در روزنوشت​های آیت​الله هاشمی​رفسنجانی درباره سال 1363 زمانی که او رییس مجلس شورای اسلامی بود، نامه​ای برای محمدرضا حکیمی وجود دارد که حاکی از تحسین تازه​ترین کتاب​های منتشرشده حکیمی است.

به گزارش خبرآنلاین، کارنامه و خاطرات سال 1363 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درقالب کتابی 580 صفحه‌ای با عنوان «به سوی سرنوشت» از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده که چهارمین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی است که به صورت روزنوشت تنظیم شده است و به دلیل آنکه در زمان وقوع حوادث نگاشته شده است، ارزش تاریخی واسنادی بسیاری دارد چرا که هاشمی رفسنجانی در آن دوره در سمتهای حساسی چون ریاست مجلس شورای اسلامی، امامت موقت جمعه تهران،جانشینی فرمانده کل قوا را برعهده داشت و نیز در سری ترین نشستهای نظام حضور و بروز داشت و از روند تصمیم گیری برخی از مهمترین حوادث آن دوران اطلاعات ذیقیمتی دردست داشته و دارد.


در کتاب «به سوی سرنوشت» چند نامه تاریخی از جمله نامه به امام خمینی(ره)، نامه به یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، نامه به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نامه تعداد از اعضای شورای مرکز حزب جمهوری اسلامی به دبیر کل درباره اختلافات برای نخستین بار به چاپ رسیده است.

 

بر اساس این گزارش در تاریخ 8 مرداد 63 می خوانیم: «هاشمی رفسنجانی در کتاب «به سوی سرنوشت» که خاطرات وی از سال 63 است؛ در صفحات مربوط به 8 مرداد نوشته است: با [آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌] رئیس‌ جمهور مقداری‌ درباره‌ کابینه‌ صحبت‌ کردیم‌. ایشان‌ با چند وزیر از وزرای‌ موجود، مخالفند ولی‌ راهی‌ برای‌ اعمال‌ نظر خود در این‌ مرحله‌ ندارند و مایل‌ نیستند که‌ من‌ در مجلس‌ از آنها دفاع‌ کنم‌. {گفتنی است بر اساس اصل 133 قانون اساسی قبل از بازنگری «وزراء به پیشنهاد نخست‏وزیر و تصویب رییس جمهور معین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس» معرفی می‌شدند}.»

 

همچنین در تاریخ 10 مرداد تصویر نامه دستنویس هاشمی برای استاد محمدرضا حکیمی درج شده که سپاس از کتاب های جدید استاد محمدرضا حکیمی است«الحیات ها» و «خورشید».

 

بنابر گزارش خبرنگار ما، استاد محمدرضا حکیمی به تازگی کتاب پرمخاطب «حکومت اسلامی» و اولین مجموعه شعر خود با نام «بر ساحل خورشید» را منتشر کرده است. در مقدمه کتاب «حکومت اسلامی» می خوانیم: «اگر حکومت، دینی باشد، یک فایده مهم دارد و یک خطر بزرگ. فایده مهم چنین حکومت هایی این است که می توان دین را، و معارف و تعالیم دین را و احکام دین را در اینگونه حکومت ها تعلیم داد، و ترویج کرد و ظاهر شعائر دینی را برپا نگه داشت و نسل ها را به دین توجه داد و با دین و با تعالیم رشد آموز دین تربیت کرد و مردمان دیگر کشورها و حکومت ها را از دین و سیاست دینی و مدیریت دینی آگاه ساخت. اما خطر بسیار بزرگ کدام است؟ خطر بزرگ این است که هنگامی که حکومتی دینی شد، یعنی ادعا شد که حکومت دینی است و نام حکومت دینی و اسلامی بر آن گذاشته شد، هم جامعه داخل و هم جامعه های خارج، انتظار دارند یک مدیریت کاملا سالم و یک حاکمیت والای انسانی ارائه شود. حاکمیتی که - بنابر طبیعت دین اسلام - بیش از اینکه اعمال قدرت کند، به تربیت بپردازد و «فرهنگ سازی» در هر زمینه را «اصل» بداند. حاکمیت دینی در واقع یک نوع خدمت است به معنای پشتیبانی و نزدیکی به مردم و حفظ منافع و مصالح دنیوی و اخروی مردم، نه تنها وادار کردن مردم...یا اقتدارگرایی...» این کتاب مفید و مستند در 10 فصل و ذیل عنوان ویژگی های حکومت های صالح به ویژگی های «انسانی، فرهنگی، حکومتی، حقوقی، اخلاقی، اجرایی، مردمی، اجتماعی و اقتصادی» تنظیم شده است. همچنین در انتهای برخی فصول، نگاهی اجمالی به کل فصل درج شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سایر روزنوشت های هاشمی رفسنجانی در سال های دهه 60 همچنین تازه ترین کتاب های استاد حکیمی کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب و یا محصول فرهنگی مورد نظر خود را سفارش دهند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =