فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از تصویب تشکیل یگان انتظامی شهرداری تهران برای پوشش تفرجگاه‌های شهر خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه پانزدهمین همایش تخصصی معاونین اجتماعی فرماندهی انتظامی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا گفت: خوشبختانه موانع پیش‌رو در زمینه شکل‌گیری این یگان از بین رفته است که ما امیدواریم در سال آینده یگان انتظامی شهرداری در تفرجگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند. اگر در جایی این یگان‌ها نیاز به کمک داشته باشند، پلیس در کنار آنها حضور خواهد یافت.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در پاسی از نیمه‌شب مردم در تفرجگاه‌ها حضور می‌یابند چون این نشان از وجود امنیت و احساس امنیت در بین مردم است.


برخورد با تورهایی که اخلاقیات را رعایت نمی کنند
وی به برگزاری تورهای شاد اشاره کرد و گفت: ‌تورها باید شاد باشند اما اگر اخلاقیات در آنها رعایت نشود از نظر ما جرم است لذا پلیس اماکن با مشاهده هرگونه از این تخلفات به شدت و بدون هیچ اغماضی وارد عمل خواهد شد.


مسئول برخورد با عرضه کنندگان قلیان وزارت بهداشت است
احمدی مقدم در پاسخ اینکه برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان تا چه زمانی با مماشات همراه خواهد بود، اظهار داشت: مسئول اصلی برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان ستاد مبارزه با دخانیات است که مسئولیت آن با وزارت بهداشت است. اداره اماکن پلیس در جلسات این ستاد شرکت می‌کند و بر اساس تکالیفی که آن ستاد تعیین می‌کند فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. گام اول برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان اصناف هستند و وزارت بهداشت باید به کار آنان نظارت داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ بعضی تلاش دارند نیروی انتظامی را در این مقوله در صف اول قرار دهند. این در شرایطی است که بعضی از اصناف کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

 

رسانه‌ها با انتخاب برخی تیترها امنیت روانی را برهم نزنند
فرمانده ناجا گفت: به رسانه‌ها توصیه می‌شود در انتخاب تیترهای خود دقت کنند و با انتخاب برخی از تیترها امنیت روانی جامعه را بر هم نزنند.
مقام ارشد ناجا ادامه داد: در نوع انتشار اخبار نیز باید به نحوی عمل شود که حس ناامنی در جامعه ایجاد نشود و همچنین اخبار به نحوی انعکاس نیابد که رسانه‌های بیگانه با جوسازی به دنبال متشنج کردن افکار داخلی باشند. برای مثال چندی پیش یکی از رسانه‌های خارجی اعلام کرد که جواب آزمایش الکل و اعتیاد 27 درصد از رانندگان در ایران مثبت است این در شرایطی است که تنها 5 دهم درصد از کسانیکه دچار خواب آلودگی و یا عدم کنترل مناسب خود می‌شدند جواب تستشان مثبت بود.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در دنیا تعداد الکلی‌ها ده برابر معتادان است این در شرایطی است که الکلی‌ها در ایران تنها یک دهم جمعیت معتادان را تشکیل می‌دهند. ما فردی را که بخواهد در ایران دائم‌الخمر باشد بسیار کم داریم.
 

از سینماگران می‌خواهیم تا فیلم خوب بسازند
وی گفت:متأسفانه در مقوله پخش فوتبال از سینماها جو سازی بر علیه ناجا شکل گرفت در حالیکه جریان به شکل دیگری بود و همیشه این نیرو حمایت خود را از هنرمندان و سینماگران ارائه داشته‌اند.
وی ادامه داد: ناجا با تولید و توزیع کنندگان فیلم‌های غیرقانونی در تمام برهه‌ها برخورد کرده است و با تمام ظرفیت از سینمای کشور به دفاع پرداخته است ما از سینماگران می‌خواهیم تا فیلم خوب بسازند و به دنبال حاشیه نباشند چرا که ما در مرز قانون افتاده‌ایم و براساس آن عمل می‌کنیم.
وی گفت: ما برای اینکه بتوانیم در حوزه اجتماعی موفق عمل کنیم باید پرونده‌های واقعی را در اختیار فیلمسازان قرار دهیم تا خطوط قرمز به خوبی مشخص شود چرا که نه ما خط زرد داریم و نه خط نارنجی. سقف عمل ناجا قانون است و نسبت به اجرای آن کوتاه نمی‌آید.
 

بالا و پایین‌ رفتن شاخص‌های جرم مهم نیست
وی ادامه داد: اگر مراسم‌ها و جشن‌هایی در پارک‌ها برگزار شود حفظ امنیت و شادی در بین مردم افزایش می‌یابد تأمین امنیت مردم در ابعاد مختلف وظیفه حکومت دینی است.
این فرمانده ارشد انتظامی ادامه داد: بالا و پایین‌ رفتن شاخص‌های جرم مهم نیست بلکه مردم باید در آسایش روانی قرار گیرند و امنیت خاطر داشته باشند. در دنیای پر سرعت امروز که یک جنایت کوچک که می‌تواند احساس ناامنی را در گوشه و کنار جهان بوجود آورد دقت عمل و ظرافت کار و سرعت عمل پلیس را می‌طلبد.
وی ادامه داد: شتاب‌زدگی، افزایش حرکت مادی‌گرایی و افزایش حرص و آز از مهمترین پیامدهای دنیای امروزی است که مقوله امنیت را با چالش روبرو ساخته است.


در یک دهه اخیر جرایم کاهش یافته است
احمدی مقدم با اشاره به گرانی برخی از اقلام در سطح کشور گفت: اگر پدری نتواند نیاز فرزندش را تأمین کند این نیاز بعدا به صورت انتقام‌جویی در جامعه بروز خواهد کرد و افراد فکر می‌کنند با ریسک‌پذیری و خطر حق خود را از جامعه بگیرند.
احمدی مقدم بیان داشت: هم‌اکنون موضوعات نگران کننده در سطح جامعه در حال افزایش است این در شرایطی است که ایران تنها کشوری بوده که در یک دهه اخیر جرایم در آن کاهش یافته و تجربه موفقی را در این سطح به دست آورده است.
فرمانده ناجا با اشاره به نقش معاونت اجتماعی در ارتقا امنیت اظهار داشت: مطالبه‌سنجی، افکارسنجی، رصد اجتماعی و بررسی مسائل مورد نیاز مردم از مهمترین وظایف معاونت اجتماعی در ناجا محسوب می‌شود. همانطور که نظرسنجی‌ها در معاونت اجتماعی بررسی می‌شود باید تهدیدها نیز شناخته شده و روشنگری‌های لازم به مردم ارائه شود.
احمدی مقدم بیان داشت: روند کنترل جرایم ناشی از رویکرد اجتماعی و نرم پلیس است این در شرایطی است که رویکرد قهر‌آمیز همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد. ما از معتاد و مجرم بیزار نیستیم بلکه بر این باوریم که وی در دام شیطان افتاده و باید او را نجات دهیم. اصلاح مجرمان یکی از پایه‌های بنیادین قانون اساسی به حساب می‌آید.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: یگان ویژه و مرزبانی که سخت‌ترین یگان‌های خدمتی در ناجا هستند باید این مهم را مورد توجه قرار دهند و بدانند که رویکرد ما رویکردی اجتماعی است اما مردم نیز باید بر این نکته واقف شوند که اگر خشونتی از طرف پلیس رخ می‌دهد برای جلوگیری از بروز یک آسیب‌بزرگتر در سطح جامعه است.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به تهدیدات نرم و کسانی که اقدام به دزدیدن اخلاق و شخصیت افراد می‌کنند گفت: یکی از اهداف اصلی ناجا جامعه محوری است لذا ما باید به این نکته واقف باشیم که مردم به دنبال اوقات فراغت خود هستند این در شرایطی است که هنوز صدا و سیما نتوانسته برنامه‌های موفقی را در زمینه فساد اخلاقی و ماهواره تولید کند همین کمبود باعث شده تا بخشی از مردم به استفاده از ماهواره روی بیاورند.
وی به ضرورت‌های ایجاد یک سیستم نظامند پاسخگویی در ناجا اشاره کرد و گفت: هر مسئولی در ناجا باید نسبت به وظیفه خود و محدودیت‌های عملیاتی خود پاسخگوی سوالات باشد تا از این طریق از ایجاد گاف‌های رسانه‌ای جلوگیری کرد.
احمدی مقدم گفت: داشتن قدرت بیان و قدرت استدلال یکی از ضروریت‌هایی است که باید مأموران ناجا از آن بهره‌مند شوند تا به عنوان مرجعی کامل در بین مردم شناخته شوند.
فرمانده ارشد ناجا بیان داشت: از آنجایی که نیروی انتظامی بر خلاف نیروهای دیگر امنیتی در کشور با مردم در تماس بوده و از اقتضائات اجتماعی بهره‌مند است باید مطالبات مردم را کشف کند و عکس‌العمل‌های مردم را نسبت به طرح‌های خود ارزیابی کند. اگر با قدرت اجتماعی ما بتوانیم احساس امنیت را افزایش دهیم یقینا دیگر نیاز به استفاده از سخت‌افزارها نیست.


ما در زمینه گزانی وظیفه نداریم
وی در پاسخ به اینکه افزایش گرانی در سطح جامعه ناامنی‌هایی را پدید می‌آورد آیا ناجا نشستی را با مسئولان دولتی در این زمینه داشته است یا خیر، گفت: ما در زمینه گرانی و مسائل مرتبط با آن وظیفه‌ مستقلی نداریم. این در شرایطی است که پلیس با هرگونه احتکار، کم‌ فروشی و غش کردن به عنوان یک جرم برخورد می‌کند.
وی ادامه داد: ما بازار را رصد کرده و عواملی را که موجب حادثه و یا ناامنی در بین اصناف مختلف می‌شود را بررسی و با اطلاع‌رسانی به مسئولین دولتی و ارائه راهکارها به دنبال رفع مشکل برمی‌آییم.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =