۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

67 سال پیش در چنین روزی، اندونزی از مستعمره هلند استقلال یافت.

67 سال پیش در روز 17 اوت سال 1945 میلادی و در خاتمه جنگ جهانی دوم، احمد سوکارنو، رهبر مبارزان آزادی خواه اندونزی استقلال این کشور را اعلام کرد. اما 4 سال طول کشید تا اندونزی توانست به استقلال دست یابد و از استعمار هلند خلاص شود.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از آفتاب احمد سوکارنو که در دوران اشغال اندونزی توسط ژاپن با تشکیل گروه های مقاومت از محبوبیت خاصی برخوردار بود در روز 17 اوت سال 1945 میلادی استقلال اندونزی را اعلام کرد و یک دولت هشت نفری تشکیل داد و خود سوکارنو به عنوان رئیس دولت انتخاب شد.
مجمع الجزایر اندونزی به هشت منطقه تقسیم شد و در راس هر یک از این مناطق یک حاکم اندونزیایی منصوب گردید. در روز 16 سپتامبر سال 1945 میلادی نیروهای بریتانیایی به فرماندهی مونباتن فرمانده نظامی منطقه اقیانوس آرام و نیروهای هلندی به اندونزی حمله کردند. در هر منطقه ای که نیروهای بریتانیایی مستقر می شدند تشکیلات استعماری هلند دوباره برقرار می گردید. درگیری میان هلندی ها و اندونزیایی ها افزایش یافت، بریتانیایی ها که منافعی در اندونزی نداشتند ، تصمیم گرفتند هر چه زودتر این لانه زنبور را ترک کنند و در نوامبر سال 1946 میلادی نیروهای بریتانیا خاک اندونزی را ترک کردند. هلندی ها برای حفظ این مستعمره ثروتمند پیشنهاد تاسیس یک جامعه مشترک المنافع اندونزیایی را دادند ، اما اندونزی فقط خواهان استقلال کامل بود.
بحران اندونزی از حالت منطقه ای خارج و جنبه بین المللی پیدا کرده بود. هلندی ها تلاش می کردند با زور و سرکوب حاکمیت خود را به مردم اندونزی تحمیل کنند ، اما مقاومت مردم با تشدید فشار هلندی ها بیشتر می شد. سرانجام هلند در 27 دسامبر سال 1949 میلادی استقلال اندونزی را پذیرفت.
تمام کشورهایی که در مجمع الجزایر اندونزی به طور مصنوعی تشکیل شده بودند به جاوه و سوماترا پیوستند و در 17 اوت 1950 میلادی اندونزی متحد تشکیل گردید. به این ترتیب احمد سوکارنو در روز 17 اوت سال 1945 میلادی استقلال اندونزی را اعلام کرد و پس از چهار سال جنگ خونین با نیروهای استعمارگر هلند ، پایداری مردم اندونزی منجر به استقلال این کشور گردید و احمد سوکارنو به عنوان نخستین رئیس جمهور اندونزی انتخاب شد.

26349


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =