ایسنا نوشت:

نسخه شخصی جورج واشنگتن، اولین رئیس جمهوری آمریکا از قانون اساسی این کشور در حراج کریستی به 10 میلیون دلار فروخته شد.

 به نقل از پايگاه خبري بي.بي.سي، به گفته تاریخ نگاران حاشیه نویسی‌های جورج واشنگتن است که این کتابچه را بسیار ارزشمند می‌کند.

این کتابچه که حاشیه نویسی‌های شخص رئیس جمهوری را در خود دارد، در 1798 اولین سال ریاست جمهوری جورج واشنگتن منتشر شده است.

قیمت پیشنهادی اولیه برای این کتابچه دو تا سه میلیون دلار بود اما رقابت‌ها در حراج قیمت این کتابچه 223 ساله را به 10 میلیون دلار رساند.

کتابچه قانون اساسی واشنگتن جلد چرمی و کیفیتی مرغوب دارد و مهر خانوادگی واشنگتن بر روی آن به چشم می‌خورد. این کتابچه اولین مصوبات کنگره آمریکا را نیز در خود دارد. این مصوبات شامل قانونگذاری برای استقرار ایالت‌ها، قوه قضاییه و وزارتخانه‌های وزارت امور خارجه و دفاع می‌شود.

دو خریدار که نامشان عنوان نشد، در حراج کریستی با سرسختی بر سر مالکیت این کتابچه با یکدیگر رقابت کردند. مالک تازه این نسخه از قانون اساسی آمریکا انجمن بانوان مونت ورنون است که بابت آن نهایتا 9 ميليون و 826 هزار و 500 دلار پرداخت کرد.

این انجمن که خصوصی است، مالکیت و اداره عمارت تاریخی مونت ورنون در ايالت ویرجینیا آمريكا را بر عهده دارد. این عمارت به جورج واشنگتن تعلق داشته است.

حال این انجمن می‌گوید، کتابچه قانون اساسی در کتابخانه ریاست جمهوری که قرار است سال آینده در این عمارت افتتاح شود قرار خواهد گرفت.

این کتابچه به طور اختصاصی توسط تامس آلن صحافی در نیویورک صحافی شده بود. آلن بعدها نسخه‌های مشابهی را نیز برای تامس جفرسون، اولین وزیر خارجه آمریکا و جان جی، اولین دادستان کل این کشور صحافی کرد.

این کتابچه از زمان مرگ جورج واشنگتن در کتابخانه مونت ورنون نگهداری می‌شد. در سال 1876 در حراجی به یک مجموعه‌دار شخصی فروخته شد و در سال 1964 نیز به ریچارد دیترخ فروخته شد که از مجموعه‌داران شهره آثار مربوط به اوایل تاسیس ایالت متحده آمریکاست.

جورج واشنگتن، فرمانده ارتش در جنگ استقلال آمریکا بود و پس از آن به عنوان اولین رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد. وي بعد از دو دوره ریاست جمهوری تنها سه سال زنده ماند و طول بازنشستگی سه ساله خود را نیز در مونت ورنون گذراند.

301301

کد خبر 222635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =