۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰

حشمت​الله فلاحت​پیشه*

اخیرا خبری دال بر تهیه طرحی با 100 امضا برای کمک به بستن تنگه هرمز از سوی برخی نمایندگان در دست تنظیم است که به نظر طرح خطرناکی است.
عرصه سیاست خارجی، عرصه عقلانیت است نه احساس. اما برخی متاسفانه به گونه​ای عقده​ای در این عرصه عمل می​کنند و گویا بدشان نمی​آید که پرونده ایران ذیل ماده 42 فصل هفتم منشور ملل متحد قرار بگیرد. بر اساس ماده ماده 41 این منشور «شورای امنیت می‌تواند تصمیم بگیرد که برای اجرای تصمیمات آن شورا مبادرت به چه اقداماتی که متضمن به کارگیری نیوری مسلح نباشد لازم است و می‌تواند از اعضای ملل متحد بخواهد که به این قبیل اقدامات مبادرت ورزند این اقدامات ممکن است شامل متوقف ساختن تمام یا قسمتی از روابط اقتصادی و ارتباطات راه‌آهن – دریایی – هوایی – پستی – تلگرافی – رادیویی و سایر وسائل ارتباطی و قطع روابط سیاسی باشد.» در ماده 42 نیز آمده است: «در صورتیکه شورای امنیت تشخیص دهد که اقدامات پیش‌بینی شده در ماده 41 کافی نخواهد بود یا ثابت شده باشد که کافی نیست می‌تواند به وسیله نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی به اقدامی که برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است مبادرت کند. این اقدام ممکن است مشتمل بر تظاهرات و محاصره و سایر عملیات نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی اعضای ملل متحد باشد.»
اصل اینکه قدرت​های خارجی می​کوشند پرونده هسته​ای کشور ما را زیر این اصل ببرند و کار ناحقی می​کنند، را همه قبول داریم. اما نباید فراموش کنیم که در دنیای امروز و بازی قدرت، آنچه جولان می​دهد واقعیت است نه حقیقت. واقعیات تلخی همچون تحریم، تهدید و جنگ و.. که از سوی دشمنان ما مطرح می​شود و با تکیه بر قدرت خود، فشار نهادهای بین​المللی و با بکارگیری ابزارهایی همچون تحریم​های فزاینده، اعمال می​گردد.
تمامی قطعنامه​های شورای امنیت علیه ایران، ذیل این ماده به ما تحمیل شده است و در چنین شرایطی ما نباید بهانه​ای تازه دست آنها بدهیم. به نظر می​رسد که طرح دو فوریتی 100 نماینده برای کمک به بستن تنگه هرمز، بهانه​ای برای کسانی خواهد بود که در گام اول به دنبال تحریم​های مازاد بر 5 قطعنامه علیه ایران هستند و می​کوشند پرونده ما را ذیل این ماده به سوی تهدید به جنگ پیش ببرند.
حال آنکه رویکردهای دیپلماتیک باید همواره به سمتی باشد که از فضای بحرانی جلوگیری کند. از این رو کسانی که طرح​هایی همچون بستن تنگه هرمز را دنبال می​کنند، باید مسئولیت عواقب آن را نیز بپذیرند. چرا که عقلانیت حکم می​کن که از بحران​های تنبیهی و جنگی پرهیز کنیم. این «احتیاط» است نه «ترس». «احتیاط» برای اینکه در دام سیاست​های خصمانه دشمنان علیه خودمان نیفتیم و تیغ تحریم کشورهای غربی را با تصمیمات غلط خودمان تیز نکنیم.
متاسفانه برخی افراد در داخل کشور که در قاچاق نفت دستی دارند و درآمدهای کلان از سوآپ نفتی به جیب می​زنند، علی​رغم شعارهای ظاهری، به استقبال از تحریم​های نفتی می​روند و از طرح​هایی همچون بستن تنگه هرمز دفاع می​کنند. اما موضوع جدی​تر از رویه​های سیاست خارجی و سیاست​های اعمالی در عرصه دیپلماتیک است. ما باید به دنبال طرح​های «تنش زدا» باشم نه «تنش زا».
