فارس نوشت:

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حذف سن 59 سال برای معافیت فرزندان ذکوری که پدرشان در این بازه سنی قرار داشت در جهت عادلانه کردن سربازی بوده است.
سردار موسی کمالی گفت: متاسفانه با حذف سن 59 سال در معافیت فرزندانی که پدر آنها در این بازه سنی قرار گرفته بود جوسازی های شدیدی صورت گرفت.

وی ادامه داد: قانون جدید و اصلاح قانون قدیم اهدافی داشت که بخش عمده آن مربوط به عادلانه کردن خدمت سربازی است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: در قانون جدید تنها به فرزندانی کفالت پدر داده می شود که پدر آنها قادر به اداره خود نباشد. ما بر این باوریم که باید بر اساس نیازها و آن چیز که عدالت حکم می کند قانون را به پیش ببریم. برای مثال چرا کسی که پدرش در سن 59 سالگی قرار دارد باید معاف شود ولی کسی که پدرش در شرایط نامناسب است و تنها 58 سال سن دارد نباید از معافیت بهره مند شود.

این مقام ارشد نظامی ادامه داد: صرف داشتن سن 59 سال نمی‌تواند پایه مناسبی برای احقاق عدالت به حساب آید چرا که شاید فردی در این سن باشد ولی به دلیل تمکن مالی هیچ نیازی به فرزند خود برای سرپرستی نداشته باشد لذا فرزند ذکور این افراد از خدمت معاف نخواهند شد و در مقابل آن اگر کسی حتی در سن 50 سال قرار داشته باشد و توانایی مالی و جسمی مناسبی برای گذران زندگی خود نداشته باشد با توجه به پرونده تشکیل شده یک فرزند ذکور وی از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه این قانون باید از 22 آبان سال قبل به اجرا در می آمد ولی ما این فرجه را گذاشتیم که هر کس در سال 90 واجد شرایط معافت سن پدر بوده است با مراجعه به مراکز سازمان وظیفه عمومی تا پایان شهریور ماه امسال از این نوع معافیت استفاده کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    25 18
    من یه سوال دارم و اونم اینه که اگر کسی برادر داشته باشد و البته برادرش ازدواج کرده باشد چه طور؟ آیا باز هم به دلیل مشکل پدرش می تواند معاف شود؟
    • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      4 4
      نه نمي شه منم همين مشكل رو داشتم
    • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      2 2
      خیر
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      3 37
      خیلی جالبه,همه اینجا شاکی هستند که چرا معاف نمیشند,ما رفتیم خدمت شما هم خواهید رفت و اگر نرفتید این یعنی بی عدالتی,همه مشکل دارند ما هم بیکار و بی مشکل نبودیم که بریم خدمت
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    34 3
    بازم حرف هاي تكراري سردار كمالي، اگه كفالت ٥٩ سال بي عدالتيه، چطور شد ٦٥ سال؟؟؟ همينهايي كه گفتيد در مورد ٦٥ سال هم صدق مي كنه. ما كه با اين موضوع كنار اومديم ولي بدونيد كه به ما بد كرديد.
    • مظلوم IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      13 1
      نظام وظیفه اگر میخواد عدالت اجرا بشه تمامی قوانین جدید رو از ابتدای سال 92 شروع کنه لااقل اونایی که برنامه زندگیشون به هم ریخته متضرر نشن .
    • بدون نام MY ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
      21 4
      عدالت به اینه که تغییر قانون (حذف معافیت 59 سال، افزایش زمان سربازی ، لغو امتیاز فارغ التحصیلان و ...) برای مشمولان جدید (مثلا متولد 74 به بعد) اعمال بشه که تازه اول جوانی هستند نه کسانی که بر مبنای قانون چند ده ساله برنامه ریزی کرده اند و ادامه تحصیل داده اند... اثرات منفی سربازی برای مشمولان تازه خیلی کمتر است . در حالیکه کسی که سن بالا رفته و الان موقع کار و ازدواجش هست با حذف معافیت کفالت و افزایش مدت سربازی بیشترین لطمه رو می خورد. اگر میدانستیم این بازی رو می خواهید در آورید همان موقع 18 سالگی سربازی میرفتیم نه اینکه خودمون رو با اینهمه سختی و گرانی مشغول تحصیل کنیم.. دیگه اینجوری ما دهه شصتی ها با این وضعیت امیدی به کار و ازدواج نخواهیم داشت.
