نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه مشکلات اقتصادی امروز نتیجه توطئه های داخلی و خارجی نیست.

محمدرضا باهنر ضمن اشاره به چرایی لزوم شکل گیری اقتصاد مقاومتی، با ترسیم فضای اقتصادی کشور، اظهارداشت: در 6 سال اخیر که مواضع مقام معظم رهبری علائمش در قالب شعار سال ظهور و بروز پیدا کرده، شاهد هستیم که ظرف 5 سال گذشته شعاری که برای سال انتخاب شده بیشتر موضوع اقتصادی داشته است.
وی اشاره به دلایل تاکید مکرر رهبر انقلاب بر مقوله اقتصاد، گفت: به نظر می رسد که شاید یکی از دلایل آن این است که در طول این 33 سال از عمر انقلاب اسلامی در ابعاد سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و اعتقادی پیام های مشخصی برای نسل امروز بشریت داشته است؛ از جمله مسئله مردمسالاری دینی ، مسئله وحدت و اقتدار ملی ، عدالتخواهی، آزادیخواهی. اینها حرف های مهم و جدی بود که انقلاب تولید ، نمونه سازی و صادر کرد و امروز یکی از آثار آن بیداری اسلامی است که در کشورهای منطقه شاهد آن هستیم.
گزیده سخنان محمدرضا باهنر در گفت و گو با مهر در ادامه می آید:
• در بعد علمی خصوصا در دولت نهم و دهم که متراکم در این زمینه کار می کرد، توفیقات و رشد علمی خوبی بدست آورده ایم؛ اما در بعد اقتصادی کار داریم و تمرکز جد ی در این حوزه صورت نگرفته است.
• جنگ میان ما و استکبار تمام شدنی نیست، اکنون یک جنگ سرد جدی میان ما و جهان استکبار شکل گرفته است، بنابراین امروز جنگ بین آمریکا و کشورهای اسلامی آن هم با ام القرایی ایران یک جنگ جدی است و همه تلاش و توان خود را در این جنگ گذاشته اند.
• با این توضیحات مشخص می شود که اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ ما در این بعد باید یک استراتژی و یک سیاست راهبردی و برنامه داشته باشیم و از امکانات حداکثر استفاده را بکنیم. مثال های زیادی در این زمنیه وجود دارد. مثلا زمانی در همین کشور با درآمد هشت میلیارد دلار زندگی می کردیم ، حالا رشد جمعیت زیاد شده توقعات بالا رفته ، اما اینکه امروز با درآمد 70 -80 میلیارد باز هم زندگی کردن سخت است باید یک مقدار رویه کارها و تلاش های اقتصادی را عوض و تکاپوی اقتصادی را زیاد کنیم و نوآوری داشته باشیم.
• راه موفقیت اقتصاد مقاومتی عقل معاش است، اگر انسان عقل معاش نداشته باشد زندگی اش تباه می شود؛ این عقل معاش را مسئولین نظام هم باید داشته باشند؛ لذا باید با برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تلاش کنند که تولید بر مصرف پیشی بگیرد .
• می توان از برنامه چشم انداز به عنوان یکی از برنامه های استراتژی خیلی خوب نظام نام برد. که اگر این سند بالادستی درست اجرا می شد می توانستیم به رشد بالای 8 درصدی برسیم؛ اما در 8 سال اخیر به این میزان نرخ رشد نرسیده ایم.
• درباره این که عده ای ریشه این گرانی ها را در اثر توطئه های داخلی و خارجی می دانند باید گفت توطئه یک توهم است. کدام دولتی است در دنیا که رقیب نداشته باشد، دولت ها در دنیا یا دشمن دارند یا رقیب دارند. یا حزبی رقیبشان است یا یک کاندیدای ریاست جمهوری رقیبشان است، اینکه بگویند رقبای ما نمی گذارند ما کار کنیم حرف درستی نیست. اگر کسی بگوید رقبای من نمی گذارند کار کنم، حتما بی عرضه است .
• الان بر اقتصاد ما فشارهای تحمیلی بالاست و خود کشورهای غربی این تحریمها را تحریم های فلج کننده نامیده اند ؛ البته آنها در بعد نظامی نمی توانند با ما درگیر شوند بنابراین از بعد اقتصادی به ما فشار می آورند و می خواهند ایران اسلامی را وادار به تسلیم کنند.
• حالا بعضی ها می خواهند همه مشکلات اقتصادی داخل کشور را بیندازند گردن تحریم ها. تحریم ها حتما موثر بوده، اما اینکه همه مشکلات اقتصادی ما نتیجه تحریم ها باشد، این طور نیست.
• البته از سویی نیز برخی ها القا می کنند که یک تعدادی از مسئولین عمدا دارند یکسری اقدامات را انجام می دهند که کشور را زمین بزنند. که این هم توهم است. می توانیم بگوییم که بی تدبیری است و تدبیر، درایت، برنامه ریزی و بعضا کفایت نیست و صلاحیت های عمومی در بعضی از مسئولین وجود ندارد؛ اما این که یک عده دست به دست هم داده باشند، مسئول هم باشند و بخواهند کشور را از طریق اقتصادی زمین بزنند، این هم یک توهم است.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    4 1
    80 درصد حرفاش قبول دارم
  • بدون نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    14 0
    بی کفایتی کی؟چرا اینقدر سربسته حرف می زنید؟پدر کشور ما را همین تعارفات درآورد.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    8 0
    این بی کفایتی که می فرمایید مربوط به مسئولین است تا فعالان اقتصادی؟! شما فعالیت های اقتصادی را شفاف کرده اید که حالا بدهکار شده اید؟! شما حداقل ها برای فعالیت اقتصادی را قانون مند کرده اید که حالا بدهکار شده اید؟!شما چیزی به عنوان مسئولیت پذیری و پاسخگویی برای فعالان اقتصادی در قانون دارید که حالا بدهکار شده اید؟!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    12 0
    کدام قوه از قوای سه گانه باید بر کار بی کفایت ها نظارت میکرد!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! چشم پوشی از قانون گریزیها ی بی کفایتها کار چه نهادی بود؟؟؟؟!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    2 0
    اتفاقا ریشه این تدابیر را از سطح بالا باید پیگیر شد. اقای بهمنی میگوید مدیران نباید محدود به طی یک مسیر قانونی باشند و تدبیر و اختیاراتی خارج ان دارد. مسلما وقتی در 30 سال نتوانسته اید اصولا وقتی راههای فرار مسدود و قوانین دقیق با پیشبینی امور باشد اختیارات توافقی کم و نتایج امور قابل رویت خواهد شد و مدیریت ملزم به تبعیت از قانونی میشود که راهها و نحوه مواجه با مسائل نیز مشخص است. اکنون دوره مدیریت بر اساس تخصص است
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    1 0
    اقای باهنر مماشات های فراوان در مقابل قانون گریزی، عدم نظارت مستمر و قاطع، ملاحظات جناحی و مسائل دیگر وضع امروز را رقم زده است.همه شاهد بودیم که برای سئوال کردن از رئیس جمهور یکسال وقت ملت و مجلس را به بازی گرفتید و اخرش جز بی اعتبار شدن مجلس نتیجه ای بدست نیامد. در طول سالیان گذشته مجلس کدام طرح مشعشعانه اقتصادی را بیرون داد که حالا مدعی شده اید؟ جرا به نظریات اقتصاد دانان توجه نکردید؟ تاریخ بی هیچ ملاحظه ای قضاوت خواهد کرد.