امنیت ترانزیتی نفت​کش​ها از تنگه ترمز بر عهده ایران است. از این رو ناامنی در این حوزه، زمینه را برای قطعنامه​های جدید علیه ایران فراهم و ادعاهای اسرائیل برای لزوم حمله به ایران را مصداقی می​کند. لذا باید با حساسیت بیشتری به پیگیری امور پرداخت و عقلانیت را بر تصمیمات دیپلماتیک حاکم کرد. متاسفانه در حال حاضر کشور تاوان برخی موضع گیری​هایی را می​دهد که بهره​ای برای ما ندارد و منافع ملی ما را ارتقا نداده و صرفا بهانه​ای بوده که تهدیدها را علیه ما بیشتر کرده است.
امیدوارم هیات رئیسه مجلس کمک کند که مجلس بانی طرح​هایی علیه منافع ملی نشود.
·         عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس پیشین کمیته روابط خارجی مجلس
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 79
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    ايشون حرف درستی زد. ای کاش مجلس توی طرح هایی که راجع به سیاست خارجی مطرح می کنه عواقب کار رو هم بسنجه.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      51 4
      - "برخی افراد در داخل کشور که در قاچاق نفت دستی دارند و درآمدهای کلان از سوآپ نفتی به جیب می​زنند" لطفا بگین کیا؟ افراد عادی که به نفت خام دسترسی ندارند ... - "در حال حاضر کشور تاوان برخی موضع گیری​هایی را می​دهد که بهره​ای برای ما ندارد و منافع ملی ما را ارتقا نداده و صرفا بهانه​ای بوده که تهدیدها را علیه ما بیشتر کرده است" مسئول این موضع گیری های غلط کی بوده، در زمان نمایندگی شما در مجلس این موضع گیری ها شده بود؟ اگر بله پس چرا سکوت کردید؟
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      21 1
      آخه من نمی فهمم واسه چی منفی میدین. بابا مگه نویسنده اشتباه میگه!!!!؟؟؟؟؟
  • یاسان IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    "مسئولیت عواقب آن را نیز بپذیرند" به چه کسی باید جواب پس بدهند؟
  • مسعود EU ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    عرصه سیاست خارجی، عرصه عقلانیت است نه احساس , جمله زیبایی است کاش مورد توجه قرار گیری
    • احساس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      283 3
      نمایندگان محترم لطفا به جای بستن تنگه هرمز یک طرح نمیدونم چند فوریتی برای نجات دریاچه ارومیه بدین اگه راست میگین
  • محمد IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    احسن بارک اله
  • بدون نام US ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    بله بستن تنگه هرمز اشتباه است ولی اخذ عوارض ورود و خروج و حمل نفت از کشتی های که با کمک دولت های تحریم کننده دارند پول در می آورند خیلی هم خوبه .
    • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      45 14
      دوست عزیز این عوارض از زمان طاغوت دریافت می شود
  • من IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    جه عجب ...!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    85 10
    خوب
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    منظور این نیست که ايران نمیتونه تنگه رو ببنده! منظور اینه که عاقلانه نيست! یه جور خود زنیه! ایران هیچ وقت شروع کننده جنگ یا شرایط جنگی نخواهد بود بلکه تا جایی که امکان داشته باشه شرایط رو تحمل خواهند کرد
    • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      82 17
      شما چجوری جای ایران حرف می زنید؟ اگر در جایگاه یک نفر از این مردم باشید، هیچ گاه کسی از ما سوال نمی کنه که ببنیدم یا نبندیم.
    • بدون نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      50 3
      اتفاقا مقصود همین است یعنی ما وقتی حرف می زنیم باید مبنای حقوقی هم بیان کنیم حال چگونه دوستان فراموش می کنند که دولتهای امارات وعمان طرف دیگر تنگه قرار دارند . از آقایان سوال می کنم اگر منزل شما داخل کوچه ای باشد که تنها در موجود در آن منزل شما باشد آیا شهرداری اجازه می دهد که برای این کوچه شما درب بگذارید?