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    19 6
    با سلام همیشه برای پدر نیازمند کمک فکری شده سردار کمالی بفرمایند اگر پدری مشمول ؛ فرزندی نیازمند نگهداری و مراقبت داشت تکلیفش چیست ؟؟ آیا وقت آن نرسیده فکری برای پدرانی که سرپرست و نگهدار زن و بچه خود هستند و بعضی شان هم بالای 30 سال هستند و به هر دلیلی نشده در گذشته خدمت کنند بشود ؟؟
    • بدون نام IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      15 1
      با اینهمه مشکلات جامعه باید یه فکری بحال این قشر کرد
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      9 2
      من هم همین رو بارها سوال کردم ولی به جوابی نرسیدم. خواهر نیازمند سرپرست ، پدر نیازمنند ، مادر نیازمند به سرپرست ، پس زن و بچه چی در این وانفسای گرانی .....
    • امیرحسین IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      5 17
      چرا شخصی به هر دلیلی نرفته خدمت ؟؟؟ چرا ما ها رفتیم ؟ پدر بنده هم دیابت نوع یک داشت ، تک پسر هم بودم . 54 سال هم سن داشت . گفتن فقط در صورتی معاف میشید که پدرتون یک چشم یا کلیه رو از دست داده باشه ! ما که رفتیم پس شما هم اگه دلیل خوبی ندارین باید برین
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    12 5
    قرار دادن تا پایان شهریور ماه هم بی عدالتی است...
  • حامد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    35 2
    جناب آقای کمالی اون زمان که سربازی رو میفروختید من پول نداشتم بخرم و بدلیل مشکلات مالی و مریضی پدرم نتونستم خدمت برم و الان با دو تا بچه و زندگی مستاجری و 35 سال سن مشکل خدمت دارم الان که میخواهید عدالت رو اجرا کنیدلطفا یا پول اونها رو برگردونید یا یه فکری هم برای ما بکنید
    • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      7 40
      با این همه مشکل می خواستی ازدواج نکنی! قانون رو که نمیشه برای افرادی مثل شما تغییر داد
    • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      7 33
      شما تونستی زن بگیری,نتونستی تشریف ببری سربازی؟!!!!!!
    • مایس کریمی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      4 0
      من کاملا با شما موافقم من در اول جوانی بار زندگی و نداری پدر و با داشتن دو خواهر از همه مهمتر وجود مادر سرطانی نتوانستم برم خدمت الان 31 سالم بازهم مشکلاتی دارم ما چه باید انجام بدیم بهتر خدمت رو حرفه ای کنند
    • کمیل A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      3 1
      باسلام. من پدرچهارتا بچه ام خدمت سربازیمو تاآخرنرفتم حالا 36سالمه ٬اگه برم خدمت بچه هامو به کی بسپرم نگهشون دارن خانمم ترکمون کرده حالاشما بگین چکنم
  • بهروز IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    5 4
    آره انصافا این قانون جدید که سن پدر واسه معافیت کفالت ملاک نباشه خیلی بهتره.آخه تواین شرایط سخت زندگی مردها تو سن 48تا55 دیگه واقعا ازکارافتاده میشن.بخصوص اگه تمکن مالی خوبی نداشته باشند که دیگه الفاتحه.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    18 2
    پدر 55 ساله من رفته با یک دختر که 30 سال از خودش کوچکتر است ازدواج موقت کرده و به ما پول و خرجی نمی دهد . کسی را هم نداریم. می ترسیم خانه را هم از ما بگیرد. خودم هم دانشجو هستم. به ما فقط همین تعلق گرفته است.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      5 20
      ایول به بابای تو. دمش گرم
  • امین IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    16 29
    با سلام به نظر من سربازی برای همه لازم هست ونباید یه تعداد معاف بشن به همین دلیل مسولان باید خدمت سربازی رو کم کنن مثلا 10 ماه به هر فردی حداقل چند ماه سربازی بره خیلی خوبه من اعتقاد ندارم یکی نره و یکی هم زیاد تو خدمت سربازی باشه این عدالت نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    25 1
    من یک زن پزشک هستم. از 5 سال پیش که از همسرم جدا شده ام با یکی از فرزندان پسرم زندگی می کنم. مخارج خودم و فرزندم را شخصا تهیه می کنم و نیاز مالی ندارم اما از تنها بودن در منزل در کنار همسایه هایی که حق زن را به عنوان شهروند قبول ندارند نیز نگرانم. آیا می توانم به دلیل مسائل امنیتی شخصی درخواست کفالت برای فرزندم کنم؟ فرزند دیگرم که به خدمت سربازی رفته اصلا نه دوست دارد با من زندگی کند نه سراغی از من می گیرد. حتی در حد یک تلفن. تکلیف من چیست. موضوع همیشه تمکن مالی نیست. در ضمن 52 سال هم سن دارم.
    • مهران IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      9 0
      معافيت کفالت مادر فاقد شوهر شرایط مکفول (مادر) : - مادر، بیوه یا مطلقه باشد. - مادر پسر دیگری که بالای 18 سال باشد نداشته باشد (مگر آنکه این فرزند توانائی کفالت نداشته باشد). به نظر من شما نمیتونید ازاین قانون استفاده کنید چون به هرحال شما 2پسر دارید.
