۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۶

دو گروه علاقه ندارند منازعات پس از انتخابات پایان یابد و لذا همچنان بر طبل واگرایی می کوبند.

گروه اول کسانی اند که دل در گرو نظام و بلکه کشور ندارند و فضای موجود را به زعم خود ، مناسب ترین زمان برای یک طرفه کردن کار و تحقق آرزوهای سی ساله یافته اند ؛ گروه دوم نیز آنانی هستند که با عصبیت های غیر معقول ، ‌افراط گری پیشه کرده اند و راه افراط کاری را می پیمایند . طرفه آن که این دو گروه ، به ظاهر مخالف یکدیگرند اما چون دو لبه قیچی ، هدف واحدی را تعقیب می کنند .

جالب اینجاست در این چند ماهه ، هر زمانی که کورسویی از همدلی دیده می شده است ،‌ یکی از این دو گروه افراطی ( و بلکه ‌هر دو گروه!) بازی را خراب کرده اند تا بر آتش کینه دمیده شود و فتنه باز نشانده نشود . نان این دوستان و آن دشمنان در دعواست و می دانند به میزان فاصله گیری جامعه از مواضع رادیکال ، نقش آفرینی و محوریت آنان رنگ می بازد .

تداوم وضع موجود به نفع کشور نیست . نه می توان مسئولان سی ساله اخیر را در دلالتی بی مبنا به پیمان شکنان صدر اسلام حوالت داد و نه می توان حمایت های معنادار معاندان این بوم را قرینه ای بر حقانیت و مقبولیت شمرد . اولی مصداق «دفع حداکثری» و دومی نشانه ای از نبود دشمن شناسی و مرزبندی است .

عقل و اعتدال ،‌ همزاد هم اند ، همچنان که بنا به آیه کریمه ،‌ اعتدال همزاد تقوی است . متقابلا" افراط ، هر فضیلتی را به رذیلت مبدل ساخته و قدرت تخریب در اختیارش می گذارد . بر این مبنا ،‌ هر حرکت تند و آمیخته با تعصب ، ضد عقل و مغایر تقوی است و هر اقدامی که متضمن اعتدال ،‌آرامش ، بازگشت به قانون ، نگاه مهربان و همگرا باشد ، قرین عقل و تقوی دانسته می شود . علاوه بر این ، انسجام اجتماعی ،‌گمگشته امروز ماست . منافع ملی ، یک عبارت کلی و صرفا مناسب سخنرانی نیست بلکه مبتنی بر شاخص های دقیق است که یک دولت - ملت را به اولویت بندی وا می دارد ، و راهبردهای تدافعی یا تهاجمی در سوژه های مختلف را الزام می کند . منافع ملی ، ‌معیار اصلی همه سندهای بالادستی ، راهبردها و سیاست هاست . درجه انسجام ملی یکی از شاخص های مهم امنیت و به تبع آن منافع ملی است و بنا براین کاهش آن زنگ خطری در آسیب پذیری امنیتی محسوب می شود .

اگر در هفته های گذشته ، بزرگانی که درد دین و مملکت دارند درصدد پایان بخشیدن به منازعات بوده اند ، این‌ سودا را در نظر داشته اند . بیانیه تحلیلی که دیروز توسط گروهی از فضلای برجسته حوزه علیمه قم صادر شد نیز‌ اگرچه ادعای میانجیگری ندارد اما محورها و پیش نویس اصولی است که منطقا" تمامی فرزندان داخل خانواده انقلاب به آن باور دارند و از این رو می تواند نقطه عزیمت آشتی واتحاد قرار گیرد .

تهیه کنندگان این بیانیه تحلیلی ، برآمدگان فقاهت نوین هستند که به عکس بسیاری از مدعیان ، ریشه ای عمیق در حوزه دارند و در زمره امیدهای آینده فقاهت دانسته می شوند . این گروه ، ‌علاوه بر ریشه حوزوی ،‌ به علوم روز دانشگاهی مجهزند و از نقص یکسونگری های رایج مبرایند ؛ جهان و روندهای آن را می شناسند و از جهل و تعصب به دورند . از ایده های روشنفکری جدید دنیای غرب اطلاع دارند و جریان اصیل نواندیشی دینی را پدید آورده اند . علاوه بر همه این فضایل ، به آفت خودنمایی ابتلاء ندارند و اگر حرفی می زنند در پی سکه زدن یک نقطه عطف به نام خود نیستند ، از همین رو تعدادی از آنان جلوه رسانه ای نداشته اند . استقبال دردمندان میانه رو از این بیانیه ، بازتاب نیت پاک نویسندگان آن است . و خـدا پژواک دهنده نیات و اعمال صالحه است .

 

کد خبر 22565

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۹:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
    1 0
    Aqaye Doctor agar yadeton bashe qabl az entekhabat pishbini karde boodid goroh haye jadid siyasi az dele in entekhabat biroon khahad amad. fekrmikonam in ettefaq alan oftade, amma tavajohe shoma ro mikham be yek nokte ham jalb konam, aya be rasti namzadhayie ke baraye entekhabat darnazr gerefte shodand tavanaie modiriyat in sharayet va ozaye pichide ra dashtand? aya be rasti in namzad ha hamman haie boodan ke mellate hamishe dar sahne anha ra tavanmand dar arseye ejraie midid?