا گفته بودید که ایران باید از ان پی تی خارج شود درست است؟ و اعتماد در پاسخ گفت: بله اگر من سر کار بودم اجازه نمی دادم ایران به عضویت آن در بیاید و اگر من بودم از آن خارج می شدم.

این کارشناس مسائل هسته ای درباره دلایل خود گفت: اولا این پیمان غیرمنصفانه است و در ثانی خود کشورهای غربی به آن عمل نمی کنند و قراردادی که پایه آن ظلم به ضعیفان باشد پایدار نخواهد ماند.

مجری سوال کرد: یعنی می گویید ایران باید از ان پی تی خارج شود ؟ که اعتماد در پاسخ گفت: من اگر بودم نه تنها از ان پی تی بلکه از آژانس هم خارج می شدم چون این دو تاکنون هیچ نفعی برای ایران نداشته اند.

در این هنگام مجری سناریوی خود را وارد فاز جدیدی کرد تا به نوعی القا کند ایران به دنبال بمب اتمی است و از اعتماد پرسید " ته دلتان بمب اتمی می خواهید"؟ و اعتماد عنوان کرد: من موافق بمب اتمی نیستم اما می گویم حتی اگر هم ایران بمب اتمی داشته باشد اتفاقی نمی افتد چون ما یک کشور با فرهنگ و متمدن هستیم و حداقل در 200 سال گذشته با وجود تغییرات حکومت ها در ایران ما به هیچ کشوری حمله نکرده ایم در حالی که دیگران پدر ایران را در آوردند.

اکبر اعتماد در ادامه خاطرنشان کرد: البته همین الان 9 کشور بمب اتمی دارند؛مگر اتفاقی افتاده؟ مگر اسرائیل و پاکستان که بمب اتم دارند خیلی دولت ها با ثبات و کشور آرامی دارند؟

اعتماد در پایان سخنانش به مسوولان ایران توصیه کرد که ایران باید به جای مذاکره بر سر موضع هسته ای درباره مسائل کلان و اساسی خاورمیانه به گفتگو بنشیند و در این صورت موضوع هسته ای خودبه خود حل می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد جواد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۸
    0 0
    قابل تامل بود واقعا ممنونم
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۸
    0 0
    خيلي ممنون
  • بدون نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
    0 0
    اِ ، مگه شما هم نگاه میکنید. خیلی کار بدی میکنید. خطرناکه حسن. توضیح: با عصر ایران بودم ها. وگرنه شما که اصلا نگاه نمیکنید این کانالای بد بد بد بد رو.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۱
    0 0
    کاشکی فیلمش را میگذاشتید
  • مسافر RU ۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
    0 0
    معلومه که هر ایرانی عزت و اقتدار وطنش را آرزو میکنه. غربی ها پست و ناجوانمردند. زنده باد هر زمان ایران من...