  • پوریا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    5 3
    این قانون جدید و تعیین فرجه تا شهریور هم عین بی عدالتی و اجحاف در حق بقیه است وهیج دلیلی وجود ندارد که کسی صرف داشتن 65سال سن حتما ناتوان است و تک پسرش باید معاف شود عدالت واقعی وقتی اجرا می شد که سن جدید 65 تعیین نمی شد و این قانون از همان 22 آبان اجرا می شد
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    9 0
    كي اعلام كرديد از آبان قرار بوده اجرا كنيد. ما كه شب خوابيدم صبح بلند شديم گفتن سن از 59 شده 65.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    5 2
    ایا این قانون برای تک فرزند ها فقط صدق میکند یا اگر پدری از کار افتاده با 3 فرزند باشد ایا یکی از انها می تواند معاف شود؟؟؟
  • mohammad IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    17 3
    این قانون را برای متولیدن 70 به بعد حذف کنید و بچه های دهه شست که سختی های زیادی را در دوران کودکی و جنگ تحمل کردند و بر اساس قانون قبلی سریازی روی معافیت کفالت حساب کرده و برای خود برنامه ریزی کرده بودند با قانون قبل معاف کنید ... واقعا چند نفر هستند که متولد قبل از 70 باشند و تا الان هم غیبت نخورده باشن و تک پسر باشن ... شما را به خدا مردم را اینقدر اذیت نکنید
  • ممممم IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    10 0
    من که پدرم 54سال داره وبعلت تصادف ضربه مغذی شده و15ساله یک ریال هم درامد نداشه وبه من که تنها پسرشم معافیت نمیدن ومیگن باید حتما جایی از بدنش فلج باشه بی عدالتی نیست؟!حالا من چیکار کنم؟اگه برم سربازی پدرمادر وخواهرم چیکار کنن چی بخورن؟
  • هانی US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    6 0
    من که پدرم فوت کرده و هر دوتا برادرامم خدمتشونو انجام دادن و هر دوتا هم متاهلن! آخه من چرا نمی تونم معاف شم! پس معافیت کفالت به کی قرار تعلق بگیره!؟
  • حسین DE ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    4 1
    در شرایط سخت زندگی امروز یک فرد متاهل که الان بالای 30 ساله هست چطوری با زن و بچه بره سربازی تو را به خدا فکری برای این افراد متاهل بکنید یا حداقل بگین کسی دیگه تا خدمت نرفته حداقل زن نگیره - حداقل شرایط عفو رهبری رو تا سال 60 اجرا کنید
  • امیر IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    0 3
    تو رو خدا شما راهنمایی کنید .تو سایت که جواب نمیدن اس ام اس هم که میدم میگه نامفهومه به سایت مراجعه کنید....من پدرم 28 تیرماه 91 وارد سن 60 سال شد یعنی 59 سال تمام شد من تک پسرم آیا این زمان پایان شهریور 91 برای استفاده از قانون کفالت شامل حال من هم میشه ؟
  • taha IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    سلام تو رو خدا بگید پدر من متولد اسفند 1332 میخوام بدونم مشمول این طرح که تا اخر شهریور ادامه داره میشم یانه همین که 59 سال تمامه میشه یا نه؟
  • لقمان IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 0
    1.سلام به همگی من چهارشنبه گذشته یعنی ۸/۶/۹۱ کمیسیون بدوی برگزار شد …. قانون ماده ۶ بهزیستی نوع معافیت کفالت به حساب میاد بعداز تاییدیه کمیسیون پزشکی کمیسیون بدوی برگذار میشود که سرهنگ رویت می کند و پرونده می رود برای صدور کارت.بنده مورخ ۲۵/۱۱/۶۴ به دنیا اومدم و در تاریخ ۲۵/۱۱/۸۶ باس خودمو معرفی می کردم سوابق بستری که مادرم دارد و با تاییده کمیسیون بهزیستی شهرستان و استان برای سال ۸۹ است. یه نامه روان پزشک برای سال ۸۴ و یه نامه از بهزیستی برای سال ۸۴ دارم منتها کمیسیونی که بهزیستی استان تایید کردن برای سال ۸۹ می باشد. لازم به ذکر است دوتا برادر بزرگتر از خودم دارم یکی معافت و دیگر پایان خدمت دارند. آیا غیبت و دو برادر من امکان لغو پرونده یا رد شدن پرونده معافیت من می شود ؟
  • دشتی EU ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    8 1
    من هم همین رو بارها سوال کردم ولی به جوابی نرسیدم. خواهر نیازمند سرپرست ، پدر نیازمنند ، مادر نیازمند به سرپرست ، پس زن و بچه چی در این وانفسای گرانی ..... چرا پدر و مادر و خواهر نیازمند مراقبت است اما زن و فرزند مشمول نیازمند مراقبت نیست؟جواب بدید
