بی بی سی فارسی به مناسبت 13 آبان به سراغ گروگان های سفارت امریکا در تهران رفت.

در مستندی 30 دقیقه ای که چهارشنبه شب و به مناسبت سی امین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی در تهران از بی بی سی فارسی پخش شد، گروگان ها به ذکر خاطراتشان پرداختند. 
از جمله نکات جالب این فیلم مستند این بود که پیش از پذیرش شاه در امریکا، سفارت هشدار می دهد که ایالات متحده نباید او را بپذیرد. یکی از گروگان ها می گوید که او و همکارانش در سفارت به واشنگتن اطلاع داده بوده اند که اگر ایالات متحده شاه را بپذیرد، آنها زنده به امریکا باز نخواهند گشت. البته توجیه سیاستمداران وقت این بوده که آنها برای معالجه به شاه اجازه ورود به خاک امریکا داده اند. 
«جان لیمبرت» و همسر ایرانی اش «پروانه لیمبرت» دقایقی در این فیلم صحبت می کنند. لیمبرت که به زبان فارسی تسلط دارد گفت به نظرش بدترین نکته این ماجرا این بود که ایرانی ها با مهمانان خارجی شان چنین رفتار کردند. 
یکی دیگر از گروگان ها به نام «رابرت لنگن» نیز گفت در آن روزها به یکی از سران گروگانگیر اعتراض کردم که شما حق ندارید با ما این گونه رفتار کنید. او در پاسخ گفت شما [امریکایی ها] هم حق شکایت کردن ندارید، چرا که در سال 1332 کل ایران را گروگان گرفتید.
یکی دیگر از گروگان ها نیز اعتراف کرد که در مدت 444 روز یک شب راحت نخوابیده و مدام از خواب می پریده است. او ادامه داد دانشجویان چوب و بعضا اسلحه در دست داشتند و وقتی به آنها اعتراض کردیم که شما حق ندارید وارد سفارت شوید و اینجا قسمتی از خاک امریکاست، گفتند نه اینجا لانه جاسوسی است. 
راوی فیلم معتقد بود که علت شکست انتخاباتی جیمی کارتر در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری، ناکامی او در خاتمه دادن به ماجرای گروگانگیری بود و جامعه امریکایی حس می کرد رییس جمهوری ناتوان دارد؛ «آخرین تحقیر کارتر 12 ظهر روزی بود که رونالد ریگان مراسم تحلیف خود را بجا آورد. چرا که تا همان لحظه به هواپیمای الجزایری که برای بازگرداندن گروگانان به ایران رفته بود اجازه پرواز داده نشده بود».  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روشن IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۴
    0 0
    این کار جسورانه امریکا را کوچک کرد ونشان داد هنوز امریکا از ما ایرانیها واقتدارمان بترسد ومیداند تحریم ایران برایش فایده ندارد وتمدیدش میکند.