حتی هوای طوفانی آمیخته با باران هم مانع از آن نشده تا آمریکاییها به دنبال یافتن لباس و ماسکهای ترسناک برای جشن هالوین مغازهها را گز نکنند. سالهاست که از اواسط ماه سپتامبر کم کم سر و کلهی تارهای عنکبوت و یا کدوحلواییهایی که توی آنها را خالی کردهاند و چهرههای ترسناک برایشان ساختهاند، پشت پنجرهی خانهها پیدا میشود. هالوین برای آمریکاییها به منزلهی یک تعطیلات واقعی به حساب میآید.
کلاهدوز دیوانه در هالوین
برای فروشندگان و مغازهداران معمولی، جشن هالوین بعد از کریسمس دومین فصل پردرآمد به شمار میآید. سال گذشتهی میلادی سودی که از فروش لباسها و شیرینیهای مخصوص هالوین نصیب فروشندگان شد مبلغی بیش از پنج و نیم میلیارد دلار را شامل میشد.
تزیینات هالوین در پشت پنجرههای خانهها از ماهها پیش جای خوش میکننداما با این همه افراد زیادی، به خصوص جوانان پیدا میشوند که ترجیح میدهند برای درست کردن لباسهایشان از خلاقیت خودشان بهره بگیرند تا آنچه که در ویترین مغازهها گذاشته شده است. رایان و جاش نمونهی همین جوانان هستند.
برای مراسم امسال رایان قصد دارد تا خودش را به شکل "کلاهدوز دیوانه" یکی از شخصیتهای داستان آلیس در سرزمین عجایب درآورد: «من به دنبال یک کلاه خاصی بودم تا بتوانم کمی آن را دستکاری کنم اما قیمتها خیلی بالا بود. برای همین هم تصمیم گرفتم تا خودم دست به کار شوم؛ هم خلاقانهتر است و هم بیشتر لذت دارد».
هالوین و پیوند با کریسمس
تا چند ماه پیش از شروع هالوین، چشمانداز مالی پر سود و روشنی برای بازار خرید و فروش اجناس مربوط به این جشن وجود نداشت. بر طبق یک ارزیابی که از طرف اتحادیهی فروشندگان در آمریکا انجام گرفته بود، شواهد نشان میدادند که سایهی بحران مالی جهانی پررنگتر از آن بوده است که مردم امسال به استقبال هالوین بروند.
اما در این بین پژوهش جدیدی صورت گرفت که خبر از یک رکورد تازه در میزان سوددهی هالوین، علیرغم بیکاری و بحران داشت. به گفتهی جاش، برای این نتیجهی شگفتآور توضیحی روشنی وجود دارد: «ما به یک بهانه نیاز داریم تا شادی کنیم. هالوین بهترین موقع برای تغییر لباس دادن و جشن گرفتن است. دراصل موقعیت مناسبی است تا کمی پول خرج کرد».
سال گذشته جوانان آمریکایی هر کدام به طور متوسط در حدود ۸۰ دلار برای خرید لباس هالوین هزینه کردند. امسال نیز چشم امید فروشندهها به جوانان است زیرا آنها به عنوان مهمترین گروه سنی که هالوین را جشن میگیرند به شمار میروند.
بسیاری از فروشندهها امیدوارند که حس خرید هالوین در بین مشتریانشان همچنان ادامهدار باشد زیرا زمان چندانی به کریسمس نمانده و از هم اکنون فروشندگان با عرضه کردن اجناس جدید و قائل شدن تخفیفهای زودهنگام و ویژه، به دنبال تقویت کردن حس خرید در میان مردم هستند.
نظر شما