  • amin IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    1 1
    با عرض سلام و خسته نباشید من یه سوال دارم میگم ما 4 تا برادریم که خانواده شهدا هم هستیم می خواستم بپرسم که برادر بزرگم رفته سپاه و بردار دومی به خدمت سربازی رفته اما برادر سومی با استفاده از خانواده شهید معاف شد می خواستم بدونم برادر چهارم معاف میشه؟ با این تفاوت که پدرم 77 سال و مادرم 66 سال است می خواستم بدونم که من شرایط معافیت کفالت را دارم یا نه لطفا بزودی جوایم دهید . باتشکر
  • سجاد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    3 2
    من تیرماه سال 92 ///18 ساله می شوم وپدرم بهمن 91 ////60ساله مشود وتحت پوشش کمیته امداد هم هستیم وقبلا پدرم سکته قلبی خفیف داشته بهمین دلیل تهت پوشش کمیته هستیم 3برادر و3خواهر دارم دوتا از برادرام خدمت شان راتمام کرده اند ویکی از خواهر هایم ازدواج کرده خاستم ببینم معاف می شوم یا خیر؟ باتشکر
  • مهدی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 2
    سلام خسته نباشید.ما خانواده شهید هستیم برادرم از مافیت برادی استفاده کرده ولی الان استخدام نیروی مسلح شده آیا میتوانم مافیت برادرم را باطل کنم و خودم استفاده کنم.اگه زحمت نیست جواب سوال رو زودتر پاسخ بدین بد جور احتیاج دارم.تکلیفم روشن میشه برم یا نه ممنون میشم
  • مجید IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    0 2
    سلام من متولد 1369/11/1 هستم و الن فعلا معافیت تحصیلی دارم و پدرم 61 سالش است و یک کلیه و کیسه صفرا ندارد و یک کلیه در هم مریض است آیا من میتوانم کفالت بگیرم خودمم تک پسره خانواده و دو خواهر که هردو ازدواج کردند و رفتند.
  • محمد CN ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    0 0
    سلام من یک پدر دارم که از پا فلج بوده و سنش حدودا 51 سال است و مادری دارم که از پا شل شده است و تنها یک خواهر کوچک دارم آیا من میتوانم کفالت پدر بگیرم ؟
  • یوسف IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 2
    سلام من متولد 1366 هستم و دارای همسر و دو فرزند دختر هستم . آیا معافیت شامل حال من می شود ؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 0
    پدر اگر بازنشسته باشد میتوان کفالت گرفت؟
  • سید حیدر اشرف A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 0
    با سلام.. من یه صحبتی دارم در مورد وضعیت زندگیم تروخدانظر بدید من برم خدمت عدالته؟ مادر 63 ساله ای دارم که مریضی اعصاب و قلب و پوکی استخوان داره و پدرم هم 25 ساله که فوت شده برادرام و خواهرامم ازدواج کردن و رفتن و من الان به عنوان فرزند اخر با مادرم زندگی میکنم لیاقت مداقبت از مادرم نسیبه من شده ولی حالا به هر دری زدم بسته بود و 92/8/1اعزامم.ای عدالته که من مادر پیر نیازمند مراقبتمو ول کنم و برم به خدمت جمهوری اسلامی؟ایا در دین ما خدمت به مادر واجب تره یا خدمت سربازی
  • محمد A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 0
    سلام من تازه 18ساله شدم وپدرم 61سالشه،دوتا خواهر مجرد هم دارم میتونم معافیت کفالت بگیرم،باتشکر
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    4 0
    با سلام.من 24سالمه پدرم 73سالشه ومادرم 66سال دوتا برادر دارم که یکیشون سربازی رفته ویکیشم معافیت پزشکی گرفته 6تاهم خواهر دارم که همه خواهر برادرامم ازدواج کردن.وضعیت زندگی خوبی نداریم پدرم دیسک کمر داره و مادرم بیماری قند وفشارخون.مراقبت از پدر ومادرم به عهده منه حالا میگن باید بری سربازی اخه این عدالته شمارو به خدا
  • د GB ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    5 0
    عدالت اینه که سربازی بشه اختیاری نه اجباری
  • الیاس A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    1 0
    بنده دارای چهاربرادر که همه خدمت کردند وازدواج کردند بجزیک برادر که قبل از من است وازدواج نکرده وبرادر ناتنی من است وپدرم 65سال سن دارد وبیماری قلبی وچند بیماری دیگر دارد آیا معافیت به من تعلق میگیرد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام من میخوام اینو بگم که 18 ساله ام.ازدواج کردم. وهم تک فرزندم وپدرومادرم مریضها که 60 سال عمره پدرم در روستا زندگی میکنیم .خواهشا جواب بدید