بعد از یک هفته که در المپیک لندن برای چینی‌ها طلا بارید، حالا آسمان چین طوفانی شده است. امروز دو طوفان سهمگین از دو سو به شانگهای می رسند و به احتمال زیاد آسیب‌های فراوانی به جا می‎گذارند.

مجید جویا: هرچند روزهای اخیر برای شهروندان ایرانی بسیار گرم و بدون ابر و بارندگی سپری شد، اما قطعا آنهایی که در چین هستند، اینگونه فکر نمی‌کنند. دو طوفان مارپیچی (سایکلون) سائولا و دامری، طی امروز و فردا از دو سو به سواحل شانگهای حمله می‌کنند، و به ترتیب در نزدیکی تایوان و جنوب ژاپن به انتهای مسیر ویران شده خود می‌رسند.
به گزارش نیوساینتیست، تصویر زیر که پنجشنبه ساعت 2 صبح به وقت گرینویچ (ساعت 6:30 بامداد به وقت ایران) توسط ماهواره Terra ناسا گرفته شده است، سائولا را به صورت یک گردباد عظیم کامل نشان می‌دهد که دامری در مقایسه با آن کوتوله به نظر می‌رسد. سائولا یک چشم هم دارد که در این تصویر از چشم ما پنهان است. ماهواره‌های ناسا این دو طوفان را ره‌گیری می‌کرده‌اند، و از آنها در بخش‌های مرئی، فروسرخ و مایکروویو طیف نوری تصویربرداری کرده‌اند.
دامری فردا در شمال شانگهای خود را نشان خواهد داد و سپس راه خود را به سوی جنوب ژاپن ادامه خواهد داد، در حالی که سائولا در یک مسیر جنوبی‌تر و یک روز دیرتر به سوی تایوان می‌رود. هشدارها برای هشت شهر و 11 منطقه در تایوان، دو استان در فیلیپین و کلی از جزایر آن اطراف ارسال شده‌اند.
ماهواره آکوای ناسا در ساعت 5:05 دقیقه به وقت گرینویچ روز چهارشنبه (9:35 صبح چهارشنبه به وقت ایران) از روی سائولا گذشت و یک عکس فروسرخ از آن طوفان گرفت. این عکس نشان از طوفان‌های تندری قوی، بلند و دارای ابرهای سرد (به رنگ صورتی) داشت که به تایوان نزدیک می‌شوند و در شمال فیلیپین کشیده می‌شوند.
حجم سائولا خود را در سرعت‌های بسیار زیاد باد نشان می‌دهد، که تقریبا به 167 کیلومتر بر ساعت (46.4 متر بر ثانیه) می‌رسد، تقریبا 45 کیلومتر بر ساعت بیشتر از بادهای دامری. در اثر گرمای دریا، هر لحظه بر قدرت این طوفان پرحجم افزوده می‌شود، و همان‌طور که گمان می‌رفت، وقتی رو به ضعف گذاشت که دیروز وارد خشکی شد. در مقابل، توفان دامری در اوایل روز جمعه و در اثر عبور از مناطق سردتر دریا ضعیف‌تر شد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =