آرتور تایمازوف نامی است که بر تن هر کشتی‌گیر آزاد در دسته فوق‌سنگین لرزه می‌اندازد.

محمدرضا آخوندی لندن/ او کشتی‌‌گیری است که هیچ‌کدام از مردان قوی‌هیکل و تنومند ایران موفق به شکستش نشدند. آخرین شانس‌مان نیز در لندن امتحان شد که جواب منفی بود.
می‌گویند در دنیای ورزش قهرمانی هر از گاهی یک بار ستاره‌هایی می‌آیند و به نابغه آن رشته ورزشی تبدیل می‌شوند. در این شرایط کمتر کسی توان شکست آنها را دارد و سایر ورزشکاران آن رشته در رقابت‌های بزرگی همچون مسابقه‌های جهانی و بازی‌های المپیک، تنها به مدال‌های نقره و برنز می‌اندیشند. گویا آرتور تایمازوف ازبکستانی نیز یکی از آنهاست؛ حداقل برای ما ایرانیان که این‌طور بوده است.
پیشینه‌ای شنیدنی از تایمازوف
در همان سال‌های اولیه فروپاشی شوروی بود که آرتور تایمازوف کم‌کم در کشتی رشد می‌کرد. او در سال‌های پایانی دهه 90 میلادی به یکی از بهترین‌های کشتی روسیه بدل شده بود و در کنار دیوید موسلبز اسلواکی‌الاصل که برای روسیه کشتی می‌گرفت، از بهترین‌ها بود. با این اوصاف بازی‌های المپیک سیدنی تأثیر زیادی در زندگی ورزشی او داشت. وقتی برای بازی‌های سیدنی دید جایی در تیم‌ملی روسیه ندارد و آنها موسلبز را انتخاب کرده‌اند، به کشور تازه متولدشده ازبکستان رفت و در قالب تیم‌ملی این کشور در المپیک سیدنی حاضر شد. او در سیدنی همه را با قدرت از پیش‌رو برداشت تا در فینال به موسلبز برسد اما گویا سران پشت‌پرده تصمیم گرفته بودند تا این طلا به روسیه برسد. نقل می‌شود که یکی از بزرگان ازبک‌تبار روسیه از تایمازوف خواست تا طلا را به روسیه هدیه بدهد و گویا او نیز مجبور به انجام این کار شد. بدین ترتیب تایمازوف زندگی ورزشی‌‌اش را در ازبکستان شروع کرد.
بازی‌های آسیایی 2002 بوسان
نخستین رویاروی تایمازوف با کشتی‌گیران ایرانی به سال 1998 بازمی‌گردد. او در بازی‌های دانش‌آموزان جهان در مسکو، یاسر نورزایی را در وزن 95 کیلوگرم شکست داد اما یکی از اولین مدال‌های طلایی که از ایران گرفت در بازی‌های آسیایی بوسان بود. عباس جدیدی – نایب‌قهرمان المپیک 1996 آتلانتا و قهرمان جهان در سال 1998- در فینال بازی‌های آسیایی به تایمازوف رسید. او به‌خوبی تایمازوف 23 ساله را می‌شناخت. جوانی که در فینال بازی‌های المپیک سیدنی به موسلبز بازانده شده بود و یک پله بالاتر از او در رده‌بندی ایستاده بود. جدیدی که 10 سالی از حریفش بزرگ‌تر بود خوب می‌دانست با چه کسی کشتی می‌گرد. جدیدی یک بار او را برده بود اما سال قبلش در رقابت‌های جهانی به این کشتی‌گیر قدر ازبک باخته بود. رقابت آغاز شد و در چشم به هم زدنی همه‌چیز به پایان رسید. رقابت به دو دقیقه هم نکشید که تایمازوف 10 امتیاز از جدیدی گرفت و به او فهماند که باید به همان مدال نقره بسنده کند. این اولین طلایی بود که او در یک رویارویی مهم از ایران گرفت.
المپیک 2004 آتن
علیرضا رضایی، دلاور سنگین‌وزن ایران با کشتی‌‌های خوب توانسته بود به فینال فوق‌سنگین کشتی آزاد در بازی‌های آتن برسد. از طرفی دیگر هم کسی فینالیست نشده بود جز آرتور تایمازوف ازبک. درست است که رضایی سابقه شکست او را نداشت اما این امید بود که انتقام شکست عباس جدیدی در بازی‌های بوسان، این‌بار از غول سنگین وزن دنیا گرفته شود. با این تفکر قهرمان بازی‌های آسیایی بوسان و مردی که سه سال از تایمازوف بزرگ‌تر بود، وارد دایره طلایی کشتی شد تا خودش نیز پس از این رقابت طلایی شود‌ اما این‌بار نیز نه تقدیر، بلکه قدرت و توانایی بالای تایمازوف یک طلای باارزش را از ایران گرفت و به ما گفت که به همین مدال نقره راضی باشیم. تایمازوف این‌بار هم نگذاشت زمان رسمی رقابت به پایان برسد. علیرضا رضایی در کوتاه‌ترین زمان ضربه فنی شد. البته راضی هم بودیم چراکه رضایی برنز جهانی‌‌اش را به نقره المپیک تبدیل کرده بود.
بازی‌های آسیایی 2006 دوحه
باز هم به یک فینال دیگر رسیدیم که یک طرفش آرتور تایمازوف قرار داشت؛ فینال دسته 120 کیلوگرم بازی‌های آسیایی 2006 قطر. دیگر از بس از تایمازوف شکست خورده بودیم، همه علاقه‌مندان به ورزش او را می‌شناختند و آرزو داشتند این‌بار جوان قدرتمند اگیلانی حریف او شود. این جوان کسی نبود جز فردین معصومی. معصومی پیش از رقابت وقتی داوران در حال اعلام نام او بودند همان‌جا روی تشک با آن‌همه وزن چنان پشتکی زد که همه سالن را به وجد آورد. ابتدای رقابت دلیل این کار برایمان مشخص نبود و می‌گفتیم شاید می‌خواهد با این کار قدرت بدنی‌‌اش را به حریف نمایش دهد. به هرحال رقابت شروع شد و این‌بار نیز سنگین‌تر از همیشه به تایمازوف باختیم. او این‌بار هم نگذاشت مسابقه به اتمام برسد که به امتیاز 11 رسید. در آن لحظه بود که فهمیدیم چرا معصومی اول رقابت پشتک زد. این هم یک مدال طلای دیگر که از دست ایران پرید. البته این رقابت چهار سال بعد در دور مقدماتی بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو نیز تکرار شد و باز فردین معصومی مدال طلا را به‌خاطر تایمازوف از دست داد. این دو مدال طلا نیز می‌توانست در تاریخ ورزش ایران بدرخشد.
و شکست‌های بعدی...
این شکست‌ها تنها بخشی از شکست‌های ایران برابر تایمازوف است. در سال‌های اخیر نیز نسل جوان‌تر کشتی‌گیران سنگین‌وزن نیز نتوانسته‌اند حریف او شوند. او سال پیش در رقابت‌های گزینشی المپیک نیز توانسته بود پرویز هادی را شکست دهد و در بازی‌های لندن نیز کمیل قاسمی را البته این‌بار با سختی شکست داد. کمیلی که علیرضا رضایی در کنار تشک او را هدایت می‌کرد و به برنز المپیک رسید. بدین ترتیب در یک دهه اخیر هیچ‌کدام از قهرمانان کشتی کشورمان نتوانسته‌اند رقیب این غول ازبک شوند. او تاکنون جدیدی، رضایی و حتی فردین معصومی را بازنشسته کرده و معلوم نیست این بلای آسمانی چه زمانی از سر سنگین‌وزن‌های کشتی ایران رفع خواهد شد.
افتخارات تایمازوف
المپیک‌
مدال طلای المپیک 2004 آتن
مدال طلای المپیک 2008 پکن
مدال طلای المپیک 2012 لندن
مدال نقره المپیک 2000 سیدنی
مسابقات جهانی‌
مدال طلای سال 2006
مدال طلای سال 2003
مدال نقره سال 2001
مدال نقره سال 2010
مدال برنز سال 2007
بازی‌های آسیایی‌
مدال طلای 2002 بوسان
مدال طلای 2006 دوحه
مدال طلای 2010 گوانگ جو
قهرمانی آسیا
مدال طلای سال 2000
مدال طلای سال 2010
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پویا IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    فردین معصومی اهل ماسال استان گیلان هستن،مازندرانی نیست....
    • احمد IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      مگه کسی گفته مازندرانی هست؟
    • پویا IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      61 9
      دوستان اشتباها تو متن نوشته بودن مازندران،محض اطلاع رسانی و و یرایش بود :)
  • معصومه IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    جدی قیافه اش شبیه غولهای غارنشنین تو هری پاتره!!!
  • کشتی سرور فوتبال IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    واقعا هیولایی واسه خودش. آقا عبدا... موحد بیارین تو راس کشتی اون به جوونای ایرانی میگه چیکار کنین این هیولارو ببرین گرچه دیگه داره بازنشته میشه
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    کمیل قاسمی با بد شانسی و کلینچ به تایمازوف باخت
  • علی پرشین CH ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    149 8
    قرار نیست همه ی پدیده ها ایرانی باشن
  • بدون نام US ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    قوانین کشتی خیلی خنده داره! تایمازوف جلو کمیل کدوم فن را اجرا کرد که برنده بشه؟ جز شانس چیز دیگری بود؟ تو فینال هم همین جوری برنده شد!
    • علی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      66 15
      احسنت
    • صادق IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      17 7
      تو فینال چند امتیاز گرفت.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    83 45
    مطمئن باشید قرعه هم به نام کمیل می افتاد این تایمازف بالاخره یک راه حلی برایش پیدا میکرد توی کشتی های بعدیش معلوم شد که زیاد فرقی نکرد که قرغ=عه به نام کی بیافته
  • عاشق کشتی IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    116 7
    همیشه از دیدن کشتی های تایمازف لذت می برم.واقعا اسطوره کشتی دنیاست.سالهای بعد همه از افسانه تایمازف سخن خواهند گفت.
  • Amin US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    اگر خادم امسال مربي ازبكستان بشه، حتما در تقابل بعدي ما برنده ميشيم.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    از عباس جدیدی تا کمیل قاسمی دربرابر تایمازوف شکست خوردن ...فکر می کنید از نظر فنی و بدنی برتر از کشتیگیر های ایرانی بود نه اینطور نیست....مشکل کشتی ما یا بهتر بگم ورزش ما یا در سطح جامعه ما اینه که همه چیز سیاسی می کنیم و حاضر نیستیم که اگر کسی موفقه جلوش سنگ اندازی نکنیم...بخاطر همین تنگ نظری هاست علام محمدی چند ماه مونده به المپیک برکنار میشه رضا مهماندوست بخاطر اینکه از حقش دفاع کردبرکنارش کردن و یا عده ای برای ناکامی وزنه برداری دعا می کردن بخاطر اینکه مدیرش رضازاده هست....سایتهای مخالف دولت مثل خبرآنلاین این چندوقت تموم تلاش خودشونو انجام دادن که اینطور القا کنن که تموم موفقیتهای کاروان ایران شانسی بوده و ربطی به برنامه ریزی مسئولین نداشته....آری این ره که میرویم به ترکستان است....
    • بدون نام US ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      52 7
      دوست بسیار بی طرف من غلام محمدی و مهماندوست رو شما دولتی ها برکارکردین و کشتی آزاد و تکواندو رو به این روز انداختین حالا از مردم طلبکارین!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    154 5
    وای اصن فردین معصومی تو اون بازی یادم نمیره،اولش یه پشتک جانانه زد بعد با خودم گفتم خوبه فردین امروز رو فرمه بعد از شروع بازی تایمازوف معصومی رو مثه بوم غلطون از این طرف تشک به اون طرف تشک میبرد و بار اندار میزد من همینجور خشکم زده بود.
