بهمن کشاورز

در رابطه با آیین‌نامه‌ای که رییس قوه قضاییه از آن خبر داده و به موجب آن افرادی که در پرداخت مهریه و دیه معسر هستند و یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد به زندان نخواهند رفت، توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست؛

اول: اصل بر ملائت افراد است مگر این که خلاف آن با دلیل ثابت شود. بنابراین اگر کسی که ابتدا در شرایط عادی ملی‌ء بوده و بر این مبنا تعهدی را قبول کرده است بعدا مدعی اعسار شود باید آن را ثابت کند و تا کنون روش همین بوده است.

دوم: اما در مورد قائل شدن ویژگی استثنایی برای مهریه و دیه، بنده موافق این امر نیستم. اگر همه افراد مدیون به جز کسانی که به جهت ارتکاب جرم – مثلا کلاهبرداری یا خیانت در امانت و مانند اینها – محکوم شده‌اند مشمول این ضابطه قرار گیرند، آنگاه موضوع قابل قبول خواهد بود.

سوم: در گذشته نسبتا دور قانونی داشتیم معروف به «منع بازداشت بدهکاران». به موجب این قانون بدهکاران بابت عدم پرداخت بدهی حقوقی یا اجرایی خود بازداشت نمی‌شدند و بازداشت مالی منحصر بوده به جزای نقدی و بدهی‌های ناشی از ارتکاب جرم. به عبارت دیگر هیچکس بابت «نداشتن» - بدون این که سوءنیتی داشته باشد و جرم مالی مرتکب شده باشد- بازداشت نمی‌شد.

این روش مقبول جهان امروز است. اگر آنچه ریاست محترم قوه قضاییه گفته‌اند مقدمه‌ای باشد برای منع بازداشت همه بدهکاران مدنی، این اقدام را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از ابزارهای مختص امور کیفری در امور مدنی (حقوقی) اصولا قابل تایید نیست. والسلام

