شرق گفت­وگویی با مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام داده­است

در بخشی از این گفت­وگو امده است:
*اعدام 18 نفر از شهروندان ایرانی در عربستان بدون شک سایه سیاهی بر روابط دو کشور انداخته است. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی حتما این موضوع را باید به صورت جدی پیگیری کند؛ اما متاسفانه باید گفت دستگاه دیپلماسی ما در سطح قابل قبولی به اعدام شهروندان ایرانی نپرداخته و حتی اگر اقدام‌هایی هم انجام داده به نتیجه نرسیده این اتفاق حتما باید با واکنش مناسب و قابل قبولی مواجه شود وگرنه ممکن است شاهد وقوع اعدام‌های دیگری نیز باشیم.
*توجه داشته باشید که موضوع ایرانیان خارج از کشور قابل اهمیت است؛ بحث ایرانیان خارج از کشور در دو دهه گذشته به عنوان یک فرصت شناخته شده است. بنابراین انتظار می‌رود دستگاه سیاست خارجی با اهتمام بیشتری به این موضوع بپردازد. اما متاسفانه فرصت ایرانیان خارج از کشور تحت‌تاثیر اختلافات درون جناحی داخلی قرار گرفته است. با مشکلاتی که در شورای‌عالی ایرانیان پیش آمد، موضوع ایرانیان خارج از کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته و دود اختلافات درون جناحی‌ای که بعد از ماجرای شورای ایرانیان خارج از کشور پیش آمده به چشم شهروندان ایرانی بیرون از کشور از یک سو و از سوی دیگر به چشم فرصتی که باید با حضور ایرانیان در خارج از کشور، ایجاد شود، می‌رود. موضوع دوم اینکه دفاع هر دولتی از اتباعش در بیرون از کشور، بخشی از حاکمیت ملی و جزو وظایف حاکمیتی است. هر ایرانی هم در هر جا براساس حقوق بین‌الملل دارای حقوقی است که دولت موظف به دفاع از آن حقوق است.
*براساس گزارش‌هایی که موجود است، وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده که موضوع را پیگیری می‌کند اما بعد معاون عربی و آفریقا وزیر خارجه ایران یعنی آقای امیر عبداللهیان هم اعلام کردند که سعودالفیصل به آقای صالحی در مورد اینکه نمی‌گذارند ایرانیان در عربستان اعدام شوند، دروغ گفته است. اما این مسوولان باید بدانند که با این نوع موضع‌گیری‌ها، اعدام 18 ایرانی در عربستان توجیه نمی‌شود. وزارت خارجه باید در این رابطه توضیح دهد که چرا از سرعت لازم در مواجهه با مساله ایرانیان زندانی در عربستان برخوردار نبوده و پیگیری‌هایی که می‌گوید انجام داده به نتیجه نرسیده است.
*مثلا وزارت خارجه جمهوری اسلامی نباید خبر نزدیک شدن این 18 نفر به اعدام را از خانواده‌های‌شان می‌شنید. در واقع وزارت خارجه باید از ابتکار عمل بیشتری برخوردار می‌بود.
*متاسفانه ما شاهد این هستیم که در حوزه دیپلماسی روابطمان با کشورهای همسایه یکی یکی دچار تنش و اشکال می‌شود که باید اقدامات ایجابی انجام شود تا این اتفاق نیفتد. صرفا با اقدام‌های سلبی و قهرآلود نمی‌توان با کشورهای دیگر مواجه شد. اینکه در زمان انتشار خبر اعدام ایرانیان در عربستان هم اعلام می‌شود که عربستان به نشست غیرمتعهدها در ایران دعوت نمی‌شود هم از جنس همین اقدام‌های سلبی است که کاری از پیش نمی‌برد.
*اساسا پروتکل‌های موجود اجازه نمی‌دهد که عربستان به ایران دعوت نشود و این یک ادعای شتاب‌زده بوده است. به جای موضع‌گیری‌های شتا‌ب‌زده باید اقدام‌ها را در وقت مناسب انجام داد
*یادمان باشد ایرانیان دیگری هم در عربستان در خطر هستند و باید دستگاه سیاست خارجی نسبت به پیگیری سرنوشت آنان هوشیار باشد و اشتباهاتی که در مورد آن 18 نفر که اعدام شدند رخ داده را تکرار نکند.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كبوتر IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    1 0
    تا اونجايی كه خبر ها رو دنبال كرده بودم اين افراد قاچاقچی مواد مخدر بودند، خب چه اينجا چه اونجا فرقی نميكنه كه اعدامشون كنند بهتره هم زمان رو از دست نميديم هم تشريفات دادگاه نداره تازه واسه ما هزينه جرثقيل و سد معبر رو ديگه نداره.