مدیرعامل ایران خودرو گفت:در سال جاری، سورن و تندر90 با گیربکس اوتوماتیک و 405 با موتور TU5 عرضه خواهد شد.

رسول شقاقی 

مجمع ایران خودرو برای سال مالی 90، به عنوان آخرین شرکت در مجموعه گروه صنایع خودرویی صبح امروز در سالن ساپکو این شرکت برگزار شد و با فرمولی خاص سود تقسیم کرد.  بر اساس گزارش حسابرس سود انباشته قابل تقسیم صورتهای مالی تلفیقی گروه کمتر از سود انباشته قابل تقسیم صورتهای مالی شرکت اصلی است. بر این اساس سود قابل تقسیم گروه 998 میلیارد تومان است که به ازاء هر سهم 339 ریال می‌شود اما سود قابل تقسیم به دلیل کسورات مالیاتی، 269 ریال است. بر اساس پیشنهاد عسگری مارانی، نماینده سرمایه گذاری ملی، پیشنهاد شد از 269 ریال سود قابل تقسیم، 23 تومان تقسیم شود که از این عدد 18 تومان نقد بوده و باقی جهت افزایش سرمایه و سهام جایزه باشد. همچنین از 269 ریال تا 339 ریال، هر مقدار محقق شد به افزایش سرمایه و سهام جایزه تعلق خواهد گرفت.

لازم به توضیح است که هیات مدیره درخواست تقسیم 13 تومان سود داده بود. نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع نیز پیشنهاد تقسیم 20 تومان کرد. در مجمع فوق 73 درصد سهام‌داران حضور داشتند.  نکته قابل توجه در این گزارش کاهش سود از 18 درصد به 15 درصد در سال 90 نسبت به سال 89 است که گفته شد به دلیل افزایش هزینه‌های تولید رخ داده است. بر این اساس قیمت تمام شده 3 درصد افزایش یافته است. کاهش سود خودروسازان تقریبا در تمام مجامع  احساس شد.

 مشکل تولید 206 حل شد
 در گزارش عملکردی که در مجمع فوق از سوی مدیرعامل گروه اعلام شد، نجم‌الدین، مدیرعامل ایران خودرو، به صورت موکد مشکل تامین قطعات پژو 206 را حل شده دانست. به گفته وی هم‌اینک 82.6 درصد از قطعات 206 داخلی سازی شده و سایر قطعات به دلیل سیاست‌های پژو نه از شرکت مادر بلکه از روشی دیگر تامین خواهد شد. بر اساس این گزارش پژو 405 و پارس و سمند 100 درصد داخلی سازی شده است.
 405 با موتور TU5 و تندر با گیربکس اتوماتیک
 بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو در مجمع فوق در سال 91 سورن و تندر90 با گیربکس اوتوماتیک و 405 با موتور TU5 عرضه خواهد شد. همچنین سبد سوخت این شرکت تا سال 95 به هیبرید 5درصد، دیزل 10 درصد، سی ان جی 15 درصد و بنزین 65 درصد خواهد رسید. در سال جاری تولید موتور ملی پایه گاز سوز 120 هزار دستگاه هدف‌گذاری شده که این عدد در سال گذشته 64494 دستگاه بود. در تمامی سال‌های گذشته تا پایان سال 90، ایران خودرو 22624 دستگاه خودرو صادر کرده که از این تعداد حدود 20 هزار دستگاه به سمند تعلق دارد.  
 فروش اقساطی اینجا هم می‌لنگد
 همچون سایپا، ایران خودرو نیز در وصول طلب از محل فروش اعتباری و اقساطی مشکل دارد، که بخشی از آن به دلیل افزایش فروش قسطی در سال گذشته از 45 به 52 درصد است. در سال 90 ایران خودرو 55000 میلیارد ریال فروش اقساطی داشت. این عدد در سال قبل‌تر 44000 میلیارد تومان بود. این موضوع در مجمع روز پنج‌شنبه سایپا نیز مطرح بود.
 صادرات زیان ده نیست
بر اساس گزارش حسابرس قانونی در سال مالی مورد گزارش 4608 دستگاه خودرو صادر شده که منجر به حدود مبلغ 21 میلیارد تومان زیان ناخالص شده است. در این زمینه معاون مالی ایران خودرو توضیح داد صادرات یک پکیج کلی است و گرچه محصول زیان‌ده است اما صادرات قطعه آن را سودآور کرده است. وی همچنین با توجه به نرخ ارز سرمایه‌گذاری برای صاردات را سودده و صحیح دانست. همچنین زیان‌ده بودن تندر90 نیز که قبلا مدیران پارس خودرو و ایران خودرو به آن اذعان داشتند از سوی حسابرس قانونی مورد تایید قرار گرفت.

/3131

کد خبر 229614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردیبهشتی GB ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    14 0
    اگه مشکل حل شده، کی ماشین ما رو که 3 ماه از موعد تحویلش گذشته رو میدن؟؟؟؟؟ آخه تا کی و کجا باید هزینه سیاست های غلط برنامه ریزی شما رو ما بدیم؟