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    12 5
    با سلام مشكل د ر دادن مهريه نيست. مشكل اينجاست كه در توان مرد نيست يكجا ان را پرداخت نمايد.آيا با رفتن مردي به زندان مهريه خانم پرداخت ميشود؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    18 6
    مهریه یعنی چی .الان زنها هم تراز مردها در بیرون کار می کنند. بعضی ها درامد بیشتری از مردان دارند.برای چی مردی که کل درامد زندگیش به 1000 سکه نمی رسد باید 1000 سکه مهر کند.مردهای ایرانی زن ذلیل هستند.هر جا که مردها ضعیف باشند جامعه به استضعاف کشیده می شود.چرا زن های چینی و روس بهترین زنهای دنیا هستند چون مفهومی به نام مرد آنجا نمرده است.
  • معلم IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    8 6
    این قسمت که زوج بابت مهریه به زندان نرود اشکال دارد.باید تبصره داشته باشد به این صورت که وقتی زوج به دلایل واهی مثلا خوشگذرانی درخواست طلاق یک طرفه میکند ولی زوجه خواهان ادامه زندگی با زوج می باشد،در اینجا قانون باید از زن حمایت کند تا مهریه خود را بگیرد و حتی زوجه از حق حبس استفاده کند و زوج به زندان برود تا زمانیکه مهریه زن را کامل پرداخت کند.مردان زیادی هستند که با درآمد مالی زیاد و فقط بخاطر اینکه فیش حقوقی ندارند و زوجه نمیتواند ثابت کند که شوهرش درآمد مکفی دارد،اعسار میگیرند ،و مهریه زن قسطی میشود مثلا زوجه باید برای دریافت مهریه314سکه ای اگر ماهانه نیم سکه دریافت کند (یا ربع سکه)628ماه (بیش از52سال)انتظار بکشد و ظلم مسلم در حق زنان است.
  • احمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    10 7
    با تصویب این قانون که زوج به زندان نرود،مردان زیادی درخواست طلاق خواهند دارد
  • حدیث IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    9 7
    چرا قوه قضاییه به حق زن توجه ندارد.در قرآن ذکر شده مهریه حق زن است و وقتی عندالمطالبه می باشد دیگر نیازی به تبصره ندارد.اگر زن برای گرفتن مهریه اقدام کرد باید قسطی شود ولی اگر مرد درخواست طلاق کرد باید تمام و کمال پرداخت کند
  • محمود EU ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    9 5
    فقط حرف می زنید به داد زندانی های مهریه ی برسید
  • رضا EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    5 1
    اما!!! لابد زندانی شدن خوبه!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    10 4
    ای بابا ازدواج کجا بوده که مهریه در کار باشه؟ادم عاقل که ازدواج نمیکنه
  • حمیدرضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    4 3
    خوب بود
  • محمدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    3 5
    وقتی زوج بخاطر هوسبازی خود درخواست طلاق یک طرفه میکند و اموال خود را به نام کس دیگری ثبت میکند و به راحتی اعسار میگیرد چه کسی میخواهد از حق زنان بی پناه دفاع کند؟؟باید قانون به این شکل باشد:اگر زوجه درخواست مهریه کند درحالیکه زوج خواهان ادامه زندگی می باشد،در اینصورت باید مهریه تقسیط شود ولی اگر زوج درخواست طلاق یک طرفه دهد در حالیکه زوجه خواهان ادامه زندگی باشد در اینصورت زوج باید مهریه عند المطالبه را کامل پرداخت کند و کار به تقسیط نرسد ،یا به زندان برود تا تأدیب شود و به زندگی برگردد. مهریه حق مسلم زوجه است و این قانون جدید ظلم در حق زنان است
  • م IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    4 3
    من خواهان زندگی مشترک با شوهرم هستم ولی ایشان بخاطر دوستان زیادی که دارد وبا هم مواد مصرف میکنند و من اجازه نمیدهم در منزل مواد مصرف کنند درخواست طلاق یک طرفه داده و با اینکه تمکن مالی هم دارد ولی چون کارمند نیست وفیش حقوقی ندارد بدنبال گرفتن اعسار است و برای فرار از قانون چند نفر از دوستان معتادش استشهاد محلی امضا کرده اند که ایشان فقیر و کارگر است .حالا قانون چگونه میخواهد از حقوق و زندگی من دفاع کند.من خواهان طلاق نیستم ولی مجبورم از مهریه بعنوان یک اهرم فشار به شوهرم برای بازگشت به زندگی استفاده کنم ولی دادگاه با دادن اعسار به ایشان و آسان کردن طلاق برای مردان کانون زندگی خانوادگی را از بین برده است.پیشنهاد من این است که وقتی مرد درخواست طلاق یک طرفه است مهریه را کامل پرداخت کند
  • مجید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    2 7
    مردی که مرد زندگی نیست باید بره زندان .اکثر زنان فقط بخاطر اینکه شوهر درخواست طلاق میدهد درخواست مهریه میکنند.مهریه زن من 14سکه است و خیلی از زندگی راضی ام و خوشبخت
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
      6 0
      از تعداد سکه ها پیدا است که شما همسرداری را خوب بلد بوده یا فردی دانا مشاور شما بوده است
  • حمید IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    2 0
    بحث فقط مهریه نیست چرا دو نفری که پس از چند سالی از ازدواج شان متوجه میشوند بدرد هم نمی خورند زیر یک سقف زندگی کنند ؟ نه این است بسیاری از افراد متاهل با اینکه هنوز زیر یک سقف زندگی میکنند سالهاست که طلاق عاطفی گرفته اند . فرزندان آنها چه سرنوشتی در جامعه خواهند داشت ؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    6 3
    مهریه باید حذف و مانند سایر امور که از دول غربی تبعیت میکنید مانند انجا شود. درامدی نیست که بتوان مهریه را پرداخت نمود.