لوکاس کایزر، دانشجو و محقق علم منطق در دانشگاه دیدروی پاریس موفق به طراحی نرم افزاری شده است که با تماشای شیوههای بازی کاربران در بازیهای کامپیوتری گوناگون مثل Connect 4 میتواند به تقلید عملکرد آنها بپردازد و حتی بازیکنان را با شیوههای خودشان شکست دهد.
Connect 4 یک بازی دو نفره است که در آن هر بازیکنی که خانههای بیشتری را با مهرههای رنگی به خود اختصاص دهد برنده خواهد شد.
این نرم افزار از ابزار استاندارد پردازش تصاویر برخوردار است که به آن امکان میدهد تغییرات را در قسمتهای مختلف یک بازی تشخیص دهد و همچنین اطلاعات اضافی و نالازمی مثل حرکات دست بازیکنان را نادیده بگیرد. این نرم افزار با تماشای تصاویر نحوه انجام بازیهای کامپیوتری به وسیله کاربران میتواند قوانین مختلف مثل حرکات غیر قانونی و یا اشکال گوناگون تخته بازی Connect 4 هنگام برد و باخت را یاد بگیرد و به حافظه بسپارد.
گفتنی است این نرم افزار هوشمند میتواند تمام گزینههای ممکن برای انجام یک حرکت را بررسی کند و گزینهای را انتخاب کند که از مطلوبیت بیشتری برخوردار است. البته عملکرد هوش مصنوعی در این زمینه به میزان پیچیدگی بازی بستگی دارد. بازیکنان در Connect 4 در هر دور بازی انتخابهای محدودی دارند و این بدان معناست که هوش مصنوعی این نرم افزار جدید کار سختی برای سنجیدن راههای پیش روی خود ندارد و شکست دادن آن کار دشواری است.
هوش مصنوعی این نرم افزار هنوز آنقدر پیشرفته نیست که بتواند قوانین و راه و چاه بازیهایی را که برد و باخت در آن به نحوه حرکت مهرهها بستگی دارد یادگیری کند. برای مثال در بازی شطرنج اگر مهره شاه یک بازیکن محاصره شود و این مهره هیچ حرکتی نداشته باشد، بازی به پایان میرسد. با وجود این، کایزر امیدوار است نرم افزار او در آینده به این سطح از هوشمندی دست پیدا کند.
newscientist/نسترن صائبی
نظر شما