  • آرش محقق IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    76 9
    خیلی تحقیرآمیز حریف های خودش رو شکست میده! تفاوت امتیازهاش با حریفهاش خیلی فاحش بود! مثل پاستیل حریف های ایرانیش رو پرت می کرد اینور اونور تشک! واقعا باید ورزش ایران یک انقلابی تووش صورت بگیره. من معتقدم ورزش همگانی اول از همه باید در سطح ملی رشد کنه بعد از مقاطع تحصیلی به اون ارزش عملی داده بشه. بودجه کلانی دولت باید در این زمینه در نظر بگیره. هر روز یک زنگ ورزش از کلاس اول ابتدایی. انسان باید هر روز ورزش کنه. بدن های ما ایرانی ها ضعیف هست. از کودکی باید بفکر ورزیده بودن بود. نتایج خارق العاده از پشتکارهای عظیم بوجود میاد نه خلق الساعه.
  • میثم - شیرگاه IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    27 10
    زنده باد تایمازوف. خیلی مرد هست و دمش گرم . دم بابا و دائیش هم گرم
  • ابي IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    14 3
    سال 2010 كي تونسته ببرش تو جهاني كه نقره گرفته؟!!!!!!!!!!
  • کاظم IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    54 7
    در حق کمیل قاسمی بی عدالتی کردین. اون تنها کشتی گیر ایرانی بود که حتی یک امتیاز به تایمازوف نداد و فقط در کلینچ بازنده شد. به هیچ وجه نمی شه باخت اون رو با باخت های فردین معصومی و علیرضا رضایی که مثل بالشت بارانداز می شدن ، یکی دونست.
  • زرین دشتی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    40 0
    تایمازوف در تاریخ کشتی ماندنی شد و هیچ وقت کشتی جهان او را فراموش نخواهد کرد
  • ارتور IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    39 15
    تایمازوف فنی نیست قدرت بدنی فوقالعاده ای داره از لحاظ بدنی اینقدر امادگی داشته که تاکنون توانسته دوام بیاره. ترس از نام این کشتی گیر هم مزیت بر علت است. کمیل قاسمی اگر با بد شانسی روبرو نمیشد به نظر من احتمال برد داشت.
  • جویباری IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    10 4
    باز هم جویبار باز هم کشتی و باز هم مدال - کاش طلای یزدانی هم بود
  • احمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    10 5
    یادش بخیر عباس جدیدی.
  • satar IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    12 2
    دوست عزیز نگارنده کمیل نباخت اگه تو کلنج ابی میومد الان این حرفو نمیزنین با شانس برد کمیل دمت گرم تو بردیش از نظر ما بوسسسسسسسسسسسسس
  • مجتبی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    9 3
    یکبار در فینال (فکر کنم 2010 قهرمانی جهان) به کشتی گیر 120 روسی بیلال ماخوف باخت و نقره گرفت.
  • علی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    5 10
    من با مدرک ثابت میکنم که عباس جدیدی دلاور مرد کشتی ایران دارنده مدال بر حق طلای المپیک 1996 ، آرتور تایمازوف رو در جهانی 1999 آنکارا شکست داده.
  • امیر یه روزجاشو من می گیرم IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    11 1
    من جا شو میگیرم امیر حیدریان 14 ساله
  • دانیال چوپانیان ازشابدولزیم A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    1 0
    آقای فردین معصومی و علی رضا رضا ی برای ما پهلون هستن ما قلبن دوسشون داریم از همه لحاظ خوبن
  • تاج A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ببینید تایمازوف کم کسی نیسشاید صدسال یه بار کسی مثل او پیدا بشه،اونم شاید.تاریخ بهش افتخار میکنه.خوشحالم دوره ای زندگی میکنم که کشتی اونو بطور زنده دیدم.ایندگان به ما حسرت میخورن