  • سعید IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    بانظرایشان صددرصدموافقم بستن تنگه هرمز یعنی ....
  • بدون نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    99 10
    گل گفتی ایول .
  • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    114 8
    البته نکته دیگر اینکه 70%واردات کشور از طریق بنادر انجام میشودو بستن تنگه هرمز .......
    • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      7 5
      نمی خوان خاک بریزن ببندنش که دیگه هیچ کشتی نتونه باید داخل خلیج فارس.
    • محسن IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      6 1
      خاک نمی ریزند، سرتاسر مسیر رو مین گزاری می کنند. دیگه هیچ کشتی ای قادر به عبور از تنگه نخواهد بود. در شرایط جنگی هم که نمی تونند ایست بازرسی راه بندازند که... . البته این اون چیزیه که من می دونم... .
  • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    138 8
    چیزی که الان غرب ومتحدانش آرزویش را دارند رومانتیک شدن ایران است احسنت به آقای فلاحت پیشه
  • محمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    110 7
    خیلی منطقی بود.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    121 7
    يعني بعضی ها منافعشون تو همین اوضاع بده؟
  • بدون نام SA ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    به نظر من بستن حتی چند روزه تنگه هرمز میتونه جواب دندان شکنی باشه
    • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      21 3
      و بعدش؟؟؟
    • عقرب IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      24 2
      عزیز من مگر می خواهندجلو کوچه ببندند یک کمی منطقی فکر کن نه احساساتی
  • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    8 2
    «متاسفانه برخی افراد در داخل کشور که در قاچاق نفت دستی دارند و درآمدهای کلان از سوآپ نفتی به جیب می​زنند، علی​رغم شعارهای ظاهری، به استقبال از تحریم​های نفتی می​روند و از طرح​هایی همچون بستن تنگه هرمز دفاع می​کنند. اما موضوع جدی​تر از رویه​های سیاست خارجی و سیاست​های اعمالی در عرصه دیپلماتیک است.»
  • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    10 60
    دنیای کنونی دنیای عقلانیت محور نیست بلکه دنیای قدرت محوراست.
  • علي IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    3 19
    عرصه سياست خارجي عرصه عقلانيت هست اما عرصه عزت و اقتدار نيز هست . نبايد تصور كرد با تنش زدايي هاي اين گونه كه بيشتر به مماشات شبيه است دست از دشمني و تلاش براي ضربه زدن به ما برداشته مي شود . چقدر اعتماد سازي كنيم يا در مقابل اقدامات شنيع غرب در مقابل خودمان سكوت كنيم . هميشه كه عقلانيت به سكوت در مقابل دشمن نيست.
  • ایرانی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    6 9
    دوستان عزیز این طرح کاملا منطقی می باشد.قیمت نفت به شدت پایین امد.ایران چند حرکت کرد مثلا وزیر نفت درخواست جلسه اپک کردند و مجلس هم این طرح را راه انداخت.نتیجه هم این شد که الان نفت بالای 100 دلار .لذا این طرح بیشتر بازی با مهره هاست تا یک اقدام عملی
  • مهدی از ایرانا IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    22 0
    با درود ایران اگر قصد داشت تنگه هرمز را ببندد 6 ماه پیش نمیگفت وقتی اروپا نفت ما را تحریم کند ما تنگه هرمز را می بندیم؟ در اینجا یک سئوال مهم من این است که چرا نمایندگان نسبت به گردن زدن 18 ایرانی در عربستان سکوت کردند؟؟؟ ولی اگر یک ایرانی در امریکا توسط پلیس آن کشور کتک بخورد در مجلس مرگ بر آمریکا می گویند؟ به نظر من باید ایران یاد بگیرد روی پای خودش بدون اتکا به نفت پیشرفت کند!
  • r@ IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    13 0
    اقا من 1ماه این در واون در زدم 100لیتر نفت برای شستشوی دستگاهام بگیرم باز نتونستم اونوقت این افرادی که دستی تو قاچاق نفت دارن از کجا نفت میارن وقاچاق میکنن قطعا ادم معمولی نیستن
  • معلم IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    11 0
    آقاي فلاحت پيشه راست ميگن، به نظر منم احتمالا بعضيا به خسارات جبران ناپذير جنگ و عقب افتادگي ناشي از جنگ و آوارگي و كشته شدن هزاران بي گناه كه ممكنه در جنگ اتفاق بيفته هيچ توجهي ندارن/
  • بدون نام US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    8 0
    راستش به نظر من افرادی که دارن به تنش ها دامن می زنند و دوست ندارن مذاکرات هسته به نتیجه برسه و حتی طرح هایی چون بستن تنگه هرمز و ... بیاین بجای تفکر احساسی درست فکر کنیم.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    53 7
    باید بگویم که ایران نباید یک آبراه بین‌المللی را ببندد
  • دندان شکن IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    موضوع بستن تنگه هرمز اولین بار توسط حضرت امام (ره) مطرح شد . ایشون احساسی عمل می کردن یا منافع شخصی داشتن؟ تا زمانی که ترس بر افکار ما مستولی باشه غربی های خبیث به ما زور می گن و هر روز یه قطعنامه کثیف و جدید دیگه علیه مون صادر می کنن . حضرات با همین محافظه کاری ها جام زهرو به دستان مبارک امام دادند . مرگ یه با شیون هم یه بار .
  • بدون نام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    46 6
    کاملا درست است. این کار موجی از اعتراض رو در همه جای جهان به همراه خواهد داشت .. اگر این کار ایران باعث بالا رفتن قیمت سوخت تو فلان کشور بشه (که میشه) مردم اون کشور یا کشورهای دیگه ، کاری به دلیل ایران ندارن ...ایران رو باعث فشار اقتصادی به خودشون می دونن...حالا با فشار و زور شبکه های خبری ببینید چه بشود!! به باراک اوباما بیشتر فشار میاد یا به مردم فقیر مالی در جاهای مختلف دنیا که باید پول بیشتر برای همه چیشون بدن ؟مهمتر اینکه ، مسلمان شیعه گرو کشی و بدبخت کردن مردم رو بخاطر روکم کنی از یه سری نامرد نباید انتخاب کنه. باید با درایت مشکل اش رو حل کنه. فقط همین.
  • یک طرح بهتر IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    23 6
    بستن تنگه ی هرمز باید آخرین استراتژی باشد نه اولین آن , ولی بهتره بجای بستن تنگه قانونی تصویب بشه تا از کشتی هایی که از اون منطقه عبور می کنند (مگر نه اینکه عمیق ترین قسمت آن جزء آبهای ایران حساب میشه) عوارض گرفته بشه تا حداقل از محل این درآمد , مخارج اضافی تحریم ها جبران شود و به مردم فشار نیاید و به کشتی های عبوری که حاظر به پرداخت عوارض نمی شند اجازه عبور داده نشه .
  • علیزاده گاوزن IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    9 48
    تهدید در حد امضاءیک طرح خوب بود و موجب شد تا حدی قیمتهای نفت متوازن شود .کارشناس ارشد علوم سیاسی
  • باقری IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    38 4
    یعنی این صد نماینده ماده41 و42 فصل هفتم منشور ملل متحد را نمیدونند ?
  • علی US ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    51 3
    اومدیم تنگه هرمز رو هم بستید؛ بعدش چی؟ حرکت بعدی شطرنج سیاسی چی میتونه باشه؟!!
    • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      6 21
      وقتی وزیرت رو زدن بهتره حداقل یه مهره هم شما بزنی. این طوری بازی متوازن تر میشه. دیگه یه ایران بود یه نفتش. مگه اونا داشتن نفت ایران رو تحریم می کردن به حرکت بعدی فکر کردن؟ اگه خودشون جای ایران بودند قطعا کل بازی رو بهم می زدند
  • حمدی DE ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    39 5
    گفتنش راحته که میخواهند ببندند اما امکان پذیر نیت طول تنگه هرمز 50 کیلومتر با عمق 70 متر میباشد چطور میخواهند اینگارو انجام بدن؟؟؟
  • کیا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 20
    عرصه سیاست خارجی، عرصه عقلانیت است نه احساس !!! ولی آنطور که پیداست این عرصه مهم تبدیل به عرص ترس و عقب نشینی شده.. کشور ما در طول تاریخ همیشه در معرض خطر و جنگ بوده.. و نه وفقط الان.مگر این همه شعار داده نمیشه که ترس در ما وجود نداره؟ و ما جان بر کفیم.. پس چرا باید در این مقطع جانمان را بر کف ننهیم!! و به بهانه خطر بترسیم. من هم میدانم خطر هست ولی مگر گفته نمی شود که در راه وطن کشته شدن شهادت است و بس.. پس چرا حرف از خطر و انفعال میزنید؟ مشخصه که از مرگ می ترسید و برای فرار از آن دست به دامن بیان بند وتبصره شدين
  • دلسوز مملکت IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    4 40
    تا وفتی عده ای ترسو تو مملکت هستن چیزی درست نمیشه! ایران باید ششماه پیش تنگه هرمز رو میبست! حتی میشه چنتا نفتکش سعودی و کویتی رو غرق کرد.
    • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      14 0
      این ادعای شما مثل اتفاقات جنگ چالدران میشه و قطعنامه ترکمانچای. اگه بدون تدبیر لازم حرکت خلاف عرفی بکنیم خودمونیم که باید تاوانش رو بدیم.
  • علی داودی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 21
    به نظر من با توجه به وضعیت بد اقتصادی غرب باید صبر کنیم ببینیم عکس العمل غربی ها چیه و چه بلایی سرشون میاد اگه تونستند موفق بشند اون وقت باید از کشتی هایی که مقصدشون کشورهای تحریم کننده ایران هستند پول مضاعف بگیریم و اگر ندادند اون وقت جلوی همون کشتی ها رو بگیریم.از جنگ نترسید مگه خدا تو قران نگفته ما همیشه حق رو مقابل باطل قرار میدیم حالا همون روز رسیده اگه شک کنید به قران باختیم حالا که غرب ضعیف شده وقتشه .
  • علي IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    4 24
    اونها سنگين ترين تحريم ها را اعمال كردند بعد حاضر نيستيد كمي از كشور خودمان را به روي آنها ببنديم؟؟؟!!!! تازه اين فقط طرحه نه دستورالعمل اجرايي....واقعا كه ترسوزادگان اين ديار عهدنامه هاي تركمنچاي و ....بستند
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    20 1
    حرفهای زیبایی در مطلب بالا وجود دارد ولی من به یک نکته آن اشاره می کنم و آن اینکه کسانیکه در قاچاق نفت و به نظر من در کار قاچاق و رانت دست دارند و درآمدهای کلان دارند به هیچ وجه نمی خواهند این تحریمها به پایان برسد و این بحرانها را نه فقط دوست دارند که دامن هم می زنند . سیاست اصلی ما باید بر حذف این گروه عمل کند و نه در جهت تطمیع این گروه همین نگرش را ما در کشورهای چین و روسیه می بینیم آنها هم منافعشان در ایران بگونه ای است که نمی خواهند این تحریمها به پایان برسد . باید سریع در جهت اعتماد سازی جهانی گام برداریم
  • امید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    30 1
    مگه شوخیه؟؟.چطور میشه براحتی شاهراه نفت جهان را بست و کشورهای جهان بشینن و بروبر به ما نگاه کنن؟.دوستان احساسی زود جبهه نگیرن.من از شما وطن پرست ترم وبه خاطر همین میگم ایران نباید تو این بازی خطرناک بیفته.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    20 2
    تهديد به بستن تنگه هرمز مي تونه براي ايران منافعي داشته باشه هر چند كه مضراتش هم قابل كتمان نيست اما اقدام به بستن تنگه هرمز ورود به خيابان يكطرفه اي خواهد بود كه مقصدش مسلما منافع ما رو تامين نمي كنه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    25 3
    ایران نمیتونه تنگه هرمز رو ببنده . خودش بیشتر ضرر میکنه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    8 22
    طرح بستن تنگه هرمز برای بی ثبات کردن قیمت نفت و زهر چشم گرفتن از دشمن برای جلوگیری از تحریم های بیشتر هست و کار کاملا درستیه
  • مهدی از ایران IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    20 0
    با درود بستن تنگه هرمز به نظر فقط یک شعار است. آیا نمایندگان مجلس برای گردن زدن 18 ایرانی در عربستان و کشتن مردم بحرین که خون ایرانی در رگهاشون هست کاری کردند ؟ بدون شک کاری نکردند ولی حالا با طرح بستن تنگه هرمز می خواهند شرایط را بدتر کنند؟ ایران باید یاد بگیرد بدون اتکا به نفت راه پیشرفتش را ادامه دهد! حالا اگر نفت تحریم نبود و دلار نفتی به ما می دادند دولت چه می کرد؟ ایران بزرگ را افکار بزرگ می سازد نه افکار کوته و بچه گانه.پاینده باد ایران کشور تمدنهای بزرگ بشری
  • محمدرضا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    30 0
    از قدیم گفتند : سنگی که یک نادان به چاه می اندازد ، هزاران عاقل نمیتواند بیرون بیارد! بهتر است سنجیده عمل نمود و سنگ بدست افراد نادان نسپرد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    12 6
    به نظر اينجانب مي بايست عوارض سنگين جهت عبور كشتي از اين تنگه تعيين نمود تا اينكه حداقل قسمتي از هزينه تحريمها جبران گردد.
    • محمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      11 0
      واقعا فکر میکنی پول همین عوارض میاد جایگزین قسمتی از هزینه های تحریمها میشه
    • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      8 11
      آقا بالاتر از سیاهی که رنگی نیست بزار ببندن شاید بعدش بهترمون بشه
  • جعفرآئین پرست IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    4 1
    ایران ودیگر کشورهای خاورمیانه درتنگنا قرار گرفتن از سوی قدرتهای غربی وآمریکائی بهانه ایست برای تغییر درنقشه جغرافیای خاورمیانه وتشکیل حکومتهای دست نشانده و وابسته بخود بمنظور استیلا بر منابع زیر زمینی وموضوع هسته ای شدن ایران بهانه ایست برای مداخله سیاسی واحیانا نظامی . چندین سال است که غرب وبالاخص آمریکا برای رسیدن باهداف خود برنامه ریزی کرده اند وامروز دارند این برنامه ها را مدیریت میکنند پس بنا براین خواهیم نخواهیم این اتفاق خواهد افتاد وبستن تنگه هرمز که دوستمان جناب آقای فلاحت پیشه از همکاران مجلس گذشته اشاره وپیشنهاد نموده اند عاقلانه با موضوع برخورد شود همین است لذا هرگونه اقدام عجولانه واحساسی باعث تسریع دربرنامه ازپیش طراحی شده قدرتهای زورمدار خواهد شد . مجلس باید محتاط باشد .
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 24
    بستن تنگه هرمز بهترین جواب وتهدیداست.البته دشمن ازاینکارواین ایده خیلی میترسه ومنافعش به خطرمیفته وهنوزعملی نشده وفقط حرفش زده شده اینقدر ترس تو دلشون انداخته.ولی اینکه دشمن بترسه جای سئوال نیست اینکه بعضی در داخل کاسه داغتراز اش شدن وسنگ اوناروبه سینه میزنن وترسیدن تعجبه .بابا نترسین
  • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    6 3
    طول تنگه هرمز 50 کیلومتره اما همه جای اون عمیق نیست و فقط از یه قسمت نفتکشها میتونن رد یشن
  • arses EU ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    36 3
    بستن تنگه یعنی اعلام جنگ به دنیا که غیر مردم عادی هیچ کسی ضربه نمیخوره
  • rock IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    5 20
    اگه بنا را بر عقلانيتي بگذاريم كه ايشون دم ازش ميزنن بايد نام خليج فارس و هموني بزاريم كه عربها ميخواند. ايشون فكر كردن تنگه هرمز مال غربيا و عربهاست. حال تا زماني كه ايران ايرانه است تنگه هرمز جزء هميشگي اين مرز و بومه و حق هر كاري رو ايران داره.اون ترسو هايي كه ميخوان عقب بشينن تا ناوهاي امريكايي در خليج هميشه فارس جولان بدهند بهتر كمي به گذشته پر فرازو نشيب اين مملكت بيانديشند و ببينند كه گنده تر از اينها هم هيچ غلطي نتوانستند بكنن و به قول امام (ره):آمريكا هيچ غلطي نميتواند بكند.
  • احمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    17 2
    با سلام ای کاش افرادی نظیر آقای فلاحت پیشه اجازه داشتند بيشتر مسائل را تجزیه و تحلیل می کردند وآنچه به صلاح بود انجام میدادند .انشا الله مسئولین تصمیم درست را بگیرند .
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    14 3
    آخه چرا برخي با تصمیم گیری های غلط، سخنان تحریک آمیز در جوامع بین المللی و دخالت در امور کشورهای دیگه این شرایط بد رو برای مردم بوجود می آورند؟؟ حالا هم بجای اینکه به فکر حل مسئله و فشار کمتر به مردم خودشان باشند می خواهند جنگ راه بیاندازند.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    27 2
    اي كاش آقايون ميگفتند بستن تنگه چه نفعي براي ما داره ؟ ثبات را برا كشورمان به ارمغان مياره ؟ تورم را كنترل ميكنه ؟ !و يا دربين مردم دنيا سربلندمون ميكنه ؟؟!!بعضيا عجب منطقي دارند !!!
  • ایرانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    7 32
    ترس برادر مرگ است مطمئنن اگر می توانستند تا الان به ایران حمله کرده بودند
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    13 15
    طرح خیلی خوبی است به شرط اینکه اگر در آن ذکر شود که اگر درگیری نظامی پیش بیاد نیروها مکلف به زدن تمام زیر ساخت های کشورهای عربی خائن باشن
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    7 1
    یه سوال اگر تنگه هرمز رو ببندیم نفت خودمون رو از کجا صادر کنیم؟ گیرم که نفتی هم صادر نکنیم یعنی این همه آدم که تو شرکت نفت هستن بیکار میشن؟ چـــــــــــــه شود
  • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 1
    ما پیشبینی تحریم نفتی مون رو کردیم، آماده بودیم، اگر اروپایی ها هم اماده دور زدن بستن تنگه هرمز بودن چی شنیدم کشورهای صادر کننده بعد از بستن تنگه که نمیتونند نفت صادر کنند از راه خاکی عبور میدن به نظرتون هزینش کمتر از نفروختن نفت نیست
  • ali US ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 15
    به نظرمن نباید به آسانی از قدرتی که داریم استفاده کنیم سپاه میتونه یه رزمایشی را در تنگه هرمز اجرا کنه و موقتا اون ببنده ما 8 سال جنگیدیم با تمام دنیا وپیروز شدیم البته هرکاری یه تاوانی هم داره دفاع از آرمانهای خود واعتقادات خود با هر تاوانی که باشه ارزش داره والبته که خدا با ماست
