جمهوری اسلامی ایران از حامیان طرح کوفی عنان برای سوریه، بود. اما عنان روز گذشته از نمایندگی جامعه جهانی برای حل بحران سوریه استعفا کرد.

به گزارش خبرآنلاين، نماينده مشترك سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در سوريه ماموریت داشت تا راه‌حلی برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه پیدا کند. اما روز گذشته بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام كرد که عنان تصمیم گرفته که فعالیت خود را در این سمت تمدید نکند. البته او تا پایان ماه اوت در این سمت باقی خواهد ماند و به گفته بان کي مون طرح شش ماده‌ای عنان هنوز بهترین راه‌حل و امید برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود.طرحي که شامل عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود.
عنان برای اجرای این طرح به کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه سفر کرد و موافقت این کشورها برای آن را به دست آورد.
يک روز پس از اين استعفا رامین مهمانپرست، گفت: به نظر می رسد تلاش های كوفی عنان نماینده سازمان ملل برای توقف ارسال سلاح به داخل سوریه و اقدامات تروریستی مورد رضایت مداخله گران نبود. او که براي انجام پاره​اي مذاکرات ديپلماتيک در چين به سر مي​برد به ايرنا گفت: آنان نه تنها برای تحقق برنامه شش ماده ای آقای عنان تلاشی صورت نمی دادند، بلكه در هر مقطعی كه طرح وی با موفقیت هایی روبرو می شد، همزمان شاهد افزایش اقدامات افراد مسلح در داخل كشور سوریه بودیم. این نشان دهنده تلاش این كشورها برای شكست ماموریت آقای كوفی عنان بود.
به گفته وي، پس از استعفاي عنان، مسوولیت كشورهای مستقل منطقه برای جلوگیری از درگیری ها در داخل سوریه سنگین تر خواهد بود و همه كشورهایی كه مایل به برقراری ثبات و امنیت در منطقه بسیار مهم خاورمیانه هستند می بایست تلاش مشترك برای ایجاد آرامش در سوریه به عمل آورند و زمینه های حل مساله از طریق گفت وگوهای ' سوری – سوری ' بین دولت و مخالفین را آماده كنند.
مهمانپرست با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران تاكنون تلاش های زیادی برای ایجاد امنیت در منطقه و به ویژه در سوریه داشته، تاكید كرد: ما كوشش های بیشتری را برای همراه كردن سایر كشورهای مسوولیت پذیر و موثر در حل بحران به خرج خواهیم داد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    9 8
    به نظر من همین طرح عنان بود که به تروریست ها فر صت داد تا اولا" تعداد نفرات آنها تکمیل شود دوما" آموزش نظامی ببینند سوما" تجهیز شوند چهارما" در خاک سوریه بصورت گروهای کوچک نفوذ کنند و در محلهای مسکونی مناسب مستقر شوند و با محیط آشنا شوند و هماهنگ گردند و حالا ماموریت عننان پایان یافته است چون غرب به همه خواسته های خود رسیده است