ایسنا نوشت:

یکی از مهمترین مراحل زندگی هر زنی، بارداری و زایمان است. درد زایمان نشانه خوشایندی برای ورود به مرحله‌ای جدید یعنی مادرشدن و تولد موجودی زنده است و هر زنی آن را با شدت های متفاوت احساس می‌کند.

زایمان یک روند طبیعی است که بدن با این فرآیند سازگار است؛ انقباض رحم برای بیرون راندن جنین، اصلی ترین علت درد زایمان است، اما عوامل فیزیکی دیگر مانند سفت شدن عضلات، مداخلات پزشکی، وضع قرارگیری رحم، ترس و اضطراب و آگاهی نداشتن از شرایط زایمان و تشنگی و گرسنگی از دیگر عللی است که بر میزان این درد تاثیر می گذارد.

مریم صیادی، کارشناس مسوول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان این‌که مطالعات نشان داده است سزارین تا چهار برابر خطر مرگ مادران را افزایش می دهد، خاطرنشان كرد: ترس از درد زایمان باعث رو آوردن مادران به سزارین می‌شود و سزارین هم مانند هر جراحی دیگری عوارضی به دنبال دارد.

وي با تاکید بر این‌که نوزادان سزارینی تا چهار برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن هستند، افزود: این درحالیست که زنان با پشت سر گذاشتن یک زایمان موفق فیزیولوژیک و آسان می‌توانند تجربه‌ای شیرین و موفق داشته باشند.

صیادی ادامه داد: وقتی شرایطی ایجاد شود که آگاهی مادر از زایمان طبیعی بیشتر شود و تصور ذهنی او اصلاح گردد می تواند دردهای خود را کنترل کند و زایمان آسان و بدون عارضه‌ای را پشت سر بگذارد.

وي گفت: برای جلوگیری از ترس و اضطراب مادران، روش‌های زایمان فیزیولوژیک، زایمان در آب و زایمان بی‌درد پیشنهاد می‌شود که لازمه انجام این گونه زایمان‌ها، گذراندن دوره‌های آموزشی در دوران بارداری و افزایش سطح آگاهی در این موارد است که در پایان این دوره‌ها، گواهی صادر می‌شود که بیان می کند زن باردار کلاس‌های آموزشی برای زایمان طبیعی بدون دخالت را گذرانده و می‌تواند یک زایمان ایمن داشته باشد.

وی افزود: زایمان فیزیولوژیک به زایمان کم درد غیردارویی اطلاق می‌شود که با حداقل مداخلات زایمانی صورت می گیرد.

کارشناس مسوول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: مادر قبل از زایمان در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت می‌کند و با روش‌های مختلف زایمانی آشنا می‌شود و آزادانه مجاز به انتخاب شیوه زایمانی خود است.

وی با اشاره به روند زایمان فیزیولوژيک، اظهار كرد: در این روند و در مراحل زایمان، همراه زن باردار در کنار او می باشد و مادر باردار اجازه راه رفتن، حرکت کردن، خوردن و نوشیدن دارد و زایمان در فضا و اتاقی انجام می شود که مادر احساس خوشایندی داشته باشد.

صیادی گفت: کلاس‌های آموزشی شامل یکسری آموزش های تئوری است که نیازهای زنان باردار از نظر تغذیه، بهداشت روان، بهداشت فردی در دوران بارداری، فیزیولوژی بارداری و تغییرات اعضای بدن، برنامه‌ریزی برای زایمان، فرآیند زایمان، مراقبت بعد از زایمان و مراقبت از نوزاد را شامل می‌شود.

وی افزود: در کنار آموزش‌های تئوری، تمرین‌های کششی و ورزش‌های دوران بارداری و تن آرامی وجود دارد که با تقویت عضلات لگن و آموزش نحوه صحیح تنفس، آموزش استقامت زن باردار بالا می‌رود.

کارشناس مسوول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: با آموزش دیدن، زن باردار یاد می‌گیرد درد زایمان را کنترل کند و سرانجام زایمان کوتاهتر و کم عارضه‌ای را تجربه می‌کند.

وی افزود: در استان کرمانشاه نیز زایمان فیزیولوژیک در بیمارستان‌های معتضدی، امام رضا(ع)، بیستون، بیمارستان امام حسین (ع) و در آینده در دیگر مراکز نیز انجام خواهد شد.

صیادی تصریح کرد: این کلاس‌ها برای هر مادر باردار در هشت جلسه تشکیل می شود و مادر باردار از هفته 20 بارداری( ماه پنجم ) می‌تواند در کلاس‌ها شرکت کند.

 


ا301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =