غلامرضا تاجگردون در نامه ای که هفته نامه تجارت فردا آن را منتشر کرده است خطاب به رییس دولت دهم خواست که رییس جمهور گروهی متخصص را تعیین کرده تا تصمیم چند ساله وی یعنی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را مورد بازنگری قرار دهند.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس نهم و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت هشتم در نامه ای خطاب به رییس دولت دهم خواهان آن شد که رییس جمهور گروهی متخصص را تعیین کرده تا تصمیم چند ساله وی یعنی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را مورد بازنگری قرار دهند. تاجگردون در پایان نامه تصریح کرد اگر غیر از این عمل کنید، گله ای نیست. دیگری خواهد آمد و گره گشایی خواهد کرد و شما از این فرصت طلایی در تاریخ امور اجرایی کشور بی نصیب خواهید شد.

 

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد
رئیس‌جمهور محترم اسلامی ایران
نابسامانی‌های اخیر داخلی اقتصاد و نیز نشست غیرعلنی دولتمردان با مجلسیان در هفته اخیر بهانه‌ای شد تا این یادداشت را به عنوان یک کارشناس که هم‌اکنون وظیفه نمایندگی مردم را به عهده دارد تقدیم نمایم. همگان می‌دانند تمامی دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی همت گماشته تا با تمامی ابزارهای بین‌المللی و تحریم‌های خارجی مسیر توسعه و بالندگی ایران اسلامی را کند و ما را از آنچه که حق خود می‌دانیم محروم سازند. یقیناً در این راه پر‌فراز و نشیب آنچه که مهم است، اراده مصمم ملت است که تاکنون این اراده پشتوانه تمامی دولت‌های پس از انقلاب بوده و یقیناً تا آنگاه که صداقت و ارادت به میهن و نظام در رفتار و شئونات دولتمردان جلوه‌گر باشد این اراده پایدار است و هر آنگاه که احساس بر این نباشد، سستی در اراده ملت پدیدار خواهد شد.
آقای رئیس‌جمهور؛ این یادداشت صرفاً به مقوله‌ای خاص می‌پردازد که شاید در فضای کنونی پر‌بحران راهگشایی نباشد ولی حداقل اینکه می‌تواند به نقطه انضباط در اداره کشور و رفع نابسامانی در رفتارهای سیاستگذاری و اجرایی دلتمردان به نحوی که آرامش محیطی جامعه را فراهم سازد، کمک کند.
نداشتن برنامه منسجم و هماهنگ در رفع مشکلات جاری، نبود ساختار مناسب برای هماهنگ‌سازی دستگاه‌های اجرایی، بیگانگی جریانات ارزی از واقعیات در جامعه، همسو نبودن تسهیلات بانکی با نیاز‌های اولیه اشتغال و تولید، ولع در مصرف منابع ارزی، بخشی‌نگری بیش از حد در ارکان دولت، عدم اهتمام جدی در تقبل مسوولیت همگانی در دولت در مواجهه با مشکلات جاری مملکت، متورم و غیر‌واقعی بودن برخی از اقلام مهم بودجه به‌عنوان مهم‌ترین سند مالی دولت، در کنار صدها حرکت ممتاز و ارزشمند دولت پرتلاش جنابعالی این اجازه را می‌دهد که دلسوزانه بگوییم ساز اجرایی دولت جنابعالی در واپسین روز‌های خدمت دولت هماهنگ نیست. که این خود در شأن دولت محترم نیست.
آن روز که دولتمردان به مجلس آمدند و هر یک سازی زدند بر این باور شدم که ساز دولت کوک نیست و هماهنگ‌کننده این ارکستر مغفول است. اگر بخواهید مشکلات وضع موجود را تماماً به گردن بیگانگان بیندازید که خود بهتر از هر کس می‌دانید این حرف تمام واقعیت نیست و اگر بخواهید باز هم نااهلان و دشمنان قسم‌خورده داخلی نظام را متهم به این امر کنید که باز هم تمامی واقعیات نیست.
لازم است با نگاهی دیگر در درون دولت خود، ضعف‌های حادث‌شده در ایام اخیر را مرور کنید.
آقای رئیس‌جمهور؛ با دست مبارکتان چند سال پیش هماهنگ‌کننده این ارکستر یعنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را منحل و نهادی به جای آن استوار کردید که بیاید و بودجه را کوچک کرده و در جیب همگان قرار داده و نهادی شکل بگیرد که نظارت کند و راهبرد مشخص برای اداره جامعه و آینده ایران اسلامی فراهم سازد.قصد بر بیان قصور این نهاد و یا کم‌ارزش قرار دادن زحمات کارشناسان و مسوولین محترم این نهاد جدید ندارم ولی خود بهتر از هر کس می‌دانید آنچه که می‌خواستید حادث نشد. نه بودجه‌ای کوچک شد و نه قاعده بر این شد که دستگاه‌ها هماهنگ‌تر عمل کنند.