  • محمد IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 16
    آقای فلاحت پیشه که کارشناس قوانین ومقررات بین المللی هستند.بفرمایند که دشمنی استکبارجهانی باانقلاب اسلامی .ازقبیل تحمیل جنگ 8ساله.ایجاد درگیریهای داخلی.تهدیدهای نظامی پی درپی.ساقط کردن هواپیمای مسافری.تقویت وتجهیز منافقین وگروههای مسلح غیرقانونی.اعزام گروههای جاسوسی وهواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین.تهاجم وشبیخو ن فرهنگی به همه ارزشهای دینی واخلاقی جامعه اسلامی ما .ترورشخصیتهای بزرگ مذهبی .علمی وهسته ای.اعمال تحریمهای مختلف طی سی وسه سال گذشته وبالاخره تحریمهای ظالمانه وهمهجانبه اخیر که سبب بسیاری از گرفتاریها و مشکلات اقتصادی و غیره برای ملت مقاوم و مظلوم ایران اسلامی شده است مطابق کدامیک از قوانین،مقررات،کنوانسیونهای بین المللی ،فصول و مواد سازمان ملل و شورای امنیت بوده است.والسلام
  • مقدم IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    1 9
    ما باید بعنوان یک یک کشور قوی در منطقه اقتدار خودمون را نشان بدهیم اول باید نیروی دریای با تجهیزات کامل در تنگه هرمز مستقر شود و کلیه رفت امدها را بدقت کنترل نماید و هیگونه معاملات با امریکا را نگذارد داخل یا خارج از تنگه بشود ما باید این کارو چند سال پیش انجام میدادیم
  • محمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    5 12
    اقای فلاحت پیشه قرار نیست که بالای هر مقاله ای که نوشته شد استاد دانشگاه و نماینده مجلس دیگه طرف هر تحلیلی از مسایل کرد حتما درسته حالامن جوون 18 ساله از شهر یاسوج میخوام براتون بگم چرا جنگ نمیشه1_من ادم الکی خوش و کسی که فقط نیمه پر لیوان رو ببینم نیستم برعکس خیلی هم منفی گرام (واقع بین) اگه قرار ه جنگ بود تو این 33 سال میشد با این توان موشکی که ارتش و سپاه دارن با این قایق های تند رو و .... عمرا بتونه2_امریکا بودجه ای برای ایجاد جنگ جدید ندارد3_در صورت حمله به ایران هم سریعا اسراییل رو مورد حمله موشکی قرار میدن اسراییلی که حفظ امنیتش از خود امریکا براش بیشتر اهمیت داره اونهم توان موشکی سپاه و ارتش
  • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    3 17
    نظر رهبری . فصل الخطاب است
  • مجید IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    11 1
    به نظر من ایران تنگه هرمز را هرگز نمیبنده
  • فرامرز IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    1 14
    ما باید جلوی غرب بایستیم. مگه تو هشت سال جنگ جلوی تمام دنیا وای نستادیم .
  • arassh IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 14
    به نظر من ببندیم اگه جنگ هم بشه مردونه میجنگیم
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    1 8
    به اعتقاد من اگه تنگه هرمز بسته شود هيچ جنگي صورت نميگيرد ايران امروز از نظر جنگي ايران توانمنديست قدرتهاي بزرگ هم به اين مسئله اعتقاد دارند و اساسا جنگ هزينه هاي بزرگي در بر دارد ، بهمين راحتي نيست ايران امروز نه عراق است نه افغانستان ، بلكه سرزميني است با توانمندي هاي خاص كه در مقابل تحريم ها هرگز به زانو در نميآيد و من يقين دارم اوضاع اقتصادي را ميتوان با برنامه ريزيهاي مدبرانه به گونه اي بهبود بخشيد ..... اما قبل از هر تصميمي بايد عواقب و عوايد بستن منطقه استراتژيك هرمز مورد بررسي و كارشناسي قرار گيرد . و آيا بستن تنگه را چقدر ميتوان ادامه داد ... و خيلي آيا ها ديگر
  • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    0 2
    3درصد از بهای نفت برای اجازه عبور خیلی کم هست . حداقل 10 درصد