نویسنده کتاب ریشه​ها معتقد است که انقلاب اسلامی سه ریشه فرعی دارد که عبارتند از تمدن اسلامی، رنسانس و انقلاب صنعتی و انقلاب‌هایی که در دنیا شاهد آنها بوده‌ایم همچون انقلاب فرانسه، روسیه، امریکا و چین و پارلمان انگلیس.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ریشه‌ها» با زیر عنوان «انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دورنمای آینده» تالیف دکتر محمدحسن زورق از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. محمدحسن زورق درباره این اثر گفت: کتاب ریشه‌ها در پنج فصل، به صورت تحلیلی، ریشه‌های انقلاب اسلامی را ردیابی می‌کند؛ به طوری که در آن ریشه‌های اصلی و فرعی بررسی شده‌اند. ریشه‌های اصلی انقلاب عبارتند از: فطرت انسان‌ها، نبوت و امامت. علاوه بر این انقلاب اسلامی سه ریشه دیگر نیز دارد که عبارتند از تمدن اسلامی، رنسانس و انقلاب صنعتی و انقلاب‌هایی که در دنیا شاهد آنها بوده‌ایم همچون انقلاب فرانسه، روسیه، امریکا و چین و پارلمان انگلیس.

 

 

وی در گفتگویی با سایت سوره مهر درباره کتاب توضیحات بیشتری ارائه کرده است که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید:

 

-تمدن اسلامی یک بحث جالب و جذاب در تاریخ بشری است. اینکه چگونه اسلام در جهان یک انقلاب جهانی به راه انداخت و توانست تمدن ویژه‌ای به وجود بیاورد و این تمدن چه تأثیری در گردش و چرخش تاریخ بشری داشت خود بحث ویژه و جالبی است. در این کتاب، به صورت تحلیلی این موضوع را که تمدن اسلامی چه تأثیراتی در انقلاب اسلامی داشته بررسی کرده‌ام.

 

 

- یکی دیگر از ریشه‌ها انقلاب صنعتی است و تأثیر آن در سرنوشت بشریت و تحولی که انقلاب صنعتی در سرنوشت بشریت به وجود آورده. یکی دیگر از بحث‌های این کتاب انقلاب‌های سکولاریستی است که بعد از انقلاب صنعتی رخ داد؛ مانند انقلاب پارلمان انگلیس، انقلاب امریکا، انقلاب فرانسه، روسیه و چین. این انقلاب‌های سکولار یک «لا اله» را در تاریخ ما به وجود آوردند که با «اِلّا اللّهی» که از زبان انقلاب اسلامی ایران بلند شد، ادبیات معاصر یک «لا اله الّا الله» به وجود آمد. گمانه‌‌زنی در این مورد که هر انقلابی که در تاریخ بشر رخ دهد، انقلاب الهی خواهد بود. به این شکل تلاش شده ریشه‌های انقلاب اسلامی ردّیابی شود. این کتاب در حقیقت بخش دیگری هم دربارة اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی چه تحولاتی در ایران ایجاد کرده دارد.

 

 

- ما در یک ظرف جهانی زندگی می‌کنیم و طبیعتاً تحت‌تأثیر تحولات تاریخی قرار داشته‌ایم؛ مثلاً خود تمدن اسلامی در سرنوشت ما اثر گذاشته. دربارة انقلاب اسلامی کتاب‌های زیادی نوشته شده، منتها، ویژگی‌ این کتاب آن است که سعی می‌کند نگاه جامعی داشته باشد؛ مثلاً انقلاب صنعتی موجب لغو برده‌داری در جهان شد؛ یعنی الان دیگر صرف نمی‌کند کسی کشتی داشته باشد و یک طبقه آن را به یک‌سری برده بدهد که برایش پارو بزنند و یک مقدار مواد تجاری را با آن جابه‌جا بکند. این اصلاً اقتصادی نیست؛ به جای این کار، یک کشتی مکانیکی با سرعت بیشتری تهیه می‌کند. این کشتی به همین راحتی برایش مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما با آمدن یک بیماری مسری در کشتی‌ای که برده‌ها آن را پارو می‌زنند کارش متوقف می‌شود.

 

 

- انقلاب صنعتی باعث شد دستگاه چاپ ماشینی به وجود آید. این دستگاه باعث تعمیم آموزش شد. این تعمیم آموزش باعث ارتقا سطح تفکر جوامع بشری شد یا خود دستگاه چاپ باعث به وجود آمدن روزنامه و مجله شد و این به معنی تعمیم سیاست بود. خود تعمیم سیاست باعث ارتقا دیدگاه‌های جامعة انسانی در مورد حقوق سیاسی بود؛ یعنی چنین تحولاتی در جهان رخ داده که بعد می‌تواند انقلاب اسلامی به این صورت رخ دهد. باید همة این‌ها را در نظر گرفت. خوب تلاش شده نگاه جامعی به ریشة انقلاب اسلامی بکنیم.

 

 

 

بنابراین گزارش در پشت جلد کتاب می خوانیم: «5 انقلاب سکولار در اروپا و چین پیروز شدند و یک لااله را در تاریخ به صورت انقلاب مطرح ساختند و انقلاب ششم (انقلاب اسلامی ایران) الا الله را در تاریخ از نو تعریف کرد و بدین ترتیب این شش انقلاب یک لااله الا الله را به صورت شعار در زیر طاق تاریخ طنین انداز ساخته اند و انقلاب هفتم انقلاب نهایی و در حقیقت یک انقلاب جهانی و با شعار لا اله الا الله خواهد بود در 5 قاره زمین.»

 

این کتاب در 280 صفحه و با قیمت 7هزار تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =