۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵

سیدکاظم دلخوش

همانگونه که مستحضرید بحث ارز و سکه این روزها مشکلاتی در اقتصاد کشور ایجاد کرده و از طرفی مشکلات جهانی نظیر وال استریت و مشکلات خاور میانه بر قیمت ارز و سکه تاثیر گذاشته و به این مشکلات دامن زده است.
البته این مشکلات در کشور ما شاید کمی پررنگ تر از سایر کشورها بوده و بخاطر مسأله تحریم​ها و سایر مشکلات اقتصادی قیمت سکه نسبت به دنیا افزایش بیشتری پیدا کرده است.
در چنین شرایطی حوزه اقتصادی کشور باید به فکر برنامه ریزی باشد تا ضمن کنترل اوضاع و حل مشکلات ارزی، ذخایر ارزی کشور نیز حفظ شود، و از طرفی سودجویان و سوء استفاده کنندگان اقتصادی دستشان کوتاه شده و حوزه های اقتصادی کشور نظیر بخش​های تولید، صادرات و واردات دچار مشکل نشوند.
یکی از مشکلات این بخش متاسفانه عدم تک نرخی بودن قیمت ارز می​باشد که اگر قرار باشد به برخی حوزه ها ارز با قیمت مرجع داده شود و فقط برخی حوزه‌ها بتوانند از این امکان استفاده کنند و این روند به شکل مناسب کنترل نشود فساد اقتصادی ایجاد می​کند. که به همین دلیل باید به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم.
از طرفی در شرایط کنونی، دادن نرخ ارز مرجع می​تواند مشوق خوبی برای برخی حوزه ها باشد که یکی از این حوزه ها توریسم است که این مشوقات می​تواند توریسم را تشویق کند و به این بخش رونق دهد، که در حال حاضر این ارز فقط به سفرهای زیارتی تعلق میگیرد.
مساله دیگر بحث ارز دانشجویی است که دولت باید ارز لازم برای دانشجویان در نظر بگیرد که در حال حاضر این ارز به قوت خود پابرجاست و مهمترین بخش نیز بخش​های مرتبط با تولید و صادرات است که باید ارز با نرخ مرجع در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته و البته این موضوع باید به شکل مناسبی ساماندهی شود.
در حال حاضر نیز بانک مرکزی باید برنامه​ای داشته باشد تا نرخ ارز و ارز مرجع را به سمت تک نرخی شدن ارز برده تا همه بخش​ها بتوانند از یک نرخ ارز استفاده کنند و دچار مشکل هم نشوند.
همچنین در شرایط امروز مدیریت درست در بخش ارز و سکه بسیار مهم است، اخیراً نیز بانک مرکزی اعلام کرده که بیش از دو میلیون سکه روانه بازار خواهد کرد، که باید مشخص شود این میزان سکه از کجا تامین می شود و اگر این تزریق سکه انجام شود آیا کنترل و برنامه ریزی پشت آن هست که دوباره بازار این قسمت آشفته نشود؟
در این میان نیز شورای پول و اعتبار باید برنامه ریزی مناسبی در این بخش​ها داشته باشد تا انشالله با برنامه ریزی درست و کنترل حساب شده دوباره شاهد بروز این مشکلات نباشیم. برنامه ریزی مناسب شورای پول و اعتبار راه حل مشکلات ارز و سکه است.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    8 1
    رکورد زدید در یک متن چند سطری هفت بار از کلمه باید استفاده کردید که مشخص می کند هیچکدام از آنها در حیطه مسوولیت شما نیست