یک ماه پیش نمایندگان ایران و 6 قدرت جهانی در مسکو دور یک میز نشستند تا راه حلی برای مسئله هسته‌ای ابران بجویند.

سید صادق روحانی: نشست یک ماه گذشته در مسکو هیچ نتیجه‌ای نداشت به جز ادامه گفت‌وگو‌ها، اما اینبار در سطح کارشناسان. در مسکو قرار بر این شد که طرف ایرانی و طرف غربی نشستی را در سطح کارشناسان در استانبول ترکیه برگزار کنند.( ایــــنـــجـــــا) ( مجموعه اطلاعات درباره نشست مسکو را می‌توانید ایــــنــــجــــا مطالعه بفرمایید)
طبق این توافق تا کنون دو دور گفت وگو در سطح کارشناسی در استانبول ترکیه برگزار شده است. دو طرف دور اول را 13 و 14 تیرماه (ایـــنـــــجـــــا ) و دور دوم مذاکرات را دیروز (ایــــنـــــجـــــا‌ )برگزار کردند. به نظر می‌رسد دو طرف توافق کرده اند که این نشست‌های کارشناسی به دور از چشم رسانه ها برگزار شود چرا که هیچ کدام از دوطرف (هلگا اشمید معاون اشتون به نمایندگی از
1+5 و علی باقری معاون جلیلی به نمایندگی از ایران) پس از هر دو دور مذاکرات سخنی از مفاد مطرح شده در مذاکرات عنوان نکردند و فقط مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد مرحله بعد مذاکرات ایران و 1+5 میان اشتون و جلیلی خواهد بود.( ایـــنــــجـــا )
ایران در این مذاکرات 5 محور را عنوان کرده که می‌توانید آن‌ها را ایــــنــــجــــا بخوانید. اما مشخص نیست که تا چه میزان این محورهای مبنای مذاکرات دو طرف بوده‌اند.در بند آخر محورهایی که طرف ایرانی مطرح کرده است ذیل سرفصل موضوعات غیر هسته‌ای آمده است: "اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران؛ مسائل منطقه‌یی به ویژه سوریه و بحرین"
این به این معناست که جمهوری اسلامی ایران مسئله هسته‌ای ایران را با آنچه که در سوریه و بحرین اتفاق می‌افتد در یک چهارچوب می‌نگرد. از سوی دیگر بحران در سوریه در چند هفته اخیر به اوج خود رسیده است و این موضوع سایر اخبار منطقه و جهانی ( از جمله برنامه هسته‌ای ایران ) را تحت شعاع خود قرار داده است. ترکیه هم به عنوان یک بازیگر فعال منطقه‌ای و یکی از حامیان اصلی معارضین سوری به نقش آفرینی در منطقه می‌پردازد. علی باقری نماینده کشورمان در مذاکرات اخیر هسته‌ای ( در سطح کارشناسان) پس از برگزاری نشست در استانبول به آنکارا رفت تا با احمد داوود اغلو دیدار کند.  باقری به هنگام ورود به آنکارا از سوی مقامات سفارت ایران در ترکیه مورد استقبال قرار گرفت.وی همچنین پس از دیدار با داوود اغلو به تهران بازگشت.
هنوز تاریخ و مکان مذاکرات آتی دو طرف مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که همانطور که مسئله تحریم نفتی ایران سایه سنگین خود را بر مذاکرات مسکو انداخته بود این بار مسایل منطقه‌ای و به خصوص بحران سوریه بر این مذاکرات سایه انداخته باشد. با بحرانی شدن وضعیت سوریه ایران به عنوان یک متحد قدیمی دولت سوریه سعی در حمایت از این کشور دارد. از سوی دیگر ترکیه که تا کنون سعی داشت نقش میانجی را در مسئله هسته‌ای بازی کند پس از حمایت‌های یک جانبه‌اش از معارضین دولت سوریه نمی‌تواند نقش سابق را بازی کند.
به هرحال باید منتظر ماند؛ هم برای مشخص شدن وضعیت سوریه و هم برای مشخص شدن تاریخ و قطعی شدن مکان مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =