داستان جنگل ابر بی شک یکی از تراژدی های محیط زیست کشور است چرا که این جاده می تواند با تبعاتی که همراه می آورد حیات یکی از بکر ترین مناطق کشور را با تهدید مواجه کند.

هادی معیری نژاد- در حالی که برخی گزارشها حاکی از قطع شبانه درختان کمیاب جتگلی توط افراد ناشناس است رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نوید کم بودن عرض جاده و کم بودن تلفات گیاهی می دهد.
 

 

جاده درجه دو با تخریب کمتر
در همین راستا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر خلاف ادعای برخی مبنی براحداث جاده ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد محمدی زاده افزود: در ابتدا گزینه ای که برای احداث این مسیر از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت پیشنهاد شد به دلایل زیست محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

وی ادامه داد : در آن طرح حدود 24 کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست ایجاد می شد. از این رو سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، اجرا شود.

محمدی زاده گفت: اگر قرار باشد جاده درجه یک در جنگل ابر ساخته شود و بر این اساس دخل و تصرفی در محیط زیست انجام شود، باید برای احداث آن ارزیابی زیست محیطی انجام شود اما آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است ، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است.

 

جاده در همه مناطق بکر دنیا احداث می شود

وی گفت : در همه جای دنیا در مناطق بکر که دارای ارزش حیاتی هستند، جاده احداث می شود زیرا توسعه امری اجتناب ناپذیر است اما در کنار آن باید مسایل مختلف از جمله حفظ محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد.

محمدی زاده افزود: برخی از رسانه ها اعلام کردند گونه های درختی کمیاب سرخدار در مسیر احداث این جاده قرار دارند که با عملیات جاده سازی آنها از بین می روند در حالی که حتی یک گونه از این درختان با ارزش در مسیر احداث این جاده وجود ندارد.

به گفته وی، گونه های با ارزش در فاصله 7 تا 9 کیلومتری این جاده در منطقه پونه آرام و افرا تخته قرار دارند و به هیچ عنوان اجازه تخریب زیستگاه های این گونه های نادر از سوی سازمان محیط زیست داده نمی شود.

رییس سازمان محیط زیست گفت: برآوردهای سازمان جنگل ها و مراتع درجنگل ابر نشان می دهد که در مسیر احداث جاده ، درختانی با قطر بالای 15 سانتی متر و دارای ارزش زیست محیطی ، بسیار کم هستند. در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریب را بر محیط زیست داشته باشد.

 

5 برابر درخت جای دیگری کاشه می شود

به گفته رییس سازمان محیط زیست، براساس توافقی که با مجری طرح انجام شده است آنها باید پنج برابر تعداد درختان قطع شده در جنگل ابر درخت بکارند. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی بر تمام مراحل ساخت و احداث این جاده نظارت خواهد داشت و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی برخورد می کند.

او گفت: عرض جاده روستایی جنگل ابر پنج متر خواهد بود که دارای دو شانه 75 سانتی متری است.

محمدی زاده با بیان اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی بخش هایی از جنگل ابر است تصریح کرد: خبرنگاران بهتر است ابهاماتی که در خصوص این جاده وجود دارد را از سازمان جنگلها که متولی اصلی این جنگل است بپرسند.

رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه هدف اصلی ساخت جاده در این منطقه ویلاسازی است اظهار داشت: به هیچ عنوان در این منطقه اجازه تغییر کاربری و توسعه داده نمی شود.

 

سودجویان و تخریب گسترده
اما به رغم این اظهارات برخی از صاحبنظران معتقدنند که هم عرض جاده بیشتر است هم تخریب ها به دلیل سودجویان منطقه ای گسترده تر
دکتر امیرحسین ولیان، کارشناس محیط زیست و مدیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود، در همین ارتباط گفته «هنوز نتوانسته‌ایم میزان تخریب‌ها را برآورد کنیم، ولی برخی از اهالی روستاهای اطراف این جنگل باستانی، به طمع عبور اتوبان و گران شدن زمین، شبانه اقدام به قطع درختان کرده‌اند

او درباره دلیل این تخریب توضیح می‌دهد: «برخی از اهالی روستای میقان که از توابع شاهرود محسوب می‌شود از دهه‌های پیش به علی آباد مهاجرت کرده‌اند؛ روستاییان منطقه و اعضای خانواده‌های آنها که در علی آباد به سر می‌برند تصور می‌کنند زمین‌های زراعتی آنها که هم اکنون ارزش چندانی ندارد، با این جاده، قیمت نجومی پیدا می کند و برای همین، پیاده نظام بی‌مزد و منتی برای تخریب‌گران محیط زیست، فراهم شده است.»

 

بستری برای سودجویی

برخی نیز معتقدند جاده ابر بستری برای سودجویی برخی شده تا با ویلاسازی و شهرک‌سازی به تخریب هرچه بیشتر محیط زیست بپردازند، این جاده با عرضی برابر 30 تا 40 متر به هیچ عنوان بر خلاف ادعای مسئولان محیط زیست که مجوز ساخت آن را دادند، جاده‌ای روستایی نیست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از با ارزش‌ترین و نادرترین گونه‌های درختی جهان است، نابود می‌شوند.

برخی مسئولان استانی برای گسترش شهرک‌ها و ویلاسازی نظیر منطقه پردیس سیاه روبار هر چند وقت یک بار اهالی این منطقه را تطمیع کرده و با دادن پلاکاردهای تبلیغاتی به دست آنها ماجرا را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که ساخت این جاده خواسته آنان است

به هرحال ابهامات و سؤالات جدی در این باره، نگرانی‌ها درباره آینده جنگل ابر را تشدید می‌کند، این جنگل یکی از منحصر به فردترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود، این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر قرار دارد و به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک می‌شوند که به‌ نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد، این وضعیت یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران را شکل داده است.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    12 1
    خبر انلاین تصویری از جاده ابر براتون ارسال میکنم واقعا این جاده از زیباترین جاهای نقاط دنیاست .اگر دست به قطع درختان کنار جاده بزنند به نسل ایند مون ظلم کردیم .تو این مملکت هر کی پول پارتی داشته باشه میتونه این کار هارو انجام بده .من فرد نوعی اگه یه شاخه درخت قطع کنم میدونی چقدر جریمه میشم ؟