آقای رئیس‌جمهور؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به جز کار سخت بودجه‌بندی و اجرای بودجه، وظیفه تنظیم آنچه را که شما و ملت ایران از آن رنج می‌برید نیز به عهده داشت. آنان می‌دانستند برای اینکه تولید گندم افت نکند یا شیر در جامعه کم نشود، به موقع اعتبارات تامین شده تا مشکلی حادث نشوند، تعادل صادرات و واردات را کنترل کنند تا سایر بخش‌های اقتصادی متضرر نشود و خلاصه این که چگونه همه عوامل اجرایی را هماهنگ کنند تا مشکل کمتر حاصل شود. اینکه بگوییم آنان بهترین بودند و ضعفی نبود کاملاً بیهوده گفته‌ایم ولی اینکه بگوییم وضع بهتر شده است بدانید به جز اینکه فرصتی فراهم شود تا هر کسی ناخنکی بر خوان گسترده نفت زنند بهره‌ای مهم نداشت.
به نظر اینجانب زنجیره دولت حضرتعالی حلقه‌ای مفقوده دارد که این شرایط بد، به خوبی این حلقه مفقوده را نشان می‌دهد.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و یا به عبارتی سازمان برنامه و بودجه در سه دوره تاریخی ذبح شد و هر سه دوره همزمان با دوره طلایی افزایش منابع نفتی بود. در هر سه دوره بهانه‌ای برای ذبح آن وجود داشت. رانت قدرت، فساد قدرت، قدرت بیش از حد، گستاخی کارشناسان، تمرکز در قدرت و ... بهانه‌ای بود که هر کارشناسی می‌توانست بر آن مهر تایید بزند تا آن را در محکمه اجرایی ذبح کنند.
هرچه بود گذشت، امروز آغاز روزهای سخت است و قطعاً سال آینده جنابعالی رئیس‌جمهور نیستید و وظیفه دارید اگر اشتباهی در تصمیم‌گیری‌هایتان بود اصلاح فرمایید.
همگان تصدیق می‌کنند جسارت تصمیم‌گیری در وجود حضرتعالی بیش از دیگران است. جسارتی که متاسفانه در آن پذیرش اشتباه کمتر دیده شده است. اگر پذیرفتید آنان که بنای سازمان مدیریت را نهادند به اشتباه رفتند، بپذیرید شما و دیگران هم به عنوان یک انسان جایزالخطا احتمال این اشتباه را دارید.
از آنجا که به حکم قانون اساسی وظیفه بودجه و امور استخدامی به عهده جنابعالی گذاشته شده است مجدد به فکر نهادی متمرکز باشید تا عامل تعقل و ساماندهی و سازماندهی دولت باشد. این نهاد را هر چه می‌خواهید نام نهید؛ سازمان مدیریت یا معاونت نظارت و راهبردی.
اصل بر این است که آن سازمان، آنچه که نظام اجرایی کشور برای اجرای این امور مهم از مرکز تا استان ضرورت دارد، تحت کنترل داشته باشد نه اینکه وقتی کالایی کمیاب شد و قیمتی به فضا رفت و داد همگان بلند شد، به فکر این باشید و باشیم که چگونه می‌توان کالا را وارد کرد، قیمت را پایین آورد و داد را خفه کرد.
جنابعالی بهتر از همه می‌دانید ساختار اجرایی کشور روزهای سختی از دید اجرای بودجه و مدیریت کشور در پیش رو دارد. نمی‌توان با رفتار فعلی این راه سخت را ادامه داد.
جسارتی به خرج داده و حال که به فکر امور جاری کشورید به فکر آینده اجرایی کشور هم باشید. گروهی متخصص را تعیین کرده و این تصمیم چند‌ساله خود یعنی انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بازنگری کنید. بسیارند کارشناسان معتقدی که تمایل دارند در این راه همراه دولت و نظام باشند و برای آینده ایران اسلامی اندیشیده و عمل کنند. این بازنگری نه خللی در امورتان داشته و نه کاهشی در نتیجه کارهایتان. اگر نتیجه آن مهر تایید بر آنچه که کردید بود که شما سربلند و ما قانع و اگر حکم بر اصلاح امور داده شود که باز هم شما سربلند و ما قانع.
امید دارم این یادداشت را دلسوزانه پذیرفته و حکم بر اجرای آن دهید. اگر غیر از این عمل کنید، گله‌ای نیست، دیگری خواهد آمد و گره‌‌گشایی خواهد کرد و شما از این فرصت طلایی در تاریخ امور اجرایی کشور بی‌نصیب خواهید شد.
غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    27 3
    احسنت
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    24 4
    آفرين بر آقاي تاجگردون.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    4 29
    آقای محترم به راستی مگر قبلا که سازمان وجود داشت انضباط مالی وجود داشت؟؟ اگر داشت که مشکلات اقتصادی کشور مزمن نمی شد؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    20 7
    عالی بود جناب تاج گردون خداوند به شما و همه دلسوزان ایران اسلامی توفیق عطا فرماید
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    4 1
    پیشرفت بدون چشم انداز و چشم انداز بدون برنامه ریزی، اجرا و بازنگری محقق نمی شود به امید اعتقاد و باور همه مسئولان که البته اگر دغدغه بهبود آلام مردم رنج دیده را داشته باشند.